Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا احمد احمدی روز چهارشنبه در نشست کمیته شهرستانی مدیریت زیست بومی تالاب‌های بین المللی آلاگل، آلماگل و آجی‌گل و حوضه آبریز اترک، اظهارداشت: حجم آب موجود در تالاب‌های بین‌المللی گنبدکاووس به کمترین میزان خود رسیده و بخش زیادی از این پهنه‌های آبی خشک شد.

وی تاکید کرد: در صورت بی توجهی به این مساله و فراهم نکردن شرایط آبگیری تا پایان تابستان امسال، تالاب‌های بین المللی گنبدکاووس به طور کامل خشک خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس اداره حفاظت محیط زیست گنبدکاووس افزود: طبق اعلام شرکت آب منطقه‌ای میزان آب موجود در تالاب آلماگل ۶۵۰ هزار متر مکعب و آلاگل کمتر از چهار میلیون متر مکعب است که این میزان آب در اوایل تیرماه به ترتیب ۲ و هشت میلیون متر مکعب بود.

معاون امور عمرانی فرمانداری گنبدکاووس هم در این نشست با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای نظارت و حفاظت از تالاب‌های شهرستان، گفت: لازم است این اقدامات همچنان برای پیشبرد اهداف حفاظتی و توسعه جوامع محلی با جدیت پیگیری شود. 

عبدالحمید گوکلانی همچنین با اشاره به ظرفیت‌ تالاب‌های آلاگل، آلماگل و آجی‌گل، بر اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری از جمله کارگاه‌های صنایع دستی توسط اداره حفاظت محیط زیست با همکاری اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و انجمن‌های مردم نهاد با هدف توسعه زیست بوم منطقه تاکید کرد.

وی بیان کرد: با توجه به مشکلات پیش‌رو در بحث خشک شدن تالاب‌ها و اثرات مستقیم آن بر جوامع محلی، حفظ زیست بوم تالاب‌ها و رعایت حق‌آبه زیست محیطی از اولویت‌های شهرستان است.

به گزارش ایرنا، تالاب‌های بین المللی آلاگل با ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار، تالاب‌ آجی‌گل با ۳۲۰ هکتار و تالاب آلماگل با مساحت ۲۰۷ هکتار در نزدیکی مرز ایران و ترکمنستان و در بخش داشلی برون گنبد واقع شدند و تامین آب آنها از طریق سیلاب‌های فصلی رودخانه مرزی اترک است.

سرچشمه رودخانه اترک از استان خراسان رضوی است و سد بزرگی در مسیر آن به نام شیرین دره در خراسان شمالی احداث شده که بخش قابل توجهی از آب ورودی این رودخانه را ذخیره سازی می‌کند.

به گفته کارشناسان، بررسی وضعیت تالاب‌های بین المللی گلستان حاکی از آن است که میزان حجم آب موجود در این منابع آبی به دلیل تغییرات اقلیمی و کاهش بارندگی‌ها در کنار عوامل مختلف انسانی مانند برداشت بی‌رویه و تخصیص ندادن به موقع حق‌آبه به کمترین سطح خود رسیده و ادامه این روند خشکسالی گسترده و به دنبال آن گسترش پدیده گرد و غبار در شمال این استان را در پی خواهد داشت.

طبق تحقیقات انجام شده، میزان بارندگی سالیانه در این تالاب‌ها ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلی‌متر است و تنها در ماه‌های دی و بهمن میزان بارندگی از تبخیر بیشتر می‌شود و همچنین سطح رطوبت بین ۲۶ تا ۱۰۰ درصد و تبخیر سالیانه ۱۸۰۰ تا ۱۹۰۰ میلی متر متغیر است. 

تالاب‌های بین المللی آلاگل، آجی‌گل و آلماگل همزمان با برگزاری نخستین نشست پژوهشگران سازمان جهانی حفاظت در سال ۱۳۵۰ با هدف حفاظت از تالاب‌های مهم در رامسر که تحت عنوان "کنوانسیون رامسر" در مجامع بین المللی از آن یاد می‌شود به همراه تالاب‌های مهم دیگر ایران به منظور حمایت بهتر از آنها و زیستمندانی که در آن می‌زیستند به ثبت این کنوانسیون رسید.

برچسب‌ها گنبدکاووس خشکسالی تالاب ها گلستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گنبدکاووس خشکسالی تالاب ها گنبدکاووس خشکسالی تالاب ها گلستان تالاب های بین المللی تالاب ها آجی گل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۹۸۶۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لحظات نفس‌گیر نجات ۴ مرد جوان گرفتار در سیلاب عربستان (فیلم)

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: آبگرفتگی خیابان‌های شیراز در پی بارش شدید باران (فیلم) تصاویری از وقوع سیل و بارندگی شدید در کرمان (فیلم) نجات ۱۸ نفر گرفتار در سیل روستای شادکام بافق (فیلم)

دیگر خبرها

  • رشد ۱۹ درصدی میزان بارش‌ها در خراسان شمالی طی امسال
  • تالاب‌های نقده از وضعیت مطلوب برخودار هستند
  • تالاب کجی نمکزار نهبندان ۸۰ درصد آبگیری شد
  • ۸۰ درصد تالاب کجی نمکزار نهبندان آبگیری شد
  • لحظات نفس‌گیر نجات ۴ مرد جوان گرفتار در سیلاب عربستان (فیلم)
  • شهروندان از شنا در آب‌های جمع شده ناشی از رواناب‌ها و سدهای خاکی خودداری کنند
  • آبگیری بخشی از تالاب هامون و خوشحالی ‌مردم سیستان
  • ۴۲ درصد سد‌های استان گلستان آبگیری شد
  • احیای موقت گردشگری در تالاب بین‌المللی هامون
  • وضعیت مطلوب تالابهای نقده