Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس جمهور عراق به ورود ده‌ها معترض به ساختمان پارلمان این کشور واکنش نشان داد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «برهم صالح» رئیس جمهور عراق به ورود معترضان به گزینه نخست‌وزیری عراق به داخل ساختمان پارلمان این کشور واکنش نشان داد.

صالح برهم در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تظاهرات مسالمت‌آمیز و ابراز عقیده با رعایت مقررات و قوانین، حفظ امنیت و اموال عمومی، همچنین خویشتن‌داری و پیشبرد منافع ملی، حقی است که طبق قانون اساسی تضمین شده است».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه تاکید کرد: «ما بر لزوم رعایت آرامش و غلبه بر زبان عقل، پرهیز از هرگونه تشدید تنش‌هایی که بر صلح و امنیت اجتماعی تأثیر می‌گذارد، تلفیق تلاش‌ها برای تحقق حقوق ملی، دستیابی به خواست مردم و پاسخگویی به آرمان‌های اصلاحی آنها و تشکیل مقامات مؤثری که حافظ منافع عالی کشور و تحکیم کشوری توانمند است، تاکید می‌کنیم».

برهم صالح تاکید کرد:« عراق شرایط حساسی را پشت سر می‌گذارد و با چالش‌های  و حقایق  بزرگی روبرو است که مستلزم متحد شدن صفوف و حفظ مسیر مسالمت آمیز دموکراتیک در کشوری است که ملت ما در طول ده‌ها سال استبداد، ظلم و خشونت برای آن فداکاری کردند».

بر اساس گزارش رسانه‌های عراقی شامگاه چهارشنبه ده‌ها نفر در اعتراض به گزینه پیشنهادی برای تصدی منصب نخست‌وزیری عراق به میدان «التحریر» بغداد آمده‌اند. تظاهرات‌کنندگان ساعتی پس از تجمع در میدان التحریر به سمت منطقه سبز بغداد حرکت کردند و پس از تخریب دیوارهای بتنی موجود وارد این منطقه به‌شدت حفاظت‌شده شدند.

رسانه‌های عراقی گزارش دادند که عده‌ای از این افراد پس از ورود به منطقه سبز، وارد ساختمان پارلمان عراق شدند و اموال عمومی را تخریب کردند.

کمیته هماهنگی گروه‌های سیاسی شیعی در عراق موسوم به «چارچوب هماهنگی» در واکنش به این ورود غیرقانونی، گفت: «ما دولت پیشبرد امور را مسئول کامل امنیت ادارات دولتی، کارکنان آن‌ها، هیأت‌های دیپلماتیک و اموال عمومی و خصوصی می‌دانیم».

کمیته هماهنگی گروه‌های سیاسی شیعی در عراق موسوم به «چارچوب هماهنگی»، شامگاه (چهارشنبه)، بیانیه‌ای در ارتباط با ورود تظاهرات‌کنندگان عراقی به ساختمان پارلمان این کشور اعلام کرد:« پس از آنکه گروه‌های چارچوب هماهنگی اقدامات عملی مربوط به آغاز تشکیل دولتی خدمت‌رسان و ملی را تکمیل کردند و بر سر نامزدی شخصیتی میهنی و معروف به کاردانی و بی‌طرفی بالاجماع توافق نمودند، از روز گذشته، تحرکات و فراخوان‌های مشکوکی ملاحظه شده که در آن به فتنه‌انگیزی، هرج‌ومرج افکنی و از بین بردن صلح مدنی تشویق شده است».

بیانیه چارچوب هماهنگی در واکنش به حوادث امروز الخضراء و پارلمان عراقدر جلسه فوق العاده شورای امنیت درباره حمله ترکیه به عراق چه گذشت؟فؤاد حسین: مشکل ما حضور نیروهای ترکیه و پ.ک.ک در خاک عراق است

همچنین «نوری المالکی» رئیس ائتلاف «دوله القانون» در عراق نیز بیانیه‌ای صادر کرد و ورود تظاهرات‌کنندگان به منطقه سبز را «یک کارشکنی آشکار» خواند و از «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق خواست که از «ریخته شدن خون مردم» جلوگیری کند.

اعضای کمیته سیاسی احزاب شیعی عراق در نشست بعدازظهر دوشنبه (سوم مرداد ماه) که در منزل «هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح برگزار شد، «محمد شیاع السودانی» را به عنوان نامزد پیشنهادی منصب نخست‌وزیری در عراق معرفی کردند.

السودانی در 1970 میلادی در بغداد متولد شد. وی در سال‌های 2014 تا 2017 و در دوران نخست‌وزیری «حیدر العبادی»، وزیر کار و امور اجتماعی و در سال 2016 هم وزیر صنعت عراق بود. السودانی از سال 2010 تا 2014 همچنین عهده‌دار وزارت حقوق بشر عراق و از سال 2009 تا 2010، استاندار «میسان» بود.

در پی معرفی نامزد نهایی نخست‌وزیری از جانب چارچوب هماهنگی، برخی از گروه‌ها و چهره‌های سیاسی با انتشار بیانیه یا پست‌هایی در شبکه‌های اجتماعی از این انتخاب حمایت کردند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سیاسی سیاست ایران نظامی دفاعی امنیتی گزارش و تحلیل سیاسی مجلس و دولت امام و رهبری ورزشی فوتبال ایران فوتبال جهان والیبال بسکتبال هندبال کشتی و وزنه برداری ورزش های رزمی ورزش زنان ورزش جهان رشته های ورزشی بین الملل دیپلماسی ایران آسیای غربی افغانستان آمریکا اروپا آسیا اقیانوسیه پاکستان و هند ترکیه و اوراسیا آفریقا بیداری اسلامی اقتصادی اقتصاد ایران پول ارز بانک خودرو صنعت و تجارت نفت و انرژی فناوری اطلاعات اینترنت موبایل کار آفرینی و اشتغال راه و مسکن هواشناسی بازار سهام بورس کشاورزی اقتصاد جهان اجتماعی پزشکی رسانه طب سنتی خانواده و جوانان تهران فرهنگیان و مدارس پلیس حقوقی و قضایی علم و تکنولوژی محیط زیست سفر حوادث آسیب های اجتماعی فرهنگی ادبیات و نشر رادیو و تلویزیون دین قرآن و اندیشه سینما و تئاتر فرهنگ حماسه و مقاومت موسیقی و تجسمی استانها آذربایجان شرقی آذربایجان غربی اردبیل اصفهان البرز ایلام بوشهر استان تهران چهارمحال و بختیاری خراسان جنوبی خراسان رضوی خراسان شمالی خوزستان زنجان سمنان سیستان و بلوچستان فارس قزوین قم کاشان کردستان کرمان کرمانشاه کهگیلویه و بویراحمد گلستان گیلان لرس ساختمان پارلمان چارچوب هماهنگی نخست وزیری گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۰۳۷۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش ایران به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به تحریم‌های جدید آمریکا، انگلیس و کانادا تصریح کرد: توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی ایران خللی در عزم و اراده ایران ایجاد نمی‌کند.

به گزارش مشرق، ناصر کنعانی در یک موضع گیری رسانه‌ای اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم‌هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان را به شدت محکوم و از همراهی معدود کشورهایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.

کنعانی افزود: ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تامین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه برخلاف میل تحریم کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیدا انتقاد کرد و گفت: جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه‌ خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریست ایرانی، صرفا به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یاد شده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیدا محکوم می‌کند!

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!

کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعاهای مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین تاکید کرد: اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشورهای اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به‌ جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام زنی به دیگران کنند.

کنعانی تاکید کرد: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود؛ این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولتهای ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

کنعانی خاطرنشان کرد: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولتهای اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تاکید کرد : تکرار رویکردهای غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعاهای آنها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آنها باید زمانی پاسخگوی این ادعاها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.

دیگر خبرها

  • نخست‌وزیر عراق: جامعه جهانی به وظیفه خود برای توقف جنگ ظالمانه غزه عمل کند
  • نخست‌وزیر عراق: جامعه بین‌المللی جنگ غزه را متوقف کند
  • واکنش ایران به تحریم‌های آمریکا، انگلیس و کانادا
  • ایران بازار عراق را از دست می‌دهد؟ | واکنش معاون وزیر صمت به رقابت ترکیه با ایران در بازار عراق
  • واکنش ایران به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح
  • واکنش انصارالله به سرکوب معترضان حامی غزه در آمریکا
  • ۲۵۰ میلیارد برای تکمیل ساختمان استانداری لرستان نیاز است
  • درخواست «افزایش اختیارات آتش‌نشانی در برابر ساختمان‌های ناایمن» به مجلس می‌رود
  • معرفی برترین‌های ۵ وزن نخست کشتی فرنگی نوجوانان جام صفوی
  • قطعنامه جانبدارانه و ضد ایرانی پارلمان اروپا | واکنش به حمله اسرائیل؛ فقط تاسف!