Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/قم معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد استان قم با تاکید بر این که در مباحث پژوهشی و فناور نباید جزیره ای عمل کرد، تصریح کرد: در معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی سعی داریم با بخش های پژوهشی و ارگان های مختلفی که در این زمینه ها فعال هستند همسو باشیم چرا که این همسو بودن منجر به هم افزایی توان های علمی خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لیلا ناصرپور معاون پژوهشی واحد جهاد دانشگاهی استان قم در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایسنا بیان کرد: یکی از ماموریت های بزرگ جهاد دانشگاهی بحث فناوری ها و تحقیقات در زمینه هایی است که بتواند در نهایت به یک محصول دانش بنیان منجر شود و خدمتی را به جامعه ارائه دهد.

وی با بیان این که در حقیقت آنچه از انجام تحقیقات در همه دنیا انتظار می رود این است که تحقیقات بتواند به بشر در راستای حل مشکلات خود کمک کند، عنوان کرد: با توجه به اینکه مراکز خدمات در جهاد دانشگاهی و معاونت پژوهش داریم سعی کردیم تحقیقات ما در سمت و سویی باشد که بتوانیم خلاء های موجود در ارائه خدمات و نیاز های مراجعه کنندگان را پوشش دهیم.

ناصر پور مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری جهاد دانشگاهی (رویا) را یکی از مراکز بزرگ ارائه خدمات تخصصی دانست و گفت: این مرکز ۱۸ سال است که به عنوان اولین مرکز ناباروری در استان قم به ارائه خدمات می پردازد و طی دو سال اخیر با توجه ویژه ای که به بحث جمعیت شده، یکی از بازوهایی است که می تواند مشکلات در حوزه جمعیت را مرتفع کند.

وی با بیان این که قطعا در مسئله ناباروری یکسری مشکلات و کمبودهایی را داشتیم و در همین راستا تشکیل گروه پژوهشی بیولوژی تولید مثل مورد توجه ما قرار گرفت، تصریح کرد: هدف ما از پایه گذاری گروه پژوهشی بیولوژی تولید مثل که در حال حاضر موافقت اصولی دارد این بود که بتوانیم مشکلات بخش خدمات دهی شامل ارتقای پروتکل های که به صورت روتین وجود دارند و یا دسترسی سهل و با قیمت مناسب محصولاتی که در این زمینه به بیماران ما کمک می کند را مرتفع کنیم.

ناصر پور با اشاره به این که بحث سلول های بنیادی یک تعریف و مبحث وسیع در سطح دنیا است که کشور ما هم از موضوع عقب نمانده و همواره جهاد دانشگاهی در این موضوع پیشرو بوده، اظهار کرد: دومین گروه پژوهشی که امسال توانست موافقت قطعی خود را بگیرد، گروه پژوهشی سلول های بنیادی بود.

وی ادامه داد: بخش عمده فعالیت های گروه سلول های بنیادی در راستای حل مشکلات عمده بیماران در حوزه ناباروری (بیماری اندومتریوز و نارسایی تخمدان) و خدماتی که می توانند در شهر قم دریافت کنند متمرکز است.

ناصر پور افزود: مبحث سلول‌های بنیادی نه فقط در استان قم و کشور ایران بلکه در جهان از اهمیت بسزایی برخوردار است بطوری که پژوهشگران این حوزه مدعی هستند سلول درمانی جایگزین روش‌های رایج درمانی از جمله اعمال جراحی و حتی پیوند عضو خواهد شد.  

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد استان قم به برخی طرح‌های پژوهشی گروه سلول‌های بنیادی اشاره کرد و گفت: طرح هایی در خصوص درمان بیماری استوآرتریت یا آرتروز یا ساییدگی مفصل، آزواسپرمی یا اسپرم صفر و تمایز تخمک و طرح‌های مختلفی که در گروه سلول ‌های بنیادی کار شده و به طور کلی این طرح‌ها در مرحله ای قرار دارد که قابلیت انجام در فاز کلینیکال را دارند که به امید خدا هر زمان که زمینه ادامه آن در استان فراهم شود به این سمت هم خواهیم رفت.

وی تأکید کرد: گروه های پژوهشی که در جهاد دانشگاهی استان قم هستند هم راستا با خدماتی که در مرکز ناباروری با رویکرد مشکل محور و نیاز محور ارائه می شود فعالیت می کنند لذا سعی کردیم از شعار اصلی جهاد دانشگاهی عقب نمانیم و مأموریت خودمان را انجام دهیم.

ناصر پور با بیان این که نباید در مبحث فعالیت های سلولی از دنیا عقب بمانیم چرا که طی چند سال آینده دارو درمانی جای خودش را به سلول درمانی خواهد داد، اضافه کرد: همه طرح هایی که تا امروز انجام دادیم طرح هایی هستند که روی مدل های آزمایشگاهی و حیوانی جواب دادند لذا باید این طرح ها روی مدل های انسانی انجام شوند اما با توجه به این که در مدل های انسانی نمی توانیم سلول درمانی را در هر محیطی انجام دهیم نیاز به کلین روم (اتاق تمیز) وجود دارد.

وی ادامه داد: اگر ما می خواهیم که طرح ها به سمت کاربردی شدن برود و آماده‌ی اجرا در مرحله ی انسانی باشد نیاز به کلین روم (اتاق تمیز) داریم اما متاسفانه در استان قم یک کلین روم با این گرید وجود ندارد لذا یک نیاز مهم برای استان به شمار می آید و در جهاد دانشگاهی نیز این خلاء را حس کردیم و چند سال است که به دنبال احداث کلین روم (اتاق تمیز) هستیم.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد استان قم با تاکید بر این که در مباحث پژوهشی و فناور نباید جزیره ای عمل کرد، تصریح کرد: در معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی سعی داریم با بخش های پژوهشی و ارگان های مختلفی که در این زمینه ها فعال هستند همسو باشیم چرا که این همسو بودن منجر به هم افزایی توان های علمی خواهد شد.

وی افزود: تلاش کردیم از توان علمی مجموعه استان قم و حتی کل کشور در بسیاری از طرح ها بهره ببریم و امیدواریم رویکرد پیوند جزیره های علمی کوچک وجود داشته باشد تا بتوانیم آنچه که کشور از گروه های پژوهشی انتظار دارد را برآورده کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: جهاد دانشگاهی منطقه قم پژوهشی جهاد دانشگاهی سلول های بنیادی جهاد دانشگاهی معاون پژوهشی گروه پژوهشی کلین روم استان قم ناصر پور طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۸۵۰۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روح تمدنی انقلاب اسلامی در مباحث علمی جاری شود

آیت الله علیرضا اعرافی در دیدار دکتر روح الله دهقانی فیروز آبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور که در دفتر مدیر حوزه‌های علمیه کشور برگزار شد، اظهار کرد: در انقلاب اسلامی دو عنصر علم و فناوری و روحیه معنوی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه پیروزی وعده صادق و توازن قدرت جدید در جهان برخاسته از تئوری‌های اصیل امام راحل است، مطرح کرد: در طول این مسیر نقش حوزه علمی و دانشی بسیار مهم بوده است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه حرکت علمی باید همراه با روح تمدنی انقلاب اسلامی باشد، عنوان کرد: برای تحقق این هدف نیازمند پیگیری و مطالبه‌گری هستیم.

وی اضافه کرد: با یک فکر و بررسی اساسی باید به یک برنامه دقیق برسیم که چگونه می‌توان روح تمدنی انقلاب اسلامی را در مباحث علمی مختلف جاری کنیم.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه اگرچه این یک موضوع پیچیده است، ولی باید گام به گام به سمت آن برویم، خاطرنشان کرد: با این منطق باید در عرصه بین المللی کردن دانشگاه‌های کشور نیز اقداماتی انجام می‌شد.

علم قدرت آفرین است

در ابتدای این جدیدار، دکتر روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور با اشاره به جایگاه علم و فناوری در معادلات امروز دنیا اظهار کرد: عملیات «وعده صادق» دو ویژگی داشت. یکی دارا بودن فناوری واقعی و دوم شجاعت در استفاده فناوری.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور علم و فناوری را یکی از مهم‌ترین ارکان پیشرفت، توسعه و رشد کشور عنوان کرد و افزود: علم در گذشته بیشتر جنبه زینتی داشت. بعد از انقلاب صنعتی، علم یک محصول داد که عبارت از فناوری بود. غرب از این محصول علم برای بهره کشی از طبیعت و ثروت آفرینی استفاده کرد، اما در دهه‌های اخیر علم از عوامل ایجاد اقتدار و قدرت آفرین است.

دهقان با اشاره به اهمیت علوم اجتماعی اظهار کرد: از سال گذشته سعی کردیم به فضای تولید علوم اجتماعی بیشتر توجه کنیم.

دیگر خبرها

  • شرکت ۱۲۳۵۶ نفر کردستانی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش
  • پخش مستند «ابوجهاد» از شبکه مستند
  • استفاده از توان جهاد دانشگاهی زنجان برای خدمت به جوانان ضروری است
  • ۱۵ طرح جهاد دانشگاهی در ایران اکسپو ۲۰۲۴
  • روح تمدنی انقلاب اسلامی در مباحث علمی جاری شود
  • هشدار رئیس دانشگاه آزاد به ناهنجاری در انتخاب رشته دانشگاهی
  • ساخت نخستین سلول مغزی مصنوعی با آب و نمک 
  • انتشار کتاب ساختار سؤال‌های پژوهش در معماری
  • انتشار کتاب «ساختار سؤال‌های پژوهش در معماری» در چهارمحال و بختیاری
  • مسابقه مناظره دانش‌آموزی توسط جهاد دانشگاهی مازندران در ساری برگزار شد