Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-01@07:50:19 GMT

انواع قالب فلزی بتن و کاربردهای آن

تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۹۹۵۳۷

انواع قالب فلزی بتن و کاربردهای آن

امروزه سازه‌های بتنی به دلیل مقاومت بالایی که دارند، جایگاه ویژه‌ای در صنعت ساخت‌وساز کشور پیداکرده... - اخبار بازار -

مقدمه

امروزه سازه‌های بتنی به دلیل مقاومت بالایی که دارند، جایگاه ویژه‌ای در صنعت ساخت‌وساز کشور پیداکرده و شاهد ساخت این سازه‌ها در مناطق کوهستانی، کویری، شرجی و ساحلی کشور هستیم. مهم‌ترین مرحله در ساخت این سازه‌های بتنی، مرحله بتن‌ریزی است که میزان استحکام سازه را تعیین می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استفاده از قالب فلزی بتن  در بتن‌ریزی بر روی هزینه و مدت زمان انجام پروژه تأثیر گذاشته و به همین دلیل بهتر است به‌صورت جزئی با انواع قالب‌های فلزی بتن آشنا شویم.

آشنایی با قالب فلزی بتن

قالب‌های فلزی بتن درواقع ظروفی فلزی هستند که دورتادور بتن خیس قرارگرفته و تا زمان شکل گرفتن و تبخیر آب بتن دور آن باقی می‌مانند. این قالب‌ها پس از خشک شدن بتن یا اتمام آرماتوربندی از سازه اصلی ساختمان جدا می‌شوند و می‌توان گفت نوعی سازه موقت هستند.

قالب‌های فلزی بتن نسبت به سایر انواع قالب‌ها مقاومت و استحکام بیشتری دارد. با توجه به اینکه قالب‌بندی بتن در ابتدای کار بخش اعظمی از هزینه‌های ساخت‌وساز را در ساختمان‌های بتنی تشکیل می‌دهد، استفاده از قالب مناسب اهمیت زیادی در ساخت اجزا و اسکلت بتنی ساختمان دارد. این قالب‌ها در ابعاد، وزن‌ها و جنس‌های مختلفی تولیدشده و از بین قالب‌های بتن آهنی، آلومینیومی و فولادی، قالب‌های آهنی بیشتر مورداستفاده قرار می‌گیرند.

انواع قالب‌های فلزی بتن

برای قالب‌بندی هرکدام از قسمت‌های سازه از قالب‌های جداگانه‌ای استفاده می‌شود و به‌طورکلی انواع قالب فلزی بتن را می‌توان با توجه به نوع کاربرد و میزان تحمل بار، به انواع زیر تقسیم‌بندی کرد:

قالب فلزی ثابت

به‌طورکلی می‌توان گفت که از قالب‌های فلزی بتن ثابت برای نگهداری میلگردها به‌صورت ثابت در سازه ساختمانی استفاده‌شده و با بتن تازه و خیس یا مواد دیگر پر شده و کاربردهای بسیار زیادی دارند.

قالب فلزی لغزان

قالب‌های فلزی لغزان بتن برای سازه‌های عمودی مورداستفاده قرار می‌گیرند. این قالب‌ها به‌صورت عمودی یا همان قائم و با رعایت یک رویه مداوم نصب‌شده و یک روش مناسب برای تولید مقاطع بتن آرمه مرتفع هستند.

در ساختمان‌ها یا سازه‌هایی مانند سیلو که ارتفاع و بلندی زیادی دارند، از قالب فلزی لغزان برای ساخت شفت‌های اصلی و دیواره‌ های هسته‌ای استفاده می‌شود. استفاده از این قالب‌ها در سازه به دلیل عدم نیاز به داربست بندی، به کار نمای بهتری داده، در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرده و سرعت اجرای پروژه را نیز بالا می‌برد. موارد استفاده از این قالب‌ها در ساخت کف تونل‌ها، برج‌های مخابراتی، کف کانال‌های آب، دودکش‌ها، کف سازی جاده‌ها و برج‌های خنک‌کننده است.

قالب فلزی بالارونده

این نوع قالب‌ها ازنظر نوع کاربرد و ساختار خود مشابه با قالب‌های فلزی لغزان هستند. درواقع با پیشرفت در هنگام ساخت سازه‌های عمودی، این قالب‌ها نیز به سمت قسمت‌های بالاتر سازه حرکت خواهند کرد.

کاربردهای قالب فلزی بتن

استفاده از  قالب بتن  امروزه در ساخت‌وساز بسیار فراگیر بوده و مهندسان به دنبال استفاده از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای کاهش زمان و هزینه‌های ساخت‌وساز هستند. قالب‌های فلزی ثابت، لغزان و بالارونده که توسط کارخانه‌های قالب‌سازی تولید می‌شوند، در اجرا و ساخت سازه‌های بتنی و ساختمان بتن آرمه کاربردهای مختلفی دارند که به آن‌ها اشاره‌ای خواهیم کرد.

کاربردهای قالب‌های فلزی در سازه‌های بتنی:

استفاده از قالب فلزی در ساخت تیرچه بتنیاستفاده از قالب فلزی در ساخت سقف بتنیاستفاده از قالب فلزی در ساخت دیوار قوسیاستفاده از قالب فلزی در ساخت دیوار تونلاستفاده از قالب فلزی در ساخت جدول بتنی

کاربردهای قالب‌های فلزی در ساخت ساختمان‌های بتن آرمه:

استفاده از قالب فلزی در ساخت فونداسیوناستفاده از انواع قالب فلزی در ساخت دیواره‌های دوطرفه و یک‌طرفهاستفاده از قالب فلزی در ساخت ستون‌ها و تیرهااستفاده از قالب‌های فلزی در ساخت سقفاستفاده از قالب فلزی در ساخت دال ساختمان

مزایا و معایب استفاده از قالب‌های فلزی بتن

برای انتخاب قالب‌های فلزی بتن در میان قالب‌های چوبی، فلزی و آجری باید آن‌ها را ارزیابی کرده و با توجه به مزیت‌ها و معایبی که دارند، تصمیم گرفت. در برخی موارد آن‌قدر مزیت‌های قالب فلزی بتن بسیار زیاد است که می‌توان بدون هیچ شک و شبهه‌ای از معایب آن چشم‌پوشی و برای ساخت‌وساز از آن استفاده کرد.

مزایای انواع قالب فلزی بتن

افزایش سرعت در حین کار: در برخی موارد استفاده از قالب‌های فلزی باعث عدم نیاز به داربست‌ها شده و به همین دلیل سرعت ساخت‌وساز بالاتر رفته و در زمان کوتاه‌تر می‌توان کار بیشتری را انجام داد.مقاومت بالا: قالب‌های فلزی نسبت به قالب‌های چوبی و آجری مقاومت بیشتری داشته و مدت‌زمان طولانی‌تر و دفعات بیشتری می‌توان در ساخت‌وساز از آن‌ها استفاده کرد.گنجایش بالا: گنجایش بالای قالب‌های فلزی باعث بالاتر رفتن عملکرد آن‌ها می‌شود.

معایب انواع قالب بتن فلزی

وزن زیاد: با توجه به اینکه بیشتر قالب‌های آهنی و فولادی مورداستفاده قرار می‌گیرند، وزن بیشتری نسبت به قالب‌های آجری و چوبی خواهند داشت.تبادل گرمایی بالا: با توجه به عدم عایق حرارتی بودن قالب‌های فلزی، به‌راحتی می‌توانند تبادل گرمای بسیار بالایی داشته باشند.هزینه بالا: برای خریداری و تنظیم قالب‌های فلزی لازم است تا در ابتدای شروع ساخت، هزینه پرداخت شود.

قیمت انواع قالب بتن فلزی

به‌طورکلی قیمت قالب فلزی بتن در مقایسه با قیمت تخته بنایی یا همان تخته قالب‌بندی بالاتر است. مهم‌ترین فاکتور در قیمت‌گذاری قالب‌های فلزی آهنی، وزن آن‌ها است. هرچه وزن و استحکام قالب بیشتر باشد، قیمت آن نیز بالاتر است. نوع جوش و نوع و کیفیت ورق‌هایی که در تولید قالب استفاده می‌شوند نیز از دیگر فاکتورهای تأثیرگذار در قیمت آن هستند. شرکت سازنده قالب‌ها نیز در هنگام خرید مورد دیگری است که باید در نظر گرفته شود زیرا برخی شرکت‌ها هزینه بالایی برای نیروی کار خود کرده و از روش‌های مخصوصی که ماندگاری قالب را بالا می‌برد، در هنگام ساخت استفاده می‌کنند. شما می‌توانید قالب‌های فلزی بتن را به‌صورت دسته دوم نیز به‌منظور کاهش هزینه‌های خرید، تهیه کنید. البته قالب بتن نو به مراتب از نظر کیفیت بهتر است.

کلام پایانی

قالب‌های بتن فلزی در ساختمان‌سازی مدرن و ساخت سازه‌های بتنی و بتن‌آرمه نقش مهم و پررنگی دارند. استفاده از قالب‌های مناسب و باکیفیت در ابعاد مختلف با توجه به عمر طولانی که دارند می‌تواند مدت‌زمان ساخت‌وساز و هزینه‌های شما را کاهش دهد. در هنگام خرید باید به کیفیت ورقه‌ها و همراه بودن تجهیزات و متعلقات قالب‌ها مانند کلاهک، سولجر، پیج و مهره، گیره اتصال بولت، پین و لوله داربست توجه کنید.

www.tanhapoulad.com

"این مطلب تبلیغاتی است"

R1012122/P/S1407/CT12 پربیننده‌ترین اخبار بازار ۱ قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۱/۰۵/۰۵؛ سکه امروز چند شد؟ ۲ سردرگمی داوطلبان کنکور ۱۴۰۲/ بهترین راهکار مطالعه دروس برای کنکور ۱۴۰۲ چیست؟ ۳ قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۱/۰۵/۰۴؛ آخرین قیمت‌ها از طلا و سکه در بازار ۴ خرید اقساطی لوازم خانگی از فروشگاه بازنشستگان تامین اجتماعی نامیراکالا ۵ وام ازدواج ایثارگری همه آنچه باید در موردش بدانید! ۶ قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۱/۰۵/۰۳؛ سکه امروز چند شد؟ ۷ قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۱/۰۵/۰۵ ۸ خودروی جدید کرمان موتور J۷ رونمایی شد اخبار روز بازار قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۱/۰۵/۰۳؛ سکه امروز چند شد؟ حضور پرداخت الکترونیک سداد در اولین رویداد هم‌افزایی قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۱/۰۵/۰۳ برگزاری سیزدهمین دوره مسابقات سراسری برنامه‌نویسی «حلی‌نت» با حمایت همراه اول مهمترین اخبار امام خامنه‌ای: مسئله حجاب باید متین و منطقی تبیین شود/ خطبای جمعه مفاهیم انقلابی را متناسب با نیاز روز بازتولید کنند جزئیات جدید از دستگیری تیم تروریستی رژیم صهیونیستی توسط وزارت اطلاعات جانشین فرمانده کل سپاه: احدی جرأت حمله به ایران را ندارد/ در اوج قدرت و بازدارندگی دفاعی هستیم هشدار هواشناسی؛ تهران نارنجی شد/ بارش‌های خیلی شدید ۳روزه در نیمه جنوبی کشور وزیر اطلاعات: در ماه‌های اخیر چند عملیات موفق علیه رژیم صهیونیستی انجام شده است درباره ما ارتباط با ما آخرین اخبار | آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۱ ۰۵ استفاده از قالب قالب های فلزی بتن قالب های فلزی انواع قالب فلزی سازه های بتنی قالب فلزی بتن قالب ها قیمت دلار ساخت وساز قیمت طلا بتن آرمه هزینه ها قالب بتن سازه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۹۹۵۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت انواع لپ تاپ ایسر امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

جدیدترین قیمت انواع لپ تاپ‌های ایسر (ACER) موجود در بازار را می‌توانید در جدول زیر مشاهده نمایید.

منبع: اقتصاد ۲۴

tags # لپ‌تاپ سایر اخبار قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟ (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است!

دیگر خبرها

  • قیمت انواع لپ تاپ ایسر امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • پروژه قهرمان‌سازی از رئیسی؛ کدام دستاورد دولت در قالب فیلم و سریال می‌گنجـد؟
  • کدام دستاوردهای دولت رئیسی را می توان در قالب فیلم و سریال به مردم نشان داد؟
  • پیشرفت فیزیکی ۹۲ درصدی پل سفیدرود
  • آخرین قیمت طلا، سکه و دلار تا پیش از امروز ۱۲ اردیبهشت
  • روش‌های نوین ساختمان سازی در سال جدید
  • قیمت انواع میوه در میادین تره بار
  • ساخت ۲هزار و۵۰۰ واحد مسکن اقتصادی تا دو هفته آینده کلید زده می شود
  • حمام شیشه‌ای سازه‌ای نوین طراحی دکوراسیون داخلی
  • طرح ساخت هواپیمای مسافربری مورد تاکید رئیس‌جمهور در قالب کنسرسیومی بین‌المللی در حال پیگیری است