Web Analytics Made Easy - Statcounter

عصر امروز در حاشیه نشست هیات امنای دانشگاه صنعتی شریف در تهران، دکتر مخبر معاون اول رئیس جمهور برای نخستین بار در کشور از پلنت پایلوت ساخت گاز هلیوم و LNG و نیز 3 محصول دانش بنیان مبدل های پلن فیت، سیستم خالص سازی و توربواکسپندرهای دور بالا رونمایی کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا تهران،  عصر امروز در حاشیه نشست هیات امنای دانشگاه صنعتی شریف، که با حضور  دکتر مخبر معاون اول رئیس جمهور، دکتر ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ، دکتر زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دکتر جلیلی رئیس دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، برای نخستین بار در کشور از پلنت پایلوت ساخت گاز هلیوم و LNG و نیز 3 محصول دانش بنیان مبدل های پلن فیت، سیستم خالص سازی و توربواکسپندرهای دور بالا رونمایی شد، و کشور ما به جمع کشورهای صاحب فناوری تولید هلیوم و LNG پیوست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه، دکتر مخبر از توانمندی ها و محصولات دانش بنیان بازدید کردند و خاطر نشان کردند دولت بنای جدی بر حمایت از شرکت های دانش بنیان داخلی به ویژه در حوزه های استراتژیک دارد.

معاون اول رئیس جمهور گفت، هلیوم به دلیل خواص منحصر به فرد خود یک ماده استراتژیک در دنیا محسوب می شود که کاربردهای فراوانی در حوزه های سلامت، نفت و گاز، مواد پیشرفته، فضایی و ... دارد. با وجود منابع عظیم مناسب در پارس جنوبی، درسال های گذشته هلیوم مورد نیاز کشور بصورت کامل از طریق واردات تامین می شد که با اعمال تحریم های آمریکا، راه ورود هلیوم به کشور عملا بسته شد و بسیاری از صنایع کشور دچار آسیب شدند.

خاطر نشان میگردد، پس از تحریم واردات هلیوم، متخصصان و نخبگان دانشگاه صنعتی شریف پس از تلاشی ده ساله، موفق به کسب دانش و فناوری مورد نیاز دستیابی به هلیوم با خلوص 99.999 درصد و LNG گاز مایع طبیعی شدند. با کسب دانش تولید هلیوم امکان خودکفایی در این محصول استراتژیک میسر شد که امروز به صورت رسمی از این فناوری رونمایی شد.

برای ساخت پلنت های تولید هلیوم و LNG از محصولاتی با فناوری بالا شامل مبدل های پلن فیت، سیستم خالص سازی و توربواکسپندرهای دور بالا استفاده شده است که دانش طراحی، ساخت و راه اندازی آن بصورت کامل توسط نخبگان دانشگاه صنعتی شریف و شرکت های دانش بنیان ایرانی بومی شده است.

در سال های گذشته به ویژه بعد از جنگ روسیه و اوکراین حجم تقاضای LNG در دنیا افزایش شدیدی یافته است که به افزایش 5 برابری قیمت جهانی آن منجر شده است؛ علاوه بر آن با تولید این محصول، امکان توسعه در حوزه های حمل و نقل ریلی و جاده ای در کشور و مدیریت عرضه و تقاضای گاز (پیک شیرینگ) فراهم شده است.

فناوری تولید هلیوم در رده فناوری های بسیار پیچیده و با کاربردهای فراوان قرار دارد و امروز با کسب این این فناوری، امکان بهر‌ه‌مندی از آن جهت توسعه فناوری صنایع نفت، گاز، پتروشیمی ، فولاد، معادن، پزشکی، هواشناسی و فناوری فضایی ایجاد شده است.

با توجه به وجود منابع اولیه مناسب در پارس جنوبی و کسب دانش جداسازی هلیوم، امید است با راه اندازی واحدهای صنعتی تولید هلیوم در کشور، علاوه بر تامین نیاز کشور، امکان صادرات این محصول و تبدیل ایران به قطب تولید و صادرات هلیوم در جهان میسر گردد.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: معاون اول رئیس جمهور دانشگاه صنعتی شریف تولید هلیوم دانش بنیان هلیوم و LNG

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۹۹۹۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهکار ساماندهی وضعیت خودرو از نگاه معاون علمی ریاست جمهوری

دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور در نشست خبری گفت: ۱۰۸ شرکت دانش‌بنیان در بورس حضور دارند؛ امیدواریم تا آخر سال حداقل رشد ۱۰۰ درصدی را تجربه کنند. یکی از مراحل بلوغ بعضی از شرکت‌های دانش‌بنیان عرضه شدن آن ها در بازار سرمایه و مشارکت آن ها با سرمایه مردم است.

او گفت: لزومی ندارد یک شرکت دانش بنیان برای ورود به بورس به معاونت علمی مراجعه کند.

دهقانی فیروزآبادی افزود: آن جایی که بحث کلان داده‌ها مطرح می‌شود یا بحث داده‌های مرتبط با مردم یا امنیت مردم مرتبط می‌شود، صلاحیت شرکت‌ها برای ورود به بورس در یک کارگروهی که در معاونت علمی تشکیل شده، مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد.

معاون علمی رئیس‌جمهور بیان کرد: شایعه فشار دولت بر شرکت‌های اقتصاد دیجیتال برای فروش سهامشان بی‌اساس است.

او تاکید کرد: صنعت خودرو اگر خصوصی و محدود شود٬ هم خودرو با کیفیت می‌شود و هم به قیمت می‌توان خودرو را عرضه کرد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی فناوری

دیگر خبرها

  • دیدار معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور با آیت الله حسینی بوشهری
  • باید برای افزایش تولید نگاه‌ها ‌به خلیج فارس جذب شو‌د + فیلم
  • کلنگ‌زنی مینی پالایشگاه دهدشت با حضور معاون اجرایی رئیس‌جمهور
  • دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه با وزیر دفاع ایران در تهران
  • نقش دانشگاه امیرکبیر در تحقق شعارهای سال و اقتصاد دانش‌بنیان
  • دیدار نخست وزیر بورکینافاسو و معاون اول رئیس جمهور
  • راهکار ساماندهی وضعیت خودرو از نگاه معاون علمی ریاست جمهوری
  • سرمایه‌گذاری صنعتی ۱۰ هزار میلیارد تومانی در کرمانشاه با تسهیلات سفر رئیس جمهور
  • رئیسی: ایران تحریم ناپذیر است / با ترور دانشمندان نمی‌توانند دانش بومی را از ما بگیرند
  • رشد صد در صدی دانش‌بنیان‌ها در بورس تا پایان سال