Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ بخشی از موانع گردشگرپذیر شدن شهر زیرزمینی سامن اکنون با تلاش دست‌اندرکاران حوزه میراث فرهنگی رفع شده و مسئولان این نوید را داده‌اند که فاز نخست گردشگرپذیر شدن دستکند سامن در سفر رییس جمهور و هیات دولت به استان همدان راه اندازی و افتتاح می شود.

دستکند سامن این گنجینه خفته در اعماق زمین و به جا مانده از دوران اشکانیان، هم اکنون برای ورود گردشگران آماده شده و تلاش می‌کند سهمی قابل توجه در صنعت گردشگری استان و کشور جذب کند و این بستر مهیا و ناب، هر چه سریعتر دروازه‌های گردشگری‌اش را همزمان با سفر دولت مردمی و انقلابی آیت‌الله رئیسی به روی مردم بگشاید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهر زیرزمینی سامن، شهری دستکند در ۱۵ کیلومتری ملایر است که سال ۸۴ از دل زمین سر برآورد و قدمت آن گویای عظمت و تاریخ کهن استان همدان است و طبق گفته کارشناسان ۶ فصل از این دستکند سامن کاوش شده و این مجموعه‌ بکر و دست نخورده برای گردشگران است که می‌تواند اقتصاد این منطقه را با حضور گردشگران داخلی و خارجی متحول کند.

میراث فرهنگی؛ بستری پنهان در توسعه ملایر

مجموعه آثار معماری دستکند زیرزمینی سامن در شهر سامن(جنوب شهرستان ملایر) واقع شده و یکی از آثار مهم تاریخی استان همدان است، این اثر در بستری از سنگ گرانیت به صورت دستکند ایجاد شده و تمام مجموعه در زیر معابر، منازل و ساختمان‌های اداری واقع شده که بین سه تا پنج هکتار وسعت دارد.

اهمیت مجموعه دستکند سامن به اندازه‌ای است که از سوی میراث فرهنگی به عنوان مهم‌ترین اولویت در سی‌امین سفر استانی رییس جمهور و هیات دولت مطرح شده و مردم این شهرستان امیدوار به نگاه ویژه دولت مردمی و انقلابی سیزدهم هستند تا بتوانند در این سفر پر خیر و برکت، سهم مهمی در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری برای خود اخذ کنند.

سفر استانی سی‌ام؛ فرصتی ناب در تحول گردشگری ملایر

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: سفر رییس جمهور و اعضای هیات دولت به استان همدان فرصتی مغتنم برای حوزه‌های مختلف به ویژه گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی است که تمرکز بر این حوزه‌ها، رشد و پیشرفت را به دنبال دارد.

«ابراهیم جلیلی» افزود: در حال حاضر دستکند سامن یکی از پروژه‌های اولویت‌دار در حوزه میراث فرهنگی این شهرستان است که در سفر رییس جمهور و هیات وزیران نیاز است به آن توجه شود.

وی دستکند سامن را مجموعه‌ای منحصر به فرد دانست و ادامه داد: فاز نخست این مجموعه هم‌اکنون آماده بهره‌برداری است و برای تکمیل و ادامه کاوش نیاز به اعتبار دارد.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر، دستکند سامن را ظرفیتی مهیا برای توسعه گردشگری این منطقه و استان همدان عنوان کرد و گفت: سال‌ها است که قول گردشگر پذیر شدن این مجموعه به مردم داده شده و طبق اولویت نیاز است اعتبارات موردنیاز برای شهر زیرزمینی سامن اختصاص یابد. 

جلیلی، کشاورزی، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را مهم‌ترین ظرفیت اقتصادی و اشتغال‌آفرین شهرستان ملایر برشمرد و ادامه داد: شایسته است در سفر رییس جمهور و هیات دولت پروژه‌های این حوزه در اولویت مصوبات و تامین اعتبار مورد توجه ویژه قرار گیرند.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر گفت: مرمت یخدان میرفتاح به عنوان تنها یخدان غرب کشور نیز از دیگر اولویت‌های مهم حوزه میراث فرهنگی این شهرستان است که برای مرمت و بازسازی نیاز ضروری به اعتبار دارد.

جلیلی یادآور شد: با توجه به آسیبی که بارش‌های شدید سال ۹۸ به بنای خشتی «یخدان میرفتاح» وارد کرد، اقدامات لازم همچون ایجاد کمربند بتنی برای استحکام‌بخشی عالی این بنا در بستر خاک در دست اجراست تا پس از احیا، دوام و مقاومت لازم را برای نگهداری داشته باشد. 

جلیلی: توجه به جاذبه‌های دست‌ساز به عنوان یکی از بسترهای مهیا برای جذب و توسعه صنعت گردشگری، از اولویت‌های مهم است.

وی با بیان اینکه قدیمی‌ترین نیایشگاه خشتی جهان در ملایر واقع شده است، اظهار داشت: تکمیل زیرساخت دژ معبد باستانی نوشیجان که قابلیت ثبت جهانی دارد، نیاز است به عنوان یکی دیگر از اولویت‌های حوزه میراث فرهنگی این شهرستان در سفر استانی رئیس جمهور و هیات دولت مورد توجه قرار گیرد.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر احیای بافت تاریخی و تملک خانه منصوری را از دیگر اولویت‌های سفر هیات دولت عنوان کرد و افزود: عمارت منصوری یک اثر مهم تاریخی است که در بهترین نقطه شهر ملایر واقع شده و میراث فرهنگی به دنبال ثبت مجدد و مرمت این بنا است.

جلیلی همچنین به حوزه مهم گردشگری پرداخت و ادامه داد: توجه به جاذبه‌های دست‌ساز به عنوان یکی از بسترهای مهیا برای جذب و توسعه صنعت گردشگری، از اولویت‌های مهم است.

وی مجموعه تفریحی و توریستی مینی‌وُرلد را یکی مهم‌ترین آثار و جاذبه‌های دست‌ساز و مورد توجه در سفر هیات دولت به استان همدان دانست و ادامه داد: قرار است ۱۳۸ اثر شاخص ایران و جهان در این مجموعه نصب شود که در ایام سال میزبان شمار زیادی از گردشگران است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر: مهمترین ظرفیتی که می‌تواند به اقتصاد کشاورزان و روستائیان کمک کند و عامل تبدیل این شهرستان به مقصد گردشگری شود، مرتبط کردن کشاورزی با گردشگری است.جلیلی همچنین توجه به حوزه صنایع دستی را از نظر اقتصادی و اشتغال در سفر دولت به استان همدان حائز اهمیت ویژ دانست و گفت: صنعت مبلمان منبت ملایر در فهرست صنایع دستی جهان به ثبت رسیده و برای ورد در بازارهای جهانی نیازمند توجه است.

وی از دیگر اولویت‌های حمایتی مدنظر این شهرستان در سفر رییس جمهور و هیات دولت را بیمه حمایتی هنرمندان، تامین مواد اولیه مناسب، ساخت دبیرخانه شهرجهانی مبلمان منبت، توسعه شهرک خوشه مبلمان منبت در حوزه صنایع دستی عنوان کرد.

ترسیم تقویم گردشگری کشاورزی ملایر

جلیلی اظهار داشت: گردشگری کشاورزی و روستایی شهرستان ملایر ظرفیتی ویژه است که بنا به دلایل مختلف مورد غفلت قرار گرفته و فرهنگ‌سازی لازم در این زمینه صورت نگرفته است.

به گفته وی در صورت ارتقای دانش و زیرساخت و فرهنگ این حوزه قطعا اتفاقی بی‌نظیر در رونق اقتصادی کشاورزان و روستاییان این شهرستان خواهد افتاد.

جلیلی خاطرنشان کرد: با توجه به ثبت ملی مرواربافی، ثبت جهانی نظام تولید انگور و رویدادهایی همچون جشنواره آلبالو بخش زند، شیره‌پزی مانیزان در محور دره جهانی جوزان و در آینده جشنواره گردو و بادام، ثبت میراث ناملموسی همچون آئین‌ها و مشتقات انگور، ترسیم تقویم گردشگری کشاورزی در شهرستان ملایر در تحقق پیوند گردشگری و کشاورزی تاثیر گذار خواهد بود.

جلیلی با اشاره به ثبت ملی هنر مرواربافی ملایر ور فهرست آثار ملی کشور، گفت: ایجاد ناحیه صنعتی مرواربافی در روستای گوراب و داویجان، تخصیص اعتبار برای کاشت مروار، ایجاد بازارچه‌های محلی و تسهیل مجوزهای باغ گردشگری کشاورزی از دیگر الزاماتی است که نیاز است مورد توجه قرار گیرد.

تاکنون بیش از ۳۴۰ اثر تاریخی و طبیعی در شهرستان ملایر شناسایی شده که بیش از ۲۰۰ اثر آن ر فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. 

به گزارش ایرنا، آیت الله سیدابراهیم رئیسی رییس جمهور روز پنج‌شنبه 6 مردادماه به همراه جمعی از اعضای هیات دولت و در سی امین سفر استانی دولت سیزدهم به استان همدان سفر می کند.

دیدار با مردم، نخبگان، خانواده‌های معظم شهدا، بازدید از برخی طرح ها و پروژه های اقتصادی، حضور در جلسه شورای اداری و نشست خبری از جمله مهم‌ترین برنامه‌های  سی امین سفر استانی رییس جمهور به استان همدان است. 

همزمان با حضور رییس دولت مردمی سیزدهم در پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین و با برنامه‌ریزی انجام شده، جمعی از وزرا و مسئولان عالیِ دولت به شهرستان های تابعه استان سفر خواهند کرد و ضمن دیدار چهره به چهره با مردم و شرکت در جلسه شورای اداری شهرستان‌ها، مسائل مربوطه را مورد بررسی و تبادل نظر قرار می‌دهند.

خبرها و گزارش های بیشتر از سفر استانی رییس جمهور به این استان را در پرونده خبری «دیار هگمتانه میزبان سی‌امین سفر استانی رییس جمهور» دنبال کنید.

برچسب‌ها ملایر سفر استانی سیدابراهیم رییسی رییس جمهوری اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری همدان دولت سیزدهم پروندهٔ خبری دیار هگمتانه میزبان سی‌امین سفر استانی رییس جمهور

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ملایر سفر استانی ملایر سفر استانی دولت سیزدهم سی امین سفر استانی رییس جمهور صنایع دستی و گردشگری ملایر رییس اداره میراث فرهنگی سفر رییس جمهور و هیات رییس جمهور و هیات دولت دولت به استان همدان حوزه میراث فرهنگی شهر زیرزمینی سامن گردشگری کشاورزی شهرستان ملایر دستکند سامن مورد توجه واقع شده مهم ترین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۸۹۰۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حفاظت از خانه‌های تاریخی آذربایجان‌غربی در اولویت است

ایسنا/آذربایجان غربی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی گفت: یکی از اولویت‌های این اداره‌کل حفاظت از خانه‌های تاریخی است.

مرتضی صفری ۱۱ اردیبهشت ماه در ادامه سفر جواد واحدی، معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به ارومیه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در حال حاضر ۸۰ پروژه مرمتی، فنی و عمرانی در سطح استان در حال اجرا است، اظهارکرد: آذربایجان غربی با داشتن ۱۸۰۹ اثر ثبت ملی و جاذبه‌های طبیعی بکر در تقویت زیرساخت‌ها و معرفی داشته‌ها برای جذب گردشگر، باید تلاش مضاعفی داشته باشیم و عقب‌ماندگی ساختاری خود را در این زمینه جبران کنیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی افزود: اعتبار این اداره‌کل در سال ۱۴۰۲ به نسبت سال ۱۴۰۰ در تخصیص رشد ۵ برابری داشته است و با حمایت‌های استاندار آذربایجان غربی در حال حاضر ۸۰ میلیارد تومان پول نقد برای اجرای پروژه‌های عمرانی، مرمتی و فنی اختصاص یافته و ۸۰ پروژه در حال اجراست.

وی با ابراز تاسف برای از بین رفتن تعدادی از خانه‌های قدیمی ارومیه در سالیان گذشته ادامه داد: یکی از اولویت‌های این اداره‌کل حفاظت از این اندک خانه‌های تاریخی شهر بوده و طرح مطالعه ویژه بافت تاریخی ارومیه به‌عنوان اولین استان در سطح کشور به انجام رسیده که نقش مهمی در حفظ بناهای تاریخی ارومیه و دانه‌های با ارزش آن خواهد داشت.

صفری گفت: تعدادی از بناهای تاریخی استان در مالکیت دستگاه‌های اجرایی قرار داشته و طبق قانون دستگاه‌های متولی وظیفه مرمت و نگهداری از بناهای تاریخی را برعهده دارد که متاسفانه در این راستا کم‌کاری شده و بسیاری از بناهای با ارزش استان در حال تخریب است و برای حفاظت آنها، یکی از برنامه‌های ما این است مالکیت یا حق بهره‌برداری از آنها به اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی واگذار شود تا با عزم جهادی بتوانیم آن بناها را مرمت و حفاظت کرده و برای آن بناها کاربری فرهنگی و گردشگری مناسب تعریف کنیم.

وی خاطرنشان کرد: مدرسه هدایت تحویل، مرمت و کاربری مناسب برای آن تعریف شد کار مرمت خانه انصاری ارومیه نیز از دو هفته پیش آغاز شده و مرمت مدرسه ۲۲ بهمن ارومیه نیز با جدیت انجام شده و در آینده نزدیک به بهره‌برداری رسیده و تبدیل به موزه ورزش، تاریخ و مدرسه می‌شود، خانه گردشگری ارومیه نیز پس از مرمت تبدیل به موزه فرش خواهد شد.

صفری گفت: راه‌اندازی این موزه‌ها نقش مهمی در توسعه گردشگری و افزایش مدت ماندگاری گردشگران در ارومیه خواهد داشت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی با اشاره به مرمت مسجد جامع ارومیه اظهارکرد: در سال ۲۰۲۵ پرونده مساجد جامع کشور برای ثبت جهانی در یونسکو مطرح خواهد شد که باید همگی تلاش کنیم تا اقدامات مرمتی و ساماندهی این مسجد انجام شود و مسجد جامع ارومیه نیز در فهرست آثار جهانی یونسکو قرار بگیرد و برای این امر نیاز است شکل تاریخی مسجد به طور کامل احیا شود.

وی خاطرنشان کرد: فاز اول ساماندهی مسجد جامع ارومیه با همکاری شهرداری با اعتباری بالغ بر۴.۵ میلیارد تومان اعتبار انجام شد.

صفری اظهار کرد: طرح احیای مسجد جامع ارومیه نیزبا همکاری دانشکده معماری دانشگاه ارومیه آماده شده و امسال نیز ۱۰ میلیارد تومان برای این پروژه اختصاص یافته است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تقویم رویدادهای گردشگری کشور بوی گل و گلاب گرفت
  • همایش بین‌المللی معماری دست‌کند کشور در لرستان برگزار می‌شود
  • افتتاح هتل در ارومیه
  • تائید بیمه هنرمندان صنایع‌دستی فارس پس از ۱۵ سال
  • حفاظت از خانه‌های تاریخی آذربایجان‌غربی در اولویت است
  • توجه به بسته‌بندی صنایع‌دستی در اولویت قرار بگیرد
  • تدوین رویدادهای مهم گردشگری در استان اردبیل
  • تله‌کابین می‌تواند به رونق گردشگری کرمانشاه کمک کند
  • چرا تنها سایت موزه غرب کشور عاقبت به خیر نشد
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر