Web Analytics Made Easy - Statcounter

با توجه به ساخت مخازن نگهداری ازت مایع، ایران نیز در ردیف کشورهای دارای فناوری ساخت مخزن های کرایوژنیک قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری برنا به نقل از  مرکز روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مخازن ازت مایع برای نگهداری طولانی‌مدت محصولات بیولوژیک در دمای منفی 196 درجه سانتی‌گراد کاربرد دارند و با ظرفیت‌های مختلف در صنایع دارویی، بهداشتی، غذایی، پزشکی و آزمایشگاهی استفاده می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نگهداری انواع سلول‌های بنیادی، گامت، جنین و بافت‌های انسانی و حیوانی و اعضای اهدایی برای پیوند در این مخازن صورت می‌گیرد.

شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان بعد از قریب دو سال پیگیری با همکاری یک شرکت دانش‌بنیان فعال در زمینه مخازن کرایوژنیک موفق به ساخت دو نمونه مخزن ذخیره ازت مایع با حجم 1800 لیتر در ایران شد. در حال حاضر هیچ یک از مخازن نگهداری ازت مایع در داخل کشور ساخته نمی‌شود و تأمین مخازن با ظرفیت بالا نیز به دلیل شرایط تحریمی با سختی و هزینه بسیار زیاد تأمین می‌شود.

این شرکت از سال 1384 با هدف تأمین سلول‌های بنیادی جهت مصارف درمانی و تحقیقاتی فعالیت خود را آغاز کرد و تاکنون توانسته منابع مختلف سلول‌های بنیادی از جمله خون بند ناف، مغز استخوان، خون محیطی، بافت بند ناف، بافت چربی و پالپ دندان را جمع‌آوری و ذخیره‌سازی کند.

 

مانع از خروج سالانه صدها هزار دلار

ساختار این مخازن به نحوی است که بدنه آن دو جداره بوده و خلاء و عایق ایجاد شده است و هیچ‌گونه تبادل دمایی با محیط بیرون ندارد، به همین دلیل دمای ازت درون مخزن ثابت مانده و امکان نگهداری طولانی‌مدت نمونه‌های مختلف در آن وجود دارد.

ساخت مخازن نگهداری ازت مایع در شرایط حاضر علاوه بر اینکه ایران را در ردیف کشورهای دارای فناوری ساخت مخزن‌های کرایوژنیک قرار می‌دهد، همچنین امکان تأمین نیاز داخلی مراکز تحقیقاتی، درمانی و آزمایشگاهی را فراهم و از خروج سالانه صدها هزار دلار ارز از کشور جلوگیری می‌کند.

 

پیشرفت در سطح جهانی

این شرکت بزرگ‌ترین استفاده کننده از مخازن نگهداری ازت مایع در ایران است و به دلیل نیازمندی خود بیش از 50 دستگاه از این مخازن را طی سال‌های گذشته از شرکت‌های مختلف خارجی خریداری کرده است. در حال حاضر دو دستگاه مخزن به ظرفیت 1800 لیتر تهیه شده است که تست نیتروژن یک مخزن به اتمام رسیده و مخزن دوم در مرحله رفع اشکال عایق است.

قیمت هر مخزن بیش از پنجاه‌هزار دلار بوده اما در داخل کشور این محصول با یک‌سوم این قیمت قابل تولید است. با توجه به توانمندی ایجاد شده در کشور برای ساخت این مخازن با اخذ استانداردهای لازم راه برای تولید و صادرات این محصول ارزشمند نیز هموار خواهد بود.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: سلول های بنیادی علم و فناوری پزشکی شرکت محصولات نگهداری بهداشتی غذایی آزمایشگاه مخازن بیولوژیک صنایع دارویی کرایوژنیک رفع اشکال بندناف ازت مایع بافت های انسانی سلول های بنیادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۸۹۵۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۵۰۰۰ مترمکعبی مخازن آب روستاهای کردستان

مدیرعامل شرکت آبفای کردستان گفت: با احداث ۳۴ باب مخزن از ابتدای طرح جهاد آبرسانی به روستاهای استان، ۴۹۵۰ مترمکعب ظرفیت برای ذخیره سازی آب در این مخازن ایجاد شده است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمد فرهاد، مدیرعامل شرکت آبفای کردستان با بیان این مطلب، اظهار داشت:در قالب طرح جهاد آبرسانی، تاکنون 250 کیلومتر خط انتقال آب، 111 کیلومتر شبکه توزیع آب، 20 باب ایستگاه پمپاژ، حفر و تجهیز 8 حلقه چاه و بهسازی 4 دهنه چشمه در روستاهای مشمول این طرح اجرا شده است.

وی افزود: با احداث 34 باب مخزن از ابتدای طرح جهاد آبرسانی به روستاهای استان، 4950 مترمکعب ظرفیت برای ذخیره سازی آب در این مخازن ایجاد شده است.

مدیرعامل شرکت آبفای کردستان خاطرنشان کرد: طرح جهاد آبرسانی به روستاهای استان به منظور محرومیت زدایی و رفع تنش آبی روستاهای استان با اعتبار 528 میلیارد تومان و برای 169 روستا از ابتدای سال 1401 آغاز شده و در حال حاضر 48.6 درصد پیشرفت دارد.

فرهاد تصریح کرد: این طرح 67 هزار نفر از جمعیت روستایی استان را زیر پوشش قرار خواهد داد و با اتمام آن شاخص بهره مندی جمعیت روستایی از آب شرب بهداشتی و سالم به صورت پایدار از 80 درصد به 86 درصد ارتقاء خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت آبفا کردستان افزود: پس از اتمام طرح فعلی جهاد آبرسانی، قرارداد دوم نیز برای 120 روستای دیگر استان با اعتبار 10 هزار میلیارد ریال و در صورت تأمین اعتبار آغاز خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تسریع و تسهیل انواع تست کمک‌فنر‌ها با تولید مولتی‌تستر ایرانی ممکن شد
  • سه میلیون متر مکعب روان آب در سدهای خراسان جنوبی ذخیره‌ شد
  • تولید الماس فقط در ۲ ساعت و نیم!
  • افزایش ۵۰۰۰ مترمکعبی مخازن آب روستاهای کردستان
  • کیفیت‌سنجی بیش از ۳۵ هزار تُن انواع کود وارده به استان گلستان
  • پشت صحنه پیامک «آبفا»
  • نکات مهم در خرید و استفاده از حشره کش‌های خانگی
  • رعایت نکات بهداشتی در استفاده از حشره کش‌های خانگی
  • هرمزگان کار نگهداری ۱۰۰۰ کیلومتر نوار ساحلی توزیع برق را برعهده دارد
  • ببینید | جهش ایران در تولید قوای پیشرانه، با ساخت نخستین موتور شش سیلندر بنزینی