Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-07@13:42:07 GMT

چگونهیک مشاوره مالیاتی داشته باشیم

تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۸۶۵۰۶

چگونهیک مشاوره مالیاتی داشته باشیم

 

با توجه به افزایش میزان مالیات کشور به طور سال های متمادی از سال 1393 بخش عمده درآمد کشور را تشکیل میدهد، با افزایش  این مالیات ها در کسب و کارها تاثیر گذاشته است، با توجه به افزایش مالیات کسب و کارهای فاعل کشور، دولت ایران، جرایم سخت و سنگینی برای اشخاصی که تکالیف های مالیاتی را انجام میدهند وزن کرده است که این جرایم میتواند باعث ورشکستگی و انحلال کسب و کارتان شود، تکالیف مالیاتی در تمامیه کسب و کارها شامل، ارائه  اظهارنامه مالیاتی و دفاتر قانونی کل و روزنامه به ادارات مالیاتی ارائه گردد، انجام این تکالیف باید بدون خطا و اشتباهات محاسباتی انجام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اظهارنامه مالیاتی: اظهارنامه یا در برخی جاها تسلیم مالیاتی نیز نام برده میشود، اشخاص حقیقی  و حقوقی که مشمول مالیات هستند این دفترچه را دارند، در این دفترچه  که در آن کارنامه تمامیه عملکرد و رویداد های مالی کسب و کار را به ترتیب تاریخ و مدارک درج شده است، سازمان امور مالیات کشور با راه اندازی سامانه ای در سایت، TAX.GOV.IR صاحبان کسب و کار میتوانند به صورت غیر حضوری در این سایت اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه دهند.

تحریر دفاتر کل و روزنامه: اطلاعاتی که در این دفاتر ثبت میشود، منعکس کننده ی تمامیه وضعیت مالی حساب های گردش مالی یک واحد شغل و کسب و کار میباشد، اطلاعات این دفتر به صورت جزئیات به صورت تاریخ، میزان مقدار معاملات صورت گرفته، ثبت بدهکار و بستانکار و... ثبت شده است، همچنین این دفاتر به جهت طبقه بندی مالیاتی به ترتیب تاریخ در زمان معین شده توسط اداره مالیات ارائه گردد، انجام تحریر دفاتر قانونی وظیفه اشخاص حقیقی است، ارائه این دفاتر به اداره مالیات در وقت مشخص شده بسیار مهم است، زیرا که اگر حتی یک روز ارائه این دفتر به تاخیر بی انجامد، اداره مالیات محاسبه مالیاتی شرکت را الراس محاسبه محاسبه میکند.

در این راستا در صورت داشتن یک مشاور در زمینه مالیاتی در ایلیا حساب میتواند در انجام تکالیف مالیاتی به اشخاص حقیقی و حقوقی که مشمول مالیات هستند الخصوص برای صاحبان کسب و کارها میتوانند در کنار آنها حضور داشته باشند یا تکالیف مالیات موسسه را انجام دهند، مشاوران مالیاتی میتوانند در فعالیت های مالیاتی نقش بزرگی را ایفا کنند، صاحبان شرکت های کسب و کار با هدف توسعه مالی و دارایی کسب و کارشان از خدمات مشاوران مالیاتی بهره میگیرند، مشاور مالیاتی با تسلط به قوانین و تکالیف های مالیاتی می تواند با بررسی گزارشات سوابق مالیاتی و گزارش های مالی کارکنان و... تصمیمات لازمه در زمینه های مالیاتی با توجه به آخرین وضعیت تغییرات بخشنامه های مالیاتی شرکت ارائه بدهند.

وظایف مشاور مالیاتی: با پیچیده تر شدن فضای مالی شرکت ها و کسب و کارها حضور مشاور مالیاتی که در تبصره و قوانین های مالیاتی تخصص ندارند امروزه برای صاحبان مشاغل ضرورت پیدا کرده است، مشاور مالیاتی در کنار صاحبان کسب و کار کمک میکند تا در عرصه قوانین حقوقی مالی و مالیاتی به صورت کامل اشراف داشته باشد، وظیفه مشاور مالیاتی ارائه دادن مشاوره جهت انجام امور تکالیف مالیاتی و قوانین مالیاتی است تا با این آگاهی ها از جرایم مالیاتی در کسب و کارها جلوگیری کنند، نکته ای که باید مورد توجه داشته باشید این است که در انتخاب مشاور باید به آخرین بخشنامه ها و تبصره های مالیات آگاهی داشته باشند اطلاعات آن ها بروز باشد.

خدمات مشاور مالیاتی

اجرای تمامیه تکالیف های مالیاتی به وسیله مشاور مالیاتی، جزء خدمات مشاور مالیاتی است که این خدمات، انجام تهیه و ارائه لیست مالیات حقوق کارکنان، ارسال معاملات فصلی و اظهارنامه های مالیاتی و حضور در مراحل رسیدگی مالیاتی میباشد، خدماتی که مشاور مالیاتی میتواند به کسب و کارتان ارائه دهد:

برنامه ریزی و ساماندهی شرکت و کسب و کارها، بر اساس فعالیت های تجاری

انجام و نگارش دفاتر قانونی با توجه به اسناد موجود ارائه و تنظیم اظهار نامه مالیاتی بر درآمد، ارزش افزوده، املاک، انحلال، برای اشخاص حقیقی  و ارسال آن تهیه و تنظیم حقوق کارکنان، مالیات اجاره، اشخاص حقیقی، تهیه و تنظیم لیست مالیات، محاسبات حقوق مالیات بر کارکنان و ارسال سامانه امور مالیات کشور طبق ماده قانونی 169 تهیه و ارسال معاملات فصلی به صورت آنلاین و آفلاین پیگیری و استرداد مالیاتی بر ارزش افزوده آماده سازی مدارک مالی برای رسیدگی به مالیات های عملکرد و ارزش افزوده حضور در مراحل های ارائه اظهارنامه های مالیاتی و رسیدگی بر اخذ تشخیص مالیاتی دفاع، تنظیم لایحه مالیاتی با توجه به قوانین و مقررات آیین نامه های مالیاتی تشکیل پرونده های مالیاتی، و اخذ کد اقتصادی برای شرکتهای تازه تاسیس پیگیری گواهی مالیاتی طبق ماده قانونی 186 انجام کارهای مالیاتی برای شرکت های بازرگانی، خدماتی و پیمانکار انجام تکالیف مالیاتی برای شرکت های وارد کننده و صادر کننده انجام حسابداری مالیاتی با توجه به ارزش افزوده حقوق و سایر موارد نظارت بر اسناد مالی و مالیاتی شرکت ها و موسسات و مشاغل

گروه بندی مالیات به این صورت است که تمامیه مشاغلی که مشمول مالیات هستند سازمان اداره مالیات کشور تمامه کسب و کارها را به 3 گروه تقسیم نموده که با توجه به میزان درآمد کسب و کارها میزان پرداخت و محاسبه مالیات آن ها متغیر است، پرداخت مالیات در کشور ایران از سال 1345 که قوانین آن به تصویب رسید پرداخت مالیات به دو صورت انجام میشود،که با نام های مالیات های مستقیم و مالیات های غیر مستقیم تقسیم شده است.

مالیات های مستقیم: به مالیاتی گفته میشود که مستقیما از درآمد دارایی کثر میشود، این مالیات مشمول تمامیه کسانی که در ایران درآمد دارند مشمول میشود، الخصوص کسانی که در خارج از ایران زندگی می کنند یا حتی کسانی که مشغول کسب و کار اینترنتی هستند میپردازند، این مالیات برای کسانی که اموال و دارایی دارند برای حفظ و نگهداری از اموالشان موظف به پرداخت مالیات هستند و از طریق مالیات مستقیم پرداخت میشود، قوانین مالیات مستقیم در سال 1345 به تصویب رسید.

مالیات های غیر مستقیم: این نوع پرداخت مالیات به شخص یا نهاد دیگری منتقل میشود، یعنی این روش پرداخت به صورت واسطه پرداخت میشود، در این مالیات محاسبه پرداخت هزینه ها بر میزان درآمد و بر اساس سود دارایی افراد اعمال میشود، مالیات هایی که در اجاره ملک های مسکونی و تجاری بر اساس خود اظهاری صورت میگیرد، این مالیات بر اساس خود اظهاری است، که اشخاص حقیقی و حقوقی  در یک قالب اظهارنامه ای در اداره مالیات تسلیم میکنند.

منبع : iliyahesab.com/مشاوره-مالیاتی

 

 

 

منبع: فردا

کلیدواژه: مشاوره مالیاتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۸۶۵۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌شرط‌های مشارکت مردم در اقتصاد چیست؟

حسین محمد صالحی دارانی نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ویژگی‌های لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم و ضرورت بررسی این لایه در صحن علنی مجلس، گفت: در حال حاضر بیشترین مشکلات کشور معطوف به مسائل اقتصادی که در سال‌های اخیر پررنگ‌تر شده است.

وی با اشاره مشکلاتی از قبیل بیکاری و رشد نقدینگی در کشور افزود: از این رو مقام معظم رهبری نیز توجه ویژه‌ای نسبت به این مساله داشتند و در چند سال اخیر شعارهای سال را متناسب با وضعیت اقتصادی موجود تعیین کرده‌اند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جهش تولید با مشارکت مردم، تاکید مقام معظم رهبری به مسئولین نظام بوده تا توجه بیشتری به اجرای مسائل اقتصادی داشته باشند، گفت: به واقع مسئولین باید به صورت عملیاتی وارد کار شده و از مباحثی همچون رونق تولید حمایت کنند.

صالحی دارانی با اشاره به لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم تاکید کرد: این لایحه با توجه به نقطه نظرات خاصی که در آن دیده شده می‌تواند گام بلندی در اقتصاد کشور بردارد. در این لایحه به خوبی مواردی در زمینه اعطای مشوق جهت سرمایه‌گذارهای خرد و همچنین اعطای معافیت ۱۰۰ درصدی جهت سرمایه‌گذاری در مناطق کمتر برخوردار، پیش‌بینی شده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: همچنین در این لایحه مالیات عملکرد تولید از ۲۵ به ۱۵ درصد رسیده است که می‌تواند امر مؤثری باشد؛ چرا که ما در این بخش حداقل با ۱۰ درصد کاهش مالیاتی مواجه بوده‌ایم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در لایحه فوق پیش‌بینی‌هایی در رابطه با جلوگیری از فرارهای مالیاتی مد نظر قرار گرفته است، تاکید کرد: اگر ما بتوانیم جلوی فرارهای مالیاتی را به درستی سد کنیم و مقداری به تادیه مالیاتی در کشور نظم و انضباط دهیم حتماً مشکلات در این بخش برطرف خواهد شد.

وی با بیان اینکه کاهش مالیات تولید، ما را به سمت عدالت مالیاتی سوق دهد، تاکید کرد: حتماً در این شرایط مردم دلگرمی بیشتری پیدا خواهند کرد و تولید کنندگان رغبت بیشتری برای سرمایه‌گذاری پیدا خواهند کرد.

صالحی دارانی تاکید کرد: لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم با کاهش مالیات تولید و اعطای مشوق‌های هدفمند زمینه تحقق مشارکت بیشتر مردم در بخش مولد اقتصاد را فراهم خواهد کرد و در سال مزین به جهش تولید با مشارکت مردم ضرورت دارد تا مجلس به برخی از مسائل به طور جدی‌تر ورود کرده و در بررسی و نهایی‌سازی و همچنین تصویب لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم تسریع کند.

وی با بیان اینکه لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم پیش از هرگونه تصویب باید به درستی اجرا شود تاکید کرد: قطعاً نظارت بر اجرای لایحه مالیات‌های مستقیم امری مهم بوده و باید در این بخش هم مسائل به درستی مدنظر قرار گیرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: حتماً پس از تصویب لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم نمایندگان با این مسئله همراهی خواهند کرد چرا که اجرای این مسئله بسیار امری مهم است و باید نظارت بر اجرای این قانون و لایحه مد نظر قرار گرفت.

وی با اشاره به اعطای معافیت ۱۰۰ درصدی جهت سرمایه‌گذاری در مناطق کمتر برخوردار در لایحه فوق اظهار کرد: همچنین اعطای مشوق مالیاتی جهت جلوگیری از خام فروشی و حفظ زنجیره ارزش تولید، اعطای معافیت مالیاتی برای شرکت‌های فعال در مناطق آزاد جهت جذب سرمایه‌گذاری از جمله مباحث این لایحه قلمداد می‌شود البته باید به این نکته اشاره کنم که ما این موارد را پیش‌تر هم داشتیم.

وی با اشاره به اعطای معافیت مالیاتی در مناطق آزاد و همچنین در مناطق کمتر برخوردار اظهار کرد: به واقع این قبیل معافیت‌های مالیاتی پیش‌تر هم وجود داشته اما خیلی جدی گرفته نمی‌شد بنابراین ضرورت دارد با در نظر گرفتن لایحه اصلاح مالیات‌های مستقیم که به تازگی به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است این گونه مسائل جدی گرفته شود تا بتوانیم برخی از مسائل در این بخش‌ها را عملیاتی تر کنیم.

وی تاکید کرد: ارائه اعطای معافیت مالیاتی جهت سرمایه‌گذاری در مناطق کمتر برخوردار باعث خواهد شد تا شرکت‌های دانش بنیان به سمت این مناطق سوق پیدا کرده و فعالیت خود در این مناطق را مد نظر قرار دهند. بنابراین این لایحه می‌تواند در تحقق عدالت مالیاتی مؤثر باشد. به واقع بسیاری از نارضایتی‌های مردم از این بابت که تادیه مالیاتی عادلانه و درست شکل نمی‌گیرد بنابراین اگر ما این مسئله را به عدالت نزدیک کنیم قطعاً مردم رضایت بیشتری در این بخش خواهند داشت.

کد خبر 6096931 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • جزییات مالیات بر عایدی سرمایه برای طلا، مسکن و خودرو اعلام شد
  • دولت در فروردین ۵۶ هزار میلیارد تومان مالیات گرفت
  • «مشاغل خاص» زیر تیغ عدالت مالیاتی
  • مصارف مهم مالیات در کشور به چه صورت است؟
  • پیش‌شرط‌های مشارکت مردم در اقتصاد چیست؟
  • چگونه مالیات کمتری بدهیم؟
  • زمان ارسال اظهارنامه مالیات عملکرد اشخاص حقوقی و شرکت‌ها
  • فعالیت بیش از ۱۷۰ ماما در مراکز بهداشتی استان یزد
  • وصول یک ماهه ۱۰۰۰ میلیارد مالیات از شرکتهای خام فروش صادراتی
  • نیمه پنهان مالیات‌ستانی