Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، بعد از خبر مقامات آمریکایی مبنی بر تصمیم «جو بایدن»‌ رئیس جمهور این کشور برای گفت‌وگوی تلفنی با «شی جین‌پینگ» همتای چینی خود، اکنون موضوعاتی که در این تماس مورد بحث قرار می‌گیرد، مشخص شده است.

یک منبع آگاه در دولت آمریکا می‌گوید در بحبوحه تنش‌های تازه بر سر تایوان و جنگ اوکراین، بایدن روز پنجشنبه با شی درباره این دو مسئله گفت‌وگو خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، پنجمین تماس بین بایدن و شی درحالی صورت می‌گیرد که چین هشدارهای شدیدی را به واشنگتن درباره سفر احتمالی «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان داده است.

«جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات استراتژیک در شورای امنیت ملی کاخ سفید روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت که مدیریت رقابت اقتصادی بین دو کشور نیز محور این تماس خواهد بود.

به نوشته رویترز، کربی درباره موضوعات مورد بحث گفت: «همه موضوعات، از تنش ها بر سر تایوان، جنگ در اوکراین گرفته تا نحوه مدیریت بهتر رقابت بین دو کشورمان در حوزه اقتصادی، بخشی از این تماس خواهد بود».

وی در این‌باره اظهار داشت: «این تماسی است که برای مدت طولانی برنامه‌ریزی شده است و در حال حاضر یک دستور کار بسیار قوی برای این دو نفر جهت گفت‌وگو در مورد آن وجود دارد».

کربی با بیان اینکه فقط پلوسی می‌تواند درباره رفتن یا نرفتن به تایوان تصمیم بگیرد، گفت او در صف جانشینی ریاست جمهوری آمریکا قرار دارد و از این رو سفرش به خارج از کشور موضوع امنیت ملی ایالات متحده است.

این مقام کاخ سفید با ادعای اینکه لفاظی‌های خصمانه پکن در مورد سفر پلوسی به تایوان فقط تنش‌ها را تشدید می‌کند، اضافه کرد: «ما آن اظهارات را مفید نمی‌دانیم و مطمئناً با توجه به این وضعیت حداقل ضروری نیست».

سفر پلوسی به تایوان اولین سفر یک رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از سال ۱۹۹۷ به این جزیره خواهد بود و چین اعلام کرده است که آماده اتخاذ تدابیر قوی در پاسخ است.

این در حالی است که امروز وزارت امور خارجه چین بار دیگر هشدار داد که مسئولیت تمام عواقب سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، برعهده واشنگتن است (جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/ص

منبع: فارس

کلیدواژه: شی جین پینگ تایوان تماس تلفنی بایدن و شی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۹۸۲۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چین خطاب به آمریکا: تلافی می‌کنیم

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، چین امروز دوشنبه بحث انتقام‌جویی از آمریکا بابت قانونی کردن مصوبه‌ای را پیش کشید که به تقویت توان نظامی تایوان منجر می‌شود و به دنبال سلب مالکیت صاحب چینی شبکه اجتماعی تیک‌تاک است.

چهارشنبه گذشته، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، مصوبه بسته کمک‌های نظامی جدید کنگره را امضا کرد که بخش قابل‌توجهی از آن به اوکراین و رژیم صهیونیستی اختصاص داده‌ شده است.

هم‌زمان، وی لایحه جداگانه‌ای را هم امضا کرد که ضمیمه این مصوبه بود و شامل لغو مجوز تیک‌تاک در آمریکا در صورت امتناع مالک چینی از واگذاری حق مالکیت ظرف مدت ۹ ماه تا یک سال می‌شود.

در همین ارتباط، «لین جیان» (Lin Jian) سخنگوی وزارت خارجه چین، آمریکا را از اجرای بخش‌های منفی این مصوبه که به چین مربوط است، بر حذر داشت.

وی دراین‌باره گفت: اگر آمریکا در ادامه دادن به این مسیر سرسختی به خرج دهد، چین هم گام‌های قاطعانه و قدرتمندی را در راستای دفاع از امنیت و توسعه منافعش بر خواهد داشت.

 آمریکا به‌رغم عدم برخورداری از روابط دیپلماتیک با تایپه، اصلی‌ترین حامی نظامی تایوان است- جزیره‌ای خودمختار که پکن حق مالکیتش را خط قرمز خود می‌داند و بار‌ها به واشینگتن درباره تحریک جریان‌های جدایی‌طلب آن هشدار داده است.

انتهای پیام/

مریم خرمائی

دیگر خبرها

  • ترامپ برای کمک به کی‌یف شرط گذاشت
  • بایدن: آمریکا، مصر و قطر درباره توافق آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس غزه همکاری خواهند کرد
  • بایدن: آمریکا٬ مصر و قطر درباره توافق آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس غزه همکاری خواهند کرد
  • گفت‌وگوی تلفنی بایدن با امیر قطر و السیسی درباره آتش‌بس در غزه
  • رایزنی تلفنی بایدن با امیر قطر؛ تحولات غزه محور گفتگو‌ها
  • آمریکا: ۵ واحد نظامی اسرائیل مرتکب نقض قوانین شده‌اند
  • چین خطاب به آمریکا: تلافی می‌کنیم
  • تعهد دوباره بایدن به امنیت رژیم اسرائیل
  • پیشی گرفتن ترامپ از بایدن در نظرسنجی‌ها
  • حد نصاب تازه «جو بایدن» کمترین میزان محبوبیت رئیس جمهور در ۷۰ سال اخیر