Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-28@22:57:40 GMT

پایان خواب ۱۸ ساله پروژه سیمان «سمنگان»

تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۸۲۸۷۸

پایان خواب ۱۸ ساله پروژه سیمان «سمنگان»

خراسان شمالی با جمعیت بیش از ۹۰۰ هزار نفر، جزو استان‌های محروم کشور به شمار می‌رود. این استان دارای ظرفیت‌های طبیعی و صنعتی بسیار خوبی است اما متأسفانه بهره خاصی به این استان نرسیده و همین امر موجب شده استان با کمبود زیرساخت‌های فراوانی روبه‌رو شود.
به گفته مسئولان استانی، در خراسان شمالی بیش از ۹۰۰ پروژه نیمه‌تمام وجود دارد که برای تکمیل این پروژه‌ها بیش از ۷هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بهره‌برداری از این پروژه‌های نیمه‌تمام می‌تواند تحولی در رشد اقتصادی و اشتغال استان ایجاد کند که یکی از این پروژه‌ها کارخانه سیمان سمنگان بزرگ‌ترین پروژه سیمان شرق کشور است. این پروژه ۱۸ سال است که به حال خود رها شده و به گفته مسئولان تنها ۶۵درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

پروژه سیمان سمنگان بنا بود در شهرستان آشخانه طی سه سال به بهره‌برداری برسد و روزانه ۱۰ هزار تن سیمان تولید کند. 
همچنین بنا بود با بهره‌برداری از این پروژه برای ۷۵۰ نفر مستقیم و هزاران نفر به صورت غیرمستقیم ایجاد اشتغال شود.

اهمیت فعالیت کارخانه و کاهش بیکاری
دی‌ماه پارسال بود که یکی از نمایندگان مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با رسانه‌ها خبر از سرمایه‌گذاری شستا در این طرح صنعتی داد و گفت: با توجه به ساخت سالانه یک‌میلیون واحد مسکونی در دولت سیزدهم، کارخانه‌های سیمان در اولویت‌های بازار قرار دارند و راه‌اندازی این کارخانه صرفه اقتصادی خواهد داشت.
محمد پاکمهر با اشاره به ایجاد اشتغال برای هزار نفر به‌صورت مستقیم و ۳ هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم در این پروژه افزود: تلاش‌های زیادی برای حضور سرمایه‌گذارانی همچون بنیاد مستضعفان و قرارگاه خاتم در این پروژه ‌شد اما متأسفانه به سرانجام نرسید و اکنون با شرکت سرمایه‌گذاری شستا صحبت شده است که امیدواریم این طرح پس از سال‌ها احیا شود.
حال بنا به اظهارات حجت‌الاسلام رئیسی برنامه دولت، اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام است و دولت قصد کلنگ‌زنی پروژه جدید را ندارد.
دوم تیر سال جاری بود که رئیس‌جمهور به منظور پروژه‌های نیمه‌تمام خراسان شمالی به این استان سفر کرد که در این سفر برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام ۱۲هزار میلیارد تومان اعتبار مصوب شد.
در آن سفر حجت‌الاسلام رئیسی در جلسه شورای اداری خراسان شمالی گفت: پروژه نیمه‌تمام سمنگان با پیشرفت ۶۵درصدی ۱۸سال روی زمین مانده است ان‌شاءالله با هماهنگی آستان قدس‌رضوی هرچه زودتر مشکل مرتفع شود. این مقوله هم توسط نهاد ریاست‌جمهوری به‌صورت‌هماهنگ پیگیری می‌شود.
همچنین وزیر جهاد کشاورزی نیز در این سفر با حضور در شهرستان مانه‌وسملقان از طرح ناتمام سیمان سمنگان دیدن و از نزدیک مسائل و مشکلات آن را بررسی کرد. 
 سیدجواد ساداتی‌نژاد اظهار کرد: سیمان سمنگان با ۴۰درصد پیشرفت فیزیکی در ساختمان، برای تکمیل به سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیون دلار منابع ارزی و هزار میلیارد تومان منابع ریالی نیاز دارد.  وی گفت: ظرفیت پیش‌بینی شده برای طرح سیمان سمنگان، تولید روزانه ۱۰ هزار تُن سیمان (در قالب سه مرحله ۳هزار و ۳۰۰ تنی) است و با بهره‌برداری از این طرح، برای ۷۰۰ نفر به طور مستقیم و برای ۲ هزار نفر به صورت غیرمستقیم شغل ایجاد می‌شود. 
وزیر جهاد کشاورزی افزود: برای این پروژه، پروانه بهره‌برداری پنج معدن آهک، مارن و گاز طبیعی به میزان ۲۰ هزار مترمکعب در ساعت صادر شده است و آب مورد نیاز این طرح یک میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر در سال پیش‌بینی شده که از یک حلقه چاه با آب‌دهی ۵ لیتر در ثانیه تأمین می‌شود.

تسهیلات دولتی که به کمک آمد
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌شمالی نیز در این زمینه می‌گوید: در سفر هیئت دولت به استان، برای احیای کارخانه سیمان سمنگان، مبلغ یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته شد که امیدواریم گامی برای توسعه این استان باشد. حسین حاجی بگلو اظهار می‌کند: رویکرد و همت دولت بر احیای این واحد صنعتی ناتمام استان است.
وی می‌افزاید: مردم استان به‌ویژه مانه‌وسملقان منتظر احیای این واحد صنعتی هستند که امید می‌رود با رویکرد دولت، محقق شود.
سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صمت ۱۱ تیر سال جاری در سفر خود به خراسان شمالی در محل ایجاد کارخانه سیمان سمنگان حضور یافت و گفت: همکاری نکردن بانک‌ها در پرداخت تسهیلات، فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم در شهرک صنعتی آشخانه به‌ویژه مشکل کمبود برق و نبود امنیت لازم برای واحدهای تولیدی این شهرک ازجمله مشکلات مطرح‌شده بود.  این پروژه باوجود پیشرفت ۵۰درصدی متوقف‌ شده است و در صورت تکمیل با اعتبار ۲هزار میلیارد تومان، برای ۷۰۰ نفر اشتغال‌زایی مستقیم خواهد داشت.
حال با این اوصاف و تخصیص تسهیلات یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی از سوی دولت برای این واحد، امیدها برای به حرکت درآمدن چرخ تولید سیمان در این کارخانه چند برابر شده است.

خبرنگار: محمدزاده ثانی

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: سیمان سمنگان اشتغال زایی پروژه سیمان سمنگان پروژه های نیمه تمام هزار میلیارد تومان سیمان سمنگان خراسان شمالی بهره برداری نفر به صورت پروژه ها هزار نفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۸۲۸۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع ۱۰ نقطه حادثه‌خیز آذربایجان شرقی تا پایان سال‌جاری

ایسنا/آذربایجان شرقی وزیر راه و شهرسازی گفت: ۷۲۵ نقطه حادثه خیز کشور و ۱۰ نقطه در این استان رفع شده و ۱۰ نقطه دیگر نیز امسال در دستورکار قرار گرفت.

مهرداد بذرپاش، عصر جمعه، هفتم اردیبهشت ماه، در پایان سفر یک روزه خود به آذربایجان شرقی،  با بیان اینکه پیشرفت خوبی را در پروژه کنارگذر ایلخچی شاهد هستیم، گفت: محورهای مواصلاتی، آزادراه تبریز-زنجان مشکل جدی دارد و سرمایه گذار شریک این پروژه برای رفع مشکلات ورود نمی‌کرد که در این راستا تصمیم گرفتیم خودمان وارد شویم.

به گزارش ایسنا، وی افزود: در مسکن، بخش قابل توجهی زمین تامین شده و شهرهای مرند و مراغه که کمبود زمین دارند با توافق از طریق ماده ۱۰ قانون جهش تولید حل می‌شوند. تاکید شده که هرجا نیاز به الحاق محدوده شهری باشد صورت گیرد. 

وی با اشاره به اینکه اضافه شدن هزار و ۴۰۰ هکتار زمین روستاییبا به طرح نهضت ملی مسکن باعث رشد قابل توجه این طرح شده است، ادامه داد: منتظر خبرهای خوبی در ماه‌های آتی هستیم.

بذرپاش از تخصیص هزار و ۱۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه‌های راه‌های استان در سفر امروز خود خبر داد.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: قطعه ۶ آزادراه تبریز-ارومیه با تزریق مالی از طریق ماده ۵۶ و ردیف بودجه و قیر رایگان تقویت خواهد شد.

وی بیان اینکه یک رام قطار به مسیر خاوران تهران اضافه می‌شود، اذعان کرد: محور مراغه-هشترود در مراحل پایانی قرار دارد و در عرض چند ماه آینده آماده افتتاح می‌شود. باند رفت محور تبریز_صوفیان سریعتر به اتمام رسیده و باند برگشت تا هفته دولت افتتاح خواهد شد.

وی از تمدید تخفیف ۵۰ درصدی در عوارضی آزادراه تبریز_سهند تا پایان سالجاری خبر داد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پایان تملک پروژه باغ مزار مشاهیر قم تا یک ماه آینده
  • بهره‌برداری از بزرگراه آستارا – آستارا تا پایان تابستان
  • ورود صندوق ملی مسکن به بازار خرید سیمان از طریق بورس
  • ورود صندوق ملی مسکن به خرید سیمان/ واسطه‌ها حذف می‌شوند
  • تابستان داغ بارسلونا؛ به این 5 وینگر چپ علاقه داریم
  • امید تازه در پروژه ۱۰ ساله لرستان
  • چرا لیورپول به جای آموریم، سراغ اشلوت رفت؟
  • رفع ۱۰ نقطه حادثه‌خیز آذربایجان شرقی تا پایان سال‌جاری
  • افتتاح فاز اول آزادراه شوشتری تا پایان سال
  • اجرای طرح هادی و پروژه‌های عمرانی در روستا‌های سروآباد