Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-28@12:44:06 GMT

دلایل اصلی هوشمند سازی شهرها چیست؟

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۰۶۶۵۲

دلایل اصلی هوشمند سازی شهرها چیست؟

به نقل از weforum، مدت ها است که وعده تبدیل مناطق شهری به شهرها، شهرک‌ها یا روستا‌های کاملا هوشمند مطرح شده است. دانشگاه‌ها، استادیوم‌ها و اماکن عمومی بزرگ به سرعت تجربیات واقعا هوشمندانه‌ای را به بازدیدکنندگان خود ارائه داده و طرحی را برای مناطق شهری مطرح کرده‌اند. 

بسیاری از زمینه‌ها هنوز در ارائه آنچه آن‌ها اصول اولیه زیرساخت‌های دیجیتالی مانند اتصال بی سیم در نظر می‌گیرند، عقب مانده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانشگاه‌ها، استادیوم‌ها و دیگر اماکن عمومی بزرگ در چند سال گذشته گام‌های بزرگی برداشته‌اند تا تجربیات واقعا هوشمندانه‌ای را به بازدیدکنندگان خود ارائه دهند. از بسیاری جهات، این‌ها مشابه مناطق شهری ما هستند و به برنامه ریزان شهری طرحی برای نحوه اجرای زیرساخت‌های هوشمند خود ارائه می‌دهند.

این فناوری‌ها مزایای متعددی را ارائه می‌دهند. در اینجا چند نمونه از نحوه اجرای مناطق شهری از طریق کسانی که پایه‌های درستی را ایجاد کرده و در حال ساخت مراکز هوشمند خود هستند، آورده شده است.

افزایش تجربه بازدیدکنندگان و ساکنان

مزایای تجربه بازدیدکنندگان و ساکنان از طریق استفاده از حسگر‌ها و هشدار‌های هوشمند اینترنت اشیا (IoT) و برنامه‌های متنی مشخص‌ترین مورد است.

به طور مشابه، این اصول را می‌توان برای ارائه سایر اطلاعات زمینه‌ای از طریق خدمات مکان یابی گسترش داد. حسگر‌های هوشمند می‌توانند موقعیت مکانی یک فرد را در زمان واقعی تشخیص دهند و احتمالا یک رویداد محلی را به دلیل وقوع برجسته کنند یا ترافیک محلی، آب و هوا، کیفیت هوا یا داده‌های شمارش گرده و غیره را به هم مرتبط کنند.

خدمات موقعیت مکانی مدت‌هاست که توسط استادیوم‌های ورزشی و مکان‌های موسیقی برای بهبود تجربه طرفداران استفاده می‌شود. در سال ۲۰۱۹، باشگاه فوتبال تاتنهام هاتسپر با آروبا همکاری کرد تا قبل از راه‌اندازی استادیوم جدید خود، یک اپلیکیشن موبایل توسعه دهد. این برنامه از نزدیک به ۷۰۰ چراغ BLE برای ارائه مسیریابی به صندلی‌ها یا دوستان در بخش‌های مختلف، اطلاعات پذیرایی، مکان‌های سرویس بهداشتی و آخرین اخبار و آمار استفاده می‌کند.

بهبود شرایط کاری محلی

تمرکز بر تجربه شهروندان و گردشگران عالی است، اما در مورد کسانی که در پشت صحنه کار می‌کنند چطور؟ یکی از درس‌هایی که از همه‌گیری گرفته می‌شود این است که تجربه کارمند به اندازه هر مشتری یا کاربر مهم است و منظور از کارکنان در اینجا، کارکنان کل و تیم‌های فناوری اطلاعات است.

با دیجیتالی شدن در راس دستور کار هر سازمان، کارکنان فناوری اطلاعات مورد تقاضا هستند و بنابراین رضایت شغلی یک معیار حیاتی است. مهندسان بسیار ماهر نمی‌خواهند کار‌های خسته کننده‌ای را انجام دهند که زمان و منابع آن‌ها را تلف کرده و رضایت شغلی آن‌ها را کاهش می‌دهد.

با شهر‌های هوشمند، نیاز به تحرک کارکنان و امکان حضور آن‌ها در خیابان‌ها وجود دارد تا بتوانند بهتر به مردم خدمت کنند. حسگر‌های اینترنت اشیاء را می‌توان در مکان‌هایی مانند پارک‌ها یا سرویس‌های بهداشتی عمومی قرار داد و برای هشدار دادن به مقامات محلی در مورد مسائل در زمان وقوع آن‌ها استفاده کرد. داشتن یک شبکه فراگیر به کارمندان این امکان را می‌دهد تا ارتباط خود را با شبکه در حین پرسه زدن در ساختمان‌های عمومی و مناطق وسیع‌تر حفظ کرده و آن‌ها را موثرتر و کارآمدتر کند.

ارزش افزوده داده‌ها

شاید بزرگترین مزیت تحول هوشمند، داده‌هایی باشد که تولید می‌کند. آروبا با همکاری دانشگاه و شهر کمبریج، ۴۵۰۰ نقطه دسترسی را در سراسر شهر ایجاد کرد تا دانشجویان، ساکنان و بازدیدکنندگان بتوانند به Wi-Fi عمومی دسترسی داشته باشند. برای مقامات محلی این به طور کامل نحوه برآوردن نیاز‌های ساکنان و بازدیدکنندگان را تغییر می‌دهد. این به آن‌ها اجازه می‌دهد تا به طور فعال ببینند که چگونه از شهرهایشان استفاده می‌شود و سرمایه گذاری خود را بر اساس آن برنامه ریزی کنند؛ برای مثال، آن‌ها ممکن است متوجه شوند که ساکنان از یک خیابان خاص دوری می‌کنند و متوجه شوند که این به دلیل آسیب چاله یا ترکیدگی لوله آب است.

علاوه بر این، فرصت‌هایی را برای درآمد اضافی نیز مهیا می‌کند. با بازگشت به تاتنهام هاتسپر، با استفاده از اپلیکیشن خود، این باشگاه می‌تواند تجربه هر طرفدار را بر اساس موقعیت مکانی متفاوت کند. با زیرساخت‌های هوشمند مشابه، مقامات محلی می‌توانند این کار را تکرار کنند و با کسب‌وکار‌های محلی یا تبلیغ‌کنندگان همکاری کنند تا تجربه هر ساکن و بازدیدکننده را متناسب با علایق خود و برآوردن بهتر نیاز‌های آن‌ها انجام دهند.

بیشتر بخوانید 

حضور همراه اول با شعار «لمس جهان دیجیتال» در نمایشگاه «شهر هوشمند»

درس‌هایی برای آینده

همانطور که انتظارات از اتصال به طور تصاعدی رشد می‌کند، مناطق شهری ممانند بسیاری از مناطق دیگر زندگی، باید برای ادامه دادن نوآوری کنند. چه کسب‌وکار‌های محلی، چه بازدیدکنندگان، ساکنان یا مقامات محلی، هوشمندسازی نواحی شهری برای ارائه تجربه‌ای غنی، ایمن و بدون اصطکاک برای همه یک موهبت خواهد بود. خوشبختانه نمونه‌های بسیار خوبی وجود دارد که می‌توانند به عنوان طرحی برای مقامات شهری و برنامه ریزان عمل کنند تا بتوانند تجربیات هوشمندانه‌ای را که ساکنان و بازدیدکنندگان می‌خواهند ارائه دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان فضای مجازی دريچه فناوری

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شهرهای هوشمند کوید19 مقامات محلی مناطق شهری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۰۶۶۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فاصله زیاد تهران تا مناسب سازی شهر برای معلولان

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ یکی از مشکلات فعلی معلولان، مناسب سازی مسیر تردد آنها و بهره گیری از وسایل حمل و نقل عمومی است و این درحالی است که در اجرای هر پروژه‌ای، شهرداری باید مناسب سازی شهری برای معلولان را مدنظر قرار دهد، زیرا حق قانونی و شهروندی آن‌ها است.

این موضوع نه تنها قشر معلول جسمی، حرکتی که ۱۰ درصد از جمعیت هر کشوری را در بر می‌گیرد بلکه حتی برای افراد عادی نیز امری مهم است، اما متاسفانه رعایت این موضوع در برخی پروژه‌های شهری دیده نمی‌شود.

به همین علت است که یکی از گلایه‌های همیشگی معلولان موضوع مناسب سازی شهری است، زیرا زیست و رفت و آمد در شهر را برای آن‌ها با مشکل مواجه می‌کند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور آذرماه سال گذشته از شهرداری تهران خواست به موضوع مناسب‌سازی ساختمان‌ها برای معلولان ورود کند و گفته بود در دنیا پارک‌هایی برای معلولان ایجاد شده، اما متأسفانه در تهران شاهد احداث چنین پارک‌هایی نیستیم و تقاضا داریم این ظرفیت در پایتخت ایجاد شود.

سوده نجفی عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران هم در خصوص مناسب سازی تهران برای معلولان گفته بود با توجه به وجود حدود ۹۰۰ هزار تن معلول در شهر تهران باید ۱۲ هزار کیلومتر پیاده رو مناسب سازی شود، اما بر اساس گزارشی که از ستاد مناسب سازی فضا‌های شهری دریافت کرده ام، تنها ۲/۳ درصد از معابر شهر تهران یعنی ۲۲۸ کیلومتر معبر اصلی و فرعی برای معلولین مناسب سازی شده است.

اهمیت این موضوع و پیام های متعدد معلولان عزیز باعث شد این موضوع را از مدیر کل سلامت شهرداری تهران پیگیری کنیم.

حمید صاحب مدیر کل سلامت شهرداری تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: از جمله خدماتی که شهرداری ارائه می‌کند مناسب سازی معابر شهر برای معلولان است، اما مناسب سازی را نباید به مسائل کالبدی محدود کنیم و خدمات فرهنگی، اجتماعی هم موظف هستیم برای معلولان عزیز مناسب سازی کنیم.

وی اظهار کرد: در حال انجام مناسب سازی خدمات فرهنگی و اجتماعی برای معلولان هستیم و برای مناسب سازی معابر هم برنامه منظم دارد که در معاونت شهرسازی شهرداری تهران پیگیری می‌شود و همه مناطق شهرداری بر اساس برنامه مشخص شده مناسب سازی معابر را انجام دهند.

صاحب با بیان اینکه تا مناسب سازی کامل شهر برای معلولان فاصله داریم گفت: ابتدای راه مناسب سازی هستیم و با همت مدیریت شهری در آینده شاهد اتفاقات خوب در این حوزه خواهیم بود.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • تغییر زیاد در مدیریت شهری آسیب‌ جدی به شهر وارد می‌کند
  • راه اندازی پایگاه هوشمند سرای بازی کودک در مساجد
  • بیش از ۱۳ درصد مساحت شهرها، محدوده هدف بازآفرینی شهری است
  • تحول در پایتخت با مدیریت شهری
  • امنیت و زیبایی بصری ماحصل روشنایی معابر قشم
  • قدردانی وزیر ارتباطات از شرکت‌های دانش بنیان ارائه‌دهنده تجزیه‌گر مرسولات
  • بافت تاریخی بندر بوشهر با مشارکت مردم بازآفرینی می‌شود
  • Home Assistant قصد دارد از یک پلتفرم به یک برند مصرف‌کننده تبدیل شود
  • کارخانه نوآوری اصفهان هوشمند راه‌اندازی می‌شود
  • فاصله زیاد تهران تا مناسب سازی شهر برای معلولان