Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر قرارگاه اصلاح سیاست‌های ارزی دارو سازمان غذا و دارو گفت: برای داروهای وارداتی همچنان ارز دولتی تعلق می‌گیرد و برای داروهای تولید داخل حذف شده است.

به گزارش ایران اکونومیست، توزیع یارانه دارو متناسب با نیاز بیماران، بهره‌مندی همه دهک‌های درآمدی از یارانه دارو، اضافه‌نشدن پرداخت از جیب بیماران و در مواردی کاهش آن، اجرای بیمه همگانی سلامت برای افراد فاقد بیمه، برقراری پوشش بیمه‌ای برای داروهایی که پیش از این تحت شمول حمایت‌های بیمه‌ای نبوده‌اند، کاهش کمبودهای دارویی، منطقی‌شدن تجویز و مصرف دارو و کاهش تقاضای القایی، کنترل قاچاق معکوس و رشد صادرات رسمی دارو و حمایت ویژه از داروهای مصرفی بیماری‌های مزمن، خاص و صعب‌العلاج، ازجمله اهداف اجرای طرح دارویار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیش از اجرایی‌شدن طرح دارویار مبلغ ۶ هزار میلیارد تومان برای تحت پوشش قراردادن افراد فاقد بیمه در قانون بودجه۱۴۰۱ تصویب شد و ۳دهک اول جامعه «حدود ۶میلیون نفر» بدون مراجعه حضوری و رایگان از سوی سازمان بیمه سلامت، بیمه شدند. افرادی که تاکنون پوشش بیمه نداشته‌اند برای قرارگرفتن در لیست بیمه باید به دفاتر پیشخوان یا سامانه بیمه سلامت مراجعه کنند. برای اطمینان از برخورداری یارانه دارو هم نرم‌افزار داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها به شکلی تغییر پیدا کرده که در رسید دریافتی بیمار، میزان پرداختی، بیمه یارانه و پرداختی بیمار به تفکیک مشخص خواهد شد.

برای داروهای تحت پوشش بیمه هیچ تغییری نمی کند و در برخی اقلام کاهشی هم خواهد بود. ۱۱۹قلم از این داروها هم که مصرف بیشتری در جامعه دارند، تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند. بنابراین پرداخت از جیب مردم برای این داروها اگر در مسیر بیمه‌ای تهیه شوند، کاهشی هم خواهد بود. ۳۶۶ قلم ضروری پرمصرف برای بیماری‌های قلبی، عروقی و دیابت هم مشمول بیمه خواهند شد. درصورت لزوم بیمه‌ها این آمادگی را دارند تا اقلام بیشتری را به این فهرست اضافه کنند. درباره داروهایی هم که تهیه آنها نیاز به نسخه پزشک ندارد (OTC) افزایش قیمت لحاظ نشده است.

از ۲۳ تیر ماه مسیر تامین دارو باید از طریق نسخه پزشکی انجام می شود. بیمارانی که داروهایی را به‌صورت متداول استفاده می‌کنند باید به پزشک مراجعه کرده و ضمن معاینه مجدد، نسخه دارو دریافت کنند. اما براساس پیش‌بینی‌ها برای کسانی که دارو را در مدت‌زمان طولانی‌تری استفاده می‌کنند، امکان تجدید نسخه با تایید پزشک در سامانه الکترونیک وجود دارد و نیازی به پرداخت حق ویزیت مجدد نیست.

حیدر محمدی در گفت و گو با خبرنگار حوزه سلامت ایران اکونومیست افزود: در طرح دارویاری تنها ارز دولتی داروهای تولید داخل حذف شده و مابه التفاوت نرخ دارو توسط بیمه ها و یارانه دارو پوشش داده می شود.

وی با بیان اینکه سازمان غذا و دارو بطور مستمر کمبودهای دارویی را رصد می کند، تصریح کرد: این کار از طریق داروخانه های مرجع، دانشگاههای علوم پزشکی و سامانه پیش بینی انجام می شود، در این سامانه شرکت های داروسازی میزان تولید را اعلام می کنند و اگر ماده اولیه کم باشد، هشدار از طریق پیش بینی داده می شود تا به سرعت کمبود دارویی برطرف شود.

به گفته وی، کمبودهای دارویی به دانشگاههای علوم پزشکی ارجاع داده می شوند تا با جایگزینی مشکل رفع شود.

مکمل های دارویی جزو اقلام کمبود محسوب نمی شوند

محمدی ادامه داد: داروهایی که برند هستند، اقلام دارویی زیبایی، چاقی، لاغری و جنسی و مکمل ها نیز جزو کمبودهای دارویی محسوب نمی شوند، این اقلام تولید داخل بوده و در بازار دارویی همواره عرضه می شوند.

وی بازرس کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور نیز در بازدید از برخی داروخانه ها گفت:در بسیاری از داروها تغییر قیمتی حاصل نشده اما در رابطه با داروهای تک نسخه‌ای، که برخی زیر پوشش بیمه‌ای نیز قرار ندارد و برای بیماران خاص و صعب العلاج تجویز می‌شود، تغییر قیمت‌هایی مشاهده شد که بار این افزایش قیمت‌ها بر دوش بیماران قرار گرفته است و نارضایتی آنها را با توجه به افزایش هزینه‌های آن در پی داشته است که در این راستا ضرورت دارد اقدامات لازم انجام شود.

محمدی بر لزوم کمک به دولت برای اجرای طرح دارویار تاکید کرد و خواستار همکاری تامین اجتماعی و بیمه‌ها به منظور جلوگیری از وارد شدن خدشه به گردش مالی داروخانه‌ها و مراکز درمانی با پرداخت به موقع مطالبات آنها شد.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: سلامت ، سازمان غذا و دارو ، بهداشت و سلامت

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: سلامت سازمان غذا و دارو بهداشت و سلامت کمبودهای دارویی برای داروهای یارانه دارو داروخانه ها پوشش بیمه بیمه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۹۳۳۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیمه سلامت متولی امر بیمه همگانی است

سرحدی گفت: ولی الان باید به خانه بهداشت بروید و یک کد ارجاع می‌دهند که با آن به پزشک مراجعه کنیم و اگر پزشک آزمایش بنویسد باید برای جواب آزمایش یک کد ارجاع دیگری بگیریم و این کار وقت زیادی از بیمار را ضایع می‌کند و اگر زیر ساخت این کار آماده نشده چرا مردم را سردرگم می‌کنند.

وی افزود: افراد بر اساس ارزیابی وضع که متولی آن وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی است ارزیابی وسع می‌شوند و پنج دهک اول درآمدی کاملاً به‌صورت رایگان تحت پوشش بیمه هستند و در مراکز تشخیصی درمانی طرف قرارداد دولتی دانشگاهی و خصوصی خدمت می‌گیرند.

معاون بیمه و خدمات سلامت اداره کل استان در خصوص بیمه روستاییان و عشایر تصریح کرد: با بیان اینکه پوشش بیمه، بیمه‌شدگان روستایی و عشایر و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت و دهک‌های یک تا پنج درآمدی، به‌صورت سیستمی و متمرکز به‌صورت رایگان به مدت یک سال تمدید شد.

وی ادامه داد: بیمه‌شدگان مذکور نیاز به مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت و ادارات بیمه سلامت جهت تمدید پوشش بیمه خود ندارند و در مراکز ارائه‌دهنده خدمات سلامت صرفاً با ارائه کد ملی می‌توانند خدمات موردنیاز خود را دریافت کنند.

سرحدی اظهار کرد: دهک‌های یک تا پنج درآمدی به‌صورت رایگان تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند و دهک‌های ۶ تا ۹ در آمدی مشمول تخفیف ۵۰ تا ۸۰ درصد سرانه از پوشش بیمه برخوردار می‌گردند؛ همچنین دهک یک تا سه درآمدی خدمات بستری را در بیمارستان‌های دولتی دانشگاهی به‌صورت رایگان دریافت می‌کنند.

معاونت بیمه و خدمات سلامت استان بیان کرد: بیمه سلامت دارای چهار صندوق است که عبارت‌اند از: صندوق روستاییان و عشایر، صندوق سلامت همگانی ایرانیان، صندوق سایر اقشار و صندوق کارکنان دولت و در صندوق روستائیان، ساکنین روستاها و عشایر و ساکنین شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر به‌صورت رایگان تحت پوشش بیمه هستند.

وی با بیان اینکه بیمه‌شدگان صندوق روستاییان و عشایر به‌صورت رایگان تحت پوشش بیمه هستند گفت: بیمه‌شدگان صندوق روستاییان و عشایر با رعایت نظام ارجاع می‌توانند از خدمات تخصصی و فوق‌تخصصی در سطح دو و سه بهره‌مند شوند؛ هر نوبت ارجاع تا یک ماه معتبر است و بیمه‌شدگان می‌توانند با هر نوبت ارجاع به دو یا سه پزشک متخصص دارای تخصص‌های متفاوت مراجعه نمایند.

سرحدی خاطرنشان کرد: سازمان بیمه سلامت ایران در بحث دولت الکترونیک پیشرو است؛ یکی از قابلیت‌های خوب خدمات غیرحضوری به بیمه‌شدگان سامانه شهروندی به نشانی bimehsalamatiranian.ir است، بیمه‌شدگان می‌توانند برای تکمیل روند پوشش بیمه سلامت خود به‌صورت حضوری به نشانی مذکور مراجعه نمایند و یا با گرفتن کد دستوری استحقاق سنجی #۱۶۶۶* از استحقاق و پوشش بیمه خود مطلع شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • چالش‌های فراوان بیماران خاص و صعب العلاج در ایران/ وقتی مشکلات بیماران هموفیلی دیده نمی‌شود
  • کانون هموفیلی ایران: دارو‌های جدید هموفیلی، تحت پوشش بیمه نیست
  • مصائب بیماران هموفیلی برای تهیه دارو
  • برخورداری ۶۲۵ زوج نابارور استان مرکزی از خدمات بیمه سلامت
  • حمایت از تولید؛ اولویت سازمان غذا و دارو
  • پوشش بیمه‌ای تجهیزات دست و پای افراد قطع عضو
  • پوشش بیمه‌ای تجهیزات دست و پای کربنی
  • اجرایی شدن پوشش بیمه‌ای دست و پای کربنی
  • توهین دو وزیر به خرد بدنه دارویی نظام‌سلامت
  • بیمه سلامت متولی امر بیمه همگانی است