Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-03@21:19:20 GMT

شیخ اشراق ناجی عقلانیت و فلسفه بود

تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۷۳۰۷۱

شیخ اشراق ناجی عقلانیت و فلسفه بود

به گزارش خبرنگار مهر، حسن بلخاری شامگاه یکشنبه در آئین بزرگداشت شیخ اشراق که در شهر سهرورد شهرستان خدابنده برگزار شد، با اشاره به اینکه شیخ شهاب‌الدین سهروردی در قرنی مملو از بحران زندگی می‌کرد، گفت: این فیلسوف برجسته به معنای واقعی کلمه توانست به تنهایی در آن دوران، فلسفه و عقلانیت را از حملاتی که متوجه آن بود، نجات دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور با یادآوری اینکه نکته مهمی که در خصوص شیخ اشراق می‌توان بیان کردف این بود که متاثر بر مولانا بود، خاطرنشان کرد: اگر جایگاه و ارزشی برای شیخ اشراق در برهه کنونی قائل هستیم، این بدان معنی است که شهر سهرورد نیز باید ملجا کسانی باشد که امثال وی را پرورش داده‌اند.

بلخاری با تاکید بر اینکه شیخ اشراق یکی از کسانی بود که به جرأت می‌توان گفت بعد از ملاصدرا بیشترین ارجاعات را به قرآن داشت، ادامه داد: بدون شک با توجه به دلایل زیادی می‌توان این را گفت که شیخ اشراق هر جا با کوچک‌ترین مغایرتی نسبت به اندیشه اسلام برخورد می‌کرد، حذف آن را در اولویت قرار می‌داد.

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این مراسم ضمن ابراز گله‌مندی از بلاتکلیف ماندن بنیاد سهروردی اظهار کرد: این بلاتکلیفی در حالی است که یک دهه پیش ایجاد چنین بنیادی کلید خورده بود.

سید البرز حسینی با تاکید بر اینکه امروز نیازمند استفاده و برخورداری از ظرفیت‌هایی چون شیخ اشراق برای توسعه منطقه هستیم، افزود: نتیجه برگزاری چنین آیین‌هایی باید منجر به بالا رفتن ظرفیت‌هایی در حوزه سهروردی‌پژوهی و اشراق‌پژوهی شود.

وی با اشاره به اینکه مفاخر زیادی همانند شیخ اشراق در منطقه داریم که باید نسبت به شناساندن آن به مردم گام‌های بلندی برداشته شود، خاطرنشان کرد: یکی از انتظارات ما در این حوزه، ساخت یک فیلم سینمایی از زندگی‌نامه شیخ اشراق به عنوان ستاره پرفروغ آسمان فلسفه و حکمت است تا مردم بیش از پیش با این شخصیت برجسته آشنا شوند.

کد خبر 5546394

منبع: مهر

کلیدواژه: سهروردی حسن بلخاری فلسفه اسلامی بوشهر ویروس کرونا بیست و نهمین سفر استانی دولت کرمانشاه آمار کرونا خطبه های نماز جمعه جهرم شیوع کرونا سیلاب مشهد سنندج اردبیل استهبان عکس استانها شیخ اشراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۷۳۰۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مستند «زندگی با فلسفه» در شبکه چهار سیما

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، این مستند درباره «انشاءالله رحمتی» استاد فلسفه و مترجم نامدار آثار حکمی و عرفانی، خاصه آثار هانری کُربن و سید حسین نصر است.

رحمتی در کنار تحقیق و تدریس ، سردبیری فصلنامه تخصصی اطلاعات حکمت و معرفت را هم برعهده دارد. «زندگی با فلسفه» دوازدهمین فیلم از مجموعه مستند «آئینه عمر» است که درباره زندگی ، سلوک علمی و فرهنگی و میراث پژوهشی ۲۶ چهره نامدار حوزه علوم انسانی، فرهنگ و هنر ایران ساخته شده است.

مستند ۴۰ دقیقه‌ای زندگی بافلسفه» جمعه ساعت ۱۲:۳۰ هم تکرار می شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • نوید روزهای خوش برای کویرنشینان/دریای عمان؛ ناجی خراسان جنوبی
  • نجات ۲۹ دریانورد در آب‌های هرمزگان
  • نجات جان ۲۹ دریانورد در آب‌های هرمزگان طی ۲۴ ساعت گذشته
  • آژانس به مسیر عقلانیت باز می گردد؟
  • نجات جان ۲۹ دریانورد در آب‌های هرمزگان
  • ۲۹ دریانورد در آب‌های هرمزگان نجات یافتند
  • برپایی نمایشگاه خوشنویسی مشق همدلی در قم
  • مستند «زندگی با فلسفه» در شبکه چهار سیما
  • ببینید l دیوار مرگ قمری ناجی فضانوردان!
  • دلسوزی شاگرد منتظری برای شهید مطهری/ تشکیل 700 پرونده برای مشاوران املاک یک استان!