Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین‏، یک وبگاه تخصصی امور نظامی در تحلیلی به اژدرهای پیشرفته ایران و روسیه اشاره کرد و نوشت، روسیه و ایران اژدرهایی دارند که  نیروی دریایی آمریکا فاقد آن است. وبگاه آمریکایی «۱۹ فورتی فایو» روز سه‌شنبه در مطلبی به قلم «هریسون کاس» این زمینه نوشت، دو دشمن اصلی آمریکا، روسیه و ایران دارای اژدرهای فرا حفره‌زایی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آلمان و ایالات متحده تنها کشورهای دیگری‌ هستند که می‌توانند سلاح‌هایی برای مقابله با این جنگ افزار جدید بسازند.

بر اساس این گزارش، همانطور که از نام این سلاح  پیداست، این اژدر از  یک فراحفره  برای حرکت در آب با سرعت بالاتری نسبت به اژدرهای معمولی استفاده می‌کند. حباب ایجاد شده به طور قابل توجهی اصطکاک را کاهش می‌دهد و به اژدر امکان حرکت در سرعت‌های  بالاتر را می‌دهد.

بنا به گزارش فارس، این وبگاه در ادامه با پرداختن به موضوع فنی این اژدرها و ساخت آن در روسیه، در زمینه ایران نیز نوشت ، ایران یک اژدر فرا حفره زا نیز به نام «حوت» دارند.

اکثر کارشناسان براین باورند که ایران اژدر «وی ای-۱۱۱  اشکفال» را برای ساخت حوت مهندسی معکوس کرده و این اژدر از سال ۲۰۰۶ در خدمت بوده است. ایران اعلام کرده که اژدر فرا حفره زای خود را با موفقیت از یک کشتی در تنگه هرمز آزمایش کرده است. اژدرهای فرا حفره زا علیرغم سرعت‌های بالا، بردی کمتر از ۱۰ مایل دارند.

حوت یک موشک سطح به دریا و اژدری دارای پیشرانه راکتی و با قابلیت فراحفره‌زایی ساخت ایران است که نخستین بار در رزمایش پیامبر اعظم سال ۱۳۸۵ آزمایش شد. سرعت این موشک برابر ۱۰۰ متر بر ثانیه‌ است که ۳ تا ۴ برابر بیشتر از سرعت اژدرهای معمولی است.

گفته می‌شود، با توجه به قدرت و سرعت بالای اژدر حوت، اهداف سطحی و زیر سطحی امکان فرار از دست این جنگ افزار را ندارند.

«اژدر حوت» را بشناشید

اژدر حوت، یکی از مهم‌ترین موشک‌های ساخت ایران است. توان رزمی این موشک برابر با موشک VA-۱۱۱ Shkval ساخت روسیه است و تنها دو کشور ایران و روسیه فناوری لازم را برای ساخت چنین موشک‌های به دست آورده اند. سرعت متوسط این موشک چهار  برابر اژدر معمولی زیر آبی است.

قابلیت فراحفره سازی، از قابلیت‌های راهبردی و مهم این موشک است که اصلی ترین عامل افزایش سرعت آن است. فراحفره سازی قابلیتی در کلاهک این گونه اژدر است که در آن با تولید حباب‌های بخار که از نوک دماغه و پوسته خود خارج می‌کند لایه‌ای از گاز در اطراف خود شکل می‌دهد و بدین ترتیب خود را از تماس مستقیم با آب و پسای قابل ملاحظه ناشی از آن دور می‌کند که پس از شلیک با ایجاد حباب در اطراف کلاهک موجب افزایش سرعت تا چهار  برابر سایر موشک‌ها می‌شود.

اژدر حوت سال ۸۵ و در جریان برگزاری رزمایش پیامبر اعظم سپاه یک اژدر از ناوگان‌های زیرسطحی شلیک می‌شود که برای کمتر کسی در دنیا باورپذیر است که ایران چنین فناوری ار در اختیار داشته باشد.
 
این موشک با نام " اژدر حوت " به دنیا معرفی شد که بعدها  ماهی نهنگ‌خوار لقب گرفت. باید توجه داشت که طبق گفته دریادار پاسدار علی فدوی فرمانده سابق نیروی دریایی سپاه اژدر حوت سریع‌ترین اژدر دنیا در آن زمان و حتی در حال حاضر است.

مشخصات فنی

این اژدر قابلیت پرتاب از روی شناور و یا زیردریایی در عمق ۱۰۰ متری را دارد. با سرعت حدود ۵۰ نات (۹۳ کیلومتر بر ساعت) کپسول پرتاب خود را ترک می‌کند. با فرو رفتن در آب و رسیدن به عمق مناسب، موتور خود را روشن کرده و به سمت هدف راهی می‌شود.

 واقعیت این است که حوت در مناطقی مثل تنگه هرمز هم می‌تواند موثر واقع شود. ایران هم بیشتر این اژدر را به منظور استفاده در تنگه هرمز ساخته است. همچنین حوت علاوه بر پرسرعت و ترسناک بودن توانسته این ویژگی را داشته باشد که با بهینه سازی مناسب که به همت سپاه پاسداران صورت گرفته است دقیق‌تر از موشک مشابه خود هدف مورد نظر را ارزیابی کند. ضمنا موشک اندازهای این موشک کاملا رادار گریز بوده و از دید رادارهای دشمن مخفی می‌مانند.

 


بنا به گزارش باشگاه خبرنگاران‏، شواهد به وضوح نشان می‌دهد که شناورهای متوسط و بزرگ‌تر از متوسط هیچ شانسی برای فرار از اژدر حوت ندارند؛ بنابراین با شلیک دو اژدر حوت و باصرف هزینه دو میلیون دلار می‌توان به آمریکا، چهار میلیارد و پانصد میلیون دلار ضرر زد، یعنی ۹۰۰ برابر. البته هر ناو هواپیمابر در اطراف خود همیشه چندین کشتی جهت پشتیبانی تدارکاتی، نظامی و دفاعی دارد. با غرق شدن یک ناو هواپیما بر تمام ناوگان پشتیبانی آن آسیب پذیر می‌شوند و این دقیقا یعنی همان بلایی که نیروی دریایی ما در جنگ هشت ساله بر سر نیروی دریایی عراق آورد.
اژدر حوت در رسانه‌های خارجی
نشریه نیوزویک هم در گزارشی به بررسی این موشک پرداخته است. نویسنده در این گزارش با بررسی مشخصات فنی این موشک و مقایسه با سایر موشک‌ها برد این موشک را در محدوده ۶ تا ۲۵۰ مایل ارزیابی کرده و آن را در زمره قوی‌ترین اژدرهای ساخت ایران قرارداده است.

پایگاه خبری USA TODAY هم در گزارش خود از آزمایش و رونمایی خبر داد و ویژگی‌های این اژدر را بررسی و تحلیل کرد.

روزنامه نیویورک تایمز هم در یکی از گزارش‌های خود به توان ایران در ساخت انواع موشک و اژدرهای گوناگون پرداخته که در آن به این اژدر هم اشاره شده است.

کد خبر 693379 برچسب‌ها تسلیحات نظامی ایران و آمریکا دفاع - نیروی دریایی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: تسلیحات نظامی ایران و آمریکا دفاع نیروی دریایی نیروی دریایی اژدر حوت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۹۰۹۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحلیل اندیشکده آمریکایی از توان پهپادی و موشکی ایران

اندیشکده شورای آتلانتیک معتقد است حمله بی‌سابقه ۱۴ آوریل ایران به خاک اسرائیل یک تیر هشدار بود و نشان می‌دهد که تهران به رغم نداشتن نیروی هوایی مدرن توانایی ضربه زدن به اسرائیل را دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اندیشکده شورای آتلانتیک در یکی از تازه‌ترین تحلیل‌های خود در مورد واکنش نظامی هفته گذشته تهران با بیان اینکه روزگاری ایران در عرصه صنعت نظامی هوایی ضعیف بود اما اکنون پیشرفت چشمگیری داشته و در اوج به سر می‌برد نوشت: حمله بی‌سابقه ۱۴ آوریل ایران به اسرائیل یک تیر اخطار بود. این واکنش نشان می‌دهد که تهران به‌رغم نداشتن نیروی هوایی مدرن ظرفیت بالقوه‌ای برای ضربه زدن به اسرائیل و مقابله با برتری هوایی آن را دارد.

این اتاق فکر آمریکایی در ادامه آورده است حمله مستقیم هوایی ایران به خاک اسرائیل نقطه عطفی در شرایط امنیتی رو به وخامت منطقه بود. اگرچه حمله اخیر نکته جدیدی را در مورد توانایی‌های نظامی ایران فاش نکرد اما ظرفیت‌های خطرناک ایران در بهره برداری از فقدان عمق استراتژیک اسرائیل را نشان داد.

این گزارش با بیان اینکه حمله ایران، اسرائیل را به تجدیدنظر در محاسباتش در مورد ایران وادار می‌کند، افزود: برخی تحلیلگران سیاست خارجی، نوع واکنش ایران در پاسخ دادن به حمله اسرائیل به کنسولگری در دمشق را دارای بازخوردهای منفی برای تهران توصیف می‌کردند اما جمهوری اسلامی و رهبر آن آیت الله علی خامنه‌ای این امر را از دیدگاهی متفاوت مشاهده و ارزیابی می‌کردند.

نویسنده گزارش با تکرار ادعاهای رسانه‌های صهیونیست در مورد مقابله و همکاری غرب در کنار اسرائیل با موشک‌ها و پهپادهای ایرانی مدعی شد که حمله ایران آسیب زیرساختی قابل توجهی را به دنبال نداشت. با این حال شورای آتلانتیک با بیان اینکه ممکن است همه این اقدامات از روی برنامه‌ریزی انجام شده باشد، اذعان کرد اگر سه هزار یا ۳۰ هزار موشک و پهپاد بدون اخطار قبلی به سمت اسرائیل پرتاب شوند، مقابله با آن‌ها بسیار سخت خواهد بود.

این در حالی است که بر اساس برخی اطلاعات، گفته می‌شود حزب الله لبنان که اصلی‌ترین متحد ایران است، زرادخانه‌ای متشکل از ۱۵۰ هزار راکت و موشک در اختیار دارد.

این مرکز پژوهشی آمریکا، نیروی هوایی را پاشنه آشیل امنیتی ایران از زمان جنگ هشت ساله ایران و عراق (۱۹۸۰-۱۹۸۸) دانست و اعلام کرد که پس از آن جنگ، ایران برای تقویت توان هوایی خود تلاش کرد و در کنار آن بخش عمده‌ای از منابع خود را در زمینه توسعه برنامه موشکی بالستیک و پهپاد رزمی سرمایه گذاری کرد. ایران به دلیل آنکه سال‌ها با محدودیت‌های تسلیحاتی سازمان ملل درگیر بود، پیوسته سعی کرد تا برد و دقت موشک و پهپادهای خود را افزایش دهد و در این مسیر موفق شد قابلیت موشکی و پهپادی خود را به این سطح بالا ارتقا دهد.

کد خبر 748161

دیگر خبرها

  • فیلم| دانشجویان آمریکایی در کدام دانشگاه‌ها تحصن کردند؟ -۲
  • غربالگری و تشخیص زودهنگام ۶ نوع سرطان با محصول ایرانی جدید
  • مهندسی معکوس قطعات پتروشیمی پارس جنوبی به همت دانش بنیان‌ها
  • پولیتیکو : مرد شماره دو روسیه از ولادیمیر پوتین هم ترسناک تر است/ نیکلای پاتروشف استفاده از سلاح هسته ای را تبلیغ می کند
  • افزایش تقاضای خرید تسلیحات ایرانی پس از حمله به اسرائیل
  • تشدید دوباره حملات انصارالله یمن: پهپاد آمریکایی و نفتکش انگلیسی هدف قرار گرفتند
  • عراقی‌ ها کدام کالاهای ایرانی را می‌ خرند؟
  • هشدار صنعا نسبت به طرح و نقشه‌های واشنگتن علیه یمن
  • تحلیل اندیشکده آمریکایی از توان پهپادی و موشکی ایران
  • بیانیه ارتش یمن درباره حمله به پهپاد آمریکایی و یک کشتی انگلیسی