Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-28@20:34:21 GMT

آرزوهای محالی که رنگ باختند

تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۹۳۳۴۵

آرزوهای محالی که رنگ باختند

مرصاد یکی ار این عملیات‌های بزرگ است که در اواخر جنگ و توسط رزمندگان ارتش و سپاه در جبهه غرب کشور و در استان‌های کرمانشاه و ایلام بر علیه قوای مشترک دشمن که از نیروهای بعثی عراق و ایادی داخلی آنان (منافقین) تشکیل یافته بود اجرا و با ممانعت از پیشروی نیروهای متجاوز، ضرباتی سهمگین و جبران ناپذیری را به آنان تحمیل نمود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایران اکونومیست، عملیات مرصاد که با رمز خیبرشکن «یا علی ابن ابیطالب(ع)» آغاز شد، در این عملیات بزرگ که آخرین برگ زرین دفاع جانانه ملت قهرمان ایران در جنگ هشت ساله است، نیروهای جان برکف سپاه اسلام، متشکل از ارتشیان غیور، سپاهیان دلاور و بسیجیان سراسر عشق و ایثار موفق شدند حمله منافقین کوردل را که باسازماندهی همگانی نظامی رژیم بعثی عراق مسلح شده بودند و به شدت حمایت می‌شدند، درهم بشکنند و با جهاد مقدس خود، حامیان غربی خوش خیال خود را مانند همیشه در عرصه‌های بین‌المللی ناکام بگذارند.

مرداد سال ۱۳۶۷، کاروان متجاوز منافقین در یک اقدام هماهنگ به سرکردگی آمریکای جنایتکار و پشتیبانی ارتش بعث عراق، سرمست و غرق در غرور و غفلت با حمایت‌های همه جانبه رسانه‌های غربی و صهیونیستی و مزدوران داخلی در یک تجاوز آشکار به سرزمین پاک و مقدس ایران حمله‌ور شدند. این منافقین سیاه دل، به خیال واهی خویش و یک تصور واهی و خیال پردازانه گمان می‌کردند که ظرف ۴۸ ساعت ایران اسلامی تسلیم نقشه شیطانی آنان خواهد شد. نیروهای غفلت‌زده نفاق، ابرهه‌وار و مغرورانه به‌ پیش می‌آمدند که ناگاه رزمندگان اسلام با قدرتی خورشیدگونه از زمین و هوا یورش برق‌آسای سهمگین خود را آغاز و خواب خوش منافقین متجاوز را برهم زدند و ظرف کمتر از چهار ساعت آن چنان سرنوشتی برای خصم دون و اربابان آنان رقم خورد که هیچ یک از تحلیل‌گران رسانه‌های غربی و مزدوران آمریکایی و کارشناسان تصور نمی‌کردند مهلک‌ترین ضربات را منافقین کوردل و لشکر دست‌نشانده آنها خواهند خورد.

اما بار دیگر دلاورمردان ایران اسلامی یکی دیگر از صحنه‌های باشکوه حماسه و ایثار را در تنگه مرصاد خلق کرده و برای چندمین مرتبه حقانیت و قدرت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را در نزد جهانیان به نمایش گذاشتند. مهمترین ره آورد این عملیات پیروزمندانه، هجوم و آمادگی مردم در صحنه‌های پیکار علیه باطل یا همان شور و شوق ابتدای انقلاب اسلامی و روزهای دفاع مقدس بود و نشان داد بعد از هشت سال جنگ تحمیلی با همه شداید و سختی‌ها، هر زمان که نیاز باشد، باز هم فرزندان دلیر این ملت، دلاورانه در صحنه‌های خطر حضور می‌یابند و حماسه می‌آفرینند.

پذیرش قطعنامه ۵۹۸ از سوی ایران، عراق را در بن‌بست سیاسی و نظامی قرار داد و بر گروه‌ها و عناصر معاند نیز شوک شدیدی وارد کرد. در این میان، منافقین تنها گروهی که همه حیثیت و هستی خود را در گرو جنگ نهاده بودند، برای خروج از بن بست، توطئه‌ای که مأموریت اجرای آن را به عهده داشتند به مرحله اجرا درآوردند. آنها در تحلیل‌های درون گروهی خویش، امکان قبول آتش بس از سوی ایران را ناممکن دانسته و باور داشتند که جمهوری اسلامی، زمانی قطعنامه را می‌پذیرد که از جنبه‌های سیاسی، نظامی و اقتصادی به بن بست کامل رسیده باشد و تحت چنین شرایطی، سقوط نظام اسلامی حتمی و قدرت به عناصر سازمان منافقین منتقل خواهد شد!

بنابراین فرصت پیش آمده را زمان مناسبی دانسته و به رغم آنکه طرح حمله به ایران برای سالگرد جنگ تدارک دیده شده بود، زمان آن دو ماه به جلو انداخته شد. هدف منافقین از حمله در عمق خاک ایران، تسخیر چندین شهر و در پایان رسیدن به تهران و به دست گرفتن قدرت بود! طبق زمان‌بندی، نیروها بایستی ساعت ۱۸:۰۰ روز دوشنبه سوم مرداد به کرند و ساعت ۲۰:۰۰ به اسلام آباد و ۲۲:۰۰ به کرمانشاه رسیده و در این شهر، استقرار دولت خویش را اعلام کنند. اگرچه منافقین در ساعت‌های تعیین شده به کرند و اسلام آباد رسیدند، اما در مسیر اسلام آباد – کرمانشاه در گردنه حسن‌آباد، از پیشروی آنها جلوگیری شد.

نقش عراق در عملیات مرصاد

اطلاعات بدست آمده حاکی از آن بود که رژیم عراق درصد است در فاز جدید جنگ با استفاده از ضد انقلابیون، اقدامات شبیه آنچه قرارگاه رمضان در داخل خاک عراق انجام می‌داد، صورت دهد. در این میان، منافقین طی دو عملیات تحت عناوین (آفتاب) در فکه و (چلچراغ) در مهران تا حدودی آمادگی خود را برای عملیات در داخل خاک ایران، نزد حاکمان بعثی به نمایش گذاشتند. از آنجا که عراق به خاطر پذیرش قطعنامه، بهانه‌ای برای تجاوز جدید به ایران نداشت، با حمایت و پشتیبانی تسلیحاتی لجستیکی (آمادی) و هوایی از منافقین، نیروهای خود را از دخالت مستقیم در ورود به عمق خاک ایران بر حذر داشت و به همین منظور، ابتدا برای کاستن از حجم نیروهای خودی در غرب، اقدام به تک وسیعی در خرمشهر کرد و سپس با هجوم و آتش سنگین در منطقه سرپل ذهاب و صالح‌آباد، این مناطق را به تصرف درآورده و راه ورود منافقین به داخل را هموار ساخت. عراق همچنین پس از ورود منافقین به داخل خاک ایران جهت پشتیبانی در چندین نوبت، اقدام به بمباران هوایی خطوط نیروهای ایران کرد و بالگرد نیروبر عراق در این مدت مرتباً به پشتیبانی منافقین مشغول بودند.

استعداد نیروهای دشمن

در این عملیات که نام فروغ جاویدان گرفته بود، منافقین با ۲۵تیپ(هر تیپ شامل ۲۰۰نفر) شرکت داشتند و به این ترتیب، مجموعاً بین چهار تا پنج هزار نیروی عملیاتی برآورد می‌گردید.

نحوه عمل منافقین با حمایت عراق

مقارن ساعت ۱۴:۳۰ سوم مرداد ۱۳۶۷منافقین و ارتش بعثی عراق عملیات خود را با هجوم زمینی از طریق سرپل ذهاب و هلی برد از جنوب گردنه پاتاق (نزدیکی سر پل ذهاب) آغاز و به طرف شهر کرند غرب پیش روی کردند و حدود ساعت ۱۸:۳۰ اولین تانک‌های عراقی با نشان منافقین وارد شهر شدند و در ساعت ۲۰:۲۱روز دوشنبه سوم مرداد پس از تصرف شهر به طرف اسلام‌آباد غرب پیشروی کرده، به محض رسیدن به مدخل شهر، اقدام به قطع برق و ارتباط مخابراتی و همچنین تیراندازی و آشفته کردن اوضاع کردند. تعدادی از نیروهای سپاه و مردم با آنان درگیر شدند که به علت عدم انسجام نیروها و آمیختگی منافقین با مردم، اوضاع از کنترل نیروهای نظامی خارج و شهر به تصرف منافقین درآمد. سپس با استفاده از تعداد زیادی تانک و خودرو، نیروهای پیاده به طرف کرمانشاه عزیمت کردند که در منطقه حسن‌آباد (۲۰کیلومتری اسلام‌آباد) به دلیل سازماندهی جدید رزمندگان ایرانی و جمع‌آوری نیرو، زمینگیر شدند. نیروهای خودی در فاصله ۲۰۰ متری آنان در ارتفاعات (چهار زبر)، ضمن تشکیل خط پدافندی، با آنان درگیر شده و بعد از ظهر روز چهار مرداد، با محاصره شهر اسلام‌آباد، به منظور انسداد عقبه و راه فرار، سه راه اسلام آباد – کرند را قطع و آنها را محاصره کردند. منافقین با عبور از خط و پیشروی تا تنگه پاتاق، به سوی اسلام‌آباد و کرمانشاه حرکت کرده و در ۳۰ کیلومتری کرمانشاه مستقر شدند.

تجهیزات منافقین در این عملیات عبارت بود از:

۱۲ دستگاه تانک سبک کاسکا و پل برزیلی، ۴۰ دستگاه نفربر، ۳۰ عراده توپ ۱۲۲ میلی متری، حدود ۲۴۰ قبضه انواع خمپاره، ۱۰۰۰ قبضه آر پی جی هفت، ۷۰۰ قبضه تیر بار، توپ ۱۰۶ میلی متری، ‌۶۰ قبضه مسلسل دوشکا و حدود ۱۰۰۰ دستگاه انواع خودرو.

نتایج عملیات مرصاد

۱- عقب راندن دشمن از خاک جمهوری اسلامی ایران و بازپس گیری شهرهای اسلام‌آباد، قصرشیرین، سرپل ذهاب و ده‌ها روستای منطقه.

۲- در این عملیات بین۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ نفر از منافقین به هلاکت رسیدند و حدود ۱۵۰۰ نفر مجروح، حدود ۱۰۰۰ نفر در منطقه متواری و تعداد ۱۵۰ نفر به اسارت در آمدند. تعدادی نیز با سیانور خودکشی کردند.

همچنین بیش از ۱۲۰ دستگاه تانک، ۴۰۰ دستگاه نفربر، ۲۴۰ قبضه خمپاره‌انداز ۸۰ و ۶۰ میلیمتری و ۳۰ قبضه توپ ۱۰۶ میلی متری منهدم شد.

۳- غنائم به دست آمده، شامل صدها قبضه آر پی جی -۷، تیربار و خمپاره‌انداز، ده‌ها دستگاه تانک و نفربر، ده‌ها دستگاه نفربر مجهز کانادایی، ۱۲ عراده توپ ۱۲۲ م م و مقادیری تجهیزات الکترونیکی و مخابراتی بوده است.

در این عملیات بی‌بدیل و غرورآفرین ‌توسط رزمندگان سلحشور ایران اعم از ارتشیان غیور، سپاهیان جان برکف و بسیج مردمی، ضربات مهلکی بر پیکر پوسیده منافقان از خدا بی‌خبر و ارتش مزدور عراق وارد آمد و در این بین نقش بسیار تعیین کننده و سرنوشت ساز هوانیروز قهرمان و عقابان تیزپرواز نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که با دلاوری و ایثار بر دشمنان قسم خورده این ملت تاختند و آنان را به درک واصل کردند، برکسی پوشیده نبوده و ستودنی است.

یاد و خاطره تمامی شهدای گرانقدر این عملیات گرامی باد.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: عملیات مرصاد ، منافقین ، جنگ تحمیلی

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: عملیات مرصاد منافقین جنگ تحمیلی جمهوری اسلامی عملیات مرصاد اسلام آباد خاک ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۹۳۳۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات «وعده صادق» گوشه‌ای از اقتدار نیروهای مسلح کشور بود

به گزارش خبرنگار مهر، امیر سرتیپ رضا آذریان شامگاه جمعه در همایش آئین پهلوانی و زورخانه‌ای که به مناسبت اولین سالگرد نکوداشت پهلوان بهمن ضیایی در سالن سرو کاشمر برگزار شد، اظهار کرد: با نگاهی به تاریخ ورزش پهلوانی، می‌بینیم این فرهنگ از جنگ خندق وجود داشته و هر کس با علی و اولاد او باشد بدون شک زندگی بسیار خوبی خواهد داشت.

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال شرق نزاجا افزود: تواضع، فروتنی و کمک به مستمندان در چهره و تفکر پهلوانان این رشته ورزشی است و ما به عنوان سربازان و رزمندگان اسلام از این ورزش پهلوانی و این گودهای زورخانه‌ای قدرت، جرأت، جسارت و شجاعت فرا گرفته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه ملت ایران اسلامی تدابیر رهبر معظم انقلاب را اجرایی کرده و کارهای بسیار خوبی را برای این انقلاب انجام داده‌اند و در مقابل تفکر و اندیشه دشمن به خوبی ایستادند تصریح کرد: این ایستادگی موجب شده که دشمن همچنان نتواند با جمهوری اسلامی ایران مقابله کند.

آذریان با بیان اینکه دشمن به خیال خودش برای نبود انقلاب و حکومت اسلامی به ایران حمله کرد و فکر می‌کرد می‌تواند به اهدافش برسد گفت: آمریکا تاکنون نقشه‌های شوم فراوانی برای نظام جمهوری اسلامی ایران برنامه ریزی کرده بود و حتی برای تضعیف جمهوری اسلامی ایران، کشورهای همسایه را اشغال کرد و گسترش نیرو داشت و حتی جنگ‌های ترکیبی را با تشکیل گروه‌های تکفیری و سلفی تشکیل داد و عملیات‌های نظامی را شروع کرد در همه برنامه‌هایش حتی در سوریه و عراق و دیگر جنگ‌های ترکیبی شکست خورد.

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال شرق نزاجا با اشاره به بیان رهبر کبیر انقلاب که آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند افزود: آمریکا تا به امروز هیچ غلطی نتوانسته علیه جمهوری اسلامی ایران انجام دهد.

وی ادامه داد: دشمنان پس از شکست‌های متعدد با حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران، سرداران عزیزمان را به شهادت رساندند ولی آنها نمی‌دانستند جمهوری اسلامی ایران به پشتیبانی ملت بزرگ خود، پاسخ سختی به آنها خواهد داد.

آذریان با بیان اینکه خواست ملت ایران و خانواده شهدا این بود که ضربه سختی در یک فرصت مناسب به رژیم صهیونیستی وارد شود گفت: گرچه دشمنان منتظر بودند ولی فکر نمی‌کردند که بیش از ۳۰۰ موشک و پهپاد همزمان بر سر آنها شلیک شود، ولی نمی‌دانستند به گفته رهبر معظم انقلاب این حمله اصلی نبوده است.

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال شرق نزاجا با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی وقتی نتوانست در برابر این پاسخ اقدامی انجام دهد با همکاری گروه‌های معاند اقدام به پرتاب چند ریز پرنده کرد که این ریز پرنده‌ها نهایت بردش دو کیلومتر بیشتر نبود عنوان کرد: دشمنان جمهوری اسلامی ایران به پشتیبانی ملت بزرگ خود، پاسخ سختی را دریافت خواهند کرد و در این اقدام گرچه نتوانستند خسارتی وارد کنند اما آمریکا به سرعت اعلام کرد در این اتفاق نقشی نداشته و عقب‌نشینی می‌کند و این نشان دهنده شکست آمریکا است.

وی با اشاره به اینکه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در عملیات وعده صادق تنها گوشه‌ای از اقتدار خود را نشان دادند، آنچه مد نظر ما است هنوز شکل نگرفته است اظهار کرد: اگر دشمن دست به خطایی بزند قطعاً نمونه دیگری از موشک‌ها و پهپادها به سمتشان شلیک خواهد شد. با وجود اینکه چند کشور آسمان رژیم صهیونیست را در پوشش داشتند ولی عملیات به خوبی انجام شد.

آذریان گفت: عملیات وعده صادق قدرت و اراده بزرگ ایران اسلامی بود که به استکبار جهانی تحمیل کردیم و به آنها ثابت کردیم که در این حد و اندازه نیستید که بخواهید برعلیه این نظام حرفی بزنید.

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال شرق نزاجا با بیان اینکه امروز نیروهای مسلح در اقصی نقاط جمهوری اسلامی ایران آماده هرگونه پاسخی به دشمنان هستند، افزود: امروز مرزهای شرقی کشور که مسؤولیت آن با یگان‌های قرارگاه منطقه شمال شرق نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران است در کنار مرزبانان عزیز و سایر نیروهای مسلح علاوه بر اینکه از اشراف اطلاعاتی و تعامل بسیار خوبی برخوردارند با تجهیزات بسیار پیشرفته و به روز از مرزها و حتی دورتر از مرزها، کشور را پایش می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه مأموریت ما مراقبت از مرز است، گفت: ما میراث دار خون شهدا هستیم، وظیفه ما ایجاد امنیت است و در اقصی نقاط مرزهای جمهوری اسلامی ایران این مأموریت را ارتش انجام می‌دهد.

آذریان با اشاره به اینکه همه قدرت‌نمایی ارتش را با برادران سپاه در عملیات وعده صادق دیدند، افزود: عملیات وعده صادق یک عملیات ترکیبی بسیار قوی بود.

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال شرق نزاجا خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران، هیچ کشوری را در منطقه تهدید نمی‌کند و برای هیچ‌کس هم تاکنون تهدیدی به وجود نیاورده اما برای اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران و تأمین امنیت پایدار نه برای کشور خودمان بلکه برای تمامی کشورهای منطقه تلاش می‌کنیم.

کد خبر 6089509

دیگر خبرها

  • نقشه پراکندگی نیروهای مقاومت از یمن تا فلسطین
  • استقرار تیپ مستقل ارتش در ایلام از مطالبات دیرینه مردم است
  • ۲ کارگر حین عملیات لوله‌گذاری دفع آب‌های سطحی شیراز جان باختند
  • اراده ملت ایران بود که عملیات «وعده صادق» را رقم زد
  • عملیات «وعده صادق» گوشه‌ای از اقتدار نیروهای مسلح کشور بود
  • امام جمعه نجف اشرف: اوضاع جهان به نفع اسلام پیش می رود
  • وزیرخارجه پاکستان: سفر رئیسی حائز اهمیت است/تحریم‌های آمریکا اهمیتی ندارد
  • سفر رئیسی حائز اهمیت است/ تحریم‌های آمریکا اهمیتی ندارد
  • جشنواره توانمندی‌های بومی، محلی و ورزشیِ روستاییان در اسلام آباد مغان
  • اسلام‌آباد: سفر رئیس جمهور ایران فرصتی برای تعمیق همکاری‌ها بود