Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاندار اردبیل گفت: فهم عالمانه از واقعه عاشورا باید در هیئت‌های مذهبی در دستور کار قرار گرفته که در این زمینه علما سعی دارند مردم را از بدعت‌ها و انحراف‌های شکل گرفته آگاه کنیم تا از اهداف خیانت‌آلود دشمنان جلوگیری شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل ، سید حامد عاملی صبح امروز در همایش طلایه‌داران تبلیغ در سالن ولایت اردبیل اظهار داشت: ماه محرم بهترین فرصت برای بهره‌گیری از عناصر هدایتگر قیام سیدالشهدا(ع) است تا چراغ هدایت و کشتی نجات امت اسلامی را در مسیر شایسته رهنمون کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: فهم عالمانه از واقعه عاشورا باید در هیئت‌های مذهبی در دستور کار قرار گرفته که در این زمینه علما سعی دارند مردم را از بدعت‌ها و انحراف‌های شکل گرفته آگاه کنیم تا از اهداف خیانت‌آلود دشمنان جلوگیری شود چرا که بهره‌گیری از سلوک و سیره اهل بیت(ع) نشان دهنده مسیر راه است و نباید مورد بی‌توجهی واقع شود.

استاندار اردبیل تصریح کرد: مکتب نجات‌بخش و رهایی‌بخش انسان‌ها برگرفته از مکتب انسان‌ساز سیدالشهدا است که در این زمینه مسیر سعادت سیدالشهدا مسیر امروز ملت ایران است تا بتواند با تشخیص مرز حق و باطل وابستگی‌های عصر کنونی را تشخیص داده و از دامنه تحقیر دشمن رهایی پیدا کند.

عاملی اظهار کرد: علما و روحانیون در هدایت امت اسلامی نقش‌آفرین و تاثیرگذار است که در این زمینه استراتژی مهم دشمن این است تا تمامی فضیلت‌های دینی و اعتقادی را بد جلوه دهد و با وابسته کردن روحانیون به رانت‌های حاکمیتی مردم را نسبت به ماهیت هدایتگرانه بدبین کند که این حرکت‌های ضدمردمی نشان خیره‌سری دشمنان است.

وی تصریح کرد: استراتژی مهم دشمنان این است تا فضیلت‌های دینی و اعتقادی را بد جلوه دهند و در موضوع حجاب و عفاف نیز سعی می‌کنند تا با معرفی علما و برچسب رانت حاکمیتی به آن‌ها با اصل مبانی دینی مبارزه کرده و افراد جامعه را در مقابل همدیگر قرار دهند.

استاندار اردبیل افزود: حرکت‌های نابخردانه دشمنان به دنبال مخدوش کردن جایگاه و عظمت روحانیون هستند در حالی که این فعالیت‌ها و اقدامات محکوم به شکست است که در این زمینه گام اول دشمن خدشه به مشروعیت نظام است و به همین منظور دشمن سعی دارد با ناکارآمد جلوه دادن نظام اسلامی حرکت‌های خباثت‌آلود به اهداف شوم خود دست یابد.

عاملی اظهار کرد: تلاش استکبار جهانی بر این محور است تا جامعه علما و روحانیون را در برابر چشم مردم تحقیر کند که در این زمینه نباید اجازه دهیم تا شان و جایگاه آن مورد لطمه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: دولت سیزدهم در تلاش است تا رویکرد تحول‌گرایی را ادامه دهد و با کنار گذاشتن روش‌های غلط پاسخگوی مردم و با نقش‌آفرینی در این زمینه ساختار غلط نظام اقتصادی کشور را بهبود ببخشد.

استاندار اردبیل افزود: وابستگی کشور به نفت آفت واقعی در دهه‌های اخیر است که در این زمینه با رفع موانع به دنبال تقویت نظام تولید ثروت حرکت‌های موثری رقم بخورد.

علما و روحانیون سربازان برخط جبهه فرهنگی هستند

در ادامه حجت‌الاسلام قاسم جعفرزاده مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل گفت: علما و روحانیون سربازان برخط جبهه فرهنگی هستند تا بتوانند از هویت و اصالت این حوزه صیانت شود که در این زمینه علما همواره در تبلیغ مبانی دینی و ارزشی پیشقدم هستند تا بتوانند در برابر هجمه‌های داخلی و خارجی مقاومت کنند.

وی تصریح کرد: در سایه تلاش علما و روحانیون دین الهی پابرجا مانده و در این زمینه با دعوت مردم به دنبال حفظ ارزش‌ها و آرمان‌های اعتقادی هستیم و با توجه به این که علما نقش مهمی در مخاطب‌شناسی دارند که به همین منظور به برکت خون سیدالشهدا در عرصه تبلیغ دستاوردهای خوبی برجا مانده و ایام محرم بهترین فرصت برای جاری‌سازی مبانی ارزشمند دینی است.

جعفرزاده ادامه داد: به برکت خون امام حسین(ع) مبانی ارزشی امر به معروف و نهی از منکر و مرز حلال و حرام به صورت آشکار مشخص است و در این زمینه عزاداری مصداق روشنی از گرایش روح انسان‌ها در مسیر خودسازی و پاکسازی گناهان است.

وی تصریح کرد: امنیت، اقتصاد و فرهنگ باید مردم پایه باشد تا محکوم به شکست نباشیم و بتوانیم در جریان‌سازی‌های فرهنگی مشارکت و حضور مردمی را شاهد باشیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل گفت: جامعه علما و روحانیون در حقیقت سربازان برخط جبهه فرهنگی هستند که از هویت‌های فرهنگی و ارزشی و اعتقادی صیانت می‌کنند و در این زمینه گفتمان‌سازی اندیشه ناب اسلامی در امر تبلیغ بسیار مهم و اساسی محسوب می‌شود که به همین منظور باید مشکلات جامعه به خوبی بیان شود.

جعفرزاده ادامه داد: دشمن درصدد است مردم را از مسیر اصلی دور کند و هر زمان که احساس می‌کند در خطر است به دنبال نقشه شومی است که نباید گرفتار آن شویم بلکه باید با عقلانیت در این حوزه‌ها تصمیم‌گیری شود.

ویژه‌برنامه‌های حرم مطهر رضوی در دهه اول محرم/ از برگزاری سه نوبت عزاداری تا آیین‌‌ سیاه‌پوشان حرم امام جمعه اردبیل: عزاداری سیدالشهدا لبیک‌گویی به فرمان الهی است مراسم عزاداری امام حسین(ع) بهترین فرصت برای پاسخگویی به شبهات اعتقادی جوانان است

وی تصریح کرد: برخی ضعف و نارسایی‌ها در حوزه‌های اقتصادی و عملکردی مشهود است که به همین منظور باید با نقد درست در مسیر اصلاح حرکت شود و اجازه ندهیم مردم با ناامیدی کاری را به پیش ببرند و در این راستا از علما و روحانیون انتظار می‌رود از تریبون تبلیغ دینی در ایام ماه محرم استفاده و نسبت به بیان دستاوردهای ارزشی نظام گام بردارند.

عزاداری سیدالشهدا دارای ارج و قرب بی‌نظیر است

در ادامه حجت‌الاسلام سید محمد سیدسیاح رئیس بسیج اساتید، طلاب و روحانیون استان اردبیل نیز گفت: دشمن به زیرپا گذاشتن اتحاد و همبستگی امت اسلامی چشم دوخته و به همین منظور باید تلاش و جدیت ما به اندازه‌ای باشد تا بتوانیم خواسته‌های شوم دشمنان را خنثی‌سازی کنیم.

وی بیان کرد: عزاداری سیدالشهدا دارای ارج و قرب بی‌نظیر است که در کنار این عزاداری‌ها باید علما و روحانیون در مجالس و محافل عزای حسینی تبیین و روشنگری کنند.

سیدسیاج ادامه داد: بیان نقاط قوت و تلاش برای رفع نقاط ضعف امری لازم و ضروری است تا علما و روحانیون امیدواری و نشاط را در جامعه به یک اصل نهادینه تبدیل کنند.

رئیس بسیج اساتید، طلاب و روحانیون استان اردبیل افزود: دستاوردهای نظام اسلامی با محوریت جهاد تبیین موضوعی است که انتظار داریم روحانیون در مجالس و محافل حسینی به آن بپردازند و آحاد جامعه را در جریان امور مختلف قرار دهند.

انتهای پیام/132/ن

منبع: تسنیم

کلیدواژه: استاندار اردبیل علما و روحانیون همین منظور استان اردبیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۰۵۸۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بودجه دولتی برای حوزه‌های علمیه | جمع مبلغ نهاد‌های فرهنگی و مذهبی ۶۷ هزار میلیارد تومان!

روزنامه جمهوری اسلامی به انتقاد از تخصیص بودجه دولتی برای حوزه های علمیه و حرم امام خمینی پرداخت.

این روزنامه نوشت: به مناسبت بررسی بخش هزینه‌های لایحه بودجه کل کشور سال ۱۴۰۳ فهرستی از بودجه‌های پیشنهادی دولت برای نهاد‌های فرهنگی و مذهبی در فضای مجازی و رسانه‌ها منتشر شد که با اعتراض‌هائی همراه است.

اعتراض‌ها عموماً بر این محور‌ها متمرکز هستند که در شرایط دشوار اقتصادی کشور چرا به این نهاد‌ها بودجه تعلق می‌گیرد و یا چرا چنین مبالغ زیادی برای آن‌ها پیشنهاد شده است؟ محور دیگر اعتراض نیز اینست که این نهاد‌ها تأثیر ملموسی بر زندگی مردم ندارند و به همین دلیل تخصیص چنین بودجه‌هائی به آن‌ها منطقی نیست.

طبق آنچه در فهرست منتشرشده آمده، جمع مبلغ پیشنهادی برای نهاد‌های فرهنگی و مذهبی ۶۷۰ هزار میلیارد ریال است که البته رقم قابل توجهی است.

بدون اینکه درباره محور‌های اعتراضات یادشده قضاوتی داشته باشیم، بر این نکته تأکید می‌کنیم که بعضی از نهادهائی که نامشان در فهرست آمده اصولاً وجودشان ضرورتی ندارد، بعضی دیگر از آن‌ها خاصیتی ندارند، تعدادی نیز به میزان بودجه‌ای که برای آن‌ها پیشنهاد شده اثربخشی ندارند و در مورد حرم امام خمینی نیز همانطور که در سال‌های گذشته بار‌ها تذکر دادیم اصولاً اینهمه توسعه و خرج‌تراشی خلاف مشی خود امام است. باقی می‌ماند بودجه‌ای که برای حوزه‌های علمیه پیشنهاد شده که اشکال اساسی آن مربوط به استقلال روحانیت است.

در سال‌های گذشته هنگامی که به تخصیص بودجه دولتی برای حوزه‌های علمیه و نهاد‌های مرتبط با آن‌ها انتقاد می‌کردیم، بعضی از طلاب و علما در قالب گلایه به ما می‌گفتند مگر از وضع شدیداً فلاکت‌بار طلاب و روحانیین از نظر معیشت خبر ندارید که به بودجه مربوط به حوزه‌های علمیه اعتراض می‌کنید؟

جواب این بود و اکنون نیز اینست که می‌دانیم بسیاری از طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه و حتی علمای شهرستان‌ها با فقر و ناداری دست و پنجه نرم می‌کنند و تعداد زیادی از آن‌ها بخش قابل توجهی از وقت خود را به کار‌های خدماتی از قبیل پیک موتوری، مسافرکشی و تمیز کردن خانه‌ها و شرکت‌ها مشغولند تا بتوانند از عهده حداقل هزینه زندگی برآیند. با اینحال به دلایل متعدد معتقدیم روحانیت نباید از بودجه دولتی ارتزاق کند.

ممکن است افرادی به دلایل خاصی که دارند، اعتقادی به آنچه ما به عنوان دلایل متقن برای ضرورت اجتناب روحانیت از پذیرش بودجه دولتی مطرح می‌کنیم نداشته باشند. این، حق طبیعی آنهاست که اینگونه فکر کنند و از تخصیص بودجه دولتی به حوزه‌های علمیه دفاع نمایند. می‌بینیم که در عمل نیز تفکر آن‌ها بر کشور حاکم است و متولیان امور به آنچه دیگران با نیت خیرخواهی و مصلحت‌اندیشی برای روحانیت می‌گویند اعتنائی نمی‌کنند و ترتیب اثر نمی‌دهند.

مهم‌ترین دلیل برای این تفکر که حوزه‌های علمیه و دستگاه‌های مرتبط نباید از بودجه دولتی ارتزاق کنند اینست که وابسته شدنشان به بودجه دولتی آن‌ها را به دولت و حکومت وابسته می‌کند و استقلال را که سرمایه اصلی روحانیت است از آن سلب می‌نماید.

هیچکس نمی‌تواند ادعا کند که روحانیت می‌تواند به بودجه دولتی وابسته باشد و در عین حال استقلال خود را هم حفظ کند. علت اینکه امام خمینی هرگز اجازه استفاده حوزه‌های علمیه از هیچ بودجه‌ای غیر از آنچه مردم با طیب خاطر به آن‌ها می‌دهند را ندادند، همین بود که آن را با استقلال روحانیت در تضاد می‌دانستند.

تجربه چند دهه اخیر نیز بر صحت نظر امام خمینی مهر تأیید گذاشته است. مراجع صاحب‌نام و ذی‌نفوذی مانند مرحوم آیت‌الله فاضل لنکرانی و آیت‌الله صافی گلپایگانی نیز بر همین عقیده بودند و همین مسیر را ادامه دادند.

نکته دیگری که باید مورد توجه روحانیت قرار گیرد اینست که تنگنا‌های معیشتی در حال حاضر به آن‌ها اختصاص ندارد. این، گرفتاری بزرگی است که ده‌ها میلیون نفر از مردم کشورمان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. افتخار روحانیت در طول تاریخ این بود که مانند ضعیف‌ترین اقشار جامعه زندگی می‌کرد و به همین دلیل، خودش محبوب و کلامش نافذ بود.

حالا هم باید مانند مردم عادی زندگی کند تا مردم پذیرایش باشند. مردم وقتی استقلال روحانیت را ببینند و احساس کنند که حامی آن‌ها و زبان گویای آنهاست، حاضرند هرچه دارند را با روحانیت تقسیم کنند تا این نهاد باقی بماند و بتواند در مقاطع حساس در برابر ظلم و ناروا بایستد.

خوبست این را هم به عنوان نکته پایانی بگوئیم که بودجه‌های دریافتی حوزه‌ها بیش از آنکه صرف طلاب نیازمند شود به پشت‌میزنشینانی می‌رسد که حوزه‌های علمیه بدون آن میز‌ها هم می‌توانند ادامه حیات بدهند و چه بسا حیات بهتر. با توجه به این واقعیت‌ها آیا بهتر نیست روحانیت خودش پیش‌قدم شود و از گرفتن بودجه دولتی خودداری کند؟

دیگر خبرها

  • فعالیت بیش از ۷۰ مرکز خدمات مشاوره‌ای در استان اردبیل
  • بودجه دولتی برای حوزه‌های علمیه | جمع مبلغ نهاد‌های فرهنگی و مذهبی ۶۷ هزار میلیارد تومان!
  • تربیت فضلای دین توسط ماموستا فخری از حسنات ماندگار دفتر زرین زندگانی آن عالم فقید است
  • تصاویری از یک واقعه محیرالعقول در بیابان‌های عربستان؛ ابر سقوط کرد؟
  • باید از غول‌های رسانه جلوتر باشیم
  • امام جمعه اهواز به مسئولان: تنها تا مهر و آبان ماه جاری برای کار کردن وقت دارید
  • عملیات وعده صادق هیمنه پوشالی اسرائیل را از بین برد/ معلم تراز انقلاب اسلامی محور تحول است
  • اعلام همکاری مالزی در زمینه امنیت سایبری با افغانستان
  • همه کارهای انجام شده باید پیوست رسانه‌ای داشته باشند
  • زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)