Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-04@23:19:26 GMT

هجوم بلغارها برای جارو کردن بازارهای ترکیه

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۰۵۸۸۳

هجوم بلغارها برای جارو کردن بازارهای ترکیه

دولت اردوغان ناچار شد به منظور جبران بخشی از کمبود منابع ارزی، به بلغارها اجازه دهد که حتی بدون گذرنامه وارد ترکیه شوند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم ، تصمیم باورنکردنی دولت ترکیه، شهروندان بلغارستان را ذوق زده و خوشحال کرد. دیروز آنکارا تصمیم عجیبی گرفت و به شکل ناگهانی اعلام شد که دولت اردوغان ناچار شده به منظور جبران بخشی از کمبود منابع ارزی، به بلغارها اجازه دهد که حتی بدون گذرنامه وارد ترکیه شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این تصمیم که در روزنامه رسمی منتشر شد، معافیت 90 روزه روادید برای شهروندان بلغارستانی برای بازدیدهای توریستی اعطا شد و کافی است در هنگام ورود، کد ملی آنها در سیستم، ثبت شود.  پس از اعلام این تصمیم، شهروندان بلغارستانی برای خرید در ادیرنه صف کشیدند. گردشگران بلغارستانی که بسیاری از نیازهای خود از جمله غذا، پوشاک، کالاهای خانگی و محصولات نظافتی را از بازار ترکیه می خرند.

ترکیه و بلغارستان در منطقه دریای سیاه همسایه‌اند و بلغارها به سادگی آب خوردن از استان ادیرنه، وارد ترکیه می شوند. آنها برای ورود به ترکیه، نه تنها ویزا، بلکه گذرنامه هم لازم ندارند! یک زن بلغار به نام نورشان که با شوق و ذوق در بازار ادیرنه مشغول خرید بوده، به خبرنگاران ترکیه گفته است: «امروز برای ما یک روز زیباست. واقعا باورم نمی شد. اقوام و فامیل هایم به من خبر دادند که فقط با ارائه شناسنامه و بدون ویزا و پاسپورت می توانیم به ترکیه سفر کنیم. حالا ما به اینجا آمده‌ایم تا همه مایحتاج خود را در ترکیه بخریم.» شهروند بلغار دیگری به نام خریستو کاراجئورگیف که از بلغارستان به ترکیه رفته، به خبرنگاران گفته است: «این تصمیم بسیار خوب است و از این پس گردشگران بیشتری می توانند به ادرنه بیایند.» کاراجئورگیف ضمن تشکر از اردوغان اعلام کرده که از این به بعد، افراد بیشتری می توانند بیایند و خرید کنند. زن بلغار دیگری به نام راشنوا گفته است: «ما از اینجا پنیر چُدار، پنیر معمولی، زیتون و همه چیز می خریم. من گوشت گاو ترکیه را هم دوست دارم، بسیار خوب است و برای ما ارزان در می آید. ما از این تصمیم راضی هستیم.»

به خاطر یک مشت دلار

روزنامه ملی گازته ارگان رسانه ای حزب اسلامگرای سعادت، در عکس و تیتر صفحه نخست امروز خود، متلکی حواله دولت کرده و نوشته است: «به خاطر یک مشت دلار».

در گزارش ملی گازته آمده است: «سیاست‌های غلط اقتصادی و تصمیمات نادرست دولت، هم اقتصاد و هم شهروندان را از سال 2018 به بعد، به بن‌بست کشانده است. همه از کاهش ارزش لیره سود می برند، غیر از شهروندان خود ما. حتی از  فقیرترین کشور اروپا یعنی بلغارستان، فوج فوج از مردم این کشور برای خرید به ترکیه می آیند. چرا که پول ما بی ارزش شده و همه چیز برای آنها ارزان است.»

حالا هر شهروند بلغاری، با یک اسکناس 10 یورویی ناقابل که معادل 183 لیره ترکیه است، می تواند در بازار ادیرنه، یک جفت کفش خوب بخرد. اگر هم بخواهند با پول بلغار، یعنی با لو خرید کنند، باز هم مشکلی ندارند. چرا که  1 لیره ترکیه در سال 2010 تقریباً برابر با 1 لو بلغارستان بود، اما پس از سال 2018، لو وارد یک روند صعودی سریع شد و طی 4 سال به سطح 9.3 لیره رسید. افزایش ارزش لو در برابر لیره باعث شد شهروندان بلغارستان، حتی برای خرید مایحتاج عادی هم، راه ترکیه را در پیش بگیرند. آنان حتی داروهای خود را هم در ترکیه می خرند. گزارش شده که قیمت دارو در ترکیه، یک دهم قیمت دارو در بلغارستان است!

بازدیدکنندگان از بلغارستان 8.3 درصد از بازدیدکنندگانی را تشکیل می‌دهند که در مدت مشابه به ترکیه آمده‌اند.

بر اساس اطلاعات وزارت فرهنگ و گردشگری، 944 هزار و 366 شهروند بلغارستانی در بازه زمانی ژانویه تا می از ترکیه بازدید کردند که رقم بالایی است و پیش‌بینی می شود با لغو ویزا و سفر آسان با کارت ملی، این رقم، دست کم 3 برابر شود.

آیا ترک‌ها از آمدن بلغارها خوشحالند؟

یکی از اصول مسجل و قدیمی علم «اقتصاد سیاسی» این است: صادرات و واردات، برنده و بازنده دارد! این قاعده، در مورد ورود بلغارها برای خرید کالای ارزان در ترکیه نیز صدق می کند. چرا که اساسا این افراد، به معنی مرسوم و روشن کلمه، گردشگر نیستند. گردشگر، در هتل اقامت می کند، از موزه بازدید می کند، سوار تاکسی می شود، غذا و نوشیدنی می خرد، به ساحل و کلوب می رود و پول خرج می کند، سوغاتی و رهاورد با خود می برد و خلاصه این که چندین صنف و طبقه، از ورود گردشگر سود می برند. اما بلغارهایی که یا با خودرو شخصی و یا با یک قایق و شناور ارزان قیمت، بدون عوارض ورودی و هزینه گمرکی وارد ترکیه می شوند و نان و پنیر خود را هم با خودشان آورده اند و همه اجناس ارزان بازار را بار می کنند و می برند، فقط دل تعداد معدودی از کسبه و اصناف را خوش می کنند و مردم را بر سر خشم می آورند. چرا؟ پاسخ روشن است: افزایش ناگهانی تقاضا، باعث تورم و افزایش قیمت اجناس می شود. صاحب مغازه ای که تا دیروز، کلی تخفیف می داد و چانه زنی و بهانه گیری هموطن را قبول می کرد، حالا بدون چک و چانه و با قیمتی بالاتر و تعداد بیشتر، جنس را به خارجی می فروشد و خوشحال است. در حالی که تا چند سال پیش ترک ها برای تعطیلات و خرید ارزان به بلغارستان می رفتند، حالا ورق برگشته و این بلغارها هستند که برای خرید ارزان به ترکیه می ورند.

ترکیه به 91 کشور معافیت ویزا داد

اقتصاد ترکیه در دوران شیوع کرونا لطمات سنگینی را تحمل کرد. لذا دولت تصمیم گرفت برای تشویق گردشگران، به صورت یکجانبه با بسیاری از کشورها لغو روادید کند. حالا ترکیه به 91 کشور از اروپا تا آفریقا معافیت ویزا داده اما شهروندان ترکیه، برای ورود به کشورهای مختلف باید ویزا دریافت کنند و با شناسنامه و کارت ملی فقط می توانند به این کشورها سفر کنند: جمهوری آذربایجان، بخش ترک نشین جزیره قبرس، گرجستان، مولداوی و اوکراین.

روزنامه قرار در یک گزارش تحلیلی، هجوم بلغارها برای خرید کالای ارزان در ترکیه را، نشانه ای از سقوط ارزش لیره دانسته و نوشته است: «قرار بود ابرقدرت دنیا باشیم اما حالا در ته لیست اقتصادهای جهان هستیم.»

ولی آغ بابا معاون رهبر حزب جمهوری خلق نیز گفته است: «اگر شهروندان بلغارستانی می توانند با شناسنامه وارد شوند، این حق باید برای شهروندان ترکیه نیز اعمال شود. آیا حزب عدالت و توسعه می تواند این کار را انجام دهد یا نه؟ آنها با سیاست های غلط خود،  آنها کشور را تبدیل به کاروانسرا کردند. پس از انتخابات سال آتی، خیلی زود از این روزهای تلخ عبور خواهیم کرد. ما اعتبار و آبروی لیره ترکیه را باز خواهیم گرداند. کشور را به دست افراد لایق و کاردان می دهیم و تورم را برطرف خواهیم کرد.»

حال باید دید تصمیم جدید ترکیه در مورد ورود بلغارها بدون نیاز به گذرنامه، چه دستاوردها و پیامدهایی دارد و آیا تساهل در مورد تردد مرزی، تبعات امنیتی هبه همراه می آورد یا نه.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شهروندان بلغارستان وارد ترکیه برای خرید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۰۵۸۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال حماس از تصمیم پیوستن ترکیه به پرونده نسل‌کشی علیه رژیم صهیونیستی

جنبش حماس از تصمیم ترکیه برای پیوستن به پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری استقبال کرد.

به گزارش ایسنا، جنبش مقاومت اسلامی «حماس» با انتشار بیانیه‌ای از تصمیم ترکیه برای پیوستن به پرونده جاری (نسل‌کشی رژیم صهیونیستی) در دیوان بین‌المللی دادگستری که توسط آفریقای جنوبی گشوده شده، استقبال کرد و این اقدام را برای مردم فلسطین مهم دانست.

به نقل از خبرگزاری آناتولی، در این بیانیه آمده است: تصمیمات اتخاذ شده توسط ترکیه برای مردم فلسطین که در معرض یک نسل‌کشی وحشتناک قرار گرفته‌اند، بسیار مهم است.

از سوی دیگر وزارت بازرگانی ترکیه نیز طی بیانیه‌ای اعلام کرده بود که مرحله دوم اقدامات انجام شده در سطح دولتی آغاز شده و مبادلات صادراتی و وارداتی مربوط به رژیم صهیونیستی متوقف شده است.

«هاکان فیدان»، وزیر امور خارجه ترکیه پیش از این گفته بود که «ترکیه نیز به پرونده جاری (نسل‌کشی اسرائیل) در دیوان بین‌المللی دادگستری که توسط آفریقای جنوبی گشوده شده، خواهد پیوست.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اردوغان: به تجارت ۹.۵ میلیارد دلاری با اسرائیل پایان دادیم
  • چلسی رقابت برای خرید مسی کوچک را برد
  • واکنش رژیم صهیونیستی به تصمیم ترکیه برای تعلیق مبادلات تجاری
  • اسرائیل: در پاسخ به تصمیم ترکیه اقدامات «مهم و عملی» اتخاذ کرده‌ایم
  • ادعای تل‌آویو درباره پاسخ به ترکیه برای قطع روابط تجاری
  • اردوغان میزان تجارت پایان یافته ترکیه با رژیم صهیونیستی را ۹.۵ میلیارد دلار اعلام کرد
  • استقبال حماس از تصمیم پیوستن ترکیه به پرونده نسل‌کشی علیه رژیم صهیونیستی
  • این کشور همه فعالیت‌های تجاری با اسرائیل را تعلیق کرد
  • ترکیه کلیه فعالیت‌های تجاری با رژیم صهیونیستی را تعلیق کرد
  • (ویدیو) نانی که در ترکیه می خرید، به این شکل در نانوایی تهیه می شود