Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-04@05:54:31 GMT

مقیمی:موضوع مسئولیت اجتماعی باید تبدیل به فرهنگ شود

تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۸۵۳۳۹

مقیمی:موضوع مسئولیت اجتماعی باید تبدیل به فرهنگ شود

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از امور سامانه‌ها و روابط عمومی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران؛ پنجمین همایش ملی ترویج اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت‌پذیری اجتماعی با حضور یوسف نوری وزیر آموزش و پروش، سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران، اخضریان کاشانی مدیر کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران در تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزار ‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

**از هر دو مدرسه‌ای که ساخته می‌شود، یکی را خیرین مدرسه‌ساز می‌سازد

نوری وزیر آموزش و پروش بیان کرد: انسان‌ها زمانی به سرمایه‌های اجتماعی تبدیل می‌شوند که از لایه فن و تکنیک عبور کرده و به لایه ایفای مسئولیت‌ اجتماعی رسیده باشند.

وی در مورد دسته‌بندی مراکز آموزشی توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: موسسات آموزشی به 4 دسته آموزش‌محور (که سواد اسمی را در جامعه جاری و ساری می‌کنند که به آن حافظه‌محوری و مدرک‌گرایی نیز گویند)، پژوهشی (که صاحب پژوهش‌های کمی و کیفی هستند و سواد آنها مفهومی است)، کارآفرین‌محور (که سواد عملکردی تولید می‌کنند) و در نهایت موسسات آموزشی که مسئولیت اجتماعی را ایفا می‌کنند (یعنی علاوه بر این که فرد را آموزش می‌دهند که پژوهش انجام دهد، فرد حاصل پژوهش را برای کمک به دیگران به کار می‌گیرد که این سواد چندبعدی است) دسته‌بندی می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش افزود: از سال1970 میلادی، بخش سومی به اقتصاد به نام وقف، خیریه یا کمک‌های داوطلبانه اضافه شد و برای این موضوع سازمان‌هایی ایجاد و به همین دلیل شاخصی به نام شاخص جهانی بخشش در نظر گرفته شد، که این شاخص هرساله پایش می‌شود و کشورها بر اساس این شاخص در ردیف‌های مختلف قرار می‌گیرند.  کشور ما در سال 2021، رتبه 32 داشته و از نظر تعداد افرادی که کمک می‌کنند، جزو 10 کشور اول بوده است، البته برخی‌ از آمارها ثبت نمی‌شود، به‌عنوان مثال هر فردی ممکن انفاق‌ و کمک‌های نقدی و یا غیر نقدی کند و در جایی ثبت نگردد.

وی در پایان سخنرانی خود خاطر نشان کرد: از سال 1377 تا الان حدود 30% مدارس (از اول) توسط خیرین مدرسه‌ساز ساخته شده است و الان از هر دو مدرسه‌ای که ساخته می‌شود، یکی از آنها را خیرین مدرسه‌ساز می‌سازند. امید است برای ایفای نقش در توسعه زیرساخت‌های کشور، پیشرفت و آبادانی آن قدم برداشته شود.

** مدیریت جهادی یا جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین با رویکرد مسئولیت‌پذیری اجتماعی

مقیمی رییس دانشگاه تهران در این همایش بیان کرد: موضوع مسئولیت‌پذیری اجتماعی امروز به‌عنوان تعهد اخلاقی همه سازمان‌ها تبدیل شده است. توسعه پایدار شاهد تعامل هم‌افزای سه جنبه مهم ملی اقتصادی، اجتماعی و مباحث محیطی است که قاعدتا این سه جنبه باید در کنار هم قرار بگیرند تا این اتفاق بیفتد. نوع نگاهی که جوامع و سازمان‌های مختلف برای کمک به این فرآیند سه جانبه به‌ویژه در بخش اجتماعی دارند، در موضوع مسئولیت‌ اجتماعی تعریف می‌شود.

رییس دانشگاه تهران با اشاره به شعار محوری برنامه راهبردی دانشگاه تهران مبنی بر مدیریت جهادی یا جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین با رویکرد مسئولیت‌پذیری اجتماعی، گفت: در دانشگاه تهران معتقدیم برای داشتن نقش موثر در فرآیند توسعه همه جانبه کشور، باید به مسئولیت‌پذیری اجتماعی توجه ویژه‌ای کنیم.  با نگاه به سطوح مسئولیت‌پذیری اجتماعی که سازمان‌ها و شرکت‌ها در جوامع مختلف ایفا می‌کنند، 4 سطح مسئولیت‌پذیری اجتماعی را می‌توان یاد کرد که هر چه از سطح اول به سطح بالاتر پیش رویم، مسئولیت اجتماعی جایگاه والاتری پیدا خواهد کرد.

مقیمی تصریح کرد: اولین سطح، مسئولیت‌  اجتماعی اقتصادی است که سازمان ها و نهادها تلاش می‌کنند در ازای منابعی که از جامعه دریافت می‌کنند، برای جامعه سودآور باشند و منابع و منافع مادی را نصیب جامعه کنند. در سطح دوم، مسئولیت  اجتماعی قانونی است. سازمان‌ها نه به خاطر اعتقادشان به مسئولیت  اجتماعی بلکه به خاطر قانون به ایفای نقش مسئولیت‌پذیری اجتماعی می‌پردازند. در سطح سوم، مسئولیت‌پذیری اجتماعی اخلاقی است که سازمان‌ها و نهادها مسئولیت‌ اجتماعی ایفا می‌کنند به خاطر  اینکه آن را  امری پسندیده و اخلاقی می‌دانند و آن را سبب رشد و تکامل اخلاق در جامعه تلقی می‌کنند.

وی تاکید کرد: بالاترین سطح مسئولیت‌ اجتماعی که تحت عنوان مسئولیت‌پذیری اجتماعی ارادی یا داوطلبانه از آن یاد می‌شود، حالتی است که سازمان‌ها خودشان را تبدیل به یک شهروند خوب شرکتی و سازمانی کرده و تلاش می‌کنند به اهداف جامعه کمک کرده و کیفیت زندگی را در جامعه ارتقا دهند.

** موضوع مسئولیت اجتماعی یک موضوع صرفا نمایشی نبوده و باید تبدیل به فرهنگ شود

مقیمی با توضیح 4 سطح مسئولیت‌پذیری اجتماعی، بیان کرد: هرچه قدر بتوانیم جایگاه مسئولیت‌پذیری اجتماعی سازمان‌ها را ارتقا دهیم، قاعدتا نقش آنها در هم‌افزایی جنبه‌های اجتماعی یا ایجاد سرمایه‌های اجتماعی برای کمک به سرمایه‌های مالی و اقتصادی و محیطی، بیشتر خواهد بود.

رئیس دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: دانشگاه تهران می‌توانست دو استراژی را در این زمینه دنبال کند. یک استراژی در فضای مسئولیت‌پذیری اجتماعی، استراژی ابزاری است یعنی سازمان‌ها نه به خاطر اعتقادشان به مسئولیت‌پذیری اجتماعی بلکه برای این که در محیط رقابتی خودشان تنبیه نشوند، اقدام به ایفای نقش مسئولیت‌پذیری اجتماعی بپردازند. استراژی دوم که استراتژی هنجاری است، سازمان‌ها نه به خاطر کسب یک وجهه در محیط رقابتی خود بلکه تامین منافع ذی‌نفعان را به‌عنوان هدف مشروع خود دنبال کنند و پشتوانه‌های عقیدتی و باورهای سازمانی آنها را به این سمت هدایت کرده باشد. دانشگاه تهران در تلاش است این نقش را در قالب این استراتژی دنبال کند.

وی ادامه داد: موضوع سرمایه اجتماعی و ایجاد مسئولیت باید برای هر یک از افراد جامعه و شهروندان تبدیل به یک رویه معمول شده و باید تلاش شود که مسئولیت‌پذیری اجتماعی از سطح اقتصادی که صرفا به‌عنوان یک ابزار رقابتی و حربه اقتصادی است، تبدیل به یک موضوع داوطلبانه، ارادی و هنجاری شود. از این رو باید از رویکرد استراتژیک به جای رویکرد واکنشی استفاده کرد؛ آن زمان است که می‌توان گفت جنبه اجتماعی می‌تواند به کمک جنبه‌های مالی و محیطی ما را به یک توسعه متوازن رهنمون کند.

مقیمی با بیان اینکه مسئولیت‌ اجتماعی فراتر از اخلاق حرفه‌ای در سطحی عمل می‌کند که سازمان خودش را در قبال جامعه مسئول دانسته و به‌عنوان یک شهروند خوب شرکتی باید ایفای نقش کند، تاکید کرد:  تلاش ما در دانشگاه تهران این است که خود را در برابر مسائل جامعه پاسخگو بدانیم، به زودی قرار است افرادی در قالب اردوی جهادی به ظرفیت 200 نفر از حوزه‌های تخصصی مختلف به مناطق غرب کشور اعزام شوند و اجتماعی شدن علم و دانش را برای افرادی که از حداقل‌های کیفیت زندگی بی‌بهره هستند را بهره‌مند کنند و به چالش‌های سازمان‌ها پاسخ دهند.

رئیس دانشگاه تهران در پایان خاطر نشان کرد: موضوع مسئولیت اجتماعی یک موضوع صرفا نمایشی نبوده و باید از این مراحل عبور کرد و آن را تبدیل به فرهنگی کنیم که سازمان‌ها و نهادهای کشور این حس را داشته باشند که فقط به ذی‌نفعان اولیه و سطح اول که همان ذی‌نفعان داخلی نهاد خودشان بوده صرفا پاسخگو نباشند، بلکه در مقابل  تک‌تک مسائلی که در جامعه ایجاد می‌شود، حساسیت نشان دهند و به توسعه پایدار کشور کمک کنند.

** تلاش بر این است که دانشگاه تهران به‌سمت یک دانشگاه مسئولیت‌پذیر هدایت شود

محمدرضا اخضریان کاشانی مدیر کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران در ابتدای سخنرانی خود بیان کرد: در نسل‌بندی دانشگاه‌ها، 5 نسل برای دانشگاه‌‍‌ها در نظر گرفته شده است که به ترتیب شامل دانشگاه‌های آموزش‌محور؛ آموزش و پژوهش‌محور؛ آموزش، پژوهش و فناوری؛ آموزش، پژوهش، فناوری و کارآفرینی و آموزش، پژوهش، فناوری، کارآفرینی و مسئولیت‌ اجتماعی می‌شود که اکثر دانشگاه‌های معتبر دنیا به‌سمت نسل پنجم روی آورده‌اند و به‌عنوان ارکان اصلی دانشگاه در نظر گرفته‌ شدند.

وی افزود: یکی از شعارهای اصلی در دانشگاه تهران که از شعارهای بنیادین ریاست  دانشگاه نیز می‌باشد، مسئولیت‌پذیری اجتماعی است و تلاش بر این است که دانشگاه به‌سمت یک دانشگاه مسئولیت‌پذیر هدایت شود. همچنین در معاونت فرهنگی دانشگاه تهران نیز بخشی از رویکرد بر تقویت مسئله مسئولیت‌پذیری اجتماعی اختصاص داده شده است.

اخضریان کاشانی ادامه داد: تلاش بر این است که با نگاه به مسئولیت‌پذیری اجتماعی به‌مثابه سبک زندگی، مسئولیت‌های افراد را در برابر خود، خدا و دیگران و محیط‌زیست به آنها یادآوری کنیم.

مدیر کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران گفت: در معاونت فرهنگی مسئولیت‌پذیری اجتماعی از دو دریچه تقویت مشارکت مسئولانه و ارتقای اخلاق و هویت حرفه‌ای نگاه می‌شود و تلاش بر آن است که اساتید، دانشجویان و کارکنان زیست مسئولیت‌پذیرانه داشته باشند.

وی تاکید کرد: هدف این همایش، نگاه ایجابی به مسئله اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت‌پذیری اجتماعی به‌مثابه سبک زندگی است که در فرهنگ عمومی همه ما جاری است و می‌خواهیم به‌عنوان فرهنگ جاری به آن نگاه کنیم نه یک امر تفننی و تجملی.

**مسئولیت‌پذیری و مشارکت در کانون‌های مختلف فرهنگی، هنری و اجتماعی نهادینه شود

 اخضریان با بیان اینکه باید زیست جاری جامعه ما مسئولیت‌پذیری باشد و در رفتار حرفه‌ای ما اخلاق جاری باشد، خاطر نشان کرد: یکی از کارهای ما در این زمینه پیدا کردن افرادی است که در عرصه اجتماعی، خودشان را به‌عنوان افراد مسئولیت‌پذیر معرفی و این امر را اثبات کرده‌اند. در تلاش هستیم مسئولیت‌پذیری و مشارکت در کانون‌های مختلف فرهنگی، هنری و اجتماعی نهادینه شود.

وی ادامه داد: یکی از موفق‌ترین کانون‌ها، کانون مسئولیت اجتماعی مرهم می‌باشد که دکتر کیانی زمینه مناسب برای مشارکت اجتماعی مسئولیت‌پذیرانه در دانشگاه را فراهم کرد. دکتر کیانی با مشارکت موسسات مختلف توانستند فعالیت‌های مختلفی را برای شیرخوارگاه رفیده، موسسه ملی مرهم و حمایت از زنان سرپرست خانوار و سازمان‌دهی عمل جراحی 6400 نفر بیمار و .... انجام دهند و روحیه مسئولیت‌پذیری اجتماعی خود را نشان دادند.

مدیر کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران گفت: حکمرانی مسئولیت‌پذیری اجتماعی و مشارکت مسئولانه در کشور را کمک کنیم از دریچه دانشگاه تهران اصلاح شود و جهت جدیدی به آن دهیم. الزامات این نگاه آن است که فرآیند حکمرانی مسئولیت‌پذیرانه با مشارکت عمومی صورت گیرد و نسبت به حضور مردم توجه جدی شود و از دوقطبی‌های هویت‌محوری که آسیبی برای مشارکت‌پذیری جامعه است، پرهیز شود.

وی همچنین افزود: امید است که بعد از پایان همایش به کمک برگزار‌کنندگان بتوان شورای سیاست‌گذاری را برای همایش‌های آتی تدارک دید، دبیرخانه فعالی در دانشگاه ایجاد کرد، جشنواره‌ای در سطح ملی که دانشگاه تهران محور آن باشد برگزار کرد و در نهایت بتوان یک مرکز تحقیقاتی و راهبری علمی برای اصلاح حکمرانی فرآیند مسئولیت‌پذیری و مشارکت اجتماعی در کشور سازمان‌دهی کرد.

شایان ذکر است؛ در پایان مراسم از ۱۷ برگزیده پنجمین همایش ملی ترویج اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت‌پذیری اجتماعی تقدیر شد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: دانشگاه تهران اخلاق حرفه ای مسئولیت پذیری اجتماعی دانشگاه تهران مسئولیت اجتماعی موضوع مسئولیت سازمان ها خاطر نشان اخلاق حرفه ای ایفای نقش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۸۵۳۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش روابط عمومی دانشکده علوم خانواده به برخی حاشیه‌سازی‌ها

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، روابط عمومی دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران با انتشار توضیحی، نسبت به برخی حاشیه‌سازی‌ها درباره بهره‌مندی از ظرفیت شخصیت‌های حقوقی مرتبط با ماموریت‌ها و فعالیت‌های این دانشکده، واکنش نشان داد.

متن توضیح روابط عمومی دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران به این شرح است:

باسمه تعالی

در پی انتشار هدفمند برخی اخبار در خصوص انتصابات صورت گرفته در دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران به استحضار عموم دانشگاهیان می‌رساند که دانشکده علوم خانواده با هدف تامین نیروی انسانی متخصص در راستای تحکیم بنیان خانواده، افزایش مشارکت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی زنان، توجه به عرصه خانواده، جمعیت و سلامت آن، تولید دانش بومی، بازبینی و طراحی رشته‌های مرتبط به منظور کاهش چالش‌های این حوزه و بر اساس اصول حاکم بر قانون اساسی، منویات مقام معظم رهبری و سیاست‌های دولت مردمی شکل گرفته است. برای تحقق اهداف مذکور، شورای راهبردی دانشکده علوم خانواده تشکیل گردیده است که برخی از کارکردهای مورد انتظار این شورا عبارتند از:

• سیاستگذاری و نیازسنجی برای جذب هیئت علمی دانشکده بر اساس سیاست‌ها و استانداردهای دانشگاه تهران؛
•  تعیین راهبردها برای متمرکزسازی و ایجاد پایگاه علمی، پژوهشی، تخصصی و همچنین اجرایی در راستای بهبود نقش‌پذیری خانواده در نظام اجتماعی در قالب نگرش خانواده به مثابه بنیان اجتماع.
• تجمیع میان رشتگی‌های موجود در حوزه مطالعات خانواده و رشته‌های مشابه
• زیست بوم‌سازی و توسعه چندبعدی فعالیت‌های مرتبط با خانواده، زنان و جمعیت
• توسعه مطالعات میان رشتگی با هدف قرار دادن محور سلامت خانواده از منظرهای سلامت اجتماعی، سلامت جسمی، روحی، معنوی و فکری
• طراحی الگوهای علمی و نهادهای پژوهشی برای توسعه و ارتقای شاخص‌های رفاه اجتماعی بر پایه و محوریت خانواده
• تقویت مشارکت اجتماعی خانواده محور و زنان در مواردی همچون نوآوری، کارآفرینی، اقتصاد خانواده محور و کارآفرینی مبتنی بر مشارکت خانواده
• طراحی سازوکارها و برنامه‌ها به‌منظور مشارکت فعال و پویا در حوزه مسائل و چالش‌های مرتبط با خانواده
• طراحی سازوکارهای عملیاتی به‌منظور پرورش و ارتقای شایستگی‌های پژوهشگران کوشا در حوزه خانواده

شورای راهبردی دانشکده علوم خانواده مرکب از اعضایی با شخصیت حقوقی و حقیقی است که برخی از اعضای حقوقی آن عبارتند از:
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده یا نماینده تام‌الاختیار (خانم انسیه خزعلی)
دبیر ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی یا نماینده تام‌الاختیار (خانم جمیله علم الهدی)
دبیر ستاد خانواده و زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی یا نماینده تام‌الاختیار (خانم فهیمه فرهمندپور)
مشاور امور زنان و خانواده وزیر علوم، تحقیقات و فناوری (خانم فخرالسادات نصیری)
مشاور امور زنان و خانواده رئیس دانشگاه تهران (خانم فاطمه یزدیان)

علاوه بر شخصیت‌های حقوقی مذکور، برخی شخصیت‌های علمی و دانشگاهی فعال در حوزه زنان و خانواده از دانشگاه تهران و سایر دانشگاه‌های ایران و جهان نیز عضو حقیقی شورای راهبردی دانشکده علوم خانواده هستند که توسط رئیس دانشگاه تهران منصوب شده و یا خواهند شد.

همچنین دانشکده علوم خانواده به منظور تحقق مطالبه رئیس محترم دانشگاه تهران جهت ایفای نقش محوری در زمینه فعالیت‌های علمی، تحقیقاتی و حل مسایل حوزه زنان و خانواده در کشور، علاوه بر جذب اعضای هیات علمی جوان، از ظرفیت استادان پیشکسوت و برجسته دانشگاه‌های مختلف که دارای تخصص‌های مرتبط با رشته‌ها و گروه‌های آموزشی این دانشکده هستند، به صورت استاد وابسته بهره خواهد برد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • محدودیت تردد در بزرگراه شهید خرازی/ شهروندان از مسیرهای جایگزین استفاده کنند
  • واکنش روابط عمومی دانشکده علوم خانواده به برخی حاشیه‌سازی‌ها
  • توضیح دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران درباره حاشیه‌های اخیر
  • واکنش دانشگاه تهران به حواشی برخی انتصابات در دانشکده خانواده
  • مقیمی: مأموریت تدوین نظام‌نامه دانشگاه تمدن‌ساز به دانشگاه تهران واگذار شد
  • بازار هیپنوتیزم در شبکه‌های اجتماعی/ هیپنوتیزم چیست و اصلا فایده‌ای هم دارد؟
  • مسئولیت علم در کلاس امام صادق(ع)
  • بی‌هویتی اراضی به یک ابرچالش تبدیل شده است
  • رسالت اصلی و وظایف ذاتی قوه قضاییه در اولویت است
  • دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران افتتاح شد