Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری آنلاین - محمد بلبلی: محدودیت‌های کرونایی هیچ‌گاه نتوانست مانع برپایی عزای امام‌ حسین(ع) شود، چرا که این چراغ خاموش شدنی نیست و هر زمان از دستی به دستی و از سینه‌ای به سینه‌ای منتقل می‌شود، اما کرونا باعث ایجاد تجربه‌ها و دستاوردهای نویی در برگزاری مراسمات محرم شد، مثل برپایی مراسم در فضای باز و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..

با وجود اینکه در سال ۱۴۰۱ نقشه کرونایی کشور آبی شده بود اما در هفته‌های اخیر دوباره این بیماری شیوع بیشتری پیدا کرد به طوری که وزیر بهداشت رسما آغاز پیک هفتم کرونا را اعلام کرد و حالا این پیک جدید با شروع ایام ماه محرم همزمان شده است.
بنابراین درباره نحوه برگزاری مراسمات امسال ماه محرم و همزمانی آن با پیک هفتم کرونا و همچنین تجربیات دو سه سال اخیر در برپایی هیئات و مجالس عزای اباعبدالله(ع) با استاد برجسته حوزه و دانشگاه حجت‌اسلام محسن آتشکار گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

تداوم مکتب عاشورا

حجت‌اسلام محسن آتشکار در این‌باره گفت: واقعیت این است که یک عقیده، پدیده، نظر یا عمل وقتی که به حقیقت متصل می‌شود و از مصدر حق استمداد می‌طلبد، به خواست خدا باقی و سربلند می‌ماند. در حقیقت قطره‌ای‌ که به دریا متصل می‌شود و فناناپذیری می‌یابد.

وی افزود: مکتب عاشورا که مکتب عشق و بصیرت بوده و خواهد بود، میراث شکوهمندی را از خودش برجای گذاشت و آن حرکت جبهه اصیل انسانیت و شرف و فضایل بوده که حضرت اباعبدالله(ع) برای بشریت به یادگار گذاشتند. 

کسب تجربیات جدید در ایام کرونا

این استاد اخلاق، درباره تجربیات به دست آمده در سال‌های اخیر و پس از شیوع کرونا اظهار کرد: بحمدالله مردم شریف ایران تجارب خوبی را در این یکی دو سال شیوع ویروس کرونا به دست آوردند، یکی از آنها بهره‌مند شدن از فضای مجازی در این دوران برای تحقق و پاسداشت آرمان‌های حسینی بود.  

وی ادامه داد: شکر خدا همه دست‌اندرکاران از هیئت‌های آیینی، مادحین، خطبا، اصحاب رسانه و خاصه سربازان جبهه بهداشت و سلامتی مردم، به نیکی درخشیدند. چه در لیالی قدر و چه در ایام محرم تلاش بسیاری کردند تا مردم این هویت و اصالت معنوی و مذهبی‌شان را که به هویت اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و دنیایی‌شان گره خورده را بتوانند به بهترین وجه ارائه کنند.

حجت‌اسلام آتشکار اعلام کرد: به تمام ملت خداجو و حق‌طلب باید طیب‌الله گفت، ما شاهد بودیم در این ایام مادحین و خطبا به مراکز کم‌بهره برای اقامه عزای اباعبدالله(ع) رفتند. توصیه ما این است که این عزیزان همچنان این مراقبت‌ها را ادامه دهند.

وی با اشاره به اینکه همه در قالب امر به معروف به یکدیگر تذکر بدهیم تا از طرف یک عزادار فهیم اباعبدالله(ع) آسیب و آفتی به کسی یا مجلسی تسری پیدا نکند، گفت: در طی یکی دو سال گذشته و محدودیت‌های کرونایی همه بیش از قبل به اهمیت و ضرورت پرداختن به فضای مجازی پی بردیم. ما پیروان مکتب اباعبدالله(ع) یاد گرفتیم که از این ابزار به نیکی استفاده کنیم. پاسداشت و اظهار به همین شعائر سیدالشهدا(ع) که گاهی به صورت  محدود برگزار می‌شد، باعث شد تا پیروان آن امام همام سربلند از این امتحان بیرون بیایند.  

وعده پیامبر(ص)

حجت‌اسلام آتشکار افزود: تحقق وعده پیامبر اکرم(ص) در این دو سال به خوبی دیده شد و آن این بودکه پیامبر فرمودند خداوند به ازای خون حسین‌بن‌علی، یک حرارت و جذبه‌ای را برای اباعبدالله(ع) در دل‌های مشتاقان و احرار عالم قرار خواهد داد که هیچ وقت سرد نمی‌شود.  

وی ادامه داد: امیدواریم امسال هم با مراقبت‌هایی که مسئولین امر، به همه ما توصیه می‌کنند موفق بشویم که عالی‌ترین شعائر، یعنی عزای سیدالشهدا(ع) را به خوبی برپا و برقرار کنیم.  

حجت‌اسلام آتشکار اظهار کرد: همه ما آموخته‌ایم که نهضت سیدالشهدا(ع) یک نهضت صرفا اخروی و آخرتی نیست، ‌ اگر کسی در قبال نهضت عاشوار موفق نشود دنیای خود را سر وسامان و التزام بدهد، به این معنی‌ست که این فرد بهره وافر و جامعی را از عاشورا نبرده است.

وی گفت: یک سلسله از بهره‌ها و تجاربی که در این مدت به دست آمد در مورد مساله مهم حق‌الناس بود که بیش از بیش، این معروف بزرگ را پاس بداریم و نسبت به حقوق و سلامت مردم هشیار باشیم.  

کرونا و راه‌کارهای نو

حجت‌اسلام آتشکار با بیان اینکه کرونا باعث شد راه‌های جدیدی در برگزاری عزاری امام حسین پیدا شود، اظهار کرد: تجربه بعدی این بود که گاهی در بعضی از هیئات جلسات به صورت خیلی محفوظ و در فضای بسته تشکیل می‌شد، مساله مهم تظاهر به اجرای شعائر حسینی در این حالت مخفی می‌ماند، در ایام کرونا جلسات از حالت محدود خارج و در فضای باز و با توجه و رعایت حال اهالی برگزار می‌شد.

وی ادامه داد: این مساله موجب شد افرادی که تمایل به حضور در این جلسات را داشتند و به دلایل مختلفی مثل شکل ظاهری‌شان نمی‌توانستند که در حسینه و هیئت شرکت کنند، بتوانند در مراسماتی که در پارک‌ها، استادیوم‌ها و ... برگزاری می‌شد حاضر شوند. مردم ما اباعبدالله را از خودشان می‌دانند و این هیچ ربطی به شکل ظاهری افراد ندارد. این یک تجربه خوبی بود برای برگزارکنندگان جلسات که از فضاهای محدود فکری و عملی بیرون بیایند و مراسم عزای امام حسین(ع) را با حفظ حق‌الناس به منصه ظهور برسانند.

حجت‌اسلام آتشکار درباره راهکارهای جدید در برگزاری عزارداری گفت: در این سال‌های کرونا نحوه بهره‌مند شدن بیشتر از فضای مجازی را به خوبی آموختیم، به این صورت که می‌شود حسینه مجازی داشت، می‌شود مستمعین بدون حضور فیزیکی از شعائر و از معارف الهی بهره‌مند شوند.

وی افزود: در ایام کرونا دیده شد مردمی که به دلیل محدودیت‌ها نمی‌توانستند در جلسات حضور پیدا کنند، پرچم‌های عزا را در سردر منازل‌شان برافراشتند، تا اعلام کنند که پیرو راه اباعبدالله(ع) و عاشق مکتب آزادگی و جوانمردی هستند. همچنین خادمین سلامت و بهداشت جامعه با تمام وجود برای اجرای هرچه بهتر مراسم عزای امام حسین(ع) مردم را یاری کردند.  

مکتب انسان‌ساز اباعبدالله(ع)

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: مکتب اباعبدالله(ع) درس قیام، بصیرت، جهاد و امر به معروف و نهی از منکر می‌دهد، از خداوند می‌خواهیم که ما را پیرو راستین این مکتب قرار دهد. تقابل سپاه خیر و شر هیچ‌گاه به اتمام نمی‌رسد و ادامه خواهد داشت، ما باید با هشیاری و توکل در سپاه خیر قرار بگیریم.  

کد خبر 693550 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها سلامت جامعه كرونا در ايران ماه محرم

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: سلامت جامعه كرونا در ايران ماه محرم ایام کرونا اباعبدالله ع امام حسین حسین ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۹۷۲۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با رهبر شیعیان مالی

 

به نقل از روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری در دیدار رهبر شیعیان کشور آفریقایی مالی، ضمن ابراز خرسندی از ترویج مکتب اسلام و اهل بیت در دیگر کشور‌ها ابراز داشت: حقیقتاً زمانی که عزیزانی مانند شما را می‌بینیم که به سبب ارتباطی که با حوزه علمیه قم داشته‌اند، امروز در کشور خود مورد اعتماد مردم‌اند و عَلَم اسلام و مکتب اهل بیت را در دست گرفته‌اند، برای ما مایه مباهات است.

امام جمعه قم با اشاره به نقش اخلاق در تبلیغ دین اظهار داشت: پیامبر با رفتار و اخلاق پیروز شد «وَلَو کُنتَ فَظًّا غَلِیظَ ٱلقَلبِ لَٱنفَضُّواْ مِن حَولِکَ.» بنابراین شما نیز باید با اخلاق، تفکر اهل بیتی را در کشور خود گسترش دهید.

وی ادامه داد: امام رضا – علیه السلام – می‌فرماید «فَإِنَّ اَلنَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ کَلاَمِنَا لاَتَّبَعُونَا.» یعنی اگر مردم زیبایی‌های کلام ما را بدانند، از ما پیروی خواهند کرد؛ بنابراین باید قبل از گفتار، با رفتار دین را به مردم معرفی کنیم «کُونُوا دُعَاهً لِلنَّاسِ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِکُمْ.»

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • دیدار رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با رهبر شیعیان مالی
  • تشییع باشکوه پیکر شهید معلم در ورامین برگزار می شود
  • گردهمایی عزاداران در حرم حضرت عبدالعظیم (ع)
  • گردهمایی عزاداران در حرم حضرت عبدالعظیم
  • مسجد ارک تهران میزبان عزاداران شهادت امام صادق(ع) می شود
  • فعالیت تبلیغی ۵۲۰ مبلغ در ایام شهادت امام صادق(ع) در خراسان جنوبی
  • اعزام ۵۲۰ مبلغ به مناطق مختلف خراسان جنوبی
  • برگزاری مراسم عزاداری شهادت امام جعفر صادق در ۱۵ امامزاده گلستان
  • برگزاری مراسم شهادت امام صادق(ع) در هیئت میثاق با شهداء دانشگاه امام صادق(ع)
  • امام (ره) به ایران و ایرانی و اسلام هویت داد