Web Analytics Made Easy - Statcounter

مراسم آیینی طشت گذاری با حضور پیرغلامان اهل بیت (ع) در بیت العباس سریش آباد برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از کُردتودی، هرساله در آستانه ماه محرم و به یاد لب های تشنه امام حسین (ع) و یاران با وفای ایشان مردم شهر سریش آباد با حمل طشت و با زمزمه یا حسین مراسم مذهبی طشت گذاری را در این شهربرگزار می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طشت گذاری یکی از مراسمات سنتی عزاداری در ایرانیان است که روایت شده وقتی امام حسین (علیه السلام) و یارانش در راه کوفه بودند در یکی از چشمه ها  همه ظرف ها و طشت ها را پر آب می کنند و هنگامی که کاروان امام وارد صحرای کربلا می شود با سپاهیان حر که قصد دستگیری امام را داشتند روبرو می شوند که از تشنگی در خطر مرگ قرار گرفته اند و امام طشت های پر آب را به سپاه حر می دهد تا سیراب شوند.

 برگزاری این مراسم بیش از ۵۰۰ سال قدمت دارد و هر ساله با یادآوری این حوادث تاریخی در محله ها و مساجد معمولاً چند روز مانده به ماه محرم برگزار می شود.

در این آیین، طشت ها و تعدادی مشک پر از آب بر دوش ریش سفیدان و عاشقان حسینی وارد مسجد شده و در حالی که به احترام طشت ها، همه حاضران در مسجد بپا می خیزند و در جلو آنها سینه زنی  می کنند و با شور و شوق خاص و با شعار ˈالدخیل یا اباالفضلˈ سینه زده و حرکت می نمایند.

بعد از دور زدن مسجد، طشت ها در جای مخصوص خود قرار داده می شوند و بلافاصله از آبی که در مشک ها است پر می شوند و دعای مخصوص طشت گذاری در میان حزن و اندوه حاضران قرائت می شود.

ابراهیم مومنی، مدیر مسئول کانون تخصصی مهدیه سریش آباد،  در این خصوص گفت :مراسم طشت گذاری و استقبال از ماه محرم طبق یک آئین و سنت، همه ساله با شرکت عاشقان و علاقه مندان به اهل بیت عصمت و طهارت(علیه السلام) با مداحی و سخنرانی در وصف سید و سالار شهیدان برگزار می شود.

مدیر مسئول کانون فرهنگی هنری مهدیه سریش آیاد خاطرنشان کرد: هیات عزاداری مهدیه سریش آباد هر ساله با برگزاری ویژه برنامه هایی به استقبال از ماه محرم می رود.

مومنی همچنین گفت: این مراسم با همکاری  هیئت امناء مسجد، پایگاه مقاومت بسیج، کانون تخصصی مهدیه سریش آباد و برگزار می شود.

 وی در ادامه افزود: این آیین معنوی عاشورایی طشت گذاری  درسریش آباد در هفتمین نشست شورای ثبت ملی کشور در 21 آذرماه  سال 1385به شماره 688 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهاتی پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: سریش آباد طشت گذاری ماه محرم طشت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۸۵۴۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویری از نوه و نتیجه امام خمینی در مراسم ترحیم

به گزارش «تابناک» به نقل از جماران، در پی درگذشت «معصومه حائری»، همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی (ره)، جمعی از علما، فضلا و روحانیون در منزل حجت الاسلام و المسلمین سید حسین خمینی حضور یافتند.

در این مراسم سیداحمد خمینی پسر سیدحسن خمینی و حجت الاسلام و المسلمین مرتضی اشراقی نوه امام خمینی(س) نیز حضور داشتند.

دیگر خبرها

  • تصاویری از نوه و نتیجه امام خمینی در مراسم ترحیم
  • جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام رضا علیه السلام برگزار می‌شود
  • ‌همسر شهید ‌مصطفی خمینی در قم تشییع شد
  • ۵۵ درصد از واحد‌های فرسوده در بافت‌های تاریخی قرار دارند
  • کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در حرم مطهر راه‌اندازی شد/مهیای نذر جمعه اول
  • سمینار تخصصی «هوش مصنوعی مولد در روابط عمومی» در اتاق تبریز برگزار شد
  • مراسم تشییع همسر سیدمصطفی خمینی شنبه برگزار می‌شود
  • برگزاری مراسم بزرگداشت شهید مدافع حرم محرم علیپور در مرند
  • مراسم تشییع همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی شنبه برگزار می شود
  • مراسم بزرگداشت شهید مدافع حرم "محرم علیپور" برگزار شد