Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@03:18:28 GMT

بروجرد در آستانه ماه محرم سیاه‌پوش شد

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۰۴۰۶۵

بروجرد در آستانه ماه محرم سیاه‌پوش شد

به گزارش ایرنا، با نگاهی کلی به بازار بروجرد به وضوح می توان بوی محرم را از میان عود و گلاب و اسفند و طبل و لباس‌های سیاه محرمی مشاهده کرد، این روزها بیشترین خرید مردم از بازار اجناس محرمی است که همه به عشق امام حسین(ع) رقم می‌خورد.

اماده کردن مساجد و حسینیه ها و غبارروبی آنها برای برپایی ایین‌های عزاداری و ساماندهی هیات و آماده نمودن ادوات و تجهیزات صوتی عزدارای همه و همه نشان از ارادت به سرور و سالار شهیدان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برپایی تکایایی خانگی از سوی بانوان با عنوان سقاخانه ایین دیگری است که هرساله براساس نذربانوان برپا می‌شود، قدمت برپایی سقاخانه در بروجرد به عزاداری مردم برای سید و سالار شهیدان می رسد، که با گذشت زمان از رونق بیشتری برخوردار شده و مورد استقبال عزاداران حسینی قرار گرفته است.

مردم بروجرد با نزدیک شدن به ایام محرم یک اتاق از منزل خود را با پارچه سیاه پوش کرده و منبری پلکانی که چراغ هایی روی آن قرار دارد در گوشه ای از خانه قرار داده تا سقاخانه ای برای عزاداری محرم برپا شود.

مردم بروجرد شب‌ها با خانواده در محله خود به سقاخانه ها رفته و به عزاداری می پردازند، صاحب خانه با چای، خرما و کیک های سنتی از مردم پذیرایی می کند، عزاداران حسینی در این شب‌ها سقاخانه های محله خود را برای عزاداری انتخاب می کنند.
رییس اداره میراث فرهنگی و گردشگری بروجرد گفت: یکی از مردمی ترین مراسم سنتی عزاداری در بروجرد سقاخانه ها هستند که در همه نقاط مختلف شهر برپا می شود.

حجت اله یارمحمدی افزود: سقاخانه های بروجرد، آیینی سنتی که قدمتی دیرینه دارد، این مراسم در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شده و در ایام محرم محلی برای عزاداری عاشقان سید الشهدا(ع) است.

رییس تبلیغات اسلامی بروجرد گفت: در ماه محرم ۴۶۳ هیئت شهری و ۲۸۰ هیئت روستایی دارای مجوز ساماندهی شده اند.

حجت الاسلام سیدنصرت اله موسوی افزود: در این زمینه کار اعزام حدود ۲۰۰ مبلغ بومی و غیر بومی برای توسعه و ترویج شعایر دینی و فرهنگ عاشورا در حال انجام است.

به گفته وی کار نظارت بر برپایی تکایا، سیاه پوش کردن معابر و خیابان‌ها و توزیع نذورات بین هیات مذهبی در حال اجرا است.

ححت الاسلام موسوی افزود: آیین ویژه عزاداری شب و روزهای دهه اول محرم همزمان با سراسر کشور به همت هیات عزاداری و با حضور پرشور مردم با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و نکات بهداشتی برگزار خواهد شد.
وی بیان کرد: تجمع بزرگ عاشوراییان در روز عاشورا و سالروز شهادت سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) و یاران با وفایشان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در میدان قیام بروجرد برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین عزاداران با حفظ فاصله اجتماعی و رعایت نکات پیشگیری از شیوع کرونا، به اقامه نماز ظهر عاشورا به یاد نماز آخر حسین بن علی (ع) خواهند پرداخت.

رییس تبلیغات اسلامی بروجرد گفت: داغ حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) و یاران باوفایش سرد شدنی نیست و فداکاری، ولایت‌مداری، ایثار و شجاعت حضرت ابوالفضل‌العباس (ع) همواره در دل‌ها زنده است.

حجت الاسلام موسوی افزود: روحیه عاشورایی، استقامت در مسیر خداخواهی و ظلم‌ستیزی و اسوه‌گیری از امام حسین (ع) همچنان در حال انتقال به نسل‌های بعد است و هیچ عاملی را توان مقابله با آن نیست.

برچسب‌ها بروجرد ماه محرم هیأت عزاداری لرستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بروجرد ماه محرم هیأت عزاداری بروجرد ماه محرم هیأت عزاداری لرستان سقاخانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۰۴۰۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷۰ هزار قطعه زمین در طرح جوانی جمعیت تامین شد

ایسنا/لرستان معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن گفت: سال گذشته وعده تامین ۷۰ هزار قطعه زمین در طرح جوانی جمعیت محقق شد.

ارسلان مالکی شامگاه هشتم اردیبهشت‌ماه در حاشیه بازدید از سایت نهضت ملی مسکن بروجرد در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: در بعضی از شهرهای لرستان تأمین زمین نهضت ملی مسکن با تأخیر مواجه شده و همین موضوع باعث شده است که برای همه متقاضیانی که تائید نهایی شده نتوانیم زمین مورد نیاز را تأمین کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بازدید امروز از سایت نهضت ملی مسکن در استان و بروجرد و جلسه شورای مسکن به این منظور انجام شده تا تدبیری برای تأمین و تعیین تکلیف اراضی مورد نیاز انجام شود.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن اضافه کرد: در سایت مسکن ملی بروجرد زمین مورد نیاز تأمین شده و پروژه شروع شده است، در سایت مشکلاتی مانند تسهیلات وجود دارد که با حضور استاندار موضوعات مطرح می‌شود و رفع خواهد شد.

مالکی با اشاره به زمان واگذاری و اتمام کار، افزود: طرح نهضت ملی مسکن چند بخش و متغیر دارد که تأمین زمین، آورده مردم و بخش تسهیلات متغیرهای نهضت ملی مسکن است.

وی تصریح کرد: آنچه باید دولت پیگیری کند تسهیلات است که تلاش می‌کنیم در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهیم تا فشار کمتری به مردم وارد شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با هم‌افزایی و مدیریت صحیح سایت مسکن ملی بروجرد تا سال آینده تکمیل و واحدها به متقاضیان تحویل داده می‌شود.

مالکی با اشاره به طرح جوانی جمعیت گفت: در طرح جوانی جمعیت خودمان را مکلف می‌دانیم برای همه مشمولین زمین مورد نیاز را تأمین کنیم.

وی بیان کرد: در بروجرد هم خوشبختانه تأمین زمین مورد نیاز با مشکلی مواجه نیست اما در بقیه شهرها مثل خرم‌آباد تأمین زمین طرح جوانی جمعیت تابع همان نهضت ملی مسکن است.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن اظهار کرد: در طرح نهضت ملی مسکن تاکنون ۴۵ هزار هکتار تأمین زمین انجام شده و بالغ‌بر ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد در مراحل مختلف اجرا هستند.

مالکی اضافه کرد: در طرح جوانی جمعیت وعده کردیم که ۷۰ هزار قطعه زمین را تأمین کنیم که خوشبختانه وعده سال گذشته محقق شد امسال هم برای مشمولین زمین مورد تأمین خواهد شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۷۰ هزار قطعه زمین در طرح جوانی جمعیت تامین شد
  • پرچم یا حسین در تظاهرات حامیان فلسطین در لندن + فیلم
  • شهرداران از مصائب شهری با استاندار سخن گفتند
  • تصاویری از نوه و نتیجه امام خمینی در مراسم عزاداری فوت عروس ارشد امام (ره)
  • برپایی نمایشگاه خوداتکایی دانش‌آموزان کردستان در سنندج
  • برپایی بیش از ۸ هزار محفل شیرخوارگان حسینی در ۴۵ کشور
  • فضای سبز بروجرد با پساب آبیاری می‌شود
  • عزاداری زنان با لباس‌های عجیب و غریب در خیابان
  • عنایتی با پیکان جوانان مقابل تیم محرم
  • کشف و ضبط ۱۰ کیلوگرم مواد مخدر در بروجرد