Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-07@17:10:23 GMT

چرا بعضی ها تو خواب می میرن؟

تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۸۲۶۰۷

چرا بعضی ها تو خواب می میرن؟

توقف ناگهانی قلب در خواب سم مونوکسید کربن آنفارکتوس میوکارد یا حمله قلبی Myocardial Infarction آپنه خواب مرکزی سندروم ناشناخته مرگ ناگهانی آنوریسم مغزی Cerebral Aneurysm ویروس Enterovirus D۶۸ یا EV-D۶۸ خفگی در خشکی آپنه خواب انسدادی Obstructive sleep apnea

به گزارش اقتصاد آنلاین؛  علاوه بر انتخاب یک رژیم غذایی سالم و ورزش کردن، خوابیدن به اندازه کافی نیز یکی دیگر از عواملی است که به داشتن یک زندگی سالم کمک می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما آیا می دانستید خواب هم ممکن است خطرناک باشد؟

در واقع زمانی که چشم های خود را می بندید و وارد حالت عدم هوشیاری می شوید، برخی عملکردها در بدن به درستی انجام نمی شوند و خطر این مسئله در برخی افراد بالاست و ممکن است منجر به مرگ فرد در خواب شود.

بخش عمده خواب همیشه به عنوان یک فعالیت مجهول در نظر گرفته می شود که بدن به خودی خود آن را انجام می دهد. اما واقعیت این است که در هنگام خواب مغز ما کاملا فعال است. به علاوه سوالات بدون پاسخ زیادی در مورد خواب وجود دارند که دانشمندان هنوز پاسخی برای آنها پیدا نکرده اند.

با این حال هنوز مسائل غافلگیر کننده ای وجود دارند که بعد از خاموش شدن مغز و ورود مغز و بدن به حالت خواب رخ می دهند که گاهی نتیجه آنها ممکن است بسیار ترسناک باشند.

توقف ناگهانی قلب در خواب

ایست ناگهانی قلب Sudden Cardiac Arrest یا SCA، زمانی رخ می دهد که گره جیبی دهلیزی sinoatrial،گرهی در قلب است که اساسا ضربان ساز طبیعی بدن است، دچار مشکل شود. به عبارت دیگر این شرایط زمانی رخ می دهد که سیستم های الکتریکی قلب به درستی کار نمی کنند. در برخی موارد این مشکل طی چند دقیقه اول باعث مرگ می شود.

ایست ناگهانی قلب چطور باعث مرگ می شود؟ این مشکل جریان خون را در مغز کاهش می دهد، مهم ترین و شاید خطرناک ترین بخش مسئله این است که این مشکل نه تنها در خواب اتفاق می افتد، بلکه در بسیاری از موارد قبل از وقوع هیچ نشانه ای ندارد.

سم مونوکسید کربن

مونوکسید کربن یا CO یک گاز بی رنگ و بی بو است که اگر مقدار زیادی از آن وارد یه ها شود باعث مرگ می شود. این گاز از اتومبیل های در حال کار، اجاق گاز، کوره، شومینه و غیره منتشر می شود و کشف این گاز در محیط تقریبا غیر ممکن است مگر اینکه از دستگاه آشکار ساز مونوکسید کربن استفاده شود.

اگر مقدار مناسبی از این گاز در یک محیط کوچک تجمع پیدا کند، تنفس آن منجر به مرگ می شود. اگر فرد قربانی بیدار باشد علائمی مانند سرگیجه، ضعف، سردرد یا حالت تهوع را تجربه خواهد کرد.

اما افرادی که می خوابند هیچ نشانه ای مشاهده نمی کنند و قبل از اینکه چیزی تشخیص دهند، در خواب می میرند.

آنفارکتوس میوکارد یا حمله قلبی Myocardial Infarction

آنفارکتوس میوکارد که بیشتر با عنوان حمله قلبی معروف است، ممکن است در زمان خواب رخ دهد. خوشبختانه این مشکل دارای علائمی است که قبل از اتفاق افتادن قربانی را از خواب بیدار می کند.

حمله قلبی زمانی رخ می دهد که جریان خون به بخشی از قلب مسدود می شود. این انسداد می تواند بخشی از عضله قلب را نابود کند.

اگر بافت های قلب آسیب ببینند، قلب انقدر قدرت ندارد تا خون را به قسمت های دیگر بدن پمپاژ کند. این مسئله منجر به نارسایی قلبی می شود و اگر فورا درمان نشود منجر به مرگ خواهد شد.

متاسفانه معمولا برای شخصی که در خواب دچار حمله قلبی شده مراجعه به پزشک غیر ممکن است و این بخش ترسناک ماجراست.

آپنه خواب مرکزی

آپنه خواب مرکزی Central sleep apnea اختلالی است که باعث می شود فرد بیمار در هنگام خواب به طور مداوم دچار وقفه تنفسی شود. این مشکل زمانی رخ می دهد که مغز سیگنال های الکتریکی درست را به عضلات کنترل کننده تنفس در زمان خواب ارسال نمی کند و تصور می شود این عارضه از وجود مشکلی در ساقه مغز سرچشمه می گیرد.

آپنه خواب مرکزی چطور منجر به مرگ می شود؟ اگر مشکل آپنه خواب به اندازه کافی شدید باشد، هیپوکسمی hypoxemia رخ می دهد. هیپوکسمی به معنای افت سطح اکسیژن در بدن است، سطح اکسیژن کمتر از میزان مورد نیاز برای انجام عملکردهای حیاتی می شود و در نتیجه بدن دچار کمبود اکسیژن می شود. اگر مغز قادر نباشد در زمان کافی بدن را برای نفس کشیدن از خواب بیدار کند، این امر منجر به مرگ خواهد شد.

سندروم ناشناخته مرگ ناگهانی

این مسئله احتمالا یکی از اسرار آمیزترین علل مرگ در خواب است که در این لیست وجود دارد. سندروم ناشناخته مرگ ناگهانی Unexplained nocturnal death syndrome اولین بار در سال ۱۹۱۷ گزارش شد و از آن پس بسیار در مورد آن صحبت شده است. علت دقیق سندروم مرگ ناگهانی مشخص نیست، اما در بین مبتلایان همیشه به یک شکل بوده است. این مشکل منجر به مرگ بی دلیل افراد جوان و سالم در خواب می شود.

آنوریسم مغزی Cerebral Aneurysm

آنوریسم مغزی یک نقطه ضعیف در دیواره رگ خونی در مغز است. آنوریسم شبیه به بادکنک نازک و کوچکی است که پر خون است. اما به مرور زمان و با پمپاژ خون در رگ ها این بادکنک ضعیف و ملتهب می شود – و اگر فشار خیلی افزایش پیدا کند، پارگی رخ می دهد.

زمانی که آنوریسم مغزی پاره می شود، خونریزی معمولا فقط چند ثانیه طول می کشد. اما خون منجر به آسیب سلول های مغزی اطراف می شود و این مسئله فشار داخل جمجمه را افزایش می دهد. اگر فشار خیلی زیاد شود، شرایط می تواند به سرعت منجر به مرگ شود.

ویروس Enterovirus D۶۸ یا EV-D۶۸

ویروس Enterovirus D۶۸ یا EV-D۶۸ یکی از مبهم ترین موارد در این لیست است. این ویروس نوعی ویروس فلج اطفال است که اولین بار در سال ۱۹۶۲ شناسایی شد، اما در سال ۲۰۱۴ افزایش چشمگیری در تعداد گزارشات مربوط به این ویروس مشاهده شد و محققان تصور می کردند که این ویروس در سال های پیشرو بیش از آنچه تصور می شود شایع می شود.

ویروس Enterovirus D۶۸ معمولا منجر به بروز علائم تنفسی خفیف تا شدید می شود و گاهی هیچ نشانه ای ندارد. متخصصین معتقدند این ویروس خطرناک تر از ابولا Ebola است.

این ویروس منجر به بروز مشکلات تنفسی شدید می شود که با صدای خس خس همراه است، به علاوه این ویروس منجر به ضعف عضلانی و التهاب نخاعی می شود که حتی از مشکل تنفسی وحشتناک تر است.

عفونت ناشی از این ویروس لزوما شایع نیست و عامل مرگ نیست، اما علائم آن به شکلی هستند که منجر به مرگ می شوند.

خفگی در خشکی

همه ما می دانیم که در آب خفه می شویم، اما شاید هیچ یک با خفگی در خشکی آشنا نباشیم. نظریه پشت این خطر به این شکل است که خفگی حتی وقتی فرد از آب بیرون آمده هم اتفاق می افتد.

این خفگی زمانی رخ می دهد که آب فرو داده شده از طریق تنفس، حتی یک قطره، وارد گلو و سپس وارد ریه می شود. ورود این آب معمولا با نشانه هایی همراه است اما این نشانه ها خفیف هستند.

مشکل اینجاست که این یک قطره آب می تواند منجر به بروز مشکل تنفسی شود که به مرور زمان بدتر می شود. در برخی موارد مشکل تنفسی تا ساعت ها یا حتی تا چند روز بعد هم برطرف نمی شود، تا اینکه فرد می خوابد. این مشکل تنفسی در خواب سطح اکسیژن بدن را کم می کند تا اینکه فرد بالاخره خفه می شود.

آپنه خواب انسدادی Obstructive sleep apnea

آپنه خواب انسدادی نوعی اختلال در خواب است که در آن تنفس فرد به طور مکرر متوقف شده و دوباره شروع می شود. آپنه خواب انسدادی یکی از زایج ترین علل مرگ در خواب است.

در این نوع آپنه خواب مسیر هوایی فرد مسدود می شود. این انسداد معمولا به خاطر عضلات گلو رخ می دهند، گرچه عضلات و بافت های زبان، زبان کوچک و لوزه نیز منجر به انسداد می شوند. طبق بررسی های انجام شده در ۸۰ درصد موارد آپنه خواب انسدادی تشخیص داده نشده باقی می ماند.

چطور آپنه خواب انسدادی منجر به مرگ می شود؟ فرد مبتلا در هنگام قطع تنفس دچار افت ناگهانی اکسیژن خون می شود و اگر احتمال حمله قلبی، سکته مغزی یا نارسایی قلبی در فرد بالا باشد، آپنه خواب انسدادی شرایطی را برای رخ دادن هر یک از این موارد فراهم می کند.

منبع: سیمرغ لینک کوتاه لینک کپی شد ۰ این مطلب برایتان مفید است؟ ارسال نظر خواب مرگ اخبار سلامت اخبار مطالب پزشکی اخبار مرتبط هشدار؛ این شکلی بخوابید آلزایمر می گیرید! ۱۴۰۱/۴/۲۸ داشتن عمر طولانی با چند راز ساده ۱۴۰۱/۵/۳ جزییات جدید از استخدام پرستاران در وزارت بهداشت ۱۴۰۱/۵/۳ بهترین صبحانه برای آقایان ۱۴۰۱/۵/۳ آخرین آمار کرونا در ایران (۱۴۰۱/۵/۲) ۱۴۰۱/۵/۲ کودکان در معرض ابتلا به آبله میمونی هستند؟ ۱۴۰۱/۵/۲ آخرین ویدیو ها مردم از گسترش ابتذال و دزدی ناراحتند و از من بیشتر از همه توقع دارند ۱۴۰۱/۰۵/۰۳ ۲۲:۴۹ تمارض عجیب نیمار در بازی دوستانه پاری سن ژرمن + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۰۳ ۲۲:۳۷ عراق برای سفر اربعین همه واکسن های ایرانی را قبول دارد ۱۴۰۱/۰۵/۰۳ ۲۲:۰۱ تورم ۸۰ درصدی و رشد باورنکردنی اقتصاد ترکیه! ۱۴۰۱/۰۵/۰۳ ۲۱:۰۳ زیبایی آبفشان Stokkur در ایسلند + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۰۳ ۲۰:۵۵ بازارچه آنلاین گوشی موبایل گوشی سامسونگ گوشی اپل، آیفون گوشی شیائومی ارسال نظر

خرید نرم افزار هلو صرافی ارز دیجیتال خرید ارز دیجیتال خرید تتر خرید بیت کوین نقشه مترو تهران تقویم ۱۴۰۱ قیمت مسکن آخرین خبر ها ۰۰:۲۲ چرا بعضی ها تو خواب می میرن؟ ۲۳:۵۹ رازهایی که افراد خوشحال به کسی نمیگویند! ۲۳:۵۶ بهترین ورزش برای تقویت مغز ۲۳:۵۳ اخبار سیاسی امروز دوشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۱ ۲۳:۵۰ چاکرا چیست و چند نوع دارد؟ + کاربرد هر کدام از چاکراها ۲۳:۴۷ اخبار جهان امروز دوشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۱ ۲۳:۳۶ چند نکته طلایی که ته چین هویج پلو را خوشمزه می کند ۲۳:۳۱ اخبار ورزشی امروز دوشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۱ ۲۳:۱۶ اینو بخون تا بدونی واقعا شادی یا غمگین ۲۳:۰۰ اصلی ترین نشانه ی یک عشق واقعی چیست؟ ۲۲:۵۶ عوارض سشوار کشیدن مو چیست؟ + استفاده صحیح از سشوار ۲۲:۴۹ مردم از گسترش ابتذال و دزدی ناراحتند و از من بیشتر از همه توقع دارند ۲۲:۳۷ تمارض عجیب نیمار در بازی دوستانه پاری سن ژرمن + فیلم ۲۲:۳۴ راهنمای کامل خرید کولر آبی خوب و با کیفیت بازار ۲۲:۲۱ زمان اعلام نتایج نهایی آزمون استخدامی آموزش و پرورش مشخص شد ۲۲:۱۵ دندان کودک شما چه رنگی شده؟ هر رنگ علتی دارد ۲۲:۱۴ کسب و کارهایی که اعتماد می فروشند! ۲۲:۰۱ عراق برای سفر اربعین همه واکسن های ایرانی را قبول دارد ۲۱:۵۱ خواص آب پیاز، درمانی قدرتمند و طبیعی برای ریزش مو ۲۱:۴۶ اوج پیک هفتم کرونا تا ۱۰ روز آینده ۲۱:۴۳ فرآیندمحوری از ارکان مهم تعالی سازمانی ۲۱:۳۹ کلاس های مدارس و دانشگاه ها قطعا حضوری خواهد بود ۲۱:۳۶ تست روانشناسی: مجسمه مورد علاقه خودتان را انتخاب کنید تا در مورد آینده بیشتر بدانید ۲۱:۳۳ عواملی که مرد را برای زن جذاب می کند ۲۱:۲۹ حذف دروس عمومی در کنکور تاثیری در آموزش آن‌ در مدارس ندارد ۲۱:۲۷ نکات ایمنی در هنگام استفاده از چادرهای مسافرتی ۲۱:۲۲ معجون گیاهی برای گرفتگی رگ قلب ۲۱:۲۲ سرطان در بدنتان با کدام کلید روشن می شود؟ ۲۱:۰۸ هسته زردآلو را دور نریزید ۲۱:۰۶ زیبا شدن نوزاد با بخور نخورهای ماه هشتم بارداری ۲۱:۰۳ تورم ۸۰ درصدی و رشد باورنکردنی اقتصاد ترکیه! ۲۰:۵۵ زیبایی آبفشان Stokkur در ایسلند + فیلم ۲۰:۵۱ فرمول محاسبه کمیسیون مشاوران املاک کشور تغییر کرد ۲۰:۴۸ ملک ۴۸۰ میلیارد تومانی که بدون نظر کارشناسی واگذار شد! ۲۰:۴۳ اولین نماز جمعه تهران به امامت آیت الله طالقانی + فیلم ۲۰:۴۱ استفاده های جالب از قهوه در خانه داری ۲۰:۴۱ یارانه ها اشتباه واریز شد؟ ۲۰:۳۹ مازیار حسینی مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری غدیر شد ۲۰:۲۰ مصائب برنج ایرانی؛ خشکسالی، دلالی، دخالت‌های دولتی و ... ۲۰:۱۰ چای و قهوه باعث کم آبی بدن می شوند؟ ۲۰:۰۸ پیش‌ بینی بورس؛ افت شاخص تا کجا ادامه پیدا می‌ کند؟ ۲۰:۰۶ لاغری سریع در ۳ روز با یک میوه ۲۰:۰۱ نکات طلایی برای رابطه خوب عروس و خواهرشوهر ۲۰:۰۰ امیدواریم طرح رتبه بندی معلمان اجرایی شود ۱۹:۴۶ بهترین ماست برای خوردن کدام است؟ ۱۹:۳۸ افزایش ۴ برابری موارد ابتلا و بستری کرونا ۱۹:۲۲ چرا موقع دور زدن، ماشین صدا میده؟ ۱۹:۱۷ برنامه کامل لیگ برتر فوتبال اعلام شد ۱۹:۱۴ کاهش ۱۷.۶درصدی پروانه های ساختمانی در تهران ۱۹:۱۰ بدترین و بهترین موقع روز برای نوشیدن شیر اقتصادآنلاین حوزه های پوشش خبری صفحه نخست  اقتصاد کلان  مسکن  طلا و ارز  خودرو  بورس  بیمه  بازرگانی  انرژی  صنعت  شهر  فناوری شبکه های اجتماعی  درباره ما  تماس با ما آرشیو  تبلیغات اخبار بیمه تبلیغات ارز دیجیتال

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

پایگاه خبری اقتصادآنلاین

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری آسام

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: خواب مرگ اخبار سلامت آپنه خواب انسدادی زمانی رخ می دهد ویروس Enterovirus D۶۸ مونوکسید کربن منجر به مرگ آنوریسم مغزی ناگهانی قلب مرگ ناگهانی مشکل تنفسی ۱۴۰۱ ۰۵ ۰۳ مرگ می شود حمله قلبی ۱۴۰۱ ۵

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۸۲۶۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه بیرون آمدن از سیاه چاله جمعیتی قدردانی از جامعه مامایی است

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد رئیس زاده، با اشاره به خدمات ارزشمند جامعه مامایی کشور، گفت: زیربنای اصلی توسعه پایدار و اقتدار هر کشور تناسب مستقیم با نیروی جوان مولد دارد و حتماً یکی از مؤلفه‌های تقویت جمعیت سالم مولد، عملکرد جامعه عظیم ۷۶ هزار نفری مامایی کشور است. از این منظر جامعه مامایی ارزش بالایی دارد و باید برای تحقق آینده کشور بر روی جامعه مامایی سرمایه گذاری‌های کلان در بعد علمی و کارکردی انجام شود. این سرمایه گذاری‌های کلان لازمه توسعه و تعالی و جوانی جمعیت است. اگر ما می‌خواهیم از سیاه چاله جمعیتی بیرون بیاییم و از آن پنجره طلایی جمعیت استفاده کنیم، حتماً باید قدر جامعه مامایی را بدانیم.

وی به آمار قابل توجه در حوزه جمعیت اشاره کرد و افزود: ما در سال‌های ۹۲ تا ۴۰۰ یک شیب وحشتناک رو به نزول جمعیتی داشتیم. در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷، ۱۲ و ۴ دهم درصد کاهش موالید داشتیم. این کاهش را هنوز داریم اما سرعت شیب کمتر شده است با اقدامات خوبی که در این دولت و با تلاش وزارت بهداشت شده است سرعت نزول کمتر شده است.

رئیس زاده ادامه داد: در ۱۴۰۰، یک میلیون و ۱۱۴ هزار تولد داشتیم. ۱۴۰۱ یک میلیون و ۷۵ هزار و در سال ۱۴۰۲، یک میلیون و ۵۷ هزار. لذا کاهش ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰، ۳ و ۶ دهم بوده اما کاهش ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ یک و ۶ دهم بود و جلوی سقوط آزاد کاهش موالید گرفته شد.

وی با استناد به آخرین آمار سازمان نظام پزشکی گفت: از ۷۶ هزار جمعیت مامایی کشور تنها ۱۰ درصد آنها پروانه مطب دارند، یعنی ۷ هزار و ۷۱۲ پروانه فعال مامایی داریم. یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های تشویق به فرزندآوری، این است که دوران زایمان و بارداری به تجربه خوشایند و مطمئنی تبدیل شود و هرقدر این تجربه شیرین باشد، تکرار آن محتمل‌تر خواهد بود و جمعیت عظیم جامعه مامایی در ایجاد این تجربه خوشایند نقش مهمی دارند که باید به کار گرفته شوند و این واقعیت‌ها را باید مسئولان کشور بدانند.

رئیس زاده گفت: جشن روز ماما باید یک جشن واقعی افزایش جمعیت سالم و قوی باشد و حتماً ما باید به آینده امیدوار باشیم و موظفیم که به نسل جدید امید و نشاط بدهیم.

کد خبر 6096601 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • قیمت پژو پارس افزایش یافت +جدول
  • فردا آخرین مهلت دریافت مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ است
  • فردا، مهلت پایانی مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ
  • عادت‌های رایج که مغزتان را نابود می‌کند
  • آخرین مهلت رسیدگی به درخواست‌های تعهدات ارزی ۱۴۰۱ ا
  • آخرین مهلت رسیدگی به درخواست‌های تعهدات ارزی ۱۴۰۱ اعلام شد
  • ۳۱ اردیبهشت ماه آخرین مهلت رفع تعهد ارزی سال ۱۴۰۱
  • راه خروج از سیاه چاله جمعیتی قدردانی از جامعه مامایی است
  • راه بیرون آمدن از سیاه چاله جمعیتی قدردانی از جامعه مامایی است
  • (ویدئو) رئیس دانشگاه شهید بهشتی: در اتفاقات ۱۴۰۱، پلیس ایران وارد هیچ دانشگاهی نشد