Web Analytics Made Easy - Statcounter

سریال ها اصولا با حجم وسیعی از مخاطبان روبه رو هستند و معمولا مخاطب عام با دیدن مجموعه های نمایشی با هنرمندان ارتباط برقرار می‌کنند اتفاقی که در سال های اخیر با رقابت جدی پلتفرم ها در سریال سازی با تلویزیون کار را به جایی رسانده که بخشی از مخاطبان رسانه سریال مد نظرشان را در قابی دیگر جست وجو می کنند چالشی که نظارت بر آن موضوع گزارشی است که در هفته های اخیر به آن پرداخته ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛ جدا از اینکه چه کسی باید بر تولیدات شبکه نمایش خانگی نظارت داشته باشد و این نظارت با تلویزیون تا چه اندازه می‌تواند روی کیفیت تولیدات در هر دو مدیوم موثر باشد، جایگاه رقابتی این دو مدیوم و نحوه جذب مخاطب به لحاز کمی و کیفی  موضوعی است که در این گزارش به آن می پردازیم: 

احمد زالی: شبکه نمایش خانگی پنج برابر تلویزیون برای سریال هزینه می‌کند

 همیشه نابرابری در محتوا و فرم  در شبکه نمایش خانگی و صدا و سیما وجود دارد. قطعا توانایی جذب مخاطب بیشتر در شبکه خانگی وجود دارد  و تلویزیون نسبت به محدودیت های مرسوم  و  فرهنگ عمومی جامعه  به طبع مخاطب کمتری دارد   اما  یک نکته این جا صادق است و آن هم این است ، تلویزیون ما مخاطبان ثابت و میلیونی اش را  بدون تبلیغات گسترده دارد و معمولا هم این دست افراد  محکوم به سریال دیدن هستند  فارغ از کیفیت محصول.

 وی در ادامه گفت:  به علت پرداخت هزینه اشتراک در شبکه نمایش خانگی حفظ کیفیت برای مدیران شبکه پلتفرم ها  حائز اهمیت است به طبع این دلیلی می شود که کیفیت محتوا و فرم در نمایش خانگی افزایش پیدا کند و به  همین دلیل  می توان گفت مخاطب در شبکه نمایش خانگی بیش از تلویزیون است.

تهیه کننده فیلم «برگی بر شاخه» درباره برابری رقابت  صدا و سیما و شبکه نمایش خانگی اظهار کرد: آزادی فضای هنری در شبکه نمایش خانگی در قصه گویی، نوع پوشش و  انتخاب بازیگر باعث شده  از صدا و سیما پیشی بگیرد .  در  شبکه خانگی پنج برابر صدا و سیما  بیشتر صرف بودجه دیده می‌شود  و این  تاثیر مستقیم روی کیفیت کار دارد به همین  دلیل این رقابت را برابر نمی‌بینم.

زالی همچنین در باره مفید بودن این رقابت گفت: رقابت همیشه مفید و سازنده  است.این رقابت  می‌تواند موجب شود که مدیران سیما کیفیت محصولات تولیدی خود را افزایش دهند و فضای تولید را از لحاظ بودجه، انتخاب بازیگر و ... باز تر بگذارند.

تهیه‌کننده سینما: سرمایه‌گذاران شبکه نمایش خانگی را به سینما ترجیح می‌دهند

 اینکه سینما امروز در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته حاصل عملکرد پلتفرم‌ها است. کسانی که سرمایه‌ای برای تولید دارند ترجیح می‌دهند در حوزه سینما کار نکنند و تنها به سمتی سوق پیدا می‌کنند که سرمایه وجود دارد و بازیگران و عوامل مختلف نیز با این گروه‌های صاحب سرمایه کار می‌کنند.

سمواتی خاطرنشان کرد: در پلتفرم‌ها و شبکه نمایش خانگی از پیش تولید تا پخش وضعیت آثار مشخص است و مسیری کاملاً معین و مشخص را طی می‌کنند که بازگشت سرمایه هم تضمین شده است. این شفافیت در سینما وجود ندارد و سرمایه‌گذاری با ریسک همراه است. نکته دیگری که وجود دارد ذوق‌زدگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که از رونق شکل گرفته خطر نابودی صنعت سینما را متوجه نیست. پلتفرم‌ها که درآمد بالایی دارند باید سوبسیدی بدهند و باید در نهایت شرایطی طراحی شود که امکان تعادل در بازار سینما و شبکه نمایش خانگی به وجود آید.

او افزود: شاید یکی از راه‌های ایجاد تعادل در این عرصه و فعال شدن سینما این باشد که پلتفرم‌ها را موظف کنیم تا در ازای پخش چند سریال چند فیلم سینمایی نیز نمایش دهند. متأسفانه وضعیت به شکلی پیش می‌رود که گویا سینما قرار است به طور کل به همان سینمای هنر و تجربه تبدیل شود و در واقع یک رسانه کاملاً محفلی شود. سینما در این شرایط از بین نخواهد رفت ولی در این شرایط به نوعی تغییر کاربری خواهد داشت و شاید سینمای بدنه را بتوان همان شبکه نمایش خانگی دانست.

این تهیه‌کننده درباره افزایش دستمزدها در شبکه نمایش خانگی و تأثیر آن بر سینما گفت: با بالا رفتن هزینه تولید که بخشی از آن حاصل دستمزدهای بالا در شبکه نمایش خانگی است انحصاری در همکاری با بازیگران به وجود می‌آید که حاصل بی ضابطه بودن است. بازیگران مطرح و چهره که حضورشان تضمین‌کننده فروش باشد تعدادشان بسیار اندک است و طبیعی است که این بازیگران وقتی با 5 پیشنهاد همکاری مواجه هستند به پیشنهاد جواب مثبت می‌دهند که دستمزد بیشتری به دست می‌آورند و معمولاً این رسانه که توانایی پرداخت دستمزد بالا را دارد شبکه نمایش خانگی است.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «پنج ستاره» در پایان تأکید کرد: اگر یک سیستم منسجم وجود داشته باشد دیگر تصمیمات فردی وجود ندارد. تهیه‌کننده‌‌ها و تولیدکنندگان آثار امروز با افراد مواجه هستند و با آن‌ها به قرارداد می‌رسند اما اگر شرکت‌ها وجود داشته باشند، افراد در سیستمی منسجم با شرکت‌ها برای همکاری با بازیگران وارد بحث و گفت‌وگو می‌شوند و این شرکت‌ها که هر کدام طبیعتاً برنامه‌ریزی، سهامدار و... دارند برای بازیگرانی که با آن‌ها کار می‌کنند برنامه‌ریزی دقیقی در نظر می‌گیرند و این بلبشو از بین می‌رود.

انتهای پیام//

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: سرمایه وزارت فرهنگ و ارشاد صنعت درآمد فیلم سینمایی رسانه تغییر کاربری دستمزد رقابت صدا و سیما جوانان تهیه کننده نمایش خانگی احمد زالی علیرضا سبط احمدی شبکه نمایش خانگی تهیه کننده صدا و سیما پلتفرم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۰۳۹۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلایل حذف یک سریال از پلتفرم‌های ایرانی

آفتاب‌‌نیوز :

مهدی سیفی مدیرکل نظارت و تطبیق ساترا گفت: سریال «حشاشین» محصول کشور مصر است و روایت آن از تاریخ اسلام متضمن تحریف‌های فراوانی است که به نظر می‌رسد با رویکرد سیاسی مغرضانه تولید شده است. بر همین اساس طبق نظر شورای صدور مجوز ساترا انتشار سریال «حشاشین» (The Assassins)، در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران مورد تایید نیست.

همچنین در این زمینه امید علی مسعودی؛ عضو شورای سواد فضای مجازی ساترا درباره این سریال و لزوم حذفش از پلتفرم‌ها می‌گوید: «پخش سریال حشاشین محصول شبکه تلویزیونی مصر از ماه مبارک رمضان از این شبکه و پلتفرم‌های نمایش خانگی در ایران و کشور‌های عرب زبان آغاز شد و همچنان این سریال در حال کسب مخاطب بیشتر از طریق سکو‌های نمایش خانگی است. سریال حشاشین با بودجه‌ای ۱۲ میلیون دلاری ساخته شده و یکی از پرخرج‌ترین سریال‌های تاریخ کشور‌های عرب زبان به شمار می‌رود. این سریال دست روی کاراکتری گذاشته که تاریخ درباره آن روایات متعددی را مطرح کرده و تاکنون دستمایه ساخت بازی‌های ویدیویی مشهوری با نام «اساسینز کرید» (فرقه آدمکشی) و تولید فیلم و سریالی به همین نام بر اساس این بازی و حتی نوشته شدن یک سری رمان و کمیک بوک (داستان مصور) از روی آن بوده است.» وی در ادامه یادآور می‌شود: «نوجوانان جهان با دنیای دروغینی که کمپانی فرانسوی بازیسازی یوبیسافت از جهان حشاشین ساخته آشنایی دارند و متاسفانه فریب قصه‌های دروغ این بازی و مشتقات آن (کتاب‌ها و سریال و…) را خورده‌اند. پیش از این بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اقدام شایسته‌ای در برابر دروغ‌هایی که در این فرنچایز بازی ویدیویی مطرح شده انجام نداده بود و حالا با تولید و انتشار سریال مذکور از شبکه نمایش خانگی ساترا نیز در معرض آزمونی تازه قرار گرفته است.

برجسته کردن فرقه‌ها از پروژه‌های مهم صهیونیسم جهانی به شمار می‌رود و تصور می‌شود که تولید و پخش چنین سریال پر هزینه‌ای نیز با همین سیاست‌ها همسو باشد. این سریال با پخش در ایام ماه مبارک رمضان که ماه همدلی مسلمانان است، سعی کرد تا اختلافات مذهبی مسلمانان را به تبلور بکشد. یکی از اهداف سریال حشاشین این بود که ترور و سرآغاز ترور را به اسلام و به خصوص به شیعه‌ها ربط دهد. شاهد این نظریه آن است که در این سریال تاکید میشود که تروریست از جهان عرب متولد نشده است بلکه شهر‌های ری، قم و اصفهان را منشاء تروریست معرفی میکند.»

همچنین مسعودی در بخش دیگر صحبت هایش تصریح می‌کند: «تولید و انتشار این سریال که از نظر تاریخی محلی از اعراب ندارد و اشکالات ریز و درشتی به فیلنامه آن وارد است در پلتفرم‌های نمایش خانگی ایرانی همراه با انتشار در پلتفرم‌های عرب زبان، این ضرورت را بیشتر از گذشته مطرح کرد که لازم است انتشار تمام سریال‌های خارجی نیز همچون سریال‌های داخلی ناچار به اخذ مجوز از سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) شود.

حالا که شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال تدوین آیین نامه محتوایی شبکه نمایش خانگی است پیشنهاد میکنم در این آیین نامه انتشار سریال‌های خارجی نیز مشمول ممیزی پیشینی شود، چون زمانی که سریالی خارجی از شبکه نمایش خانگی پخش میشود، قطعا حتی اگر بعدا از شبکه نمایش خانگی حذف شود، دیگر این حذف کارایی لازم را نخواهد داشت، ضمنا توجه به این نکته ضروری است که پیشگیری بهتر از درمان است و چنانچه سریال‌های خارجی قبل از پخش ممیزی شوند، این امر آسیب کمتری برای خانواده‌های ایرانی خواهد داشت.»

منبع: همشهری آنلاین

دیگر خبرها

  • دلایل حذف یک سریال از پلتفرم‌های ایرانی
  • سریال جدید مهران مدیری؛ در «پدر قهوه» چه می‌گذرد؟
  • مهران مدیری در سکوت قهوه‌اش را می‌خورد؟
  • مهران مدیری باز هم در سکوت قهوه‌اش را می‌خورد؟
  • مهران مدیری باز هم در سکوت قهوه می‌خورد؟
  • کدام کارگردان‌ها مشغول ساخت سریال هستند؟
  • شبکه نمایش خانگی مروج چه اندیشه‌ای است؟!
  • «پدر قهوه»؛ سریال جدید مهران مدیری درباره چیست؟
  • بعد از «اسکار» مهران مدیری با «پدر قهوه» در شبکه نمایش خانگی
  • کدام کارگردان‌ها مشغول ساخت سریال‌ هستند؟