مدیر مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی: بر اساس قانون وزارت ارشاد مسئول تنظیمگری در حوزه محتوای سمعی و بصری است
تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۷۷۸۷۳
به گزارش خبرگزاری فارس، هفته گذشته انتشار نامه رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) خطاب به رئیس سازمان صداوسیما درباره پلتفرمهای شبکه نمایش خانگی، بازتابهای گستردهای در رسانهها و شبکههای اجتماعی داشت. سعید مقیسه مدیرعامل ساترا در نامه خود که خطاب به رئیس سازمان صدا و سیما منتشر شده بود با اشاره به تخلفات برخی پلتفرمها خواستار محدودیتها و لغو مجوز فعالیت شرکتهای متخلف شده بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
طی ماه گذشته در پلتفرمهای نمایشخانگی سریالهای چون «شهرک کلیله و دمنه»، «یاغی»، «جادوگر» بدون دریافت مجوز نمایش از ساترا پخش شدهاند و سریال جدید پیمان قاسمخانی با نام «روزی روزگاری مریخ» به شکل همزمان از دو پلتفرم عرضه شد که بعد از یک روز، نماوا آن را از خروجی خود حذف کرد.
همه این اتفاقات باعث مداخله ساترا در رویه فعالیتهای غیر قانونی پلتفرمها شد، آن نامه معروف هم گواهی بر این قانون شکنیها بود.
دعوا البته فقط بین پلتفرمهای نمایش خانگی و ساترا به عنوان نهاد نظارتی نماند، حالا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم خواستار اجرای«قانون» شده است و یکی از آن مدیران آن اعلام کرده، از نظر قانونی نظارت بر وی او دی ها با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی حامد حاجی ملامیرزایی با تاکید بر نقش موثر شبکه نمایش خانگی در اوقات فراغت عموم مردم گفت: بر اساس قانون مسئول تنظیمگری در حوزه محتوای سمعی و بصری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
مدیر مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی در ابتدای بحث به این نکته اشاره داشتهاند که: «سکوهای نمایش خانگی در اصطلاح وی او دی، یو جی سی و دیگر رسانههای سمعی و بصری مشهور و پرکاربر از وزارت ارشاد مجوز فعالیت قانونی دارند و تحت حمایت قانونی دولت هستند.
رییس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه افق کاری ما باید حرکت به سمت از بینبردن تصدیگری دستگاههای دولتی در حوزه تولید و نشر محتوای نمایش خانگی باشد افزود: ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید با رعایت بیطرفی کامل به احیای نقش تنظیمگری دولت در عرصه فرهنگ و هنر بپردازیم.
حاجی ملا میرزایی تاکید کرد: وظایف مصرح در بند 20 ماده 2 قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مصوب 1365، ماده 2 قانون «نحوه مجازات اشخاصی که درامور سمعی و بصری فعالیتهای غیرمجاز مینمایند» مصوب 1386 و مفاد آیین نامه ساماندهی و توسعه رسانهها و فعالیتهای فرهنگی دیجیتال مصوب 1389، همگی مسئولیتهای سنگین و صریحی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص امور سمعی و بصری، فارغ از فضای نشر چه نشر فیزیکی و چه نشر دیجیتال ایجاد کرده است که قابل چشم پوشی نیست.
وی با اشاره به مسائل و مشکلات پیش روی صنعت وی او دی تصریح کرد: تضاد و تعارض منافع در تنظیمگری و تولید محتوا، تنظیمگری سلیقهای و عدم توجه به الزامات و واقعیات رسانه از مسائلی است که این روزها در این صنعت به وضوح دیده میشود و صدای فعالان این حوزه را نیز درآورده است.
ملامیرزایی با بیان اینکه یکی دیگر از مسائل این صنعت مهم بیتوجهی به مختصات فعالیت در بخش خصوصی به ویژه در فضای تنظیمگری است افزود: ایجاد فشار مضاعف بر سکوهای انتشار متعهد به چهارچوبهای جمهوری اسلامی در مقابل رسانههایی که تعهدی به ارزشهای نظام جمهوری اسلامی ندارد و در فضای مجازی فعال هستند نیز از جمله مسائل و مشکلات این صنعت است.
رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی با اشاره به نقش آفرینی مثبت وی او دیها در سالهای اخیر اظهار داشت: شبکه نمایش خانگی توانسته توجه مخاطبان زیادی را به خود جلب کند و با تولید محتواهای متعدد نقش موثری برای اوقات فراغت خانوادهها بازی کنند.
وی افزود: البته ما وظیفه خود میدانیم از سکوهای انتشار، رشد کیفی و فرهنگی تولید محتوا را مطالبه کنیم و ضمن نظارت دقیق بر فعالیت این سکوها مطابق قوانین و مقررات جاری کشور، پیگیر حقوق مشترکان این حوزه نیز باشیم.»
حاجی ملا میرزایی در حالی وزارت فرهنگ و ارشاد را ناظر اصلی و قانونی بر عملکرد «ویاودی»ها میداند که هفته گذشته رسانه قوه قضاییه خطاب به ساترا خبر توقیف یکی از سریالهای نمایش خانگی را اعلام کرده بود. در نامه دادگستری کل تهران که ۲۹ تیر به ساترا ابلاغ شد توقف نشر، پخش و عرضه این سریال در پلتفرمها به ویژه فیلیمو را مورد تاکید قرار داده بود.
موضوعی که نشان میداد قوه قضاییه سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر(ساترا) را متولی نظارت بر صوت و تصویر فراگیر میداند.
لازم به ذکر است که رهبر انقلاب در سال ۱۳۹۴ در ابلاغیهای به رئیس جمهور وقت به «صوت و تصویر فراگیر» اشاره کرده و مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر در فضای مجازی و نظارت بر آن را منحصرا بر عهده سازمان صدا و سیما قرار داده است. از این رو به صورت قانونی ساترا وظیفه نظارت بر پلتفرمهای نمایش خانگی را بر عهده دارد.
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: ساترا فیلیمو نماوا فیلم نت وی او دی ها مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صوت و تصویر فراگیر نمایش خانگی سمعی و بصری تنظیم گری پلتفرم ها رسانه ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۷۷۸۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شبکه نمایش خانگی مروج چه اندیشهای است؟!
بحث از هزینه تولید و نمایش این آثار یک بُعد قضیه است و سوی دیگر ماجرا که اتفاقاً اهمیت بیشتری هم دارد، ناظر به پیامی است که این قبیل آثار به مخاطبان خود میفرستند و این که در ورای تولید و عرضه چنین محصولاتی چه فکر و اندیشهای قرار است ترویج پیدا کند.
سید محمدمهدی موسوی در حوزه نوشت: چندی پیش خبری در رسانهها انتشار یافت مبنی بر این که برای تولید هر قسمت سریال شبکه نمایش خانگی به طور متوسط ۳ تا ۵ میلیارد تومان هزینه میشود و طبعاً بخش قابل توجهی از این هزینه سرسام آور صرف پرداخت به بازیگران یا به تعبیر درستتر سلبریتیها میشود.
به عنوان مثال چنانچه یک سریال شبکه نمایش خانگی ۱۵ قسمت داشته باشد به طور میانگین ۶۰ میلیارد تومان صرف ساخت آن میشود.
بحث از هزینه تولید و نمایش این آثار یک بُعد قضیه است و سوی دیگر ماجرا که اتفاقاً اهمیت بیشتری هم دارد، ناظر به پیامی است که این قبیل آثار به مخاطبان خود میفرستند و این که در ورای تولید و عرضه چنین محصولاتی چه فکر و اندیشهای قرار است ترویج پیدا کند.
با نگاهی اجمالی به آثار شبکه نمایش خانگی از آغاز این جریان در سال ۸۹ با تولید و پخش سریال «قلب یخی» تا به امروز که سریال هایی، چون «افعی تهران»، «جنگل آسفالت» و ... مورد توجه مخاطبان پلتفرمهای داخلی است، میتوان به اختصار به نکاتی اشاره کرد که با مقوله سبک زندگی و نوع نگرش به این مساله ارتباط نزدیکی دارد و از همین رهگذر میتوان تا حدی به این پرسش پاسخ داد که آثار شبکه نمایش خانگی مروج چه فکر و اندیشهای هستند؟!
۱-هر چند برخی سریالها در سالهای اخیر مروج زندگیهای تجملاتی یا به اصطلاح لاکچری بوده اند، اما در عین حال، شمار دیگری از آثار با پرداختن اغراق آمیز و بعضاً مغرضانه به مقوله فقر و مشکلات اجتماعی، ترسیم گر زندگی فلاکت بار بوده اند که البته در باره کنایهها و تعریضات غیرمنصفانهای هم به شرایط زیست پس از انقلاب داشته اند که در جای خود نیاز به بحث تفصیلی و عمیق خاص خود دارد.
۲- هنجار زدایی از روابط افراد در کانون خانواده و حتی بین زوجین از دیگر آثار نامطلوب بسیاری از سریالهای شبکه نمایش خانگی است، کما این که بسیاری از جامعه شناسان متدین نسبت به ترویج روابط آزاد و خارج از چارچوب ازدواج در این سریال هشدار داده و میدهند.
واقعیت تلخی که وجود دارد این است که چارچوب خانواده و قوام آن در این سریالها حداقلی است چه آن که بیشتر تصویرگر زندگی افرادی است که بدون هیچ نسبتی حتی با هم در یک خانه زندگی میکنند.
۳-استفاده از کلمات مذموم، رکیک و دشنامهای متعدد از ویژگیهای غیرقابل انکار برخی از همین سریال هاست که طبعاً تداوم این وضع اثر نامطلوبی بر فرهنگ عمومی جامعه هم میگذارد.
۴-به هر حال این واقعیت تلخ غیرقابل انکار است که شبکه نمایش خانگی مرهون نگاه تجاری به حوزه فرهنگ است؛ نگاه و رویکری که به اجمال میتوان به برخی آثار آن همچون جلوه گری سبک زندگیهای لاکچری و ایجاد سرخوردگی در جوانان، تغلیظ نگاه جنسیتی منبعث از فرهنگ غرب به زنان و دختران و البته ضدیت با فرهنگ ناب ایرانی و اسلامی در پرتوی نشر اندیشه غربی اشاره کرد.