Web Analytics Made Easy - Statcounter

این روزها اخبار جایگزینی شیروانی به جای تخت روانچی در نمایندگی جمهوری اسلامی ایران حاکی از شروع فصل جدیدی از حضور ایران در مهمترین مجمع بین المللی است مجمعی که می تواند گفتمان ملت ایران را از تریبون سازمان ملل متحد به جهان مخابره کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سازمان ملل متحد که با رسالت حفظ امنیت و صلح جهانی، گسترش روابط دوستانه میان کشورها و رسیدن به همکاری و هماهنگی در عملکرد ملت‌ها شکل گرفته است می توان گفت معروف‌ترین و قدرتمندترین سازمان بین‌دولتی در جهان به شمار می رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه این روزها این سازمان تحت نفوذ ایالات متحده آمریکا به عنوان کشور میزبان این سازمان و لابی صهیونیستی تا حد قابل توجهی خاصیت و اثرگذاری خود را از دست داده است و بیشتر از همه به عنوان سازمانی برای تامین منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی به شمار می رود اما همچنان می تواند بستری باشد که صدای رسای ملت ها را به گوش برساند. سازمانی که روزی تریبون آن برای رساندن صدای ملت ایران به گوش جهانیان از زبان مردانی چون شهید رجایی و آیت الله خامنه ای مورد استفاده قرار گرفت.

این روزها اما نماینده جدید ایران در سازمان ملل منصوب شده است و با پایان پایان یافتن مسئولیت مجید تخت روانچی، فصلی جدید از حضور ایران در این سازمان با نمایندگی سعید ایروانی رقم خورده است.

 

حمید ابوطالبی گزینه ای که نتوانست نماینده ایران در سازمان ملل شود

تخت روانچی در دولت حسن روحانی مسئولیت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد را برعهده داشت این درحالی بود که دولت روحانی حمید ابوطالبی را به عنوان تنها گزینه خود برای نمایندگی در این سازمان معرفی کرده بود اما متهم کردن وی از سوی دولت ایالات متحده آمریکا در مسئله گروگانگیری کارکنان سفارت آمریکا در تهران در سال 1358 موجب شد که وی از عهده دار شدن این مسئولیت باز بماند.

ایالات متحده در پی این اتهام زنی قانونی را به تصویب رساند کهه به موجب آن ورود حمید ابوطالبی به خاک آمریکا ممنوع شد، این قانون به تصویب باراک اوباما رسید و زمینه ای را فراهم کرد تا جمهوری اسلامی ایران نسبت به نقض آشکار قوانین بین المللی توسط آمریکا به عنوان کشور میزبان سازمان ملل به سازمان ملل شکایت کند اما در نهایت با امضا باراک اوباما قانون مربوط به عدم صدور ویزا برای حمید ابوطالبی به اجرا در آمد.

این اقدام آمریکا اما واکنش های بسیاری را به دنبال داشت؛ مقامات ایرانی صراحتا اعلام کردند که تحت هیچ شرایطی گزینه دیگری برای نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد معرفی نخواهند کرد و حمید ابوطالبی تنها گزینه ایران است با این حال سخنگوی کاخ سفید صراحتا از ممنوع الورود بودن ابوطالبی به آمریکا به اتهام دست داشتن در ماجرای گروگانگیری کارکنان سفارت این کشور در تهران اذعان کرد.

دولت روسیه هم در واکنش به این ماجرا، اقدام آمریکا را نقض آشکار قوانین بین المللی دانست.

 

انتصاب تخت روانچی پایان حواشی نمایندگی ایران در سازمان ملل

مدتی اسحاق آل حبیب به عنوان سرپرست نمایندگی ایران در سازمان ملل منصوب شد و در نهایت مجید تخت روانچی از فروردین 1398 نماینده دائم ایران در سازمان ملل شد. مسئولیت وی 3 سال به طول انجامید. تخت روانچی در

این روزها اما با تغییر رویکرد دولت سیزدهم در حوزه دیپلماسی، ماموریت تخت روانچی به پاین رسیده و سعید ایروانی به عنوان گزینه جایگزین وی از سوی دولت معرفی شده است. او پیش از این کاردار سفارت ایران در عراق بود و در کارنامه خود معاونت علی شمخانی در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی را نیز به ثبت رسانده است.

حال اما ایروانی باید با در نظر گرفتن رویکرد دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی و دیپلماسی در قامت نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد ایفای نقش کند.

 

رویکرد دولت سیزدهم تحول کیفی و کمی در حوزه دیپلماسی

ابراهیم عزیزی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با راه دانا با اشاره به اینکه سازمان ملل متحد از جمله نهادهای مهمی است که مورد توجه کشورهای مختلف قرار دارد و می تواند زمینه ای برای نشان دادن حقانیت ملت ایران به جهانیان به شمار رود گفت: اگرچه سالهاست که مجامع بین المللی از جمله سازمان ملل متحد خاصیت خود را از دست دادند و از وظایف اصلی خود دور شدند و به موضوعات کم اهمیت می پردازند اما می تواند محلی باشد که گفتمان ملت ایران را به دنیا مخابره کند.

وی با اشاره به اینکه نماینده جدید ایران در سازمان ملل می تواند نقش مهمی در این نهاد بین المللی ایفا کند افزود: استفاده از افراد با سابقه در حوزه دیپلماسی می تواند روند نقش آفرینی جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین المللی را سرعت داده و به کیفیت حضور ایران در این نهاد جهانی بیفزاید.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به جابه جایی های صورت گرفته در حوزه وزارت امور خارجه تاکید کرد: تمام این جابه جایی ها از نمایندگی در سازمان ملل متحد تا سفرای ایران در برخی کشورها با هدف رویکرد جدید دولت برای بهره گیری از امکان و ظرفیت حداکثری است.

عزیزی با اشاره به اینکه تغییرات برای ایجاد تحول است تصریح کرد: خداحافظی آقای تخت روانچی از این مسئولیت و معرفی آقای ایروانی به عنوان نماینده جدید ایران امکانی برای تحول کیفی و کمی در حضور جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل خواهد بود.

وی با اشاره به ضرورت بهره گیری حداکثری از فضای دیپلماسی برای توسعه گفتمان جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: سازمان ملل متحد ظرفیت بالایی دارد و می توان امیدوار بود که رویکرد دولت سیزدهم در ایجاد تحولات  منشا اثر باشد.

 

انتهای پیام/ک

منبع: دانا

کلیدواژه: جمهوری اسلامی ایران ایران در سازمان ملل رویکرد دولت سیزدهم سازمان ملل متحد حمید ابوطالبی تخت روانچی بین المللی ملت ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۷۹۲۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۲۰۰۰ نفر در تظاهرات دانشگاه‌های آمریکا دستگیر شدند

خبرگزاری آمریکایی پنجشنبه شب به وقت تهران از دستگیری صدها نفر در جریان تظاهرات دانشگاهی در اعتراض به سیاست‌های دولت آمریکا در قبال نسل کشی غزه خبر داد.

به گزارش مشرق، یک خبرگزاری آمریکایی پنجشنبه شب به وقت تهران گزارش کرد که جریان تظاهرات در مخالفت با سیاست‌های آمریکا در قبال نسل کشی در غزه در دانشگاه کالیفرنیا دستکم ۲۰۰ نفر دستگیر شدند.به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس» تظاهرات و دستگیری تقریبا در هر گوشه‌ای از آمریکا در روزهای اخیر رخ داده است، اما در ۲۴ ساعت گذشته حوادث دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس به کانون توجهات مبدل شد.

بر اساس این گزارش، از شروع تظاهرات در دانشگاه‌های آمریکا از اواسط آوریل به این سو بیش از ۲۰۰۰ نفر در جریان تظاهرات دانشگاهی از سوی پلیس دستگیر شدند.این خبرگزاری از دستگیری یک استاد دانشگاه در «ایلینویز» که به گفته او در جریان تظاهرات روز شنبه در «دانشگاه واشنگتن» در سنت لوئیس، دچار شکستگی دنده و دست شده بود، خبر داد.

حمایت از مردم غزه و اعتراضات علیه سیاست‌های دولت بایدن در حمایت همه‌جانبه از رژیم صهیونیستی تحت عنوان «جنبش همبستگی» در دانشگاه کلمبیا آمریکا آغاز شد و پس از آن به دیگر دانشگاههای مهم و برجسته آمریکا و حتی کشورهای دیگر رسید.استفاده نیروهای امنیتی آمریکا از خشونت و تاکتیک‌های پلیس آمریکا برای مقابله با معترضان و سرکوب تحصن‌های آرام در هفته‌های اخیر، ادعاهای دولت آمریکا در آزادی بیان را زیرسؤال برده است.

دیگر خبرها

  • سازمان ملل: بازسازی غزه به ۸۰ سال زمان نیاز دارد
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق
  • دولت برای تصویب لایحه حمایت مادی و معنوی پرستاران اقدام کند
  • قشر ضعیف جامعه در گرانی های افسارگسیخته تحت فشار است
  • چگونه «وعده صادق» جَو اعتراضات دانشگاهی آمریکا برای غزه را تغییر داد؟
  • برنامه عمران ملل متحد: بازسازی غزه ۸۰ سال طول می‌کشد
  • بیش از ۲۰۰۰ نفر در تظاهرات دانشگاه‌های آمریکا دستگیر شدند
  • کشته و زخمی شدن ۱۵۴ نفر در حملات داعش در افغانستان
  • افشاگری کیهان درباره مخالفت با لایحه عفاف و حجاب
  • مراد صحرایی: در دولت سیزدهم مرگ سند ۲۰۳۰ را اجرا کردیم / تغییر عناوین و حجم دروس مدارس برای اجرای برنامه‌های پرورشی