Web Analytics Made Easy - Statcounter

مصرف برق تابستان امسال چهار بار رکورد زد و در آخرین مرحله میزان مصرف به بیش از ۶۹ هزار مگاوات رسید با اینحال شبکه برق همواره پایدار بود و دچار خاموشی نشد. همین تابستان پارسال بود که خاموشی‌های مداوم امان مردم را بریده بود و هر روز مردم منتظر بودند تا برای ساعت‌هایی بدون برق باشند. این خاموشی‌ها داستان هر روز مردم بود که دیگر داشت تاب از آنان می‌ربود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



اما با تغییر دولت و نگاه ویژه وزیر نیروی دولت سیزدهم به مشکلات برقی سبب شد، وی از همان روز‌های نخست انتخاب به عنوان وزیر نیرو تلاش خود را معطوف به این موضوع کند.

بر همین اساس علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در همان روز‌ها از تدوین یکصد برنامه‌ای خبر داد که بر اساس آن‌ها تابستان سال ۱۴۰۱ بدون خاموشی پشت سرگذاشته شود.

محرابیان درباره این برنامه گفت: در زمانی که دولت مردمی شروع به کار کرد یعنی پیک سال ۱۴۰۰ ما با خاموشی‌های گسترده‌ای روبرو بودیم که علت آن این بود که سرمایه‌گذاری خوبی در زیرساخت‌های صنعت برق نشده بود و فاصله جدی بین تقاضای مصرف و تولید وجود داشت؛ بنابراین از همان زمان برنامه‌های وسیعی برای جبران این مشکلات در برنامه‌های وزارت نیرو قرار گرفت.

وی گفت: این برنامه‌ها دارای دو محور است که نخستین محور آن توسعه ظرفیت‌های تولید کشور است که برای سال ۱۴۰۱ برنامه داریم تا حداقل ۶ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شود و این میزان یک رکورد تاریخی در صنعت برق است؛ زیرا در سال‌های گذشته در توسعه و راه‌اندازی نیروگاه‌ها رکورد چهار هزار مگاوات را داشتیم. امید است با تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد موفق به کسب این رکورد شویم.

وزیر نیرو افزود: بخشی از این نیروگاه‌ها به مدار وارد شده‌اند که همین امروز طرح توسعه نیروگاه چابهار به شبکه سنکرون شد و به‌مرور تا تابستان نیروگاه‌های متعددی به مدار خواهد آمد.

اجرای ۱۰۰ برنامه برای جلوگیری از خاموشی در تابستان ۱۴۰۱

محرابیان محور دوم را مدیریت برق در تابستان ۱۴۰۱ برشمرد و خاطرنشان ساخت: درواقع استفاده از ظرفیت‌های موجود در صنعت برق است. برای مدیریت تقاضا و یکی از ابزار‌های مهم در این رابطه نصب کنتور‌های هوشمند است که بر اساس قانون مصارف به‌خصوص مصارف صنعتی، کشاورزی و اداری و نیز مصارف خانگی روئیت پذیر شوند.

وی گفت: برنامه‌ریزی شد تا برای مشترکان پُر مصرف مصارف خانگی کنتور هوشمند نصب شود. در بخش اداری، صنعتی و کشاورزی هم به‌طور کامل تمام مشترکان نصب کنتور هوشمند می‌شوند و برای ادارات یک برنامه‌ریزی گسترده صورت گرفته است؛ زیرا معتقدیم که مدیریت مصرف به‌طور عمده باید متوجه بخش اداری کشور شود که بیشترین همکاری را خواهند داشت و برنامه‌های خوبی تدوین‌شده است.

وزیر نیرو افزود: درمجموع برای کاهش مشکلات ناشی از برق تابستان، ۱۰۰ برنامه عملیاتی در دستور کار داریم که امید است با اجرایی شدن آن‌ها مشکلات به حداقل ممکن برسد.

نصب کنتور‌های هوشمند با اولویت پُرمصرف‌ها

محرابیان ادامه داد: نصب کنتور‌های هوشمند در نقاط مختلف کشور با اولویت پرمصرف‌ها آغاز شده است و برای بخش خانگی برنامه‌ریزی‌شده تا بخش قابل‌توجهی از این مشترکان تا تابستان کنتور‌های هوشمند داشته باشند و مردم بتوانند هزینه‌های خود را مدیریت کنند.

وی گفت: همچنین برای آنکه پرداخت تعرفه با پرداخت اقساط هم‌زمان نشود، پیش‌بینی‌شده تا دریافت اقساط از مهرماه سال جاری انجام شود و فعلاً با توجه به ظرفیتی که پیش‌بینی‌شده مشترکان پرمصرف در اولویت قرارگرفته‌اند.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: در حال حاضر اغلب مشترکان در حد الگو مصرف دارند و طبق مصوبه اخیر نرخ تعرفه این‌ها هیچ‌گونه افزایشی نخواهد داشت و فقط مشترکانی که بالاتر از الگو، مصرف دارند به‌صورت پلکانی قیمت تعرفه آن‌ها افزایش خواهد یافت که از آن‌ها درخواست کردیم و خیلی‌ها اجابت و الگوی مصرف را رعایت کردند.

«همایون حائری» معاون برق و انرژی وزیر نیرو هم دراین‌باره گفته بود: برای تابستان ۱۴۰۱ نیز ۱۰۰ برنامه عملیاتی در نظر گرفته شده است که با اجرای دقیق این برنامه‌ها، امیدواریم با کمترین مشکل از تابستان سخت عبور کنیم.

اکنون و بر اساس نقشه مصرف برق امروز ۶ مرداد اوج نیاز مصرف برق در محدوده ۶۵ هزار مگاوات قرار دارد.

پس از طی یک دوره گرمای مداوم در کشور، با کاهش دمای هوا، نیاز مصرف برق کاهش یافت و به محدوده ۶۵ هزار مگاوات وارد شد که البته نسبت به دیروز حدود ۱۰۰۰ مگاوات افزایش داشته است.

با این حال نیاز مصرف برق امسال به قله ۶۹ هزار و ۲۷۸مگاوات رسیده بود که با اجرای برنامه‌های مدیریت بار و همکاری مشترکان خانگی و صنعتی با طرح‌های مشوق محور برق، پایداری شبکه به طور کامل حفظ شد.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: خاموشی های مداوم برق وزیر نیرو دولت سیزدهم دولت کنتور های هوشمند هزار مگاوات برنامه ها نصب کنتور وزیر نیرو مصرف برق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۰۸۳۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیروگاه‌های برق به استقبال روزهای اوج مصرف تابستان می روند | وزیر نیرو: تعمیرات نیروگاه‌ها تا نیمه اردیبهشت پایان می‌یابد

به گزارش همشهری آنلاین، علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو در حاشیه بازدید از شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران اظهار داشت: با توجه به شروع فصل گرم سال در حال آماده‌سازی نیروگاه‌های کشور برای تولید برق پایدار و مطمئن در سراسر کشور هستیم.

وی با اشاره به اینکه از سال گذشته ۱۸۰ پروژه در بخش‌های توسعه نیروگاه‌ها، افزایش و اصلاح شبکه و مدیریت مصرف برق برای تامین برق پایدار پیک تابستان امسال در دستور کار قرار گرفته است، ادامه داد: در همین راستا از مهم‌ترین اقدامات صنعت برق آماده‌سازی تمامی نیروگاه‌های کشور برای تولید حداکثری در روزهای اوج مصرف تابستان است.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران نقش بسیار مهم و برجسته‌ای را برای تعمیرات، آماده‌سازی و ارتقای توان تولیدی نیروگاه‌های کشور بر عهده دارد، گفت: همکاران این مجموعه در طی چند ماه اخیر و حتی در ایام تعطیلات نوروز به صورت بی‌وقفه در تلاش بودند تا با آماده‌سازی نیروگاه‌های کشور مردم دغدغه‌ای برای تامین برق تابستان امسال نداشته باشند.

محرابیان اضافه کرد: از جمله پروژه‌های مهم در حال اجرای این شرکت بازسازی کامل واحد یک ۲۲۵ مگاواتی نیروگاه برقابی رودبار لرستان است. این واحد سال گذشته دچار مشکلات اساسی شده و نیاز به تعمیرات اساسی داشت. با توجه به اینکه تجربه انجام این پروژه در کشور وجود نداشت، برخی معتقد بودند که اجرای این طرح در داخل کشور امکان‌پذیر نیست و بایستی برای بازسازی آن از پیمانکاران و مشاوران خارجی استفاده کنیم.

وی افزود: براساس پیشنهادات پیش‌بینی شده بود که با توجه به هزینه تعمیرات و شیوه کار بایستی حداقل ۱.۵ سال این واحد را از مدار خارج کنیم. اما با اعتماد به متخصصان شرکت تعمیرات نیروگاهی و انجام این کار توسط این مجموعه، هم اکنون پروژه بازسازی واحد یک نیروگاه رودبار با حداقل زمان در حال انجام است.

وزیر نیرو تاکید کرد: همکاران شرکت به صورت سه شیفت مشغول به فعالیت هستند تا این واحد در موعد مقرر به مدار تولید بازگردد. خوشبختانه سد لرستان نیز در وضعیت آب‌گیری بسیار مناسبی است که با اتمام این پروژه بخشی از ظرفیت نیروگاه‌های برقابی کشور به کمک شبکه سراسری برق کشور خواهد آمد.

محرابیان با بیان اینکه تعمیرات اغلب نیروگاه‌های کشور به پایان رسیده است، گفت: در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد برنامه‌های این بخش محقق شده است و تا نیمه اردیبهشت‌ماه به اتمام فعالیت‌های پیش‌بینی شده در این بخش، تمامی نیروگاه‌های کشور با حداکثر ظرفیت به استقبال روزهای اوج مصرف برق امسال خواهند رفت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه شرکت مادرتخصصی برق حرارتی در حوزه تولید بار اول در کشور پیشتاز است، افزود: این شرکت توانسته است بیشترین حجم قرارداد با شرکت‌های دانش‌بنیان را داشته باشد و با همکاری شرکت برق حرارتی و دانش‌بنیان‌ها قطعات بسیار خوبی در حوزه صنعت نیروگاهی برای اولین بار در کشور ساخته شده است.

وزیر نیرو با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد تجهیزات و قطعات نیروگاه‌های حرارتی و برقابی ساخت داخل است، ادامه داد: در حوزه تجدیدپذیرها نیز در حال افزایش سهم ساخت داخل هستیم. واحدهای بسیار خوبی در کشور در حال توسعه است تا بتوانیم در حوزه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و به ویژه واحدهای خورشیدی به خودکفایی کاملی دست پیدا کنیم.

محرابیان با اشاره به اینکه صنعت نیروگاهی کشور بخش زیادی از حجم صادرات خدمات فنی و مهندسی را به خود اختصاص داده است، گفت: این بخش علاوه بر اینکه تاکنون نیروگاه‌های زیادی را در خارج از کشور احداث کرده است، در حوزه تعمیرات و بازسازی نیروگاه‌های موجود نیز مشغول به فعالیت است.

وی اظهار کرد: واحدهای نیروگاهی که عمدتا توسط شرکت‌های غربی و آمریکایی ساخته شده است هم اکنون توسط متخصصان ایرانی در حال تعمیرات، نوسازی و بازسازی هستند و وابستگی این کشورها به سمت صنعت برق کشور افزایش یافته است.

کد خبر 847216 منبع: تسنیم برچسب‌ها وزارت نیرو خبر مهم برق

دیگر خبرها

  • پایداری شبکه گاز خراسان جنوبی در برابر سیلاب
  • توانیر : قبض برق مشترکی که در تابستان از کولر گازی استفاده می‌کند بالای ٢ میلیون تومان پیش‌بینی می‌شود
  • توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر برای کاهش مصرف سوخت
  • کاهش ۱۵ درصدی تلفات برق در استان کرمانشاه
  • برق مراکز برگزاری آزمون سراسری با موفقیت و بدون نقص تامین شد
  • تامین برق مراکز برگزاری آزمون سراسری با موفقیت انجام شد
  • افزایش پایداری شبکه برق دشت آزادگان
  • نیروگاه‌های برق به استقبال روزهای اوج مصرف تابستان می روند | وزیر نیرو: تعمیرات نیروگاه‌ها تا نیمه اردیبهشت پایان می‌یابد
  • بهبود پایداری شبکه برق فوق توزیع منطقه دشت آزادگان
  • اختصاص زمین برای احداث ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در تهران