Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-30@22:43:54 GMT

تکرار اُمیکرون روی موج هفتم

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۰۴۹۸۲

تکرار اُمیکرون روی موج هفتم

فاصله‌ها به کمترین حد ممکن رسیده همه در ازدحام مطب به دنبال جایی برای ایستادن هستند، به عطسه‌ها و سرفه‌هایی هم که پیشتر کفایت می‌کرد برای رعایت فاصله‌ها، دیگر اهمیتی داده نمی‌شوند و همه با داشتن علائمی شبیه بهم و نگاه‌هایی خسته و کلافه از فضای بسته مطب رفتن به پیشگاه پزشک را انتظار می‌کشند.

به گزارش ایران آنلاین، نوزادان و کودکان که تعدادشان در آن فضا کم نیست، تحمل فضای بسته، محدود و پرازدحام مطب را ندارند و بیقراری شان را با گریه های پی در پی نشان می دهند، تا شاید راه فراری از آن فضا را پیدا کنند، گریه هایی که برای لحظاتی بعد از شنیدن فریادهای جیغ مانندی که از اتاق تزریقات مطب فضا را پر می کند برای لحظه‌ای قطع و مجدد از سر گرفته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای کم کردن ازدحام مطب منشی چاره را در این می بیند که از لیست بلند و طولانی جلوی دستش ۱۰ تا ۱۵ نفر را راهی اتاق پزشک کند تا جایی که درب ورودی اتاق پزشک هم باز گذاشته می شود و ادامه صف ویزیت تا تکیه گاه صندلی منشی می رسد.

بانوی سالمندی صدایش از میان جمعیت بلند می شود که لطفا فاصله را رعایت کنید تا ما که سالم هستیم، اُمیکرون نگیریم، اما همه با چشم های بی تفاوت نسبتا گرد شده از بالای ماسک نگاهی به همدیگر می کنند و آن صدا هم در فضا گم می شود که اگر فاصله ای بود رعایت می شد.

همان بانوی سالمند بعد از ساعت ها انتظار و ویزیت شدن  با شنیدن این جمله از پزشک که حاج خانم اُمیکرونِ ! همه اُمیکرونن ! با بیانی همراه با انتقاد و بلند تر از معمول خطاب به پزشک گفت: آقای دکتر یعنی هر سرماخوردگی را دوباره می گویید اُمیکرون است و منتظر پاسخ نمی ماند و می رود تا از میان جمعیت راهی برای خروج پیدا کند!

بیمارانی هم اطراف میز منشی که در محفظه ای شیشه ای مانند طراحی شده، حلقه زده اند تا نوبتی که تلفنی هماهنگ شده را نهایی کنند.

رساندن صدا به منشی کار چندان راحتی نبود و نفس در نفس شدن ها با بقیه بیماران و گاه شنیدن سرفه ای درست در نزدیک ترین فاصله به صورتت و البته عطسه ای که از پس ماسکی پایین تر از جایی که باید باشد، آرام و قرارت را بهم می زد اما گویی راه فراری هم نبود.

مرد میانسالی در پاسخ به انتقادی که آقا لطفا کمی فاصله بگیر حداقل موقع عطسه کردن وقتی که ماسک را درست نزده ای می گوید: فاصله راباید قبل تر از اینها رعایت می کردی الان دیگر فایده ای ندارد همه دوباره مثل هم شده ایم مرد این را می گوید و با بی میلی ماسک روی صورتش تا زیر چشم هایش بالا می کشد.

ازدحام و علائم و حال و هوایی که برای هیچ کس ناآشنا نیست مجدد بر فضای مطب ها و مراکز درمانی حاکم شده است، پس از طی دوره‌ آرامش در آمارهای کرونایی، دوباره روند بیماری کرونا صعودی شده و اکنون در آغاز موج هفتم آن قرار داریم؛ موجی که پیش‌بینی دقیقی از قله آن وجود ندارد و متخصصان، تکمیل واکسیناسیون و رعایت جدی پروتکل‌ها را شرط عبور کم‌خطر از آن و نزول مجدد آمارها می‌دانند.

ویروس کرونای سرکش در جهان بعد از حدود سه سال با اجرای برنامه های واکسیناسیون فروکش کرد تا جایی که برای روزهایی میزان مرگ و میر به صفر رسید و این رویداد خوشایند با عناوینی همچون صفرهای شیرین یا صفرهای رویایی در رسانه ها مورد توجه قرار گرفت.

در ابعاد اجتماعی خیلی زود سبک زندگی به دوران قبل از شیوع کرونا بازگشت و مجالس عزا و عروسی، مسافرت و مهمانی و اماکن عمومی شلوغ تر از دوران پیش از کرونا شد.

وجود هشدارهای نه چندان جدی و قاطع مبنی بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی  و برداشتن محدویت های کرونایی و فراموش کردن ماسک ها به عنوان یکی از موثرترین اقلام پیشگیری از انتقال ویروس در مدت کوتاهی موج هفتم از راه رسید.

موج هفتم را باید موج غافلگیری کرونا دانست چرا که بیشتر مردم هنوز به اهمیت موضوع واقف نیستند و حال و هوای قرمز کرونایی نتوانسته مانع اجتماعات بدون رعایت شیوه نامه های بهداشتی شود، شاید تا در اول راه موج هفتم قرار گرفته ایم بتوان با بسیج عمومی مردم و مسوولان و در نهایت اجتماعی سازی آن مانع از آمار بالای ابتلا و مرگ و میر شد.

بنابر اعلام متخصصان، ویروسی که اکنون در گردش است زیرسویه BA۴ و بیشتر از آن، زیرسویه BA۵ اُمیکرن است. البته این زیرسویه بیشتر علائم تنفسی فوقانی و علائمی نظیر عطسه، سرفه، آبریزش بینی و در برخی‌ها اسهال و در برخی‌ها هم خستگی و کوفتگی و تب ایجاد می‌کند و اغلب درگیری شدید تنفسی نمی‌دهد، با این حال برای افراد دارای بیماری‌های همزمان مانند بیماران دیابتی، نارسایی کلیه و فشار خون می‌تواند دردسرساز باشد و لازم است که این افراد به صورت ویژه در نظر گرفته شوند.

بنا بر گفته وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی علت شیوع کرونا در موج هفتم، اُمیکرون نوع BA۵ است که سرعت انتشار آن ۱۸ برابر بیشتر از کرونای اولیه است، اگر کسی به این سویه مبتلا شود به سرعت می‌تواند دیگران را مبتلا کند که ماسک می‌تواند از شیوع آن جلوگیری کند و همچنین افراد مبتلا باید تا یک هفته خود را قرنطینه کنند. 
همچنین به گفته متخصصان، هرچند میزان بیماری‌زایی و کشندگی این زیرسویه نسبت به نوع دلتا خیلی کمتر است، اما نمی‌توان هیچ پیش بینی دقیقی درباره این ویروس داشت.

مدیر گروه بیماری‌های واگیر شبکه بهداشت و درمان بروجرد در گفت وگو با ایرنا می گوید: در مجموع در شرایط فعلی و آغاز موج هفتم، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و به‌ویژه استفاده از ماسک در اماکن عمومی، ضروری است و مردم نیز باید برای تکمیل واکسیناسیون خود اقدام کنند.

مژگان نوابی با تاکید بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی در پیشگیری از کرونا گفت: در موارد قبلی سیستم ایمنی فرد باعث جلوگیری از عفونت مجدد می‌شد ولی این ایمنی در مورد زیرسویه‌های اُمیکرون تا حدود زیادی وجود ندارد و عفونت تا چهار هفته بعد از ابتلا محتمل است.

وی بیان کرد: بنا بر تاکید وزارت بهداشت افراد ۶ ماه پس از آخرین واکسیناسیون، دُز یادآور واکسن کرونا را تزریق کنند، افراد بالای ۱۸ سال باید دُز یادآور واکسن بزنند و افراد ۱۲ تا ۱۸ سال  که دچار بیماری های زمینه ای هستند هم باید اگر ۶ ماه از آخرین واکسیناسیون آنها گذشته نسبت به انجام واکسیناسیون دُز یادآور اقدام کنند.

مدیر کنترل بیماری های واگیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان بروجرد با انتقاد از وضعیت واکسیناسیون در کودکان پنج تا ۱۲ سال در بروجرد اضافه کرد: والدین نسبت به واکسیناسیون این گروه سنی از فرزندان خود اقدام نمی کنند در صورتی که آنچه باعث کاهش موارد ابتلا و مرگ و میر کرونا شده واکسیناسیون است.

وی با اشاره به باورهای غلط مردم و فرار از پذیرش ابتلا به کرونا ادامه داد: بسیاری از مراجعان به مراکز درمانی که تمام علائم دارند سعی در آوردن بهانه هایی همچون باد کولر و غذای بد و موارد مشابه دارند که بگویند ما کرونا نداریم و همین تصورات باعث می شود تا به موقع نسبت به درمان خود اقدام نکنند و باعث انتشار بیشتر ویروس شوند.

نوابی افزود: در این سویه جدید هر فرد مبتلا می تواند تا ۱۸ نفر را مبتلا کند پس مردم باید در رعایت شیوه نامه بهداشتی جدی باشند تا بتوان با مشکلات کمتری از این موج عبور کرد. به جای فرار از موضوع با مشاهده هر گونه علائم اعم از تب،  گوارشی و دل دردهای گاه گاهی، تک سرفه ها و سایر علائم مشابه باید به موقع نسبت به درمان اقدام کرد.

شمار شهرهای قرمز و نارنجی دوباره افزایش یافته است؛ به طوری که طبق آخرین اعلام وزارت بهداشت، در حال حاضر ۵۷ شهر در وضعیت قرمز، ۸۶ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۹۹ شهر در وضعیت زرد و ۱۰۶ شهر در وضعیت آبی است.

در استان لرستان نیز براساس آخرین رنگ‌بندی کرونایی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اکنون ۲ شهرستان لرستان در وضعیت قرمز کرونایی (فوق‌العاده خطرناک) قرار دارند.

شهرهای خرم‌آباد، سلسله در وضعیت قرمز، کوهدشت در وضعیت نارنجی، ازنا، الیگودرز، بروجرد، پل‌دختر، دورود، چگنی، رومشگان در وضعیت زرد و دلفان در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند.


 

انتهای پیام/

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: رعایت شیوه نامه شهر در وضعیت ا میکرون موج هفتم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۰۴۹۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح واکسیناسیون طیور در زنجان

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: در راستای مقابله با بیماری نیوکاسل، طرح واکسیناسیون طیور در زنجان اجرا شد.

محمدباقر حاج‌کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در زنجان اظهار کرد: در راستای برنامه ملی کنترل بیماری نیوکاسل و بر اساس وظایف قانونی سازمان دامپزشکی کشور در مبارزه با بیماری‌های دام و طیور و جلوگیری از سرایت و انتشار آنها، مرحله دهم واکسیناسیون رایگان طیور بومی و روستایی با استفاده از واکسن مقاوم به حرارت علیه بیماری نیوکاسل در سطح استان اجرایی شد.

وی با اشاره به اینکه نیوکاسل یک بیماری ویروسی است، گفت: در زمان وقوع به دلیل سرعت بالای انتشار بیماری در جمعیت طیور صنعتی و بومی معمولاً نمی‌توان درمان خاصی انجام داد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور دامپزشکی زنجان گفت: طی دو ماه گذشته بیش از ۳۵۷ هزار و ۷۰۰ قطعه طیور بومی در روستاهای شهرستان‌های تابعه استان با واکسن نیوکاسل مقاوم به حرارت به صورت آشامیدنی مورد واکسیناسیون رایگان قرار گرفتند.

حاج‌کاظمی گفت: نیوکاسل یکی از بیماری‌های مهم و قابل توجه در گله مرغ و خروس یا ماکیان است که در صورت بروز، سبب خسارات سنگین به پرورش‌دهندگان طیور صنعتی (مرغداری‌ها) و روستاییان می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با اجرای طرح واکسیناسیون رایگان جمعیت طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل علاوه بر بالا بردن سطح ایمنی در طیور بومی، مانع از سرایت بیماری به مجموعه‌های پرورش صنعتی طیور می‌شود.

کد خبر 748669

دیگر خبرها

  • واکسیناسیون ۱۰ هزار و ۷۴۴ قلاده سگ در قزوین
  • نقش کارگران در جهش تولید و رونق اقتصاد کشور انکارناپذیر است
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • طرح واکسیناسیون اتباع خارجی + فیلم
  • واکسیناسیون ۴۵۵ هزار طیور بومی در قزوین
  • آغاز واکسیناسیون فلج اطفال در افغانستان
  • آغاز کمپین واکسیناسیون فلج اطفال در افغانستان
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • اجرای طرح واکسیناسیون طیور در زنجان