Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری،یک عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص توجه به فرهنگ حجاب اسلامی معتقد است:«حجاب یادگار ادیان الهی و فطرت انسانی است. در حال حاضر تنها کشوری که به صورت رسمی از حجاب نگهداری کرده کشور ایران است و نظام جمهوری اسلامی ایران، علم‌دار این فطرت انسانی برای حرمت و مصونیت زنان از نگاه بیگانگان حفظ شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»


حجاب قانون است و مانند دیگر قوانین باید محترم شمرده شود
امیرحسین بانکی‌پور فرد، می گوید:«باید از این ارزش انسانی در کشور حفاظت شود، همچنین قاطبه مردم و کنشگران اجتماعی مراقب باشند در مسیری که دشمنان علیه حجاب طراحی می‌کنند، قرار نگیرند.»
او از جامعه ایران به عنوان جامعه ای که از گذشته‌ها پایبند به حجاب بوده و حیا جزو عناصر گره خورده به فرهنگ آن بوده است یاد می‌کند و می‌گوید:«حیا جزو عناصر فرهنگ شرقی بوده که در ایران نماد کامل‌تری داشته است.»

به گفته بانکی‌پور فرد، حجاب مقوله ای فرهنگی و از جنس سبک زندگی است وشیوه اصلاح سبک زندگی و ارتقا آن بیشتر از آنکه از طریق اعمال قانون باشد باید از طریق فرهنگ‌سازی مناسب صورت پذیرد:«البته این موضوع به این معنا نیست که نباید از ساختار شکنی‌ها جلوگیری کرد.»
 قائم مقام و دبیر ستاد فرهنگ شورای عالی انقلاب فرهنگی، با بیان اینکه حجاب حکم خداست و از قوانین  کشور ما محسوب می شود و مانند باقی قوانین باید محترم شمرده شود، می گوید:«پذیرفته نیست در جامعه ای که حجاب یکی از قوانین آن محسوب می شود افرادی به صورت سلیقه ای با آن برخورد کنند. کشف حجاب در فضای عمومی قانون‌شکنی است و حقوق اجتماعی و امنیت اخلاقی جامعه را زیر سئوال می برد.»

بانکی‌پور فرد، در مورد اینکه چگونه باید به نسل جدید مفاهیم حجاب را انتقال داد، می گوید:«حجاب به عنوان یک  سبک‌زندگی در جامعه باید با  ارائه و بیان مناسب منتقل شود. در این زمینه ما دچار تاخیر اجتماعی هستیم. یعنی ما نتوانسته‌ایم حجاب را به عنوان یک سبک زندگی برای نسل جدید به درستی بیان و ارائه کنیم. بنابراین ما زمانی می توانیم در مورد فرهنگ سازی مناسب حجاب مدعی شویم که  مردم به صورت خودجوش برای به ثمر رسیدن  و رعایت این موضوع تلاش کنند.»
 این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، ادامه می دهد:«مفاهیم حجاب با ایجاد ستادهای مردمی از طریق فرهنگ سازی منتقل می شود، چون هر جایی که یک گروه مردمی توانسته مفاهیم حجاب را به زبان عامیانه به جوانان انتقال دهد آثار بسیار مثبتی به دنبال داشته است.»
 این نماینده مجلس معتقد است انتقال مفاهیم حجاب در آموزش و پرورش، خانواده‌ها، صدا و سیما و سینما تبدیل به یک رفتار عمومی نشده است. او تاکید می‌کند:«اگر ما بتوانیم در این حوزه ها ارائه هنرمندانه از حجاب داشته باشیم برای بسیاری از نوجوان و جوانانی که نسبت به این موضوع مسائل حل نشده‌ای در ذهن دارند، رفع مساله و چالش می شود.»


گشت ارشاد باید باشد؟
 بانکی‌پور فرد، در پاسخ به این پرسش که گشت ارشاد باید باشد یا نه می گوید:«ما باید به طریقه قانونی، امنیت اخلاقی جامعه را حفظ کنیم. البته نه با برخورد مستقیم اجتماعی! به خصوص از برخوردهای مستقیمی که در فضای عمومی می شود باید پرهیز کرد چون اینگونه برخوردها ممکن است تنش های اجتماعی ایجاد کند.»
 او ادامه می دهد:«در عین حال باید دستگاه های حاکمیتی وظایف خود را به درستی انجام دهند اما باید از برخوردها و درگیرهای تنش زا در فضای عمومی اجتناب شود مگر مکان‌هایی که ساختارشکنی‌های بسیار جدی صورت می گیرد. این نوع ساختارشکنی‌ها که بعد امنیتی پیدا می کند به ناچار باید دفع شود.»

بانکی‌پور فرد، می‌گوید: صدا و سیما و آموزش و پرورش نقش بسیار مهمی در ارائه فرهنگ حجاب برای کودکان و جوانان ما دارند و در کنار آنها دستگاه های هنری ، سینمایی و وزارت ارشاد در فرهنگ سازی حجاب نقش به سزایی دارند. 
 او در پایان در مورد عملکرد نهاد ها و ارگان های متولی فرهنگ سازی می گوید:«عملکرد دستگاه ها در رابطه با عفاف و حجاب، قابل دفاع نیست و در زمینه عفاف و حجاب نتوانسته اند نقش خود را به خوبی ایفا کنند.»

منبع: الف

کلیدواژه: مفاهیم حجاب فرهنگ سازی سبک زندگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۷۹۴۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد اتاق وضعیت علم و آموزش عالی کشور

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری تفاهم‌نامه همکاری با هدف توسعه پایگاه جامع آمار و اطلاعات آموزش‌عالی و داشبورد‌های مربوطه و ایجاد اتاق وضعیت علم و آموزش عالی کشور بین مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی و مرکز رصد، برنامه‌ریزی و ارزیابی شورای عالی انقلاب فرهنگی منعقد شد.

به گزارش مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، این تفاهم‌نامه به امضای علی باقر طاهری نیا معاون وزیر علوم و رئیس مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی و مسعود فیاضی قائم مقام دبیر و رئیس مرکز رصد، برنامه‌ریزی و ارزیابی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید.

از جمله مهم‌ترین زمینه‌های همکاری این تفاهم‌نامه می‌توان موارد زیر را برشمرد:

- ایجاد اتاق وضعیت علم و آموزش عالی کشور

شامل: پایش و رصد وضعیت دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و مؤسسات پژوهشی مبتنی بر شاخص‌های مورد اشاره در اسناد بالادستی و اساسنامه­‌های مصوب به طور نظام­مند و در ابعاد مختلف (سطح کنشگران اعم از دانشجویان، اعضای هیئت علمی، دانش‌آموختگان، یاوران علمی و کارکنان و سطح داده‌های نهادی) بر اساس شاخص­‌های بیان شده در سند نقشه جامع علمی کشور و سند دانشگاه اسلامی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی

- استخراج روند‌های داخلی و بین‌المللی تغییرات در تولید علم و وضعیت دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و مؤسسات پژوهشی

- ایجاد و توسعه پایگاه جامع آمار و اطلاعات آموزش عالی در محور‌های مختلف

- تأمین زیرساخت لازم برای پایش و رصد مستمر و استقرار اتاق وضعیت علم و آموزش عالی کشور در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی

- ایجاد و توسعه داشبورد‌های مدیریتی – تحلیلی برای بهره‌برداری مرکز، مدیران دانشگاهی و سایر ذینفعان نظام برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری آموزش‌عالی

- ارائه گزارش‌های مبتنی بر داده­‌ها و روند‌های رصدی به منظور استفاده در تصمیم­‌سازی­‌ها و تصمیم‌گیری‌ها به مرکز

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دو انتصاب جدید در جشنواره اتقان
  • ایجاد اتاق وضعیت علم و آموزش عالی کشور
  • آیا اوضاع حجاب با اجرای طرح نور بهتر شده است؟
  • نقشه فرهنگی کشور درحال بازنویسی است
  • خسروپناه: شورای فرهنگ عمومی استان‌ها رویکرد مسئله محور داشته باشند
  • ضرورت افزایش ظرفیت پزشکی در سال ۱۴۰۳
  • ایجاد مرکز عرضه پوشاک حجاب و کالای عفیفانه در تهران
  • کشف پشت پرده تازه از برخوردهای تند با بی‌حجابی | این مشکل از اول انقلاب هم بوده است
  • آزمون دانشگاه فرهنگیان مجزا برگزار می‌شود
  • مجزا برگزار شدن آزمون دانشگاه فرهنگیان از سال آینده