Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز،  ۸ سال از تعطیلی تنها کارخانه موجود در ۲ شهرستان رستم و نورآباد ممسنی می‌گذرد، کارخانه 65 ساله قند ممسنی که پس از واگذار اولیه در سال 78 با سیاست های خریدار اولیه که یک دهه بعد پشت پرده آن در محاکم قضایی آشکار شد رو به افول نهاد و در کنار واحدهای صنعتی اصیل اما از تولید خارج شده ای چون آزمایش، روغن نباتی نرگس، مخابرات راه دور (آی تی آی)، نماد ورشکستگی صنعت استان و خصوصی سازی ناموفق شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قندممسنی پس از فوت خریدار اولیه در تملک ورثه وی قرار گرفت و سرانجام پس از مدتی تعلل و دست به دست شدن، توسط مالک کنونی آن خریداری شد اما تعطیل و متروکه باقی‌ ماند.

از سال گذشته با آغاز دولت سیزدهم و تمرکز بر احیای واحدهای تولیدی؛ قند ممسنی یکی از پنج کارخانه ای بود که در دستورکار ویژه مدیریت عالی استان قرار گرفت.

سفر ریاست جمهوری به استان فارس برای کارخانه قند ممسنی دوران تازه ای را رقم زد، سید صولت مرتضوی، معاون اجرایی رئیس جمهور با سفر به شهرستان نورآباد ممسنی، از این واحد صنعتی بازدید کرد و چندی بعد در نهاد ریاست جمهوری میزبان  جلسه ای با هدف برداشتن موانع مسیر  احیای کارخانه شد.

پس از این جلسه بود که تعمیر و به‌روز رسانی کارخانه با هدف احیا و بازگشت کارخانه به چرخه تولید آغاز گشت و سرانجام پس از گذشت بیش از 6 ماه در روزهای اخیر به پایان رسید.

6 ماه فرصت معقولی برای به‌روز‌رسانی است

حامد تاجی، رئیس هیئت مدیره شرکت قند ممسنی که مالکیت کارخانه را بر عهده دارد، در خصوص وضعیت کارخانه و برنامه‌های پیش رو، به خبرگزاری فارس گفت: کارخانه قند ممسنی مدتها تعطیل بود، ما از سال گذشته به نیت اینکه کارخانه را راه اندازی کنیم، کار تعمیر و به روز رسانی را شروع کردیم.

وی ادامه داد: قطعاتی باید خریده می‌شد، نیروهایی باید به کار گرفته می شد، ما این بازه را طی کردیم و اورهال فاز نخست که تعهد کرده بودیم پایان یافت.

تاجی در واکنش به این پرسش که چرا تعمیر و به روز رسانی کارخانه 6 ماه به درازا کشید، گفت: هدف ما از ابتدا راه اندازی کارخانه بوده و هست، اما یک کارخانه ای که پر از مشکل است و افرادی هم هستند که بنا به دلایلی سعی در متوقف کردن کار دارند، باید اول آن را حل و فصل می کردیم.

وی تصریح کرد: کارخانه نیاز به یک جراحی عمیق داشت تا بتواند به تولید برسد و تصور می کنم 6 ماه فرصت معقولی برای به روز رسانی آن بود.

مالک کارخانه قند همچنین در  پاسخ به این سوال که شما با تعداد کمی نیرو کار را پیش بردید و عامدانه آن را طولانی کردید؟ با تاکید بر اینکه من این موضوع را کامل رد می کنم، اظهار کرد: ما چند جبهه کاری در کارخانه تعریف کردیم، نفراتی در ابتدای امر آوردیم اما بعد از مدتی که دیدیم با آنها به نتیجه مطلوب نمی رسیم، از آنها خداحافظی کردیم و سراغ افرادی رفتیم که بازنشسته این صنعت بودند.

وی افزود: در عین حال مثلا وقتی روی یک توربین فقط سه نفر نیاز است، ایا منطقی است افراد بیشتری به کار گرفته شود؟

قند ممسنی، هیچ تسهیلاتی دریافت نکرده است

حامد تاجی با گلایه شدید از برخی بی اخلاقی های رسانه ای، گفت: یک نکته که خیلی پررنگ شده،  بحث دریافت وام از سوی  شرکت قند ممسنی است. اما من اینجا می‌گویم قند ممسنی، یک ریال تسهیلات تحت هیچ عنوانی دریافت نکرده است و اگر یک نفر، تنها یک‌نفر بتو اند غیر از این را ثابت کند کارخانه را به او واگذار می کنیم.

رئیس هیئت مدیره شرکت قند ممسنی در پاسخ به این پرسش که چرا در پرداخت حقوق کارگران تعلل  می شود، با بیان اینکه کارخانه قند، یک مجموعه بود که ما از مسائلی که در آن وجود داشت، بی خبر بودیم و وقتی ورود کردیم دیدیم که چقدر متشنج است، توضیح داد: یکسری ادعا وجود داشت، اما شبهاتی هم در کنار آن مطرح بود. تا زمانی که دلایل مشخص شد و از طرف مراجع ذی‌صلاح پیگیری کردیم که به ابطال یکسری از احکام صادر شده انجامید.

آماده پرداخت معوقات کارگران هستیم

وی اضافه کرد: می گفتند این مجموعه این مقدار بدهی دارد، اما چون این میزان بدهی برایمان شفاف نبود، پیگیری کردیم و بخش قابل ملاحظه‌ای از بدهی ها ابطال شد.

تاجی خاطرنشان کرد: مابقی بدهی ها هم که شامل حقوق و تاخیر و تادیه می شود، ما آمادگی پرداخت را داریم و چند نامه هم به دادگستری ارسال کردیم که هنوز پاسخ آن را نگرفته ایم.

وی در مورد زمان پرداخت مطالبات کارگران گفت: کل بدهی باقی مانده زیر 10 میلیارد تومان است که ما آمادگی پرداخت آن را داریم. چند درخواست به دادگستری ارائه دادیم که مطالبات را طبقه بندی کنند، ما پرداخت می کنیم.

بی‌توجهی بخش دولتی به تامین سرمایه در گردش

مالک کارخانه قند ممسنی در پاسخ به این پرسش که وقتی خرید شرکت خام وظیفه مالک است چرا توقع دارید دولت انجام دهد؟ گفت: در جلسه ای که با حضور معاون اجرایی رئیس جمهور در نهاد ریاست جمهوری شکل گرفت توافق شد که سهامداران برای تعمیر و به روز رسانی کارخانه اقدام کنند.

وی افزود: مقرر شد سهامدارن اورهال فاز یک را شروع کنند و در ادامه نیز برای بحث شکر، ما وثایق لازم را تأمین کنیم و با اخذ آن بخش دولتی هم سرمایه در گردش را در اختیار ما قرار دهد.

تاجی گفت: ما چند ده میلیارد هزینه برای تعمیر و راه اندازی هزینه کردیم  و از زمانی که پیش بینی می کردیم کارخانه آماده گرفتن خوراک است، مکاتبات خود را با نهادها شروع کردیم، در این مکاتبات به مصوبه جلسه نهاد ریاست جمهوری هم اشاره کردیم اما متأسفانه پاسخی داده نشد و در واقع توجهی به خواست ما نشد.

رئیس هیئت مدیره شرکت قند ممسنی با بیان اینکه این موضوع به استان واگذار شده بود، اما از استان نتیجه ای حاصل نشد، افزود: ما به تازگی از طریق نهاد ریاست جمهوری  پیگری را شروع کردیم.

تاجی در واکنش به این پرسش که برای راه اندازی بخش چغندر چه برنامه ای دارید، گفت: برنامه ریزی کرده ایم تا یک ماه آینده کارخانه راه اندازی شود و از اول پاییز تولید را شروع می‌کنیم.

وی ادامه داد: تمام آمادگی ها انجام می‌شود و امیدواریم تا آن روز شکر خام را توانسته باشیم تهیه کنیم.

وی افزود: برای فاز چغندر یکسری ماشین آلات از کشور آلمان خریداری کردیم که در حال ورود به کشور است و به محض رسیدن قطعات، تعمیر بخش با جدیت انجام میشود و سه ماه بعد آماده جذب چغندر هستیم.

تعطیلی عُرفی کارخانه های قند در تابستان

همچنین در ادامه رضا ابوالخیر، مدیر فنی کارخانه در مورد عدم راه اندازی کارخانه در فصل تابستان با بیان اینکه متاسفانه صنعت قند در ایران، یک صنعت پیر و فرسوده است که به روز رسانی نشده، به خبرگزاری فارس گفت: کارخانه های قند، معمولا به دلیل گرمای هوا در فصل تابستان فعالیت نمی کنند.

وی ادامه داد: دمای بالا در سالن تولید باعث می شود بعضی از ادوات فرسوده تر از حالت عادی شوند، مثلا الکترو موتورها تا یک جایی دما را می توانند تحمل کنند.

مدیر فنی کارخانه قند ممسنی توضیح داد: این یک امر عرف است که در گذشته هم در فصل تابستان کارخانه تعطیل می‌شد و به تعمیرات می پرداختند.

ابوالخیر افزود: فقط هم موضوع دما نیست، صنعت قند، آب فراوان نیاز دارد.

به گفته وی کارخانه قند از رودخانه فهلیان سهم دارد و وقتی سطح آب رودخانه از یک حد خاص بالاتر میرود، وارد کانال کارخانه می‌شود که این امکان در تابستان وجود ندارد. ابو الخیر تصریح کرد: موضوع کاملا یک مسئله جغرافیای است و در اوایل پاییز که آب به سطح مطلوب می‌رسد کارخانه راه اندازی می‌شود.

مالک در مورد کمبود نقدینگی حرفی نزد

همچنین سید رضا ساداتی، معاون صنایع سازمان صنعت معدن تجارت استان فارس در برآورد وضعیت کارخانه قند ممسنی به خبرگزاری فارس گفت: اورهال بخش تصفیه شکر تمام شده  و آماده بهره برداری است. اما آنچه مالک اعلام این است که برای راه اندازی و شروع به کار کارخانه شکر خام ندارد.

وی افزود: راههایی هم برای حل مسئله در ذهن دارند، اما در عین حال اگر بخواهد از شرکت بازرگانی داخلی تهیه کنند ما مساعدت لازم را خواهیم داشت.

ساداتی خاطرنشان کرد:  در خصوص بخش چغندر هم مالک کارخانه اعلام نمود راه اندازی این بخش زمان بر است و برای پایان آذر ماه می توانم آماده اش کنم.

ساداتی در پاسخ به این سوال که آیا کار خانه برای آغاز فعالیت، با مشکل کمبود نقدینگی روبروست؟، اظهار کرد: با مالک شخصا گفتگو کردم اما در این باره چیزی به ما اعلام نکرد.

معاون امور صنایع سازمان صمت استان فارس در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از روند  کارخانه چیست؟ گفت: کارخانه رو به رشد و مثبت است.

وی به گفتگویی که با مالک کارخانه داشت اشاره کرد و گفت مالک استدلال قابل قبولی داشت که می گفت کارخانه سرمایه ماست، در مزایده و با پول نقد خریده ایم و طبیعتا بیش از همه ما ضرر کرده ایم و این نکات برای ما اقناع کننده بود.

به گزارش فارس، در شرایطی که کشور با هجمه گسترده اقتصادی روبروست و تلاشهای دولت سیزدهم از ابتدای شکل گیری، بر استفاده از ظرفیتهای بر زمین مانده کارخانجات متمرکز شده است و همچنین با در نظر گرفتن ماموریت استان برای رشد 7/5 درصدی اقتصاد، راهی جز تلاش جهادی مسئولان برای زدودن موانع تولید باقی نمی ماند.

قند ممسنی یکی از زخمهای عمیق پیکره صنعت استان است که تنها با اقدام مسئولانه مدیران استان بهبود می یابد.

پرونده کارخانه قند ممسنی در خبرگزاری فارس تا حصول نتیجه و آغاز فعالیت این کارخانه باز خواهد بود و عملکرد مدیران استان با دقت در این باره رصد خواهد شد.

گزارش از: فاطمه حبیبی

انتهای پیام/ن

منبع: فارس

کلیدواژه: قند ممسنی کارخانه قند چغندر قند کارخانه قند ممسنی نهاد ریاست جمهوری خبرگزاری فارس مالک کارخانه راه اندازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۸۹۳۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازنگری تعهدات وزارت نفت نسبت به طرح‌های درمانی بوشهر

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر تعهدات وزارت نفت نسبت به مسئولیت‌های اجتماعی در استان بوشهر را مورد اشاره قرار داد و گفت: تعهدات وزارت نفت در بخش بهداشت و درمان و اقدامات آنان در سطح استان نیازمند بازنگری دارد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، اکبر پورات شامگاه چهارشنبه در نشست با معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران که با حضور مدیر عامل و کارکنان پتروشیمی بوشهر در عسلویه برگزار شد، اظهار داشت: اقدامات فرهنگی و خدمات‌رسانی پتروشیمی بوشهر در راستای مسئولیت‌های اجتماعی و امروز هم تعداد 888 بسته معیشتی برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی تدارک دیده‌اند قابل تقدیر است و امیدواریم این اقدامات تداوم یابد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری بوشهر با بیان اینکه ارتباط و تعامل خوبی توسط مجموعه استان بوشهر با حوزه‌های مرتبط وزارت نفت برقرار است گفت: قطعاً این سیاست‌گذاری وزارت نفت می‌تواند در عمق بخشی به این تعاملات اثرگذار باشد.

وی افزود: البته دغدغه‌های جدی هم وجود دارد که نیازمند توجه ویژه است و در این حوزه به‌صورت مستمر و در تمامی سطوح بر رفع این دغدغه‌ها پیگیری لازم از سوی مجموعه مدیریتی استان در جریان است که مهمترین آنها سهم استان بوشهر در خصوص مسئولیت‌های اجتماعی و نیازمند بازنگری است.

پورات عنوان کرد: تاکنون اقدامات مناسبی در راستای مسئولیت‌های اجتماعی صورت گرفته ولی مطالبه استان بیش از این مقدار است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر گفت: در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی در بخش فرهنگی نیاز استان بیش از آن چیزی است که تاکنون محقق شده و در کنار آن تسریع در پرداخت‌ها نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

پورات باتاکید بر بازنگری تعهدات وزارت نفت در بخش بهداشت و درمان و اقدامات آنان در سطح استان اضافه کرد: وزارت نفت باید با تلاش و پیگیری ویژه برای ایجاد زیرساخت‌های نوین در حوزه بهداشت و درمان و ساخت مراکز درمانی وزارت نفت در استان بوشهر نقش به‌سزایی ایفا کند.

وی با اشاره به اینکه 50 درصد مصوبه دولت مبنی بر اشتغال 50 درصدی نیروهای بومی استان بوشهر در صنایع نفت محقق نشده است تاکید کرد: در حوزه اشتغال با توجه به پیگیری‌های مستمر کمیته جذب 50 درصدی نیروهای بومی و تاکید رئیس جمهور بر تحقق این موضوع و تلاش استاندار بوشهر این مصوبه تاکنون محقق نشده است که وزارت نفت باید در این رابطه به تعهدات خود عمل کند.

پورات اقدامات و عملکرد پتروشیمی بوشهر را مورد تقدیر قرار داد و خاطرنشان کرد: در حال حاضر در این پتروشیمی 7 هزار نفر مشغول به کار هستند و جایگاه پتروشیمی بوشهر در اشتغال، توسعه منطقه، ارزش آفرینی اقتصاد و اقتصاد ملی بسیار ارزشمند است که امیدواریم در ادامه در عرصه مسئولیت‌های اجتماعی و اشتغال نیروهای بومی این روند توسعه و تداوم داشته باشد.

انتهای پیام/190/

دیگر خبرها

  • تحصیل در دانشگاه آزاد ممسنی با کمترین هزینه/ تعامل با شهرداری نورآباد براساس رویکرد فناوری
  • تعهدات وزارت نفت در بخش درمان بوشهر نیازمند بازنگری جدی است
  • «نون خ» پایبند به آداب ایرانی
  • احیای مستقیم فولاد هرمزگان ۱۵ درصد فراتر از طراحی کارخانه
  • وزارت خارجه هند: خدمه هندی کشتی توقیف شده توسط ایران با انجام تعهدات آزاد می‌شوند
  • وزارت خارجه هند: خدمه هندی کشتی توقیف شده توسط ایران با انجام تعهدات آزاد می شوند
  • خدمه هندی کشتی توقیف شده توسط ایران با انجام تعهدات آزاد می‌شوند
  • طی دو سال گذشته، ۳۰۸ کارخانه در خراسان رضوی احیا شده است
  • لیبرال دموکراسی پایبند هیچ قانونی نیست/تاریخ پراز جنایت استکبار
  • بازنگری تعهدات وزارت نفت نسبت به طرح‌های درمانی بوشهر