Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل مشارکت‌های مردمی و سرمایه اجتماعی قوه قضاییه گفت: تاکنون تعداد ۳۳ نهاد مردمی، درگاه (کارتابل) ویژه برای ورود به سامانه‌های قضایی دارند و بدون مراجعه به محاکم و مراجع قضایی می‌توانند اعلام جرم کنند و در فرایند دادرسی مشارکت داشته باشند.

طبق ماده ۶۶ قانون آیین دادرسی کیفری: «سازمان‌های مردم‌نهادی که اساسنامه آنها در زمینه حمایت از اطفال و نوجوانان، زنان، اشخاص بیمار و دارای ناتوانی جسمی یا ذهنی، محیط زیست، منابع طبیعی، میراث فرهنگی، بهداشت عمومی و حمایت از حقوق شهروندی است، می‌توانند نسبت به جرائم ‌ارتکابی در زمینه‌های یادشده اعلام جرم کنند و در تمام مراحل دادرسی شرکت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

در تبصره یک این ماده قانونی تصریح شده است: «درصورتی که جرم واقع‌شده دارای بزه‌دیده خاص باشد، کسب رضایت وی جهت اقدام مطابق این ماده ضروری است. چنانچه بزه‌دیده طفل، مجنون و یا در جرائم مالی سفیه باشد، رضایت ولی، قیم یا سرپرست قانونی او اخذ می‌شود. اگر ولی، قیم یا سرپرست قانونی، خود مرتکب جرم شده باشد، سازمان‌های مذکور با اخذ رضایت قیم اتفاقی یا تایید دادستان، اقدامات لازم را انجام می‌دهند.»

همچنین در تبصره۲ ماده ۶۶ آمده است: «ضابطان دادگستری و مقامات قضائی مکلفند بزه دیدگان جرائم موضوع این ماده را از کمک سازمان های مردم نهاد مربوطه، آگاه کنند.»

براساس تبصره سه ماده ۶۶ قانون آیین دادرسی کیفری، «اسامی سازمان های مردم نهاد که می‌توانند در اجرای این ماده اقدام کنند، در سه ماهه ابتدای هر سال توسط وزیر دادگستری با همکاری وزیر کشور تهیه می‌شود و به تصویب رئیس قوه قضاییه می‌رسد.»
 


اسماعیل حسن زاده در گفت و گو با خبرنگار قضایی ایران اکونومیست درباره مشارکت سازمان‌های مردم نهاد با دستگاه قضایی اظهارداشت: هفتم اسفند ماه سال ۹۸ دستورالعمل نحوه مشارکت و تعامل نهادهای مردمی با قوه قضاییه مشتمل بر پنج فصل، ۵۴ ماده و ۱۸ تبصره توسط آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس وقت قوه قضاییه ابلاغ شد.

وی با اشاره به اصل داوطلبانه بودن همکاری سمن‌ها با قوه قضاییه ادامه داد: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با همکاری مراجع مسئول از طریق سامانه جامع تمایل به همکاری نهادهای مردمی برای مشارکت در موضوع این دستورالعمل را دریافت و نسبت به احراز صلاحیت، تعیین موضوع و محدوده جغرافیایی فعالیت و شبکه سازی آنها اقدام کرده و اطلس اولویت و ظرفیت را در قالب سامانه جامع در اختیار مراجع مسئول قرار می‌دهد.

حسن زاده با اشاره به ماده ۱۰ دستورالعمل نحوه مشارکت و تعامل نهادهای مردمی با قوه قضاییه افزود: شاخص‌های ارزیابی نهادهای مردمی، سابقه و کیفیت، فعالیت تعداد اعضا و توان تخصصی و حرفه‌ای، میزان مقبولیت و اعتبار در جامعه، رعایت موازین و مقررات قانونی، برخورداری از ساختار شبکه‌ای و فعالیت‌های مرتبط با اولویت های بومی و منطقه‌ای است.

اکنون تعداد ۴۰۵ نهاد مردمی در قالب هسته‌های تخصصی پیشگیری از وقوع جرم در حال همکاری با سامانه سجام (سامانه جامع ارتباط مردمی) هستند و امکان ثبت نام و گزارش دهی دارند

مدیرکل مشارکت‌های مردمی و سرمایه اجتماعی قوه قضاییه گفت: اکنون تعداد ۴۰۵ نهاد مردمی در قالب هسته‌های تخصصی پیشگیری از وقوع جرم در حال همکاری با سامانه سجام (سامانه جامع ارتباط مردمی) هستند و امکان ثبت نام و گزارش دهی دارند.

حسن زاده خاطرنشان کرد: اشخاص حقیقی از طریق ورود به سامانه سجام و درج کد ملی امکان ثبت گزارش تخلف دارند اما اشخاص حقوقی مانند سازمان های مردم نهاد بعد از ثبت نام اعضا، ایجاد هسته تخصصی و تعیین مسئول هسته، می‌توانند گزارش‌های مختلف را در سامانه جامع ارتباط مردمی (سجام) اعلام کنند.

وی اضافه کرد: سازمان‌های مردم نهاد در زمینه سیاستگذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌های کلان نقش موثری دارند. در حوزه های مختلف از جمله پیشگیری از وقوع جرم، حمایت از بزه‌دیدگان، مشاوره‌های خانواده و بازگشت آسیب دیدگان به جامعه می‌توانند به معاونت اجتماعی کمک کنند.

مدیرکل مشارکت‌های مردمی و سرمایه اجتماعی قوه قضاییه پیش از این نیز با اشاره به همکاری بیش از ۱۴۲ هزار دیده‌بان با سامانه سجام (سامانه جامع ارتباط مردمی) گفته بود که از سال ۹۸ تاکنون بیش از ۹۳ هزار گزارش و مطالبه مردمی  در خصوص وقوع جرایم، تخلفات و آسیب های اجتماعی ثبت شده است.

سامانه جامع ارتباط مردمی (سجام) به نشانی sajam.scpd.ir با هدف جذب، آموزش و سازماندهی دیده‌بان  مردمی و دریافت، بررسی، صحت‌سنجی، ارجاع و پیگیری گزارش ها و مطالبات  مردمی در عرصه‌هایی مانند پیشگیری از وقوع جرایم، آسیب‌ها و تخلفات حوزه‌های منابع طبیعی، محیط زیست، منابع آب، مفاسد اداری، مفاسد اقتصادی، قاچاق کالا و ارز، تهیه و توزیع مواد مخدر و روان‌گردان، محیط‌های کار و کارگری، بهداشت و درمان، تصرف اراضی ملی، تغییر کاربری غیر مجاز اراضی کشاورزی، احتکار وگران‌فروشی، انتخابات، فرار مالیاتی و  جرایم و آسیب های فضای مجازی راه اندازی شده است.

سامانه سجام زیر نظر اداره کل مشارکت‌های مردمی و سرمایه اجتماعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه فعالیت می‌کند و کارکرد آن بر مبنای خوداظهاری و مشارکت داوطلبانه مردم در راستای پیشگیری از وقوع جرم و ارتقاء مسئولیت‌پذیری اجتماعی افراد است.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: اسماعیل حسن زاده ، قوه قضاییه ، معاونت پیشگیری

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: اسماعیل حسن زاده قوه قضاییه معاونت پیشگیری مشارکت های مردمی و سرمایه اجتماعی سامانه جامع ارتباط مردمی سازمان های مردم نهاد پیشگیری از وقوع جرم نهادهای مردمی سامانه سجام قوه قضاییه حسن زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۰۲۴۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارکرد‌های مختلف وقف در نمایشگاه دستاورد‌های این نهاد

محمد مهرابی، رئیس اداره ترویج فرهنگ وقف درمورد نمایشگاه دستاورد‌های سازمان اوقاف اظهار کرد: سابقه این نمایشگاه با عنوان دستاورد‌های نهاد وقف به حدود ۴ سال پیش برمی‌گردد که توفیق داشتم در نخستین دوره نمایشگاه با مسئولیت معاونت فرهنگی اجتماعی در قالب ستاد هفته وقف خدمت دوستان باشم و معاونت فرهنگی، این نمایشگاه را برگزار کرد که دو بخش کلی میراث وقف و دستاورد‌های نهاد وقف را داشت و در جریان آن، از گذشته و تاریخچه وقف به آینده وقف و دورنما و چشم انداز وقف پلی زده بودیم که در سیاست گذاری‌های جدید سازمان برای نهاد وقف ترسیم شده بود. از اینرو، با استقبالی که از آن نمایشگاه صورت گرفت و تغییر رویکردی که در فرم برگزاری نمایشگاه رخ داده بود ریاست سازمان و هیئت مربوطه ابراز علاقه کردند که این نمایشگاه در فواصل زمانی مشخص تکرار شود. چون نشانگر برکات و دستاورد‌هایی بود که برای دوستان جذاب بود.

مهرابی تصریح کرد: دومین دوره نمایشگاه، تقریباً دو سال پیش در حیاط سازمان اوقاف و همزمان با افتتاح ساختمان نوآوری اوقاف و امور خیریه برگزار شد که در آن‌جا، مجموعه‌ای از شرکت‌ها و نهاد‌های دانش بنیانی که از سرمایه و حمایت نهاد‌های وقف بهره‌بردار بودند دور هم جمع شدند و دستاورد‌های اداری و ستادی در حوزه‌های مختلف حفظ و صیانت از موقوفات، توسعه‌ی بهره بری موقوفات و فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی و دستاورد‌های شرکت‌های دانش بنیان ارائه شد که تجربه بسیار موفقی بود و مورد استقبال قرار گرفت و شخصیت‌های زیادی از مجلس، دولت و دستگاه‌های اجرایی آمدند و دیدند و فرصت خوبی بود تا اقشار مختلف مردم با دستاورد‌های نهاد وقف آشنا شوند. 

او ادامه داد: اساساً رویکرد سازمان در چند سال گذشته مخصوصاً ما در معاونت فرهنگی و اجتماعی برای تبیین و بیان جایگاه وقف این بود که مردم با اثرات فرهنگی اجتماعی اقتصادی و کارکرد‌های وقف در حوزه‌های مختلف آشنا شوند و این رویکرد جدیدی بود که مسئولیت داشتیم تا آن را تبیین کنیم؛ چه در قالب نمایشگاه و چه در قالب انواع برنامه‌ها و فعالیت ها.

مهرابی ادامه داد: تجربه آن نمایشگاه سازمان وقف را بر آن داشت تا یک بار دیگر، این نمایشگاه را تکرار کند و اگر این سیر حتی به صورت دو سالانه هم باشد ولی می‌تواند خوب باشد و امسال، شاهد سومین دوره‌اش هستیم که این بار، با مسئولیت دوستان روابط عمومی و همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی، همکار آنها هستیم. 

رئیس اداره ترویج فرهنگ وقف افزود: نمایشگاه امسال در حوزه دستاورد‌ها و برکات نهاد وقف برگزار شده است و برای جامعه تبیین می‌شود و اقشار مختلفی حضور پیدا می‌کنند و خیلی از آن‌ها ذوق زده می‌شوند و حتی تعجب می‌کنند و می‌گویند که نمی‌دانستند وقف به انجام چنین کار‌هایی می‌پردازد و در حوزه دانش بنیان نیز، سرمایه گذاری می‌کند و منجر به شکل گیری اشتغال‌زایی و حمایت از علم و فناوری و اختراع و اکتشاف می‌شود و این نمایشگاه فرصتی ایجاد می‌کند و اصحاب رسانه و مسئولان و اقشار مختلف حضور پیدا می‌کنند و در محیطی چند روزه به صورت تجمیعی شاهد چکیده‌ای از بخشی از فعالیت‌های وقف هستند. 

او گفت: در این نمایشگاه دو مسئولیت داشته ایم. یکی، همراهی با ستاد برگزاری در بخش مدعوین و مهمانان و اجرا بوده و دلیلش هم، تجربیاتی است که در برگزاری این نمایشگاه داشته ایم و بخش دیگر نیز، ارائه فعالیت‌های حوزه فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه است. 

مهرابی اظهار کرد: اگر حفظ عین و ارتقاء بهره‌وری را دو ضلع بدانیم. یکی از اضلاع آن، اجرای نیت است و اگر امامزاده‌ها را به عنوان یکی از اولویت‌های محوری سازمان اوقاف کنار وقف بیاوریم فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در حوزه اجرایی نیت واقفین و توسعه مدیریت بقاع متبرکه بخش مهم و اولویت دار فعالیت‌های سازمان وقف می‌شوند. 

او یادآور شد: در بخش معاونت فرهنگی و اجتماعی مکلف و موظف هستیم و تلاش می‌کنیم بخشی از این دستاورد‌ها و فعالیت‌ها را در معرض دید مخاطبان بگذاریم و مهم‌ترین بخشی که در این نمایشگاه ارائه شده اجرای نیت و فعالیت‌ها و کار ویژه‌هایی که در این حوزه در حال انجام هستند و از آن جمله می‌توان به بخش توسعه مدیریت بقاع متبرکه و فعالیت‌هایی که در حوزه مدیریت آن در حال انجام است و فعالیت‌های سازمان و رویداد‌های پژوهشی اشاره کرد تا بازدیدکنندگان در جریان نمایشگاه مشاهده کنند. مثلاً امامزاده به عنوان یک مکان مذهبی می‌تواند بستری برای اشتغال‌زایی باشد و کارگاه‌های خودکفایی و بازارچه‌های خیریه و تولید و عرضه محصولات که می‌توانند مفید باشند.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت

دیگر خبرها

  • آغاز طرح ملی مشاركت اجتماعی مردم در فضای مجازی از تابستان
  • دیدار مردمی معاون قوه قضاییه در حرم عبدالعظیم(ع)
  • از پرونده چای دبش چه خبر؟
  • رشد ۵۰درصدی تشکل های مردم نهاد چهارمحال و بختیاری
  • جشنواره عدالت و رسانه برگزار می‌شود
  • اژه ای: جریانات مختلف سیاسی و اجتماعی از این اقدامات و آرای ما، هر کدام بهره‌برداری‌های خود را می‌کنند
  • تابع فضاسازی‌ها تصمیم قضائی نمی‌گیریم/ قاضی باید اهل مشورت باشد/ دستور ویژه به مراجع قضایی
  • پویش «مشهد مهربان»، عامل یکپارچه‌سازی اجتماعی مشهد مقدس
  • آیت الله مکارم شیرازی: مردم از گرانی، فوق العاده رنج می‌برند
  • کارکرد‌های مختلف وقف در نمایشگاه دستاورد‌های این نهاد