Web Analytics Made Easy - Statcounter

انسان ها در خانواده متولد می‌شوند و خانواده اولین نهاد اجتماعی است که فرد در او رشد می‌کند و به طور خلاصه می‌توان گفت سعادت جامعه در گرو سلامت خانواده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرصادنیوز، اهمیت و جایگاه خانواده بر هیچ کس پوشیده نیست. انسانها از کودکی در کانون خانواده رشد می یابند و معمولاً انسان هایی از موفقیت بیشتری برخوردارند که کانون خانواده آنها گرمتر و محکم تر بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سال ۱۳۸۶ روز ۲۵ ذیحجه به عنوان روز ملی خانواده و تکریم بازنشستگان در تقویم رسمی کشور درج شده است؛ علت انتخاب این روز شأن نزول آیه «هل اتی» در سوره دهر که راجع به خانواده و استحکام پایه‌های آن است، عنوان شده است. این سوره در شأن اهل بیت پیامبر (ص) است و به همین مناسبت از سوی شورای فرهنگ عمومی همراه با تکریم بازنشستگان روز خانواده نیز نام گذاری شده است.

فضای مجازی کانون خانواده ها را با چالش بزرگی مواجه کرده است

غلامرضا محمدی در گفتگو با مرصادنیوز ضمن تبریک 25 ذی الحجه که به عنوان روز ملی خانواده نامگذاری شده است، اظهار کرد: نخستین حکمت تشکیل خانواده که قرآن کریم ، آن را با صراحتْ بیان کرده است، رسیدن به آرامش روانى است.

مسئول مرکز فرهنگی خانواده سپاه حضرت نبی اکرم(ص) استان کرمانشاه افزود: خانواده اولین کلاس برای هر انسانی  است که اگر دروس مهم زندگی از جمله تعامل، محبت، گذشت و احترام در کانون خانواده به اشتراک گذاشته شود، مایه آرامش و تعالی انسان می شود.

وی گفت: سعادت زن و مرد، در این است که از سنت های آفرینش خارج نشوند و تحت تأثیر جذبه های سطحی و زودگذر قرار نگیرند.

وی با اشاره به اینکه بیشتر مشکلات رفتاری و اجتماعی ریشه در عدم سلامت خانواده دارد، تصریح کرد: اکثر افرادی که از سلامت روان بهره مند هستند در کانون گرم خانواده مهر و محبت را تجربه کرده و روابط موفقی با سایر اعضاء داشته اند‌.

دکتر محمدی بیان کرد: امروزه دست آوردهای مدرنیته همچون فضای مجازی کانون خانواده ها را با چالش بزرگی مواجه کرده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از افراد در خانواده ها تحت تاثیر ساختار زدایی ناشی از جایگزینی فضای مجازی به جای فضای واقعی دچار فاصله شده اند، خاطرنشان کرد: ضرورت ایجاب می کند که همه دستگاهها و متولیان امر در حوزه و دانشگاه، آموزش و پرورش و فضای رسانه ای کشور دست در دست هم (با یک پروتکل واحد) برنامه پیشنهادی خود را برای احیای نظام گرم خانوادگی پیاده کنند.

هیچ آسیب اجتماعی را بدون توجه به نهاد خانواده نمی توان مطالعه کرد

فرشته ایزدی در گفتگو با مرصادنیوز با اشاره به اینکه خانواده، رکن اساسی هر جامعه و نقطه آغازین زندگی اجتماعی انسان‌ها و نخستین کانون تمدن و آرامش بشری است، اظهار کرد: ازدواج به موقع در سلامت و امنیت محیط تأثیر فراوانی دارد.

این کارشناس ارشد جامعه شناسی افزود: خانواده مانند یک مدرسه عمل می‌کند و اولین مکانی است که فرهنگ و تمدن، ارزش‌های اخلاقی، زمینه‌های تکامل و تحول را به فرد انتقال می‌دهد.

 

وی با اشاره به اینکه اکثر مسائل و مشکلات اجتماعی فرد ریشه در عدم سلامت خانواده دارد، گفت: خانواده‌ای که کنترل اجتماعی بر روی فرزندانش ندارد، روند درونی کردن ارزش‌ها را با مشکل روبه رو می‌کند و راه فرهنگ سازی را به انحراف می‌کشاند.

این دانش آموخته جامعه شناسی ادامه داد: کودکانی که دچار کمبود مهر و محبت هستند از بقیه افراد بیشتر در خطر منحرف شدن از معیارهای جامعه هستند و رفتارهای ناسالم را به نسل بعد منتقل می‌کنند.

ایزدی گفت: هیچ آسیب اجتماعی را بدون توجه به نهاد خانواده نمی توان مطالعه کرد، حتی دموکراسی هم از خانواده آغاز می شود.

 اختلاف و چالش‌های متفاوت در روند زندگی هر شخصی طبیعی است

وی خاطرنشان کرد: خانواده سالم به این معنا نیست که اصلا مشکلی برایشان پیش نمی آید چرا که وجود اختلاف و چالش‌های متفاوت در روند زندگی هر شخصی طبیعی است اما در خانواده سالم افراد با مهارتی که دارند اوضاع را به بهترین نحو کنترل می‌کنند.

به گزارش مرصادنیوز، اگر افراد در آغاز جوانی ازدواج کنند به زندگی خانوادگی وابسته و دلگرم می شوند و از ولگردی و بسیاری از مفاسد اخلاقی و اجتماعی مصون می مانند.

انسان ها در خانواده متولد می‌شوند و خانواده اولین نهاد اجتماعی است که فرد در او رشد می‌کند و به طور خلاصه می‌توان گفت سعادت جامعه در گرو سلامت خانواده است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: سلامت خانواده کانون خانواده فضای مجازی خانواده ها انسان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۷۸۱۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حفظ کیان خانواده سلامت جامعه را ارتقا می‌دهد

 
میثاق دست‌پاک   بیان کرد: شعار امسال هفته سلامت «سلامت خانواده و مردمی‌سازی سلامت» است، علت نام‌گذاری این هفته با شعار سلامت خانواده و مردمی‌سازی سلامت، حمایت‌طلبی و پررنگ کردن ضرورت دسترسی به خدمات باکیفیت و مقرون‌به‌صرفه در هر نقطه از کشور که قرار داشته باشیم.

وی افزود: توجه به برابری در سلامت و حرکت به سمت رفع ناعدالتی‌های احتمالی در دریافت خدمات و پیامدهای سلامت به‌ویژه در گروه‌های آسیب‌پذیر یا حاشیه‌نشین باتکیه‌بر نقش بنیادین مردم در خلق، تأمین و حفظ سلامت همگانی، تقویت بهداشت و تاب‌آورتر سازی نظام سلامت جهت آمادگی روبروشدن با تهدیدات احتمالی سلامت با ابعاد و مشخصات ناشناخته از دیگر دلایل نام‌گذاری این شعار است.

رئیس مرکز بهداشت و سلامت ایرانشهر تصریح کرد: در پایگاه‌های سلامت شهری و خانه‌های بهداشت روستایی خدمات گسترده‌ای مثل، شناسایی جمعیت تحت پوشش از نظر تعداد نفرات به تفکیک سن و جنس، تشکیل پرونده سلامت، شناسایی مشکلات اثرگذار بر به‌سلامت، ارائه بسته‌های خدماتی به افراد تحت پوشش، انجام واکسیناسیون روتین انجام می‌پذیرد.

وی در ادامه گفت: ارجاع شیرخوارانی که در 6ماهه اول تغذیه انحصاری با شیر مادر ندارند به مراکز مشاوره شیردهی، ارجاع مادران باردار به کلاس‌های آموزشی برای زایمان، مشاوره فردی و خانوادگی، مراقبت از بیماران در معرض خطر، ارجاع مراجعه‌کننده به پزشک در صورت نیاز و ارزیابی الگوی تغذیه به مردم شریف شهرستان در طیف‌های مختلف سنی از دیگر خدماتی است که در مراکز سلامت ارائه می‌شود.

میثاق دست‌پاک یادآور شد: تجویز مکمل‌های غذایی شامل اسیدفولیک، قرص مولتی‌ویتامین میترال یددار، مکمل یدو فولیک، قرص آهن، قطره آهن و ویتامین AD، قطره مولتی‌ویتامین و مکمل ویتامین D مطابق با دستور عمل‌های کشوری، ثبت اطلاعات پرونده سلامت در سامانه و پیگیری انجام مراقبت‌های دوره‌ای کلیه دانش‌آموزان و موارد دارای اختلال و نیازمند مراقبت ویژه از دیگر وظایف جامعه سلامت است.

وی در خصوص ارتباط سلامت خانواده و جوانی جمعیت تشریح کرد: واحد سلامت خانواده متشکل از زیر شاخه‌هایی است که به نوبه خود روی سلامت و بنیان خانواده کار می‌کنند، چرا که زمانی که هر یک از اعضای خانواده سلامت روح و روان و جسم خود را داشته باشند قطعاً باعث تشکیل خانواده سالم و ترویج تشکیل خانواده خواهد شد.

رئیس مرکز بهداشت اذعان کرد: برنامه‌های سلامت خانواده فرصتی برای جوان‌سازی جمعیت شد، برنامه‌های سلامت برنامه‌های متعددی هستند که در راستای توانمندسازی خانواده‌ها برای ازدواج و تحکیم نهاد خانواده و همچنین برای افزایش رضایت‌مندی زناشویی، کاهش عوارض سقط‌جنین و کاهش عوارض بارداری که موجب می‌شود ما بارداری را کمتر ببینیم و عوارض ناشی از زایمان‌ها پیگیری‌هایی انجام می‌دهد که در مجموع باعث می‌شود توانمندی خانواده‌ها در خصوص ازدواج و فرزندآوری بیشتر شود.

وی اظهار کرد: زمانی که جوانان ما فرصت مناسبی برای ازدواج داشته باشند، خانواده‌های جدید بیشتری تشکیل خواهد شد که به بهبود سواد سلامت باروری، امکان باروری ایمن کمک خواهند کرد.

دست‌پاک خاطرنشان کرد: ما موارد برنامه‌ریزی‌شده‌ای را در اختیار خانواده‌ها قرار می‌دهیم که در انتخاب خود در زمینه تعداد فرزندان و فاصله‌گذاری بینشان و جلوگیری از سقط‌های عمدی و غیرعمدی و همین‌طور در کاهش مرگ‌ومیر نوزادان و کودکان زیر ۵ سال نقش به سزایی را سلامت خانواده ایفا می‌کند که باز هم به اهدافی که ما در زمینه جوانی جمعیت دنبال می‌کنیم برسیم.

وی افزود: تأخیر در ازدواج و نارضایتی از زندگی مشترک و مواردی که ذکر شد اگر وجود داشته باشد در خانواده منجر به افزایش طلاق خواهد شد و طیف وسیعی از رفتارهای پرخطر را در جامعه خواهیم دید و نهاد خانواده مورد تهدید قرار می‌گیرد که یکی از مهم‌ترین پیامدهای آن کاهش نرخ ازدواج و تک‌فرزندی و شیوع بالای ناباروری است.

دست‌پاک همچنین در خصوص پزشک خانواده گفت: در حال حاضر برنامه پزشک خانواده شهری و روستایی در شهرستان ایرانشهر در حال اجرا است، فقط در برنامه شهری مشکل کمبود پزشک را داریم که پیگیر حل مشکل مربوطه هستیم.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • چه کسی ناظر بر ابتذال جاری در آپارات است؟
  • کانون خانواده‌ با خودمحوری‌ها آسیب می‌بیند
  • آسیب‌شناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد
  • برخورد پلیس با عوامل خرید و فروش سلاح گرم و اراذل و اوباش در فضای مجازی و دستگیری ۳۰۰۰ نفر
  • کارگر باید لذت آسایش و رفاه را در کنار خانواده خود تجربه کند
  • کارگر باید لذت آسایش و رفاه در کنار اعضای خانواده را تجربه کند
  • کارگر باید لذت آسایش و رفاه را در کنار اعضای خانواده تجربه کند
  • سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی از وجوه مهم سلامت
  • نگاهی به آسیب‌های نوپدید فضای مجازی
  • حفظ کیان خانواده سلامت جامعه را ارتقا می‌دهد