Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@23:37:35 GMT

سفری به اعماق تاریک آب برای تجربه هیجان

تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۹۸۶۲۷

سفری به اعماق تاریک آب برای تجربه هیجان

به گزارش خبرگزاری فارس از ممسنی، در میانه تابستان و آفتاب داغ و آتشین آن، احساس می‌کنیم که مجال در خانه ماندن نیست. درست است که هوا بسیار گرم و طاق فرسا است اما؛ طبیعت چنان دلبریایی میکند که حاضر به تحمل این گرما می شویم و راهی طبیعت می شویم.

مقصد یکی از مهمترین عواملی است که باید در انتخاب آن توجه ویژه ای داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران به‌قدری جاذبه و زیبایی دارد که شمار آن‌ها از دست ما خارج است؛ مثل جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی، کوه‌های سر به فلک کشیده، رودخانه‌های خروشان، کویرهای اسرارآمیز و دشت‌ها و جنگل‌های سرسبز؛ اما یکی از ویژگی‌های طبیعی و خارق‌العاده ایران، دره ها، تنگه ها و غار های آبی آن است.

تنگه ها و دره ها یکی از منحصر به فردترین و عظیم ترین مکان‌هایی هستند که در سایه کوه ها و درختان پنهان شده‌اند؛ اما با این وجود کافی است کمی علاقه مند و ماجراجو باشید تا اوقات خوشی را تجربه کنید.

کشور ایران، به سبب قرار گرفتن در موقعیت مکانی عالی و بی نظیر، توانسته میزبان انواع مختلفی از غار های طبیعی باشد.یکی از نمونه های غار هایی که در ایران وجود دارد، غار های آبی می باشد. غارهای آبی ایران جزو منحصر به فرد ترین و یونیک ترین انواع غار ها می باشد و در آن ها، چشم انداز های بسیار دیدنی و زیبایی به نمایش گذاشته شده است.

غار آبی و تنگ ده گردو یکی از بکرترین مناطق برای سفر های تابستانی است.این غار آبی در ۵۰ کیلومتری شهر نورآباد و در جاده بوان_شیراز قرار دارد.

برای رسیدن به این غار آبی ۱۰ دقیقه مسیر آسفالت را بعد از دشت آزادگان دشمن زیاری به سمت تلمبه خانی حسینی، طی کردیم و د سمت راست کناره جاده، جاده ای خاکی بود که وارد آن شدیم و بعد از گذشتن از قبرستان، وارد جاده‌ی سمت چپی شدیم.

۵ تا ۱۰ دقیقه مسیر خاکی را طی کردیم تا به ماشین های پارک شده رسیدیم. اولین جایی که توانستیم ماشین ها را پارک کردیم و برای شروع یک روز هیجان انگیز اماده شدیم.کفش‌ کوهنوردی و لباس مناسب ابنوردی پوشیدیم و جلیقه نجات و تنقلات و آب برداشتیم و راهی شدیم.

از کوه در مسیری نسبتا آسان بالا رفتیم و در زیر درخت بلوط که گویا در باغی تازه قرار داشت نفسی تازه کردیم، بعد از چند دقیقه دوباره به راهمان ادامه دادیم. هرچه جلوتر می رفتیم مسیر سخت تر می شد.

در پیمایش کوه مسیر های بسیار باریک و لغزنده‌ای بودند که با کمک همنوردان به سلامت از آنجا عبور کردیم. اگر شما هم قصد سفر به این تنگه را دارید و نمی توانید کوهنوردی کنید، می توانید از آنجایی ماشین ها را پارک کرده اید، مستقیم در جاده پایین رفت و وارد فضای گردشگری شد؛ اما این مسیری که راهنمای گروه ما انتخاب کرده بود هیجان بیشتری داشت.

در ناامیدی، بسی امید است

از کوه با دقت بسیار پایین رفتیم، ولی کم کم داشتیم ناامید می شدیم، چرا که از بالا اینطور که پیدا بود، گویا آب تنگه خشک شده است.

ولی باز هم به راه ادامه دادیم و وارد دره شدیم، بعد از ۵ دقیقه پیمایش مسیر در سمت راست، بالاخره به اولین حوضچه رسیدیم.

این حوضچه به دلیل اینکه دارای عمق مناسبی است برای پرش مناسب است و می‌توان لذت پرش اختیاری را در آنجا تجربه کرد.

من چند باری در حوضچه پریدم و شنا کردم تا سردی آب برایم عادی شود، و بعد از آن در جهت مخالف آب در تنگه شنا و آب بازی کردیم.

بعد از این حوضچه، حوضچه دیگری بود که راه آن با سنگی بزرگ بسته شده بود، در این مسیر نیز شنا کردیم و از سنگ که جای پای مناسبی در سمت چپ آن بود بالا رفتیم و منتظر ماندیم تا دیگر اعضای گروه برسند. از این به بعد مسیر، آب با عمق زیاد و حوضچه های خیلی بزرگ دیگر وجود نداشت و عمق های آب تا زانو و کمتر و رودخانه مانند بود.

درختان تنومند سرو و اکالیپتوس و بوته های بسیار بزرگ انگور مصفای مسیر تنگه ده گردو بودند و نکته جالب اینجا بود که همه‌ی اعضای تیم در مسیر به دنبال درخت گردو بودند که پیدا نکردیم.

تجربه لذت نوشیدن آب از چشمه ده گردو

به راحتی می‌توان این مسیر را تا سرچشمه اصلی طی کرد و آب خنک و گوارا از چشمه نوشید، که میزان طی کردن تنگه به شما و همنوردانتان بستگی دارد.

تا حوضچه‌ای که نزدیک سر چشمه بود، رفتیم و در آخرین حوضچه کمی استراحت و شنا کردیم، بعد از تازه کردن نفسی به مسیر برگشت ادامه دادیم و در حین پیمایش با غوره های درختان انگور نیز از خودمان پذیرایی می کردیم.

بعد از پیمایش، مسیری که رفته بودیم را با همان چالش های قبلی برگشتیم و در همان راستای دره به پیمایش ادامه دادیم. از اولین حوضچه که در مسیر رفت بود، گذشتیم و باز وارد خشکی شدیم.

بعد از ۵ تا ۱۰ دقیقه مسیری که در خشکی و در سینه کوه طی کردیم، دوباره به آب رسیدیم و برای رسیدن به اولین حوضچه باید از طنابی که پید بود چندین سال است به تخته سنگی متصل است پایین برویم.

راهنمای گروه در میانه راه ایستاده بود تا همنوردان را راهنمایی و به آنها در پایین آمدن کمک کند، نوبت به من که رسید طبق گفته های لیدر کمرم را صاف، طناب رامیانه پا قرار دادم و وقتی که می‌خواستم پایین بیاییم، یک دست را رها و زیر آن یکی دست قرار می دادم.

عمق کم و پرش های اجباری

بعد از آن، به جایی رسیدیم که باید روی سنگ بسیار لیزی می رفتیم و در آب می پریدیم. سنگ انقدر لیز بود که ممکن نبود روی آن ایستاد و با کمک راهنمای گروه و جفت کردن پاهایمان روی پای راهنما، به راحتی پرش را انجام دادیم.

اما در اینجا هم یکی از نکات قابل توجه، عمق کم آب بود به طوری که وقتی می پریدم پاهایمان به زمین برخورد می کرد و نباید در این مکان شیرجه زد و یا با شدت بسیاری پرید.

بعد از شنا در این حوضچه به جایی رسیدیم که ۲ تا ۳ متر ارتفاع داشت و باید پله مانند، از آن پایین می رفتیم. اعضای گروه یکی یکی از آنجا و به کمک دیگر همنوردان پایین رفتند و از اینجای مسیر هیجانی که قرار بود تجربه کنیم ده برابر می شد.

غار آبی ده گردو، مکانی شگفت انگیز و حیرت آور 

دهانه غار همه‌ اعضای گروه را شگفت زده کرده بود! دقایقی به آن خیره مانده بودیم، تا اینکه زنجیر وارد دست هم را گرفتیم و روی مسیر شیب دار لیزی، در کناره آن راه رفتیم.

عمق ورودی غار تقریبا ۴ متر بود و چون خطرناک بود در کنار غار که مسیری راحت اما لغزنده داشت، حرکت کردیم تا از این عمق گذشتیم و یکی یکی روی سنگ لیز خوردیم و وارد آب در درون غار شدیم.

این غار آبی پدیده‌ای حیرت آور است که طی سال‌های بسیار طولانی تشکیل شده و یادگاری از میلیون ها سال پیش است.

عرض این غار ۵ متر و طول آن تقریبا ۱۰ می باشد که در تمام این مسیر، آب درون غار است و بعد از آن عمق ۴ متری، عمق ماباقی غار تا زانوی فرد بالغ است‌.

تجربه دوش طبیعی در این غار آبی 

در تمام طول این غار آب های زلال و پاک چکه کنان از سقف غار به پایین فرو می ریزند و بازدیدکنندگان را مهمان یک دوش طبیعی می کنند.

از غار خارج شدیم و اصلا فکر نمیکردم که آنقدر شلوغ و پر همهمه باشد! وجب به وجب سکو های کنار غار و زیر سایه تمام درختان  هزاران نفر گردشگر کمپ کرده بودند و از هوای خنک، آب زلال و صفای مکان لذت می بردند.

از آب خارج شدیم و حدودا ۱۰ دقیقه مسیر را در یکی از کانال های آبی که به باغات وارد می شدیم، طی کردیم تا بالاخره به پلی چوبی روی کانال رسیدیم و خم شدیم و از زیر آن گذشتیم. ۱۰ متری بعد از پل چوبی، از روی بلوک هایی که در کانال گذاشته شده بود در سمت چپ بالا رفتیم و به پارکینگ ماشین ها رسیدیم.

انتهای پیام/ن

منبع: فارس

کلیدواژه: ده گردو غار ابی دشمن زیاری ممسنی اب نوردی ادامه دادیم غار آبی غار آب ماشین ها طی کردیم ده گردو غار ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۹۸۶۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدیو) وحید شمسایی: دم بچه‌ها گرم که اسرائیلی‌ها را زدند

وحید شمسایی گفت: دم بچه‌ها گرم که اسرائیلی‌ها را زدند. بعد از این ماجرا تمام پرواز‌ها لغو شد و اگر دیرتر به تایلند می‌رفتیم حذف می‌شدیم. در نهایت با هماهنگی وزرا یک هواپیما آمد تا ما را به ترکیه ببرد. وقتی سوار هواپیما شدیم، گفتیم اگر اتفاقی هم افتاد برای کشورمان است و سرمان هم بالاست.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • شمس آذر 2-1 پیکان؛ اوج هیجان در قزوین؛ پیروزی، تساوی و دوباره پیروزی!
  • قطارهای لوکس ایران، سفری شاهانه در انتظار شماست
  • دومین فوران آتشفشان در اندونزی/ فرودگاه تعطیل و خورشید تاریک شد!
  • (ویدیو) وحید شمسایی: دم بچه‌ها گرم که اسرائیلی‌ها را زدند
  • قالیباف: این مجلس به دوران تاریک رانت‌های صنفی پایان داد
  • هندبال ایران در مسیر توسعه قرار دارد
  • سفری به دنیای توپولوژی
  • (تصاویر) شگفت‌انگیزترین اکتشافات در دل دریاها؛ از خوک باربی تا مارماهی کور ژلاتینی
  • تازه‌ترین شواهد از وجود سیاره X در لبه تاریک منظومه شمسی
  • تجربه سینما ترس، ترسناک‌ترین در ایران