Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@08:50:17 GMT

برداشت دانه آفتابگردان در گلستان آغاز شد

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۰۶۰۹۴

برداشت دانه آفتابگردان در گلستان آغاز شد

رییس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهادکشاورزی گلستان در این ارتباط گفت: امسال در سطح پنج هزار هکتار دانه روغنی آفتابگردان در این استان شمالی از سوی بهره‌برداران کشت شده است.

علی موسی‌خانی روز پنجشنبه به خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: از این سطح سه هزار و ۲۰۰ هکتار آفتابگردان آجیلی و هزار و ۸۰۰ هکتار آفتابگردان روغنی کشت شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی خاطرنشان کرد: امسال برآورد می‌شود حدود دو هزار و ۱۰۰ تُن  آفتابگردان آجیلی و هزار و ۸۰۰ تُن آفتابگردان روغنی برداشت شود.

به گفته وی برداشت این دانه روغنی در استان هفته سوم مرداد تا آبان ماه به خاطر زراعت آن در دو بازده زمانی متفاوت فروردین و خرداد بعد از برداشت کلزا، گندم و جو ادامه می‌یابد.
موسی‌خانی اضافه کرد: اکنون کار برداشت دانه آفتابگردان آجیلی از مزارع زیر کشت در فروردین ماه و از شهرستان کلاله آغاز شده است.

به گفته وی هر کیلوگرم آفتابگردان آجیلی در بازار استان گلستان ۴۰۰ هزار ریال خرید می‌شود.

علاوه بر این، خرید تضمینی هر کیلوگرم آفتابگردان روغنی در سال زراعی جاری حدود ۱۲۳ هزار ریال تعیین شده است در حالی که بخش خصوصی قیمت این محصول را در استان گلستان به ازای هر کیلوگرم ۲۰۰ هزار ریال پرداخت می‌کند.


به گزارش ایرنا، آفتابگردان گیاهی یک ساله از خانواده گل ستاره‌ای‌ها است که تا حدود سه متر رشد می‌کند و از دانه آن روغن خوراکی گرفته می‌شود.

کنجاله آفتابگردان که پس از روغن‌گیری باقی می ماند ۱۰ تا ۱۲ درصد مواد ازته دارد و خوراک خوبی برای دام‌ها است.

استان مرزی گلستان در شمال ایران قرار دارد و از قطب‌های کشاورزی کشور به ویژه در حوزه غلات و دانه‌های روغنی محسوب می‌شود و بهره‌برداران این استان رتبه نخست تولید آفتابگردان روغنی و رتبه سوم تولید آفتابگردان آجیلی را در میان استان‌های کشور دارند.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی استان گلستان گل آفتابگردان رونق تولید مراوه تپه کلاله

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی استان گلستان گل آفتابگردان وزارت جهاد کشاورزی استان گلستان گل آفتابگردان رونق تولید مراوه تپه کلاله آفتابگردان روغنی آفتابگردان آجیلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۰۶۰۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰۵ مرکز خرید تضمینی گندم در گلستان آماده فعالیت هستند

روح الله مهری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در حال حاضر ۱۰۵ مرکز خرید تضمینی گندم در استان آماده فعالیت است که این رقم در سال گذشته ۹۴ مورد بود.

وی افزود: با برنامه ریزی های که در حال انجام است سعی داریم تا زمان برداشت محصول گندم تعداد مراکز خرید در استان را افزایش دهیم.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان گلستان با اشاره به اینکه سال گذشته ۵۵۰ هزار تن گندم از طریق مراکز خرید اداره کل غله در استان خریداری شد، گفت: پیش بینی می‌شود این رقم امسال افزایش یابد.

وی یادآور شد: امسال حدود ۱۵۲ هزار هکتار کشت قراردادی گندم در استان انجام شد.

مهری اظهار کرد: طبق برآوردهای جهاد کشاورزی پیش بینی می‌شود امسال بیش از یک میلیون تن گندم از مزارع استان برداشت شود.

وی خاطرنشان کرد: امسال مسؤولیت خرید دانه‌های روغنی با سازمان جهاد کشاورزی است.

کد خبر 6089913

دیگر خبرها

  • افزایش یک و نیم برابری کشت دانه روغنی در پارس آباد
  • کشت کلزا در ۳۲۷۰ هکتار از اراضی آذربایجان شرقی
  • خرید تضمینی دانه‌های روغنی به بیش از ۶۰ هزارتن رسید
  • آغاز برداشت گل محمدی از گلستان‌های کرمانشاه
  • روز مزرعه دانه های روغنی در لرستان
  • افزایش ۷۰ هزار تنی تولید کلزا در کشور
  • تولید کلزا به ۲۵۰ هزارتن می‌رسد
  • تولید بیش از ۱۹ هزار تن دانه‌های روغنی از مزارع کلزا شهرستان دهلران
  • ۱۰۵ مرکز خرید تضمینی گندم در گلستان آماده فعالیت هستند
  • پیش بینی برداشت یک میلیون و ۸۰۰ هزار تُن انواع محصولات کشاورزی در گلستان