Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@09:10:23 GMT

نخ خوراکی برای نبات تولید شد

تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۷۸۰۱۴

نخ خوراکی برای نبات تولید شد

محققان مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی در تحقیقات اخیر خود به فرمولاسیون نخ خوراکی جهت استفاده در تولید شاخه نبات زعفرانی دست یافتند.

به گزارش ایسنا، دکتر ابراهیم فولادی، مجری این طرح در مورد ضرورت انجام این پژوهش، گفت: در فرآیند تولید نبات زعفرانی، اضافه کردن زعفران به شربت شکر و قرارگرفتن آن در معرض حرارت می‌تواند باعث کاهش کیفیت متابولیت‌های زعفرانی آن شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو هیأت علمی مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی هدر رفت زعفران باقی مانده در شربت زعفران و تاثیر منفی آن در فرآیند کریستالیزاسیون نبات را از دیگر مشکلات تولید نبات دانست و افزود: هنگام مصرف شاخه نبات، باقی مانده نخ پنبه‌ای یا پلاستیکی اثر ناخوشایندی برای مصرف کننده دارد که استفاده از  نخ خوراکی زعفرانی می‌تواند به عنوان راه حل مشکلات شرح داده‌شده محسوب شود و با این روش می‌توان با محافظت از ترکیبات زعفران در دماهای بالای تولید نبات، محصولی سلامت‌محور، اقتصادی و مورد پسند جامعه تولید کرد.  

فولادی با بیان اینکه این صنعت به حمایت دولت برای افزایش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نیاز دارد، ادامه داد: صنعت نبات با سرمایه اولیه کم ضمن ایجاد اشتغال بالا، با جلوگیری از خام‌فروشی زعفران قابلیت ایجاد ارزش افزوده و ارزآوری برای کشور را دارد.

وی در مورد نخ خوراکی تولید شده در این کار پژوهشی، افزود: در ساختار این محصول پژوهشی – کاربردی علاوه‌بر کربوکسی متیل سلولز از پروتئین و عصاره زعفران نیز استفاده شده که با وجود ایجاد ساختار فیزیکی مناسب برای تحمل شرایط دمایی و ویسکوزیته بالا، خوراکی بوده و می‌تواند در تهیه محصولات غذایی دیگر نیز استفاده شود.  

فولادی ادامه داد: این محصول دانش‌بنیان مورد توجه بخش خصوصی قرار گرفته و تولید صنعتی این محصول جدید، تنها نیازمند تغییراتی جزئی در تجهیزات تولید نبات است.

به نقل از روابط عمومی مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی، دکتر قدیر رجب زاده رئیس مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی نیز افزود: نبات یک محصول نام آشنای صنعت قنادی ایران است که از دیرباز در ایران تولید می‌شده و ایران به عنوان پل ارتباطی این تکنولوژی بین اروپا، آسیا و آمریکا شناخته و در کشورهایی از ۵ قاره جهان محصولات متنوعی از آن به بازارها عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه این محصول در ایران با تنوع طعم و شکل تولید می‌شود، گفت: در این میان مصرف نبات زعفرانی از جذابیت بیشتری در دنیا برخوردار بوده، اما در حال حاضر تولید و مصرف آن با مشکلاتی مواجه است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی تولید نبات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۷۸۰۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷۰ درصد پنبه کشور در گلستان تولید می شود

به گزارش خبرنگار مهر، قربان قربانی صبح یکشنبه در همایش توسعه کشت محصولات کم‌آب بر در راستای الگوی کشت با محوریت پنبه اظهار کرد: در گذشته ۲۵۰ هزار هکتار پنبه در کشور کشت می‌شد که از این میزان ۱۸۰ هزار هکتار مربوط به استان گلستان بود.

وی با اشاره به اینکه در گذشته ۷۰ درصد پنبه کشور در استان گلستان تولید می‌شد، افزود: کشت ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار هکتار می‌تواند ما را در محصول پنبه به خودکفایی برساند.

رئیس مؤسسه تحقیقات پنبه کشور گفت: باتوجه به تأکیدات وزیر جهاد کشاورزی ما باید در بحث محصولاتی چون گندم، برنج، شکر، چغندرقند و پنبه به خودکفایی برسیم.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته سطح زیر کشت پنبه در گلستان به دلیل کم آبی به ۱۴ هزار هکتار رسید و گلستان بیشترین کاهش سطح زیر کشت را در کشور تجربه کرد.

قربانی با اشاره به اینکه استان گلستان به رقم سرسبز بودن مشکل کم آبی دارد، گفت: در کشت محصولات کشاورزی باید به سمت محصولات کم آب بر حرکت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۷۵ تنها دو رقم پنبه در کشور موجود بود که برای بهره برداری این محصول نیاز به ۲۲۰ روز زمان بود اما اکنون ۱۴ رقم تجاری پنبه در کشور موجود است که طی ۱۱۰ روز به بهره برداری می‌رسد.

قربانی اظهار کرد: پنبه یک محصول اشتغالزا است که هر چهار هکتار پنبه‌کاری یک شغل مستقیم و پنج شغل در صنایع جانبی ایجاد می‌کند.

کد خبر 6090878

دیگر خبرها

  • شیر گاو برای تولید داروهای مبتنی بر mRNA قابل استفاده است
  • تولید زعفران ۷۰ درصد افت پیدا کرده است/صادرات با نام دیگران
  • کشت نیشکر در ۲۹ هکتار از زمین‌های کشاورزی گیلان
  • تولید ۱۰۰ هزار تن دانه‌های روغنی در اردبیل
  • صعود دانشگاه جهرم به رتبه ۲۳ فهرست نیچر ایندکس در بین دانشگاه‌های کشور
  • چرا این ماده غذایی کالا‌ی مورد علاقه سارقان است؟
  • هشدار مرکز پژوهش‌های مجلس درباره سبد غذایی خانوار
  • هشدار مرکز پژوهش های مجلس درباره سبد غذایی خانوار : کالری مصرفی نیمی از ایرانیان در سال ۱۴۰۱ کمتر از استاندارد بوده است
  • نظارت بهداشتی بر تولید فرآورده‌های غذایی در کارگاه‌های سنتی
  • ۷۰ درصد پنبه کشور در گلستان تولید می شود