Web Analytics Made Easy - Statcounter

براساس پیش‌بینی‌های کارشناسان، انتظار می‌رود که بقایای جدیدترین زباله‌ی فضایی چین اواخر ماه جاری به جو زمین بازگردد.   به گزارش ایسنا، این زباله فضایی، بخش مرکزی موشک لانگ مارچ ۵‌بی(Long March ۵B) است که ۲۵ تُن وزن دارد و در روز یکشنبه(۲۴ ژوئیه/۲ مرداد) برای رساندن دومین ماژول ایستگاه فضایی در حال ساخت چین به نام تیانگونگ(Tiangong) به مدار پرتاب شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  به گفته محققان مرکز مطالعات بازگشت مداری و زباله‌های فضایی(CORDS)، بدنه این موشک احتمالا حدود یک هفته در آسمان خواهد ماند. آنها داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط شبکه نظارت فضایی نیروی فضایی ایالات متحده را تجزیه و تحلیل کرده‌اند و پیش‌بینی می‌کنند که بدنه این موشک در روز ۳۱ ژوئیه(۹ مرداد) حوالی ساعت ۳:۳۰ بامداد به وقت منطقه زمانی شرقی(۱۲:۰۰ به وقت ایران)، وارد جو زمین خواهد شد.   این پیش‌بینی با گذشت زمان به روزرسانی می‌شود. محققان CORDS خاطرنشان کردند که برای پیش‌بینی اینکه موشک چینی کجا سقوط می‌کند خیلی زود است با این حال، بر اساس مدار آن، می‌دانیم که ورود مجدد آن به جو زمین جایی بین ۴۱ درجه عرض شمالی و ۴۱ درجه عرض جغرافیایی جنوبی رخ خواهد داد و تمام بقایای آن در جو زمین نمی‌سوزد.   مرکز مطالعات بازگشت مداری و زباله‌های فضایی با توضیحی درباره سقوط قریب الوقوع موشک نوشت: قاعده کلی این است که ۲۰ تا ۴۰ درصد از جرم یک جسم بزرگ به زمین برسد، اما میزان دقیق آن به طراحی خود جسم بستگی دارد. در این مورد، ما انتظار داریم حدود پنج تا ۹ تن از آن به زمین برسد.   بخش مرکزی اکثر موشک‌های مداری به گونه‌ای طراحی شده‌اند که اندکی پس از بلند شدن به طور ایمن در دریا یا در مناطق کم جمعیت فرود بیایند. برخی از آن‌ها نیز مانند موشک فالکون ۹ و سوپرهوی شرکت اسپیس‌ایکس به صورت عمودی برای استفاده مجدد به زمین باز می‌گردند. اما بقایای موشک "مارچ لانگ ۵‌بی" به صورت تصادفی توسط جو زمین به داخل کشیده می‌شود و بازگشت برنامه‌ریزی شده‌ای نخواهد داشت.   از آنجایی که اغلب موشک‌های کنترل‌نشده در نزدیکی خط استوا پرتاب می‌شوند، به نظر می‌رسد شهرهای جنوبی زمین خطر بیشتری را متحمل می‌شوند. محققان می‌گویند که عرض جغرافیایی شامل جاکارتای اندونزی، داکای بنگلادش، مکزیکو سیتی مکزیک، بوگوتای کلمبیا و لاگوس نیجریه نسبت به شهرهای واشنگتن و نیویورک در آمریکا، پکن در چین و مسکو در روسیه به میزان سه برابر در معرض خطر بیشتری هستند.   این سومین باری است که این کشور تصمیم می‌گیرد فرود مرحله اول موشک "لانگ مارچ ۵بی"(Long March ۵B) را کنترل نکند و چین دوباره پس از سقوط‌های غیرقابل کنترل مشابه در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، تحت نظارت ردیاب‌های زباله فضایی قرار گرفته است.   در هیچ یک از این موارد مصدومیتی گزارش نشده است. اما احتمال آسیب به زیرساخت‌های روی زمین، باعث واکنش کارشناسان شد.   ایستگاه فضایی تیانگونگ در نهایت از سه ماژول تشکیل خواهد شد. انتظار می‌رود چین سومین و آخرین ماژول را در پاییز امسال به فضا پرتاب کند. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که جدیدترین زباله‌های فضایی بزرگ چین در اواخر ماه جاری به زمین بازمی‌گردد. تماشاخانه ببینید| تعقیب و گریز گرگ و گوساله/ گوساله چند روز است به دنیا آمده اما خوب مقاومت می‌کند ببینید| رو در رو کردن دو زنی که در «بی آر تی» سر حجاب دعوا کردند فیلم های دیگر

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: پیش بینی جو زمین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۹۹۷۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات سفر محرمانه ایلان ماسک به چین!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به‌گفته‌ی منابع آگاه، جت شخصی ایلان ماسک امروز در پکن فرود آمده است تا او بازدیدی غیرمنتظره از دومین بازار بزرگ خودروهای تسلا داشته باشد.

براساس گزارش زومیت، ماسک بهدنبال ملاقات با مقامات ارشد چین است تا در مورد ارائه‌ی سیستم کمک‌راننده‌ی تسلا موسوم‌ به FSD در چین و کسب مجوز برای انتقال داده‌های جمع‌آوری‌شده و ارسال آن‌ها به آمریکا برای آموزش الگوریتم‌های رانندگی خودران، گفت‌وگو کند.

به گزارش رویترز، تسلا از سال ۲۰۲۱ تمام داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط ناوگان چینی خود در شانگهای را طبق خواست رگولاتوری‌های چینی ذخیره کرده و تاکنون هیچ اطلاعاتی را به ایالات متحده منتقل نکرده است.

سیستم کمک‌راننده‌ی تسلا چهار سال پیش معرفی شد و از آن زمان بسیاری از کاربران چینی از تسلا خواسته‌اند تا سیستم مذکور را در چین ارائه کند.

سفر ایلان ماسک به چین بسیار محرمانه بوده است و افرادی که این خبر را فاش کردند، نمی‌خواهند نامی از آن‌ها برده شود؛ چرا که مجاز به گفت‌وگو با رسانه‌ها نیستند.

تسلا پیش‌تر اعلام کرد که ۱۰ درصد از نیروی کار خود را به‌دلیل مواجهه با کاهش فروش و افزایش رقابت بین خودروهای الکتریکی از سوی برندهای چینی، اخراج می‌کند.

تسلا از زمان ورودش به بازار چین بیش از ۱٫۷ میلیون خودرو در این کشور فروخته است و کارخانه‌ی شانگهای بزرگ‌ترین کارخانه‌ی تسلا در جهان محسوب می‌شود.

سفر ماسک مصادف با نمایشگاه خودرو پکن است که چند روز پیش شروع به کار کرد و امروز به پایان رسید. تسلا در این نمایشگاه غرفه‌ای نداشت.

ماسک پیش‌تر گفت تسلا مدل‌های جدید و ارزان‌تری را با استفاده از پلتفرم‌های فعلی معرفی خواهد کرد. این شرکت قصد دارد ۸ آگوست (۱۸ مرداد) تاکسی رباتیک جدیدی با فناوری خودران معرفی کند.

۲۲۷۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900693

دیگر خبرها

  • فضاپیمای رباتیک چین در روزهای آینده به ماه می‌رود
  • جزئیات سفر محرمانه ایلان ماسک به چین!
  • زباله فضایی در دام دوربین ماهواره ژاپنی افتاد
  • فیلم| وقتی خاخام‌های اسرائیلی از دیدن بقایای موشک ایران شگفت‌زده شدند
  • فیلم| انتقال بقایای موشک ایران توسط بالگرد اسرائیلی
  • ایستگاه فضایی چین آسیب دیده است
  • فیلم/ انتقال بقایای موشک ایران توسط بالگرد اسرائیلی
  • فضانوردان چینی به ایستگاه فضایی رسیدند
  • آسیب ریزسیارک ها به آزمایشگاه فضایی چین در مدار زمین
  • فضانوردان چینی به اقامتگاهشان در فضا رسیدند