Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@04:27:39 GMT

افزایش ۲۰ درصدی حیوان گزیدگی در شاهین‌شهر

تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۹۶۹۱۸

افزایش ۲۰ درصدی حیوان گزیدگی در شاهین‌شهر

ایسنا/اصفهان مدیر شبکه بهداشت و درمان شاهین‌شهر و میمه از افزایش ۲۰ درصدی حیوان گزیدگی در این شهرستان نسبت به سنوات قبل خبر داد.

علی پارسا در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه بیماری کشنده هاری در اثر گزیدگی انواع پستانداران رخ می‌دهد، اظهار کرد: هاری نوعی بیماری کشنده است که فرد مبتلا را به کام مرگ می‌کشاند از این رو سیستم بهداشتی کشور سال‌های متمادی برای پیشگیری از شیوع و ابتلای این بیماری هزینه‌های گزافی را برای خدمات مراقبتی و پیشگیری متحمل شده‌ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به هزینه ۲۰۰ میلیارد تومان سالانه در شهرستان شاهین‌شهر و میمه به منظور پیشگیری و مراقبت از هاری، افزود: سالیانه ۶۰۰ مورد حیوان گزیدگی در شاهین‌شهر و میمه رخ می‌دهد که این میزان نسبت به سه سال گذشته افزایش ۲۰ درصدی داشته ‌است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شاهین‌شهر و میمه با بیان اینکه بیماری هاری را می‌توان به دو دسته انتقال از حیوانات صاحب‌دار و بدون صاحب طبقه‌بندی کرد، گفت: بیماری هاری از طریق گزش، چنگ و هر نوع آسیبی به بدن انسان از حیوانات اهلی نظیر اسب، گاو، گوسفند، ... و نیز حیوانات وحشی نظیر سگ، گربه، سنجاب، میمون، روباه، شغال و ..‌. امکان انتقال دارد.

وی ادامه داد: خارش محل آسیب پس از گزیدگی و چنگ علائم ابتدایی ابتلا به هاری بوده همچنین ترس از نور، ترس از آب، ترس از جریان هوا، گلودرد شدید، عدم توانایی در بلع (به دلیل درد)، کبودی شدید بر روی پوست، فلجی فک، استفراغ، فلجی دست و پا، ترشح شدید بزاق، تحریک پذیری، حرکات بیش از حد، پرخاشگری، گیجی، تشنج، افکار عجیب یا غیرعادی، توهم از دیگر علائم ابتلا به آن است.

پارسا با تأکید بر لزوم کنترل حیوانات ولگرد در سطح جامعه طبق دستورالعمل ابلاغی وزارت کشور و مصوبات کارگروه کنترل حیوانات ناقل هاری در فرمانداری شهرستان، گفت: برای حفظ سلامت اعضای خانواده منطقی است از نگهداری حیوانات در خانه خودداری شود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شاهین‌شهر و میمه با اشاره به تعبیه دو مرکز درمان و پیشگیری از هاری در شهرستان، خاطرنشان کرد: در صورت بروز حادثه شهروندان می‌توانند به مرکز «سرخوش» واقع در شاهین‌شهر و مرکز «وزوان» در بخش میمه به منظور شستشو و واکسینه در راستای پیشگیری از ابتلا به هاری مراجعه کنند.

پارسا با بیان اینکه در سال ۹۸ موارد حیوان گزیدگی ۴۸۰ مورد بوده و این میزان در سال ۱۴۰۰ به ۶۴۱ مورد افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: ۳۱۷ مورد از حیوان گزیدگی سال ۱۴۰۰ مربوط به موارد خانگی و صاحب‌دار و ۳۲۴ مورد آن مربوط به حیوانات ولگرد و بدون صاحب بوده است، همچنین در یک سال ۲۱۵ هزار و ۸۰۰ دُز واکسن پیشگیری از هاری و یک هزار و ۱۸۶ دوز سرم ضدهاری در شهرستان تزریق شده است.

وی با بیان اینکه هر حیوان پستانداری ناقل بیماری هاری است، تأکید کرد: واکسن مورد نیاز برای پیشگیری از هاری در گزیدگی حیوانات اهلی نظیر گوسفند ۵ دُز و حیوانات وحشی نظیر سگ ۳ دُز است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شاهین‌شهر و میمه با اشاره به فوت یک نفر بر اثر حیوان گزیدگی در سرخ‌رود، تصریح کرد: غذا رسانی به حیوانات ولگرد علاوه بر ایجاد امکان افزایش جمعیت ‌آنها و بالاتر رفتن ریسک حیوان گزیدگی فرد را نیز در معرض خطر حیوان گزیدگی و ابتلا به این بیماری قرار می‌دهد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها حیوان گزیدگی حیوان گزیدگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۹۶۹۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۵۰ درصدی نقاط حادثه‌خیز استان خوزستان

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خوزستان از کاهش ۵۰ درصدی نقاط حادثه‌خیز استان در یک سال گذشته خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، علیرضا باوی با اشاره به روز ایمنی و حمل و نقل، اظهار داشت: در سال‌های اخیر اقدامات متعددی در حوزه بهسازی و ساخت راه‌ها با هدف کاهش تصادفات انجام شده است، اما هنوز ایراداتی در کیفیت راه‌ها و نقاط حادثه‌خیز وجود دارد.

 وی با بیان اینکه در استان خوزستان 19 نقطه حادثه‌خیز توسط پلیس راهور کشور و وزارت راه و شهرسازی احصا و به استان خوزستان نیز ابلاغ شد، افزود: در سال 1402 تعداد 9 نقطه که در تعهد اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان بود، رفع شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری دادگستری استان خوزستان گفت: منطقه غره در محور رامهرمز - بهبهان، شهرک دانش در محور اندیمشک - شوش، شهرک مدنی در محور ماهشهر - هندیجان، تقاطع ظلم‌آباد در محور گتوند - لالی، کیلومتر 20 محور خرمشهر - اهواز، قلعه چنعان محور کمربندی - صنایع فولاد، تدین در محور ملاثانی- اهواز، کارخانه قند محور شوش- دزفول و خارستان در محور بهبهان - رامهرمز، نقاطی است که رفع نقص آن‌ها انجام و ایمن‌سازی شده است. در معاونت اجتماعی و پیشگیری دادگستری استان خوزستان، جلسات متعددی برگزار و مصوبات از دستگاه‌های مسئول با توجه به تکالیف و امور محوله، پیگیری می‌شود.

وی با تأکید بر لزوم ارتقای فرهنگ رانندگی صحیح بین مردم و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات این معاونت در سال گذشته تهیه محتوای پیشگیرانه و انتشار از طریق رسانه‌های جمعی و ارسال پیامک به رانندگان پر خطر بوده است.

باوی افزود: مواردی همچون نصب و به روزرسانی سامانه‌های کنترل سرعت و ثبت تخلفات جاده‌ای (درون و برون شهری)، رصد آخرین وضعیت دوربین‌های هوشمند در استان خوزستان و نصب سامانه‌های نظارتی جهت اعمال نظارت بر نقاط حادثه خیز، می‌تواند در کاهش تلفات جانی و خسارت های مالی موثر باشد و باید در سال جاری نسبت به آن اهتمام ویژه‌ای شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ارسال کمکهای مردمی از شاهین شهر و میمه به سیل زدگان جنوب شرق
  • با عوارض ناشی از گازگرفتگی حیوانات چه باید کرد؟
  • کاهش ۵۰ درصدی نقاط حادثه‌خیز استان خوزستان
  • پیشگیری از بیماری‌های احتمالی بعد از سیل چابهار
  • نقش آبخیزداری در پیشگیری از هدررفت ۳۳ درصدی آب باران
  • ۱۳۰۰۰ قلاده سگ صاحب‌دار علیه بیماری هاری در استان واکسینه شدند
  • مهمترین علائم سگی که مبتلا به هاری است؛ مراقب باشید گازتان نگیرند! |‌ این حیوانات منتقل کننده هاری هستند | ویدئو
  • قیمت محصولات سایپا شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ افزایش قیمت شاهین و کوییک در بازار
  • بدون همکاری شهروندان معضل سگ‌های ولگرد حل نمی‌شود
  • خوزستان عاری از بیماری مالاریا