Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا، گندم از گذشته های دور همواره برای دولت ها به عنوان یک کالای استراتژیک و مهم قلمداد شده و به همین منظور همه ساله برای حفظ، پایداری و ثبات این کالای استراتژیک برنامه ریزی می شود و با تخصیص یارانه، هزینه های زیادی برای آن صورت می گیرد.  

براساس آمارهای موجود، این کالای مهم و استراتژیک که در واقع با امنیت غذایی نیز ارتباط مستقیم دارد کشور ما را در ردیف پرمصرف ترین کشورها قرار داده تا جایی که مصرف گندم در ایران حدود ۲.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵ برابر بسیاری از کشورهای در حال توسعه است. 

این در حالی است که طی ۲ دهه گذشته، خشکسالی های پیاپی، پایین بودن نرخ خرید تضمینی گندم و کاهش سطح کشت باعث شده تا کشاورزان انگیزه لازم را برای تولید آن نداشته باشند و به همین جهت تولید گندم در کشور ما از ثبات قابل توجهی برخوردار نباشد و دولت نیز به ناچار سالانه با تخصیص میلیون ها دلار ارز دولتی، درصدد واردات این کالا برآید.

از سوی دیگر، با تخصیص ارز دولتی، سالانه علاوه بر قاچاق گسترده آرد به طرق مختلف، شاهد دوریز بی رویه نان تولیدی بوده ایم که این مسایل مشکلات عدیده ای را برای برنامه ریزان ایجاد کرده بود.

دولت سیزدهم با وجود تلاش های خود در راستای تامین گندم مورد نیاز، خطر تامین این کالای راهبردی را با وجود تخصیص یارانه به روش سنتی بیش از پیش احساس کرد و به همین جهت برای ایجاد تغییراتی در تخصیص یارانه به روش سنتی در حوزه آرد و نان به نفع مردم تصمیم گرفت و در گام نخست بدون ایجاد تغییر در قیمت نان، طرح هوشمندسازی یارانه را در این بخش اجرا کرد.

به همین مناسبت و با توجه به اجرای طرح یاد شده در قزوین به عنوان دومین استان پایلوت کشور، خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز قزوین (ایرنا) به منظور آخرین اقدامات و تدابیر انجام شده در حوزه پرداخت یارانه نان از طریق کارتخوان ها، مصاحبه ای را با عباس کاظمی، فرماندار قزوین انجام داده که مشروح آن را می خوانیم.

ایرنا. از آخرین اقدامات صورت گرفته در بخش پرداخت یارانه نان در سطح شهرستان قزوین توضیح دهید.

در حوزه ساماندهی آرد و نان اتفاقات متعددی را در روزهای گذشته شاهد بوده ایم و به رغم همه مشکلات زیرساختی و هماهنگی های بین بخشی، از اوایل خردادماه سال جاری طرح جدید خرید نان از نانوایی ها با نصب کارتخوان های هوشمند به مرحله اجرا درآمد و این فرایند در مدت زمان کوتاهی در سطح استان و شهرستان صورت گرفت.

با توجه به اینکه دولت سالانه حدود ۱۰۰ میلیارد تومان یارانه آرد را در اختیار نانواها قرار می داد، به همین لحاظ دیر یا زود نیازمند مدیریت بهینه در این عرصه بودیم اما براساس مطالعات میدانی و بررسی های دقیق صورت گرفته این میزان یارانه دولت متاسفانه در مسیر اصلی خود قرار نداشت و انحرافات زیادی را در مسیرهای خود، یعنی از زمان کشت محصول، برداشت، حمل، دپو و در نهایت خود نانوایی ها شاهد بودیم.

ایرنا.با اجرای این طرح، عملکرد هر یک از نانوایی ها زیر ذره بین قرار گرفته است؟

با نصب کارتخوان های هوشمند در تمامی نانوایی های استان به غیر از درصد بسیار ناچیزی که مشکلات حقوقی و اداری داشتند، این مساله محقق شد و ما با این سامانه در انجام فرآیندهای نظارتی خود تمام تراکنش های مالی نانوایی ها، ساعت پخت، روزهای تعطیل، سهمیه آرد و حتی حجمی را که باید پخت کنند مورد رصد قرار داده و نام آن را نیز نظارت هوشمند گذاشتیم.

تا قبل از اجرای این طرح یکی از اتفاقات جدی که در همه نانوایی ها بود، تعطیلی های غیر معمول به بهانه کاهش سهمیه آرد یا کاهش ساعت پخت واحد صنفی بود که مسایل یاد شده باعث گله مندی شهروندان می گردید.

تا قبل از اجرای طرح شاهد بودیم که بسیاری از نانوایی ها اقدام به فروش آزاد آرد کرده یا وزن چانه خمیر را رعایت نمی کردند، ساعات زمان پخت یا روزهای تعطیل مجاز را رعایت نمی کردند اما اکنون و با زیرساخت های فراهم شده این امکان را داریم تا با صحت سنجی های لازم میزان عملکرد هر یک از نانوایی ها را مورد بررسی و نظارت دقیق قرار دهیم.

ایرنا. مساله نظارت های مردمی در این زمینه چقدر اهمیت دارد؟ 

شهرستان قزوین بیش از ۷۰۰ نانوایی فعال دارد که مراجعه کردن به هر یک از آنها جهت بازرسی میسر نمی باشد، هرچند با ایجاد سامانه نظارت هوشمند تا حدودی بر عملکرد و نحوه فعالیت نانوایی ها نظارت داریم اما در این راه نیازمند آن هستیم تا سامانه نظارت مردمی را مهیا کنیم.

در راستای ایجاد نظارت های مردمی، شهروندان باید به هر نحوی در محلات خود در صورت مشاهده هرگونه تخلف در حوزه پخت و توزیع نان، مراتب را به مراکز از پیش تعیین شده و یا سامانه های مورد نظر منعکس کرده تا بازرسان ما بلافاصله اقدامات قانونی را به عمل آورند.

نانوایی های متخلف برحسب موارد تخلف و قانون به کاهش یا تعدیل سهمیه آرد محکوم شده و قانون نیز به ما این اجازه را می دهد تا سهمیه آرد مردم را که در نزد ما امانت است صیانت کرده و در اختیار نانوایان امین و نه متخلف قرار دهیم.

در صورتی که تخلفات از سوی نانواهای متخلف استمرار پیدا کند، علاوه بر قطع کامل سهیمه آرد، امکان باطل شدن مجوز آنها نیز از سوی قانون نظام صنفی به ما داده شده است.

در فرایند ساماندهی و هوشمندسازی واحدهای نانوایی بدون شک نقش، حضور و گزارش های مردمی به شدت می تواند ما را برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده این طرح کمک کند تا ما بتوانیم در کمترین زمان ممکن نانوایان متخلف را شناسایی کرده و با داده های ارایه شده اعمال مقررات کنیم چرا که با انجام این کار می توانی دل نگرانی های مردم و گلایه های آنان را با این نوع مشارکت ها مرتفع کرد.

ایرنا. آیا سهمیه آرد نانوایی های استان مورد بازنگری قرار می گیرد؟

یکی از کارهای جدی ما در طرح هوشمندسازی، شناسایی نانوایان امین و نیز متخلف است و در این فرآیند بنا داریم سهمیه آرد را نیز بازنگری کنیم چرا که سال های سال بود به هریک از نانوایی ها سهمیه مشخصی آرد تعلق می گرفت و در اختیارش قرار داده می شد اما از این پس این رویه ادامه ندارد زیرا مصمم هستیم تا با مشارکت مردم تحت عنوان نظارت مردمی بر نانوایی ها، اصلاح و بازنگری در حوزه سهمیه آرد را جدی تر دنبال کنیم.

در این راستا نانواهای امین که در راستای وظیفه و رسالت خود خدمت رسانی کرده و تخلفی هم ندارند به طور حتم افزایش سهمیه آرد را لحاظ کرده و نانوایی های متخلف نیز براساس حدود تخلف به کاهش سهمیه محکوم می شوند و این تصمیم جدی بوده و در جلسات شورای آرد و نان شهرستان نیز به تصویب رسیده و همه زیرساخت های آن هم فراهم آمده است.

براین اساس، ما در تصمیم گیری های خود نیازمند همراهی و مشارکت مردم هستیم و امیدواریم در روزهای پیش رو و با گزارش های رسیده قدم های خوبی برداریم و در حال حاضر هم ارتباطات و بسترهای مناسب فراهم آمده و پذیرای اطلاعات مردم هستیم و تا ۲ روز آینده سامانه پیامکی مربوطه به اطلاع شهروندان خواهد رسید تا از این طریق آنان بتوانند تخلفات به وقوع پیوسته از سوی نانوایی ها را با ذکر آدرس و نوع تخلف در روز و ساعت وقوع آن، اطلاع رسانی کنند.

بدون شک می توانیم با مشارکت مردم و زیرساخت های حقوقی فراهم شده و اختیارات به وجود آمده بر فضای آرد و نان در جهت رضایت مردم گام های اساسی تری را برداریم.

ایرنا. با نصب کارتخوان های هوشمند در نانوایی ها، آیا تخلفاتی هم به ثبت رسیده است؟

متاسفانه در ۲ ماه گذشته و با نصب کارتخوان های هوشمند عده بسیار معدودی در سراسر استان اقدام به تراکنش های صوری کرده اند و بدون آنکه نانی خرید و فروش شود یا حتی در زمان تعطیلی واحد صنفی، تراکنش های صوری داشته اند که ما مسوولان این تعداد واحد معدود را شناسایی کرده و در اختیار مقام قضایی قرار داده ایم.

نانوایی متخلفی که به خود اجازه داده تا بدون آنکه نانی را به دست مشتری برساند، اقدام به تراکنش صوری کرده با برخوردهای جدی و اعمال مقررات شدیدی روبه رو خواهد شد و حتی تحت عنوان اخلال در امنیت غذایی و اخلالگر اقتصادی تحت پیگرد قرار می گیرد.

بازرسان فرمانداری به همراه نمایندگان سایر دستگاه ها از جمله سازمان صمت و جهاد کشاورزی به طور شبانه روزی و دایمی داده ها را بررسی می کنند و هر نوع تخلف و انحرافی که از سوی نانوایی ها مشاهده گردد در قالب تیم های تخصصی ورود پیدا کرده و با متخلفان که امنیت روانی و اقتصادی جامعه را برهم می ریزند، برخورد قاطع صورت خواهد گرفت و به مراجع قضایی معرفی می شوند.

ایرنا. آیا طرح جامع ساماندهی آرد و نان دولت طی ۲ ماه گذشته توانسته در جلوگیری از قاچاق آرد و هدر رفت نان موثر باشد؟

ما معتقدیم اگر چرخه هوشمندسازی و تخصیص یارانه آرد و نان تکمیل شود و تصمیمات نهایی نیز در آن اعمال شود با نصب و تکمیل کارتخوان ها در نانوایی های سراسر کشور که به صورت ملی تصمیم گیری شده، فرایند عرضه آرد به نانوایی ها، بدون آنکه در قیمت نان تغییری صورت پذیرد و آرد به صورت آزاد در اختیار نانوا قرار گیرد و نانوایان با تراکنش های منطقی خود و براساس سهمیه، ساعات پخت و وزن قابل قبول که قابل رصد نیز خواهد شد، به اهداف از پیش تعیین شده دست خواهیم یافت. 

اگر این اتفاق صورت بگیرد بساط فروش خارج از شبکه از نانوایی ها برچیده خواهد شد و آنان نیز در آن صورت آرد را به طور حتم باید تبدیل به نان کنند تا بتوانند از یارانه واگذاری دولت استفاده کنند.

انجام این مساله ۲ اتفاق را به همراه خواهد داشت، نخست آنکه عرضه آرد خارج از شبکه نخواهیم داشت و دوم کیفیت نان به واسطه رقابت بین نانواها در عرضه بهتر نان صورت می گیرد و در نهایت اینکه علاوه بر اینکه قاچاق آرد حتی به صفر می رسد، کیفیت نان بهتر از قبل خواهد شد.

ایرنا. نان از گذشته های بسیار دور قوت غالب مردم بوده، حمایت اخیر دولت از این مساله به نظر شما کافی است؟

اقدامات انجام شده و تکمیل چرخه عرضه آرد در سراسر کشور و یکپارچه شدن مساله، بخش مهمی از مسایل و مشکلات مردم را کاهش خواهد داد اما ممکن است برخی جاها مثل بیمارستان ها، دانشگاه ها، پادگان ها، مراکز نظامی و انتظامی و سایر مجموعه های مختلف نیاز داشته باشند تا حجم بیشتری از نان را تهیه کنند و وقتی به نانوایی مراجعه می کنند به دلیل محدودیت فروش و همچنین تراکنش های صورت گرفته، موفق به تهیه نان مورد نظر خود نشوند.

برای رفع این مشکل نیز برنامه ریزی های لازم صورت گرفته و شعب مشخصی را در کنار شرکت های پخت نان صنعتی تعیین خواهیم کرد تا مجموعه های یاد شده بتوانند نان مورد نیاز خود را در طول روز از این مکان ها تهیه کنند.

ایرنا. دورنمای طرح هوشمندسازی آرد و نان از سوی دولت را چگونه ارزیابی می کنید؟

امیدواریم با این تصمیم مهم و جدی دولت، بخش وسیع و مهمی از یارانه ها که هدر رفت زیادی را به همراه داشت هدفمند شده و جلوی حیف و میل شدن میلیاردی بیت المال نیز گرفته شود.

پیش از این، ما تخلفات عجیبی را در حوزه توزیع آرد نظاره گر بوده ایم تا جایی که متاسفانه برخی از نانوایی ها نان پخته شده خود را به دامداری ها عرضه می کردند یا آردی که از سوی دولت به آن یارانه تخصیص می یافت خارج از شبکه، توزیع می شد که امیدواریم با اجرای کامل و جامع طرح هدفمندی آرد از سوی دولت بسیاری از مشکلات و انحرافات گذشته که باعث گله مندی مردم نیز می شد، مرتفع شود.

برچسب‌ها گندم آرد نانوا شهرستان قزوین دولت سیزدهم نانوایی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گندم آرد نانوا گندم آرد نانوا شهرستان قزوین دولت سیزدهم نانوایی نصب کارتخوان های هوشمند نانوایی ها تخصیص یارانه قرار داده سهمیه آرد صورت گرفت آرد و نان خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۷۳۶۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتمام ۱۵ فعالیت تعمیراتی در نیروگاه شهید رجایی قزوین

ابوالفضل موتاب‌ها مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی قزوین گفت: هرساله به منظور کسب آمادگی تولید انرژی الکتریکی و با هدف کمک به پایداری شبکه سراسری تولید، تعداد ۱۷ فعالیت تعمیرات اساسی، نیمه اساسی و بازدید دوره‌ای برای واحد‌های ۱۳ گانه بخاری و سیکل ترکیبی، برنامه ریزی می‌شود.

 وی افزود: از مهر ماه سال ۱۴۰۲ تاکنون، از تعداد ۱۷ برنامه سالانه تعمیراتی، ۱۵ برنامه تعمیرات اساسی، نیمه اساسی و بازدید دوره ای، مربوط به واحد‌های بخاری و سیکل ترکیبی، عملیاتی شده و به اتمام رسیده و ۲ مورد تعمیرات نیمه اساسی و بازدید دوره‌ای هم در حال اجرا است.

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی قزوین گفت: تاکنون ۹۶ درصد از فعالیت‌های تعمیراتی واحد‌های ۱۳ گانه این شرکت انجام شده است.

موتاب‌ها اضافه کرد: نوع تعمیرات واحدها، براساس ساعت کارکرد و نیاز‌های تعمیراتی به انواع تعمیرات اساسی، نیمه اساسی و بازدید‌های دوره‌ای در واحد‌های گازی و بخاری تقسیم می‌شود.

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی قزوین با اشاره به فعالیت‌های تعمیرات در واحد‌های سیکل ترکیبی بیان داشت: تعمیرات بازدید محفظه احتراق و تعویض نازل واحد‌های شماره ۳، ۱ و ۴ گازی، تعمیرات بازدید مسیر گاز داغ واحد ۱ گازی، تعمیرات بازدید محفظه احتراق واحد ۶ گازی به همراه تعمیرات اساسی و کمپرسور واحد شماره ۲ گازی و همچنین انجام تعمیرات بازدید دوره‌ای مربوط به واحد شماره ۱ و ۳ بخاری سیکل ترکیبی، دیگر برنامه‌های تعمیراتی بود که در بازه زمانی مهر تاکنون به اتمام رسید.

وی افزود: در نیروگاه بخار نیز از ابتدای فصل تعمیرات تاکنون واحد شماره ۳ بخاری تحت تعمیرات اساسی، واحد شماره یک بخاری تحت تعمیرات نیمه اساسی و واحد‌های شماره ۳، ۲، ۱ و ۴ نیز مورد تعمیرات تعمیرات دوره‌ای بویلر و بازدید دوره‌ای قرار گرفته است.

موتاب‌ها اظهار داشت: هم اکنون واحد شماره ۲ بخاری سیکل ترکیبی نیروگاه هم برای انجام تعمیرات نیمه اساسی وهمچنین واحد شماره ۴ نیروگاه بخار جهت انجام تعمیرات بازدید دوره‌ای در دست تعمیرات قرار دارد که مابقی برنامه‌های تعمیرات واحد‌ها نیز تا پایان نیمه اول اردیبهشت ماه انجام و به پایان خواهد رسید و کلیه واحد‌ها با آمادگی حداکثری آماده تولید برق پایدار برای پیک تابستان پیش رو خواهند بود.

موتاب‌ها در توضیح فرآیند برنامه ریزی برای انجام ۱۷ فعالیت تعمیرات واحد‌های بخاری و سیکل ترکیبی نیروگاه نیز گفت: هرساله نیاز‌های تعمیراتی واحد‌های سیزده گانه نیروگاه براساس ساعت کارکرد، دوره تعمیراتی و استاندارد شرکت سازنده، به شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی اعلام می‌شود که پس از بررسی و تایید برنامه‌ها از سوی آن شرکت، جدول زمانبندی خروج واحد‌ها برای اجرای برنامه‌ها به این نیروگاه اعلام می‌شود.

وی ادامه داد: پس از دریافت برنامه ها، با حضور و کمک معاونت‌های مربوطه و بررسی‌های فنی و تخصصی، نیاز‌های تعمیراتی هر واحد، سنجیده شده و امکانات، قطعات و تجهیزات، نیروی انسانی لازم، ماشین آلات و سایر موضوعات برای اجرای این برنامه ها، پیش بینی و در اختیار معاونت‌های تعمیرات نیروگاه بخار و نیروگاه سیکل ترکیبی قرار می‌گیرد.

نیروگاه شهید رجایی دارای ۱۳ واحد بخاری و سیکل ترکیبی است که سالانه با بیش از ۱۲ میلیارد کیلووات ساعت تولید انرژی الکتریکی، حدود ۳ ونیم درصد از تولید برق شبکه سراسری را به خود اختصاص داده است.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • تولید خودروهای برقی گامی برای کاهش آلودگی‌هوا است
  • اصول اساسی نظام «مردم محوری» است
  • گشت ارشاد مدیران بدون اغماض در دولت مردمی اجرا شده است
  • درویشیان: گشت ارشاد مدیران با جدیت و بدون اغماض در دولت مردمی اجرا شده است
  • تعیین تکلیف طرح ساماندهی به مجلس دوازدهم موکول شد؟
  • ایجاد ایست‌کار، گامی در راستای حفظ شان و منزلت کارگران
  • پلمب یک واحد نانوایی در شهر آبگرم
  • پلمب ۱۲۴ واحد مشاور املاک در قزوین
  • اتمام ۱۵ فعالیت تعمیراتی در نیروگاه شهید رجایی قزوین
  • پلمب ۱۲۴ مشاور املاک متخلف در قزوین