Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا ، حسن عنایتی روز دوشنبه در نشست برنامه ریزی و هماهنگی پیاده سازی طرح جامع احداث و ساماندهی زیر ساخت های منابع آب و خاک سه استان شمالی که با حضور معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در منابع طبیعی نوشهر برگزار شد، افزود : باید با جمع آوری ، باز چرخانی و عملیات لایروبی رودخانه ها حجم آب آب بندان ها را افزایش داد تا بتوان از این مقدار آب برای کشت های دوم و سوم نیز در مازندران بهره برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منظور از ضریب امنیت آبی مدیریت آب مهار شده و دسترس در منابع آبی است ،از آن جایی که طبق آمار سالانه حدود ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون متر مکعب آب در بخش کشاورزی مازندران به مصرف می رسد که ۷۰ درصد آن از طریق آب سطحی و ۳۰ درصد آن از طریق آب زیرزمینی تامین می شود و در حال حاضر فقط ۳۴درصد آب مورد نیاز شالیکاری را می توان با مدیریت مصرف کرد ؛  به عبارتی ۶۶درصد وجود آب مورد نیاز برای مصرف در کشت و کار شالی در استان اصلا قابل تضمین نیست و شالیکاری با خطرپذیری تامین آب صورت می گیرد، یعنی این مقدار آب از طریق بارش های بهنگام ، این که افزایش بارندگی سبب ذخیره سازی در سد ها و آببندان شود و یا با تجهیزات بتوانیم از عمق بیشتری از چاه های کشاورزی آب بالا بکشیم ؛است.

از آن جایی که گیاه برنج آب بر است و برنجکاری یکی از مهم ترین فعالیت کشاورزی و منبع مهم درآمد کشاورزان استان مازندران محسوب می شود ،ارتقا ضریب امنیت آبی با افزایش مهار آب های سطحی برای مدیریت آب محقق می شود ،بنابراین مهار آب با سد سازی و یا باز سازی آببندان ها به عنوان منابع مهم آبی استان در کنار اجرای طرح های کشاورزی نظیر یکپارچه سازی اراضی و زهکشی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

طبق آمار جهاد کشاورزی هر ساله ۲۱۰ تا ۲۳۰ هزار هکتار شالیزارهای مازندران بسته به شرایط سال آبی زیر کشت قرار می گیرد و از این سطح بیشتر از یک میلیون تن برنج سفید برداشت می شود که نیاز بیش از ۴۰ درصدی کشور را پوشش می دهد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اظهار این که از محل سفر ریاست جمهور که اسفند ماه سال گذشته به مازندران انجام شد، سه هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار در حوزه کشاورزی این استان مصوب شده است، ادامه داد: یکهزار و ۷۵۰ میلیارد تومان از این اعتبار در حوزه اجرای طرح های مربوط به آب و خاک است که باید طی سه سال در این بخش ها هزینه شود و هم اکنون نیز ۲۰۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح مطالعاتی این بخش ها درخواست شده که به زودی اختصاص می یابد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران وضعیت اجرای طرح های زهکشی های در زمین های کشاورزی استان را نامطلوب توصیف کرد و اظهار داشت: به طور یقین با اجرای طرح های آب و خاک کشاورزی شرایط برای کشت های بعدی فراهم می شود . 

عنایتی به تجهیز و نوسازی ۲۵ درصد از سطح اراضی کشاورزی مازندران در سال های گذشته اشاره کرد و بیان داشت: هم اکنون به دلیل موانع کیفیت اجرای طرح تسطیح و تجیهز و نوسازی زمین های کشاورزی برای افزایش ضریب کشت مناسب نیست.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اعلام این که حدود ۱۳۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان از حوزه آبریز سد هراز برای تولید انواع محصولات کشاورزی استفاده می شود ،گفت : برای افزایش راندمان تولید ، ارتقای کیفیت محصولات کشاورزی با هدف صادرات نیازمند اعتبار کلان و ملی برای تحقق طرح های  مهم در حوزه زهکشی ،زیرساختی و باز چرخانی آب مازاد است.
در این نشست ،روسای سازمان های جهاد کشاورزی استان های گیلان و گلستان گزارشی از روند اجرای طرح های نیمه تمام حوزه آب و خاک بخش کشاورزی ارائه کردند.

مازندران با برخورداری از سطح حدود ۴۶۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی سالانه بیش از ۷.۵ میلیون تن انواع محصولات به خصوص گل و گیاه ، کیوی ، مرکبات و برنج تولید می کند.

برچسب‌ها نوشهر کشاورزی مازندران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: نوشهر کشاورزی مازندران نوشهر کشاورزی مازندران کشاورزی مازندران کشاورزی استان اجرای طرح جهاد کشاورزی آب و خاک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۷۷۲۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم پیشتازی همراه اول در جذب مشترکان

آی‌تی آنالیز نوشت: جزییات گزارش آماری سازمان رگولاتوری نشان می‌دهد، در فصل بهار سال قبل همراه اول با مجموع نزدیک به 78.5 میلیون مشترک فعال و افزایش نزدیک به 25 هزار مشترک فعال، توانست ضریب نفوذ خود را به 92.59 درصد رسانده و در مجموع سهم بازار خود را به 53.093 درصد برساند.
در همین مقطع یعنی فصل بهار 1402 اما اپراتور دوم کشور ایرانسل با مجموع نزدیک به 64میلیون کاربر، در اتفاقی عجیب که دلیل آن روشن نیست با کاهش بیش از 540هزار مشترک فعال مواجه شد و در نهایت با ضریب نفوذ 75درصدی، (17درصد کمتر از همراه اول) در مجموع 43.129 درصد از سهم بازار مشترکان موبایل را به خود اختصاص داد.
در همین حال اما اپراتور سوم یعنی رایتل نیز سیر نزولی و معمول خود را طی کرد و با مجموع بیش از 5.5 میلیون مشترک، 6.59 درصد ضریب نفوذ، ریزش بیش از 19 هزار مشترک و بیش از 3 درصد از سهم بازار، فصل بهار سال قبل را پشت سر گذاشت.
با ورود به فصل تابستان اما پیشتازی همراه اول در تمامی شاخص‌های مشترکان، ضریب نفوذ و سهم بازار ادامه یافت و به این ترتیب تعداد مشترکان فعال همراه اول به بیش از 79 میلیون و 300 هزار مشترک رسید. نکته قابل توجه آن است که در این مقطع همراه اول با رکوردی جهشی توانسته بیش از 895 هزار مشترک فعال را به شبکه خود اضافه کند و به این ترتیب ضریب نفوذ خود را به 93.64 درصد و سهم بازارش را نیز به 53.146 درصد افزایش دهد.
ایرانسل نیز در تابستان سال قبل ریزش عجیب کاربران خود را جبران کرد و با بیش از 768 هزار مشترک فعال، مجموع مشترکان خود را به نزدیک 75 میلیون مشترک رساند و در نهایت ضریب نفوذ بیش از 76 درصدی و سهم بازار 43.200 درصدی را از آن خود کند. به این ترتیب میانگین سهم بازار فصل‌های بهار و تابستان سال 1402 نشان می‌دهد که نه تنها پیشتازی همراه اول در سهم بازار از ایرانسل ادامه یافته بلکه از نظر تعداد مشترکان فعال نیز همراه اول فاصله بیشتری از ایرانسل پیدا کرده است.
رایتل نیز در قیاس فصل بهار و تابستان سال 1402 کماکان سیر نزولی خود را در تمامی شاخص‌ها ادامه داده و با افت مشترکان، ضریب نفوذ و سهم بازار مواجه شده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899446

دیگر خبرها

  • حضور ۱۰ شرکت تولیدی کشاورزی مازندران در نمایشگاه اکسپو
  • خراسان جنوبی از بالاترین ضریب‌های امنیتی برخوردار است
  • ضریب نفوذ گاز طبیعی در شهر قم ۹۹.۵ درصد است
  • تداوم پیشتازی همراه اول در جذب مشترکان
  • رفع موانع تحقق حداکثری حدنگاری کرمان با همکاری فرمانداران
  • اجرای مدیریت تلفیقی در ۳۰۰۰ هکتار زمین کشاورزی مازندران
  • واگذاری ۱۹ هزار هکتار از اراضی ملی برای اجرای طرح‌های کشاورزی
  • کشت مکانیزه ۷۵ درصد از اراضی شالیزاری شفت
  • تشدید مقابله با حفر چاه‌های غیرمجاز در سطح استان کرمانشاه
  • تشدید مقابله با حفر چاه‌های غیرمجاز در کرمانشاه