Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

بر اساس نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، نیمه شرقی فارس، جزایر خلیج‌فارس و جنوب خراسان جنوبی رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی می‌شود. چهارشنبه این شرایط علاوه بر مناطق ذکر‌شده برای نیمه‌جنوبی فارس و جنوب استان‌های یزد و بوشهر نیز روی می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روز پنجشنبه با کاهش شدت ناپایداری‌های در نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان همچنان برای نیمه شمالی این استان و استان‌های هرمزگان، کرمان، یزد، فارس، بوشهر، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و برخی مناطق استان‌های همدان، لرستان و مرکزی رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی شده است.

روز‌های جمعه و شنبه هفته آینده فعالیت این سامانه در جنوب شرق، جنوب و بخش‌هایی از جنوب غرب و مرکز کشور ادامه دارد.

طی ۵ روز آینده بارش‌ها در نیمه جنوبی کشور باعث سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌ها می‌شود.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی طی ۵ روز آینده به‌طور متناوب برای استان‌های ساحلی دریای خزر، اردبیل، شمال آذربایجان شرقی و خراسان شمالی و روز‌های سه‌شنبه تا جمعه در دامنه و ارتفاعات البرز در استان‌های تهران، البرز، ق زوین، زنجان و سمنان در برخی ساعات بارش باران، گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی می‌شود.

توصیف سامانه: گردوخاک

نوع مخاطره: خیزش گردوخاک، نفوذ گردوغبار و وزش باد شدید

منطقه اثر:

سه‌شنبه ۱۴۰۱/۰۵/۰۴: تهران، البرز، قم، ایلام، کرمانشاه، خوزستان و یزد.

چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۵/۰۵: شمال سیستان و بلوچستان، شرق و شمال اصفهان، شمال بوشهر، جنوب آذربایجان غربی، کردستان، تهران و البرز.

پنجشنبه ۱۴۰۱/۰۵/۰۶: سمنان، شمال و شرق اصفهان، شرق یزد، تهران و البرز.

اثر مخاطره: کاهش شعاع دید، کاهش کیفیت هوا، احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل و احتمال شکستن درختان کهنسال.

توصیه: عدم قرار گیری در فضای باز برای افراد آسیب پذیر در مواقع بروز گردو خاک، پایش شاخص آلودگی توسط دستگاه‌های ذی‌ربط و اتخاذ تصمیم مطابق با مقررات، مالچ پاشی و سایر اقدامات پیشگیرانه در کانون‌های کنار مراکز جمعیتی، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌ها نیمه کاره و استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلو‌های تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها.

توصیف سامانه: افزایش ارتفاع موج و وزش باد (شرقی-جنوب‌شرقی) همراه با تشدید فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: سه‌شنبه ۱۴۰۱/۰۵/۰۴

زمان پایان: چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۵/۰۵

نوع مخاطره: وزش باد شدید همراه با رگبار و رعدوبرق و افزایش ارتفاع موج بین ۲ تا ۲.۵ متر

منطقه اثر: دریای عمان و تنگه هرمز، در نواحی ساحلی و دور از ساحل سیستان و بلوچستان و هرمزگان

اثر مخاطره: غرق شدن شناگران، خسارت عمیق به شناور‌های سبک و کشتی‌های نیمه سنگین پارک شده در ساحل و آسیب به قفس‌ها و تور‌های صیادی

توصیه: ممنوعیت شنا، تعطیل کردن فعالیت‌های دریایی، انجام عملیات مربوطه برای دوری از خسارت به شناورها، جمع آوری تور‌های صیادر و قفس‌ها و سایر تمهیدات پیشگیرانه.

توصیف سامانه: تشدید فعالیت رگبار‌های موسمی

زمان پایان: بعدازظهر پنجشنبه ۱۴۰۱/۰۵/۰۶

نوع مخاطره: رگبار و رعدوبرق شدید توام با وزش باد شدید و رخداد سیلاب

منطقه اثر:

سه‌شنبه ۱۴۰۱/۰۵/۰۴: سیستان و بلوچستان، کرمان، شرق و شمال هرمزگان.

چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۵/۰۵: سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و نیمه جنوبی فارس.

پنج‌شنبه ۱۴۰۱/۰۵/۰۶: کرمان، دامنه و ارتفاعات در سیستان و بلوچستان و نیمه جنوبی فارس.

اثر مخاطره: وقوع سیلاب، طغیان رودخانه‌ها، آب‌گرفتگی گسترده، آبگرفتگی منازل در مناطق مستعد، اختلال در ناوگان حمل و نقل، کاهش شعاع دید، احتمال تخریب پل و مسدود شدن جاده و خسارت به صنعت کشاورزی، شکستن درختان و تیر‌های برق.

توصیه: آماده باش دستگاه‌های امدادی و اجرایی مانند فرمانداری ها، شهرداریها، راهداری، وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی و ... جهت مقابله با خسارت احتمالی، تخلیه هم‌وطنان از نواحی حادثه خیز مانند بستر رودخانه‌ها و مسیل ها، پاک‌سازی کانال‌ها و آبراه‌ها، بازگشایی دهانه پل‌ها و پاک‌سازی آبرو‌های منازل، اجتناب از تردد و توقف در حاشیه مسیل‌ها و جمع آوری وسایل و تجهیزات از اطراف رودخانه‌ها، اجتناب از سفر به مناطق حادثه‌خیز، عدم جابجایی عشایر کوچ‌رو و جمع‌آوری دام‌ها از حاشیه رودخانه‌ها.

منبع: آفتاب

کلیدواژه: هواشناسی وضعیت آب و هوا سیل سیستان و بلوچستان وزش باد شدید رودخانه ها نیمه جنوبی ۱۴۰۱ ۰۵ ۰۴ سه شنبه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۸۵۷۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش‌ ها ادامه دارد | کاهش نسبی دما در روزهای پایانی هفته

کارشناس سازمان هواشناسی با بیان اینکه امروز بارش‌های رگباری در جنوب فارس، کرمان، سیستان و بلوچستان و شمال هرمزگان و فردا، دوشنبه در مناطقی از غرب و ارتفاعات البرز مرکزی رخ خواهد داد به همشهری آنلاین گفت: امروز و فردا در دیگر نقاط کشور شاهد جوی آرام هستیم، اما سامانه جدید بارشی به تدریج از غرب وارد کشور می‌شود و ابتدا ایلام، لرستان، کرمانشاه، کردستان، جنوب آذربایجان غربی و خوزستان را در برخواهد گرفت.

به گفته کبری رفیعی، این سامانه بارشی روز چهارشنبه، ۱۲ اردیبهشت در غرب، جنوب غرب، جنوب و بخش‌هایی از مرکز تقویت می‌شود و در این مناطق کاهش نسبی دما را با همراه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

سامانه بارشی جدید از غرب وارد ایران می‌شود

به گفته او، امروز و فردا هم مانند روز شنبه، در نوار شرقی وزش باد شدید را تجربه خواهیم کرد که در مناطق مستعد سبب بروز گرد و خاک می‌شود.

رفیعی به هشدار زرد هواشناسی هم اشاره کرد و گفت: این هشدار با نوع مخاطره رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گردوخاک، در نقاط مستعد بارش تگرگ امروز،‌ دوشنبه جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب فارس، شمال و غرب و شرق هرمزگان و جنوب کرمان را دربرمی‌گیرد.

بیشتر بخوانید:

صدور ۲ هشدار جدید هواشناسی + جزئیات | امروز کدام مناطق بارانی است؟

این کارشناس هواشناسی ادامه داد: بر اساس این هشدار صادر شده احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان آب، تگرگ، وزش باد نسبتا شدید، لغزندگی و کاهش دید بویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، احتمال خسارت به نهال، درختان آسیب پذیر و محصولات باغی و زراعی وجود دارد و به همین دلیل به احتیاط در سفرها بویژه برون شهری، توقف نکردن در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، تمهیدات لازم جهت حفاظت از تولیدات کشاورزی و احتیاط در انجام هر گونه عملیات کشاورزی توصیه می‌شود.

او درباره اثر هشدار دوم صادرشده درباره وزش باد شدید و بروز گرد و خاک نیز گفت: طبق این هشدار، امروز، دوشنبه جنوب خراسان رضوی، شرق خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان تحت‌تاثیر هستند. اثر مخاطره در این هشدار در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال است و بر همین اساس به احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع و استفاده از قیم برای نهال‌ها توصیه شده.

کد خبر 847553 برچسب‌ها استان‌ فارس خبر مهم سازمان هواشناسي باران

دیگر خبرها

  • هشدار نارنجی  هواشناسی: بارش باران استان فارس را در بر می‌گیرد
  • هواشناسی ایران۱۴۰۳/۰۲/۱۰؛هشدار نارنجی هواشناسی برای ۱۴ استان
  • بارش‌ ها ادامه دارد | کاهش نسبی دما در روزهای پایانی هفته
  • هشدار زرد هواشناسی برای بیشتر نقاط کشور
  • صدور ۲ هشدار جدید هواشناسی + جزئیات
  • صدور ۲ هشدار جدید هواشناسی  + جزئیات | امروز کدام مناطق بارانی است؟
  • زمستان به ۹ استان برمی‌گردد؛ بارش سیل‌آسای باران و تگرگ
  • زمستان به ۹ استان برمی‌گردد ؛ بارش‌ سیل‌آسای باران و تگرگ | طوفان گرد و خاک ۵ استان را در می‌نوردد
  • جانی دوباره درتالاب هامون جازموریان سیستان وبلوچستان
  • هشدار سازمان هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید