Web Analytics Made Easy - Statcounter

واکسن‌هراسی و بی‌توجهی به آن اتفاق ناگوار و چالش جدی در اجرای طرح واکسیناسیون فلج اطفال سراسری است که جمعی از پزشکان و متخصصان حوزه بهداشت و درمان نسبت به عواقب ترس واهی ناشی از گسترش این بیماری هشدار داده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون، بیماری فلج اطفال، بیماری است ویروسی که اگر کودکی به آن مبتلا و دچار بیماری فلج اندام ها می شود و تا آخر عمر ممکن است دچار معلولیت شود، اگر این ویروس مغز را مبتلا سازد، کودک دچار فلج تنفسی و منجر به فوت او می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دو نوع واکسن فلج اطفال وجود دارد یکی واکسن ویروس زندۀ ضعیف شده و دیگری واکسن کشته شده که هر دو در پیشگیری از بیماری فلج اطفال در کودکان مؤثر است، به علت مزایائی که نوع خوراکی واکسن دارد در کشور ما همین نوع داده می شود.
 
برنامه ریشه کنی فلج اطفال یکی از اولویت های مهم سازمان جهانی بهداشت و نظام مراقبت کشور است.
 
استان سیستان و بلوچستان به دلیل همجوار بودن با کشورهای پاکستان، افغانستان خطر ورود بیماری از این دوکشور در هر زمان وجود دارد به همین دلیل سازمان بهداشت جهانی برای به حداقل رساندن خطر ورود ویروس فلج اطفال، عملیات واکسیناسیون خانه به خانه فلج اطفال را در دو نوبت پیشنهاد داده است که لازم است تمامی کودکان زیر 5 سال علیه این بیماری واکسینه شوند.
 
جمهوری اسلامی ایران با برنامه موفق ایمن‌سازی ملی فلج اطفال خود، بیش از ۲۰ سال است که هیچ موردی از بیماری فلج اطفال نداشته است و این نوع خاص از واکسن خوراکی فلج اطفال فقط برای استفاده در برخی مناطق استان‌های فوق توصیه می‌شود.
 
اولویت واکسیناسیون فلج اطفال را از حاشیه شهرزاهدان آغاز می کنیم
 
صبا کیخا؛ رئیس واحد بیماری های واگیر مرکز بهداشت زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: واکسن فلج اطفال یکی از اقدامات بهداشتی و مراقبتی بسیار ضروری برای کودک است که والدین حتماً باید آن را جدی بگیرند، عدم تزریق این واکسن بدن را در برابر نوعی ویروس به نام پولیو آسیب‌پذیر می‌کند.
 
وی افزود: همیشه هر ساله علاوه بر واکسیناسیون روتینی که مرکز بهداشت زاهدان انجام می دهد  در 2 نوبت از طریق تیم های سیار از جمله حاشیه شهر ارسال و واکسیناسیون فلج اطفال درب منازل انجام می شود.
 
کیخا تصریح کرد: حاشیه شهر زاهدان اغلب جمعیتی را تشکیل می دهند که از روستا می آیند جمعیتی تحت عنوان مهمان در آن منطقه ساکن هستند و پوشش واکسیناسیون آن ها را شامل و واکسینه می شوند.
 
این مقام مسئول گفت: افرادی که در حاشیه شهر زاهدان زندگی می کنند مثل کودکانی که واجد شرایط برای واکسیناسیون فلج اطفال هستند از این طرح بهره می برند.
 
کیخا با اشاره به اینکه بیشترین جمعیت کودکان در حاشیه شهر حضور دارند افزود: اولویت واکسیناسیون فلج اطفال را از حاشیه شهرآغاز می کنیم.
 
وی با بیان اینکه خانواده ها همکاری خوبی در طول این سالها با همکاران واکسیناسیون داشتند بیان کرد: این دوره هم طرح واکسیناسیون به صورت تیم های سیار و خانه به خانه انجام می شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: واکسیناسیون فلج اطفال فلج اطفال بیماری فلج حاشیه شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۸۵۲۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلقیح و تزریق بیش از ۱۶۱ هزار دز واکسن فلج اطفال در همدان 

 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، فاطمه ترکمان اسدی افزود: این آمار شامل ۱۲۱ هزار و ۱۱۸ دز واکسن خوراکی و ۴۰ هزار و ۷۰۰ دز واکسن تزریقی می‌شود.

 او تصریح کرد: واکسن فلج اطفال تکمیلی همزمان با دیگر نقاط کشور برای گروه‌های هدف دارندگان کودک زیر پنج سال شامل فرزندانی که احتمال می‌رود همراه مادران خود در زندان باشند، اتباع خارجی و کارگران فصلی سیار و کودکان ساکن در مراکز تجمعی همزمان با آغاز هفته سلامت شروع شد.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی همدان گفت: نوبت اول واکسیناسیون از دوم تا چهارم اردیبهشت ماه به گروه‌های هدف خورانده شد و مرحله بعدی یا همان نوبت دوم یکماه دیگر آغاز می‌شود.

 ترکمان اسدی با بیان اینکه تیم‌های سیار در شهرستان‌های همدان، نهاوند، ملایر و رزن حضور دارند، افزود: برخی افراد غیر بومی در مزارع کشاورزی همدان به صورت فصلی فعالیت دارند بنابراین با شناسایی و مراجعه به این مراکز نسبت به واکسینه کردن کودکان زیر پنج سال در برابر فلج اطفال اقدام می‌شود.

دیگر خبرها

  • افزایش موارد ابتلا به بیماری سرخک در رفسنجان
  • انجام مرحله نخست واکسیناسیون فلج اطفال اتباع خارجی در کردستان
  • اتمام واکسیناسیون مرحله اول فلچ اطفال اتباع خارجی در کردستان
  • پیشگیری از دومیلیون مرگ کودکان با استفاده واکسن‌های موجود
  • واکسیناسیون مؤثرترین مداخله بهداشتی برای ارتقای سلامت
  • آغاز برنامه واکسیناسیون پنوموکوک برای گروه‌های هدف در بردسکن‌
  • طرح واکسیناسیون اتباع خارجی + فیلم
  • آغاز واکسیناسیون فلج اطفال در افغانستان
  • آغاز کمپین واکسیناسیون فلج اطفال در افغانستان
  • تلقیح و تزریق بیش از ۱۶۱ هزار دز واکسن فلج اطفال در همدان