Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی فتوحی امروز در نشست خبری که به مناسبت روز انتقال خون برگزار شد، با بیان اینکه کمبود اعتبار در اداره کل انتقال خون در آینده نزدیک منجر به اختلال در ارائه خدمات می‌شود، گفت: این امر ما را با مشکل مواجه کرده است و ما را از استاندارد‌ها دور خواهد کرد.

وی با بیان اینکه تأمین اعتبار برای توسعه مراکز اهدای خون با توجه به افزایش مراجعات برای اهدای خون امری ضروری است، ادامه داد: این در حالی است که تأمین اعتبار درگیر برخی از مسائل سیاسی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مدیرکل انتقال خون استان اصفهان در ادامه با اشاره به اینکه در بسیاری از کشور‌ها کرونا منجر به کاهش اهدای خون به میزان بیش از ۳۰ درصد شد، گفت: این در حالی است که در کشور ما این میزان کاهش کمتر از ۱۰ درصد بود و در استان اصفهان نیز هشت درصد بود.

وی با بیان اینکه مردم اصفهان در زمینه اهدای خون رتبه سوم را دارند، گفت: باید از مردم نوعدوست استان اصفهان قدردانی کرد.

فتوحی با بیان اینکه در دوران شیوع کرونا بیماران بهبود یافته در برهه‌ای از زمان نقش مؤثری در درمان کرونا داشتند، اضافه کرد: پلاسمای کووید نیز دستاوردی بود که در کشور محقق شد و در استان اصفهان سومین رتبه تولید این پلاسما را داشتیم.

وی ادامه داد: هنوز روش درمان کرونا از طریق پلاسمای کوویدی در پژوهش‌های ما موجود است، در کشور این روش درمانی به یکباره حذف شد واین در حالی است که در روش‌های درمان در دیگر کشور‌ها هنوز وجود دارد.

میزان اهدای خون جوانان کاهش یافت

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان با اشاره به کاهش تعداد اهداکنندگان خون جوان در استان اصفهان افزود: در زمینه افزایش اهداکنندگان جوان و بانو باید فرهنگ‌سازی جدی صورت گیرد و این در حالی است که ما از ۱۸ تا ۶۵ سال امکان اهدای خون را داریم، در گذشته ۲۵ تا ۴۵ ساله‌ها بیشترین اهداکنندگان بودند و این در حالی است که امروز حداقل سن به ۳۵ سال نزدیک شده است.

وی در خصوص توزیع خون و فرآورده‌های خونی دریافت شده در استان اصفهان گفت: ما نه تنها به استان اصفهان بلکه به دیگر استان‌ها نیز خدمات می‌دهیم و از این رو اقدامات ملی انجام می‌دهیم.

فتوحی با بیان اینکه سه درصد از اهداکنندگان خون استان اصفهان بانو و ۹۷ درصد مردان هستند، اضافه کرد: این در حالی است که در برخی از استان‌های کشور میزان اهدای خون بانوان به ۳۵ درصد می‌رسد.

دسترسی بانوان به مراکز اهدای خون دچار مشکل است

وی با بیان اینکه عدم دسترسی راحت به مراکز اهدای خون می‌تواند دلیلی بر عدم اهدای خون بانوان اصفهان باشد، ادامه داد: در تهران طرح اهدای خون سیار در محلات با مشارکت خوب بانوان روبه‌رو شد و در صورت تأمین اعتبار این اقدام را در استان اصفهان نیز اجرایی خواهیم کرد.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان در ادامه با بیان اینکه با تغییر سبک زندگی در جوانان و استفاده از خالکوبی و تتو در بانوان افزایش یافته است، تصریح کرد: این افراد امکان اهدای خون تا یک سال را ندارند.

وی در خصوص کمبود پایگاه‌های اهدای خون در استان اصفهان نیز ابراز داشت: برای حل این چالش با نهاد‌های مختلف رایزنی کرده‌ایم، ما نیاز به دو پایگاه در اندازه خواجو هستیم و برای این امر همکاری خیران را نیز داریم.

فتوحی با بیان اینکه بیماران مبتلا به تالاسمی جامعه هدف انتقال خون هستند، گفت: اگر اختلالی در روند اهدای خون صورت گیرد با مشکلات جدی روبه‌رو خواهیم شد.

وی با بیان اینکه اداره انتقال خون دچار بحران مالی است، افزود: بودجه انتقال خون استان اصفهان تا نیمی از سال تأمین کننده نیاز ما است و باید در این زمینه بازنگری شود.

اتباع خارجی امکان اهدای خون ندارند

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان در خصوص اهدای خون اتباع خارجی و معتادان نیز اضافه کرد: اتباع مجاز با شرایط خاص امکان اهدای خون دارند، اما به صورت روتین امکان اهدای خون را ندارند.

وی در خصوص فروش خون نیز گفت: از زمان راه‌اندازی رسمی انتقال خون فروش خون را نداریم، ما اهداکنندگان داوطلبانه خون را داریم و هیچ اجباری برای اهدای خون نداریم.

فتوحی در خصوص گروه‌های خونی نادر در استان اصفهان اضافه کرد: گروه خونی ٱ بمبئی در استان اصفهان به نسبت بیشترین فراوانی را دارد، بانک اطلاعاتی این افراد را داریم و در صورت نیاز افراد را فراخوان و از خون آن‌ها استفاده خواهیم کرد.

وی گفت: فرآورده‌های خونی نادر نیز به روش‌های مختلف و مطابق با استاندارد‌های دنیا منجمد و نگهداری می‌شود که برخی از آن‌ها بعضاً به مدت ۱۰ سال امکان استفاده دارد.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان در ادامه در خصوص آمار اهدای خون در استان اصفهان در سال گذشته افزود: در این بازه زمانی ۲۶۰ هزار و ۹۷۴ انواع فرآورده‌های خون در استان تولید شده که نسبت به سال ۹۹ بیش از ۱۳ درصد افزایش داشته است.
افزایش درخواست بیمارستان‌ها به فرآورده‌های خونی
وی با بیان اینکه ما بر اساس نیاز بیمارستان‌ها فرآورده تولید می‌کنیم، اضافه کرد: درخواست بیمارستان‌ها سالانه افزایش می‌یابد که اصلی‌ترین دلیل آن اضافه شدن تخت‌های بیمارستانی است و از سویی باید توجه داشت که افزایش سن جمعیت نیز در این زمینه تأثیر گذار است از سوی دیگر نیز بیماران استان‌های دیگر به اصفهان مراجعه می‌کنند و در این زمینه جراحی قلب بیشترین مصرف خون را دارد که در هفت بیمارستان اجرایی می‌شود.

فتوحی با بیان اینکه اهدای خون نهاد دولتی است و از این رو ما امکان توسعه به اندازه نیاز مراکز درمانی خیریه‌ای و بخش خصوصی را نداریم و از این‌رو توسعه مراکز اهدای خون امری ضروری است.

وی تصریح کرد: همچنین طرح پلاسما پلاکت آفرزیس سال‌هاست در کشور اجرایی می‌شود و در سال گذشته سه هزار و ۸۲۲ واحد در استان تولید شده که نسبت به سال ۹۹ بیش از ۳۰ درصد افزایش تولید را داشته ایم.

مدیر کل انتقال خون استان اصفهان گفت: در سال گذشته ۱۶۵ هزار و ۹۰ نفر مراجعه کننده داشتیم که ۱۳۳ هزار و ۹۴۳ نفر موفق به اهدای خون شدند امسال نیز ۵۷ هزار مراجعه کننده داشتیم که بیش از ۴۶ هزار نفر امکان اهدای خون داشتند.
کمبود ۱۰ درصد نیروی انسانی در انتقال خون اصفهان
وی همچنین به کاهش مراجعات برای اهدای خون برای بار اول گفت: این امر در بین بانوان و جوانان بیشتر دیده می‌شود.

فتوحی تصریح کرد: همچنین باید توجه داشت که ۱۰ درصد از نیروی انسانی انتقال خون اصفهان بازنشسته شده و هنوز نیروی جایگزین نداریم.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: انتقال خون تامین اعتبار اهدای خون مدیرکل انتقال خون استان اصفهان مراکز اهدای خون امکان اهدای خون استان اصفهان فرآورده های خون تأمین اعتبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۰۴۶۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علم‌الهدی: تأمین معیشت کارگر برای همه مسؤولان ضرورت دارد

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛ سید احمد علم‌الهدی امروز (۱۴ اردیبهشت ماه) در خطبه‌های نماز جمعه مشهد در حرم مطهر رضوی (ع) با اشاره به فرارسیدن سالروز شهادت امام صادق (ع) اظهار کرد: امام صادق (ع) یک وجه تقارن و تشابه نزدیکی با وجود اقدس ولی نعمت ما، علی‌ بن موسی‌ الرضا(ع) داشتند؛ امام صادق (ع) نخستین نفری بود که ولادت امام رضا (ع) را بشارت داد و دوم آنکه شهادت امام صادق (ع) از نظر زمانی مقارن با ولادت امام رضا (ع) بود که انگار سرچشمه علم و فضائل امام صادق (ع) وقتی از دنیا رفت، در وجود ولی معصوم دیگری همچون امام رضا (ع) دوباره متولد شد تا همه از آن بهره‌مند شوند.

بیشتر بخوانید؛ برای حل مشکلات معیشتی همه مردم باید احساس تکلیف کنند

وی با دعوت از زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی برای حضور در اجتماع بزرگ صادقیون، ادامه داد: مانند سال‌های قبل، فردا به‌مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت رئیس مذهب جعفری، زائران و مجاوران امام هشتم (ع) از میدان شهدا به سمت حرم مطهر رضوی راهپیمایی برگزار می‌کنند. اجتماع عظیم صادقیون از آن سنت‌های حسنه و نیکی است که همه می‌توانند به نیت عرض تسلیت و ابراز ارادت به محضر امام رضا (ع) در آن شرکت کنند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به فرا رسیدن هفته معلم و هفته کارگر، بیان کرد: کارگر، عنصر سازنده در جامعه است و توسعه اقتصادی، رشد اقتصادی و جهش تولید به مدد بازوان توانمند او تأمین می‌شود.

وی با اشاره به آیه ۲ سوره مبارکه جمعه، تأکید کرد: قول مشهور این است که امام (ره) فرمود معلمی شغل انبیاست، اما اشاره امام به هر معلمی نیست، زیرا خداوند در قرآن سه شغل برای پیامبران الهی عنوان کرده است؛ آنجا که می‌فرماید «هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ» و تصریح می‌کند که پیامبران، آیات الهی را برای مردم می‌خواندند، آن‌ها را تزکیه می‌دادند و کتاب و حکمت به ایشان می‌آموختند. این سه عنوان، سه شرطی است که اگر معلم به آن پایبند بود، آن زمان است که می‌توان گفت آن معلم رهروی طریق انبیاست.

تولید هویت؛ تکلیف اصلی معلمان

امام جمعه مشهد با بیان اینکه تولید هویت برای مردم، بزرگترین رسالت انبیای الهی بود، گفت: همه انسان‌هایی که در دوران حیات با برکت رسول اکرم (ص) در قبایل، عشایر و دسته‌های مختلف که گرفتار امیال نفسانی بودند، بر هم شمشیر می‌کشیدند و قتل و غارت را در روابط خود حاکم می‌کردند، به دست پیامبر اسلام (ص) هویت یافتند، تبدیل به امت شدند و جامعه‌سازی کردند. بر همین اساس هم بود که رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با معلمان تأکید کردند که پرورش هویت دانش‌آموزان در کنار علم‌آموزی، بر معلمان ضرورت دارد.

علم‌الهدی اظهار کرد: معلم مکلف است پیش از آموزش، به دانش‌آموز هویت ملی و دینی ببخشد، زیرا از اساس، هویت دینی محور هویت ملی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش مکلف است فرهنگ ملی و دینی را به دانش‌آموز تعلیم دهد، بیان کرد: اگر این فرهنگ به درستی منتقل شد، آن زمان، نسل آینده‌ساز دیگر خودباختگی هویتی نخواهد داشت و غرب‌گرا و غرب‌زده نخواهد بود.

او ادامه داد: آنچه امروز در دانشگاه‌های آمریکا در حال وقوع است، اینکه استاد دانشگاه را روی زمین می‌کشند و دانشجو را به شدیدترین شکل ممکن سرکوب می‌کنند، همه این‌ها تابلوی لیبرال دموکراسی و تمدن غربی است که امروزه در آمریکا به چشم می‌آید. حقیقت این‌ها همین است، واقعیت این‌ها همین است. دانش‌آموز اگر هویت پیدا کند، به این‌ها وابسته نمی‌شود.

وی افزود: پس از هویت‌بخشی، خداوند تزکیه را مقدم بر تعلیم دانسته است. به همین دلیل، ما نیز تأکید داریم که باید پرورش مقدم بر آموزش باشد. البته در مقوله پرورش نمی‌توان فقط به دبیران پرورشی اکتفا کرد، زیرا اصل تربیت از همان معلمی آغاز می‌شود که در حال تعلیم است. آن عظمتی که معلم به‌خاطر علمش در چشم دانش‌آموز دارد، بهترین ابراز تربیت است. اگر معلم دغدغه‌مند و این سه خاصیت را داشته باشد، یعنی به دانش‌آموز هویت داد، او را تربیت کرد و تعلیم را به حد کمال به اجرا درآورد، آن زمان است که رهروی طریقت انبیاست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1229329 برچسب‌ها سیداحمد علم الهدی

دیگر خبرها

  • تأمین مالی  ۲ میلیارد دلاری  برای انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان
  • تأمین مالی حدود ۲ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی برای انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان
  • تخصیص ۲ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی برای انتقال آب خلیج فارس
  • تخصیص ۲ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی برای انتقال آب خلج فارس
  • ضرورت توزیع عادلانه اعتبارات برای شهرستان‌های بهار و کبودراهنگ
  • ضرورت افزایش مراکز معاینه فنی خودرو در شهرستان‌ها
  • اهدای ۴۴۰۹ سری جهیزیه به نوعروسان هرمزگانی
  • علم‌الهدی: تأمین معیشت کارگر بر همه مسؤولان ضرورت دارد
  • علم‌الهدی: تأمین معیشت کارگر برای همه مسؤولان ضرورت دارد
  • تأمین معیشت کارگر برای همه مسؤولان ضرورت دارد