Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل تابناک: صد و پنجاه و ششمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

کاخ سفید: برنامه‌ای برای سفر زلنسکی به واشنگتن وجود ندارد ۱۴۰۱/۰۵/۰۷ - ۱۴:۳۸

کارین ژان پیر، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید اعلام داشت، آمریکا هیچ برنامه‌ای برای سازماندهی سفری از جانب ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین به واشنگتن ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش خبرگزاری تاس، کارین ژان پیر، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص اینکه آیا مقامات آمریکایی زلنسکی را دعوت به سفر به واشنگتن کرده اند توضیح داد که رهبران آمریکا ارتباطات منظمی با کی‌یف دارند.

در این گزارش در خصوص موضع دولت آمریکا در مورد امکان سفر زلنسکی به این کشور آمده است: جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به طور منظم با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین تماس دارد و در ارتباط است. ما در حال حاضر هیچ برنامه‌ای در خصوص سفر زلنسکی به آمریکا که بتوانیم بیان کنیم نداریم.

سال گذشته میلادی زلنسکی به دعوت بایدن در اوت ۲۰۲۱ به همراه همسرش النا به آمریکا سفر کرد.

لئونید اسلوتسکی، رئیس کمیته امور بین‌الملل مجلس دومای دولتی روسیه تصریح کرد، این سفر این سیاستمدار اوکراینی اساساً نشان دهنده این است که او "دستورات اربابش را دریافت کرده است."

چاووش‌اوغلو: جنگ اوکراین سر میز مذاکره پایان می‌یابد ۱۴۰۱/۰۵/۰۷ - ۱۴:۳۷

وزیر امور خارجه ترکیه در اظهاراتی که در پی توافق موفقیت‌آمیز اخیر بر سر مساله صادرات غلات اوکراین مطرح شد گفت، "اکنون زمان تمرکز بر میانجی‌گری برای انعقاد یک آتش‌بس" بین روسیه و اوکراین است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در سخنرانی در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با ایلیا دارچیاشویلی، وزیر امور خارجه گرجستان، توافقنامه مربوط به صادرات غلات اوکراین که جمعه گذشته در استانبول با میانجی گری سازمان ملل، روسیه و اوکراین امضا شد را تحسین کرد و گفت که موانع بر سر راه "صادرات نه تنها غلات اوکراین، بلکه غلات و کود روسیه" رفع شده اند که این به تغذیه یک جهان گرسنه کمک می کند.

چاووش اوغلو با ابراز امیدواری نسبت به اجرای این توافق بدون هیچ گونه وقفه یا مشکلی، تاکید کرد که در ادامه می توان غلات و گندم را به کشورهایی که نیاز فوری به آن دارند منتقل ساخت.

وی افزود که اگر این توافق با موفقیت اجرا شود، "این واقعا می تواند اعتماد بین روسیه و اوکراین را تقویت کند."

چاووش اوغلو با ابراز آمادگی ترکیه برای میزبانی و میانجیگری در قبال مذاکرات بین روسیه و اوکراین با هدف حصول صلح پایدار، افزود: اکنون زمان تمرکز بر آتش‌بس است. این فرآیندی نیست که در سطح وزیران امور خارجه به اجرا در آید.

وزیر خارجه ترکیه با تاکید بر اینکه در صورت برقراری یک آتش بس عادلانه، هیچ کس بازنده در صلح نخواهد بود، گفت: جنگ با اوکراین در نهایت بر سر میز مذاکره پایان خواهد یافت.

وی افزود: ما به عنوان ترکیه به تلاش‌های خود برای بازگشت هر چه سریع‌تر طرف‌ها به میز دیپلماسی ادامه خواهیم داد.

چاووش اوغلو با اشاره به اینکه ترکیه به روابط اقتصادی با گرجستان اهمیت می‌دهد، گفت: روابط همسایگی و راهبردی ما در سطحی مثال زدنی است.

وزیر امور خارجه ترکیه با یادآوری تعیین رقم سه میلیارد دلار به عنوان هدف رشد شراکت تجاری دو کشور خاطرنشان کرد: ما به مدت ۱۴ سال بزرگترین شریک تجاری گرجستان بوده‌ایم. ارزش تجارت دوجانبه ما در سال گذشته (۲۰۲۱) از دو میلیارد دلار گذشت.

چاووش‌اوغلو گفت: ترکیه یکی از کشورهایی است که به شدت از حاکمیت و تمامیت ارضی گرجستان حمایت می کند.

وی با ابراز "حمایت قوی" ترکیه از همگرایی یورو-آتلانتیکی گرجستان، افزود: "ما می خواهیم درگیری های آبخازیا و اوستیای جنوبی به صورت مسالمت آمیز در چارچوب تمامیت ارضی گرجستان حل و فصل شود."

چاووش اوغلو بدون اشاره به تاریخ مشخصی گفت که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز قصد دارد به گرجستان سفر کند.

ادعای وزیر دفاع انگلیس درباره تغییر تاکتیک روسیه در جنگ اوکراین ۱۴۰۱/۰۵/۰۷ - ۱۴:۳۴

«بن والاس» وزیر دفاع انگلیس امروز (جمعه) گفت احتمال تغییر مجدد تاکتیک روسیه در جنگ اوکراین وجود دارد.

والاس در مصاحبه با شبکه «اسکای‌نیوز» ادعا کرد: «روس‌ها هم‌اکنون در میدان در بسیاری از زمینه‌ها شکست خورده‌اند. طرح‌های الف و ب و ج پوتین شکست خورده و او ممکن است به دنبال طرح د باشد».

از سوی دیگر بخش اطلاعات ارتش انگلیس نیز در به‌روز رسانی جدیدی که درباره نبرد بین روسیه و اوکراین در منطقه دونباس منتشر کرد، مدعی شد که گروه شبه‌نظامی روسی «واگنر» نیز به جنگ وارد شده است.

به نوشته وبگاه این سازمان، در این بیانیه ادعا شده است: «از ماه مارس، شرکت نظامی خصوصی واگنر در شرق اوکراین با هماهنگی ارتش روسیه فعالیت می‌کند. به احتمال زیاد مسئولیت بخش‌های خاصی از خط مقدم، به شیوه‌ای مشابه با واحدهای ارتش عادی، به گروه واگنر اختصاص یافته است».

ارتش انگلیس ادامه داد: «این تغییر قابل توجهی نسبت به استخدام قبلی این گروه از سال ۲۰۱۵ است، زمانی که معمولاً مأموریت‌هایی متمایز از فعالیت نظامی منظم و آشکار روسیه در مقیاس بزرگ انجام می‌داد. این سطح جدید ادغام، سیاست دیرینه مقامات روسیه در انکار ارتباط بین گروه‌های خصوصی نظامی و دولت روسیه را بیشتر تضعیف می‌کند».

در پایان این گزارش آمده است: «نقش واگنر احتمالاً تغییر کرده است زیرا وزارت دفاع روسیه کمبود عمده‌ای از پیاده نظام رزمی دارد، با این حال بعید است که نیروهای واگنر برای ایجاد تفاوت قابل توجهی در مسیر جنگ کافی باشند».

نشست شورای امنیت درباره جنگ اوکراین ۱۴۰۱/۰۵/۰۷ - ۱۴:۳۲

«دیمیتری پولیانسکی» معاون نماینده روسیه در سازمان ملل از برگزاری نشست دوباره شورای امنیت درباره اوکراین در روز جمعه (به وقت محلی) خبر داد.

پولیانسکی در کانال شخصی تلگرام خود اعلام کرد که این نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره اوکراین به درخواست کشورهای غربی برگزار خواهد شد.

وی در این‌باره نوشت: «امروز، شورای امنیت در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت مسکو (۱۸:۳۰ به وقت ایران) یک جلسه عادی در مورد اوکراین برگزار خواهد کرد. این نشست، موضوع جداگانه‌ای [بجز اوکراین] ندارد. به نظر می‌رسد که شرکای غربی سابق ما این [نشست] را در آخرین روز کاری ماه جولای درخواست کرده‌اند تا حداقل یک جلسه درباره اوکراین در هر ماه برگزار شود!»

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، این دیپلمات روس با بیان اینکه تشکیل جلسه شورای امنیت درباره یک موضوعی باید توجه بدون جهت‌گیری آنها به موضوع را نشان دهد، تاکید کرد: «ما هم چیزهایی برای گفتن داریم».

لاوروف: می دانیم چه کسی اوکراین را رهبری می کند ۱۴۰۱/۰۵/۰۷ - ۱۴:۳۰

وزیر امور خارجه روسیه امروز(جمعه) گفت که کی یف نمی خواهد گفتگو و مذاکره درباره پرونده اوکراین را مدیریت کند.

به گزارش اسکای نیوز، سرگئی لاوروف که برای شرکت در اجلاس شانگهای به تاشکند رفته است، اظهار داشت: اوکراین نمی خواهد مذاکرات را مدیریت کند. ما می دانیم چه کسی اوکراین را رهبری می کند.

این مقام روسی در ادامه به مسئله تماس تلفنی با آنتونی بلینکن همتای آمریکایی خود اشاره کرد و گفت: هیچ دستور کاری برای رایزنی با بلینکن در این تماس وجود ندارد. قرار است به زودی این تماس برقرار شود.

لاوروف افزود: شنیدن پیشنهادهای بلینکن درباره صادرات غلات روسیه مهم است.

وزیر خارجه روسیه در خصوص بعد اقتصادی نیز اظهار داشت: دلار در مبادلات تجاری دیگر برای ما محلی از اعتماد ندارد.

او با بیان اینکه سازمان شانگهای در برابر تاسیس یک جهان تک قطبی ایستاده است، بار دیگر بر اصل «چین یکپارچه» تاکید کرد.

حملات گسترده ارتش اوکراین به مواضع روسیه

اوکراین روز پنجشنبه ادعا کرد که هواپیماهای جنگی اش به پنج پایگاه نیروهای روسیه در حومه شهر خرسون و شهر دیگری در نزدیک آن حمله کرده اند.

شهر خرسون در جنوب اوکراین و هم مرز با شبه حزیره کریمه که به خاک روسیه ملحق شده، اندک زمانی پس از آغاز عملیات نیروهای این کشور در اوکراین در ۲۴ فوریه، به تصرف آنان درآمد.

سازمان اطلاعات نظامی انگلیس نیز اعلام کرد که عملیات ضد حمله نیروهای اوکراین در خرسون تشدید شده است.

اوکراین ادعا کرده که در هفته های اخیر بخش های کوچکی از این منطقه را بازپس گرفته اما روسیه روز پنجشنبه اعلا کرد که تغییری در مواضع نیروهایش ایجاد نشده و هواپیماهایش در ۲۴ ساعت گذشته به یک یگان پیاده نظام اوکراین در بخش شمالی منطقه خرسون حمله کرده و بیش از ۱۳۰ نظامی اوکراین را از بین برده اند.

اوکراین در هفته های اخیر با انهدام سه پل رودخانه دنیپرو با استفاده از سامانه های موشکی دوربرد غربی، امکان پشتیبانی تدارکاتی از نیروهای روسیه را در بخش غربی این رودخانه، دشوار کرده است. ارتباط شهر خرسون اکنون عملا با دیگر بخش های تحت تصرف روسیه قطع شده است.

روسیه: ناتو در صدد سلطه بر دریای بالتیک است

دمیتری مدودف، رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر پیشین روسیه و نائب رییس شورای امنیت روسیه پنجشنبه شب گفت که ناتو درصدد سلطه بر دریای بالتیک است و روسیه در این زمنیه پاسخ مناسب خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری "تاس" روسیه، وی تأکید کرد که ورود سوئد و فنلاند به ناتو موجب بحرانی تر شدن شرایط امنیتی در منطقه بالتیک خواهد شد، چرا که این منطقه به دریایی مبدل خواهد شد که ناتو بر آن سلطه دارد.

نخست وزیر پیشین روسیه اظهار کرد که کشورش توانایی دفاع از منافع خود و نیز تضمین امنیت خود را در صورت پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو دارد.

وی گفت: پاسخ روسیه به این حوادث ضروری و کافی خواهد بود و من اطمینان دارم که ما قادر به دفاع از منافع خود و منافع کشورمان، تضمین امنیت آن و نیز امنیت شهروندان خود با ابزارهای لازم هستیم.

وی بار دیگر تأکید کرد که پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو، اوضاع امنیتی در دریای بالتیک را پیچیده خواهد کرد.

مدودف همچنین اظهار کرد که در نتیجه پیوستن استکهلم و هلسنکی به ناتو این دو کشور باید در سیاست بیطرفی خود تجدید نظر کنند.

رهبران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هشتم تیرماه سال جاری به طور رسمی از سوئد و فنلاند برای پیوستن به این ائتلاف دعوت به عمل آوردند.

واکنش مسکو  به آمار آمریکا درباره تلفات بالای ارتش روسیه

کرمیلن پنجشنبه شب اعلام کرد که آمار و ارقام ارائه شده توسط آمریکا در مورد کشته ها و مجروحان روس در بحبوحه حمله مسکو به اوکراین جعلی است.

به گزارش  الجزیره، دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین گفت: به هر حال اینها داده های دولت آمریکا نیست، بلکه مطالب انتشاراتی در روزنامه ها هستند.

پسکوف در ادامه افزود: در زمان ما حتی بزرگترین روزنامه‌ها از انتشار انواع جعلی‌ها نمی‌ترسند. متأسفانه، این روشی است که بیشتر و بیشتر شاهد آن هستیم.

به گزارش خبرگزاری اینترفاکس واکنش سخنگوی کرملین به گزارش روزنامه نیویورک تایمز درباره آمار بالای تلفات روسیه در جنگ اوکراین بوده است.

شبکه سی ان ان همچنین به نقل از الیسا اسلاتکین نماینده دموکرات آمریکا که پیش از این در یک جلسه توجیهی طبقه‌بندی‌شده دولت آمریکا شرکت کرده بود، گزارش داده بود که بیش از ۷۵ هزار روس در جنگ اوکراین کشته یا زخمی شده‌اند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: اسکوچیچ مذاکرات آستانه دریاچه ارومیه استهبان محرم عملیات مرصاد تحولات اوکراین جنگ اوکراین روسیه اروپا چین ناتو اسکوچیچ مذاکرات آستانه دریاچه ارومیه استهبان محرم عملیات مرصاد روسیه در جنگ اوکراین بین روسیه و اوکراین گزارش خبرگزاری وزیر امور خارجه شورای امنیت خارجه ترکیه چاووش اوغلو رئیس جمهور ۱۴۰۱ ۰۵ ۰۷

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۱۳۷۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اوکراین| کی‌یف به صلاح خود از موشک‌های دوربرد استفاده می‌کند

سفارش ۶ میلیاردی آمریکا برای تولید سلاح برای اوکراین، خروج تانک‌های آبرامز از جبهه، زمان انتقال اف-۱۶‌ها به کی‌یف، برکناری یک مقام ارتش اوکراین، ترس اروپا از پایان کمک نظامی آمریکا و مشکل یافتن سامانه پاتریوت برای کی‌یف، از رویدادهای مهم جنگ هستند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم،  لوید آستین، رئیس پنتاگون، شب گذشته، جمعه، در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست گروه تماس غربی برای هماهنگی ارسال تسلیحات به کی‌یف، اعلام کرد که مقامات اوکراینی خودشان تصمیم خواهند گرفت که چه زمانی و چگونه از موشک‌های تاکتیکی ATACMS دریافت شده از ایالات متحده استفاده کنند.

او در پاسخ به سوالی درباره تهدید تشدید تنش در صورت استفاده کی‌یف از این موشک‌های دوربرد، گفت: «این مسئله به آنها بستگی دارد که چگونه و چه زمانی از آن (موشک‌های ATACMS) استفاده کنند.»

آستین افزود: ایالات متحده امیدوار است نیروهای مسلح اوکراین با این تسلیحات "تأثیر معقول خوبی" بر وضعیت جبهه داشته باشند.

در عین حال، گئورگی مرادوف، نماینده دائم جمهوری کریمه در دفتر رئیس جمهور روسیه معتقد است که موشک‌های دوربرد ATACMS که در بسته جدید کمکی آمریکا برای اوکراین گنجانده شده، تهدیدی جدید برای شهرهای آرام کریمه و به خصوص پل کریمه هستند. 

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز به نوبه خود گفت که انتقال موشک‌های دوربرد آمریکایی به کی‌یف، تأیید دیگری بر دخالت واشنگتن در درگیری اوکراین و افزودن روغن بیشتر بر آتش جنگ است.

پیشتر نیویورک تایمز به نقل از مقامات آمریکایی فاش کرد که پنتاگون در واقع به اوکراین اجازه داده تا از موشک‌های دوربرد ATACMS برای حمله به اهدافی در شبه جزیره کریمه استفاده کند. پنتاگون اعتراف کرده که این موشک‌ها قبلاً مخفیانه به کی‌یف تحویل داده شده است.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به هفتصد و نود و چهارمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

تایید برنامه سفارش تسلیحات جدید برای اوکراین به ارزش 6 میلیارد دلار  توسط رئیس پنتاگون

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، درکنفرانس مطبوعاتی در پایان نشست منظم گروه تماس غربی درباره هماهنگی ارسال تسلیحات به اوکراین، برنامه‌هایی برای سفارش تولید تسلیحات جدید برای کی‌یف به ارزش 6 میلیارد دلار را تأیید کرد.

رئیس پنتاگون گفت: امروز 6 میلیارد دلار اضافی از طریق ابتکار کمک امنیتی اوکراین (USAI) آزاد می‌شود، که به ما امکان می‌دهد قابلیت‌های جدیدی را برای اوکراین از صنعت آمریکا خریداری کنیم.

به گفته وی، بسته کمکی اعلام شده برای اوکراین بزرگترین بسته تا به امروز خواهد بود. براساس گزارش‌ها، بسته کمک نظامی شامل وسایل نقلیه زرهی، موشک‌های سیستم دفاع هوایی پاتریوت و ناسامس، مهمات هدایت شونده دقیق و سامانه‌های ضد پهپاد خواهد بود.

پیش از این، روزنامه پولیتیکو به نقل از دو مقام آمریکایی نوشت که ایالات متحده قصد دارد با شرکتهای آمریکایی قراردادهایی به ارزش 6 میلیارد دلار برای تامین تسلیحات و تجهیزاتی اوکراین منعقد کند. همچنین یادآوری شده که تکمیل این سفارش چندین سال طول می‌کشد.

اختصاص  2.1 میلیون دلار کانادا برای تولید پهپاد در اوکراین

ویلیام بلر، وزیر دفاع ملی کانادا اعلام کرد که این کشور مبلغی معادل 2.1 میلیون دلار به اوکراین برای تولید هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) در خاک خود اختصاص خواهد داد.

وی گفت: کانادا 2.1 میلیون دلار برای تولید پهپاد توسط صنایع دفاعی داخلی اوکراین اختصاص خواهد داد. این اولین بار است که اوتاوا به طور مستقیم به تولید پهپادهای نظامی در اوکراین کمک می‌کند.

همچنین مشخص شده که کانادا 9.5 میلیون دلار اضافی برای خرید مهمات برای نیروهای مسلح اوکراین به عنوان بخشی از ابتکارعمل جمهوری چک اختصاص خواهد داد.

زلنسکی فرمانده نیروهای پشتیبانی ارتش اوکراین را هم برکنار کرد

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، الکساندر یاکووتس، فرمانده نیروهای پشتیبانی نیروهای مسلح این کشور را نیز از سمت خود برکنار کرد.

دلایل برکناری این مقام بلندپایه نظامی مشخص نشده است.

زلنسکی در فرمان دیگری، یاکووتس را به عنوان رئیس اداره خدمات حمل و نقل ویژه دولتی منصوب کرد.

در ماه‌های اخیر، تغییرات پرسنلی زیادی، از جمله در رده‌های بالای ارتش در کی‌یف رخ داده است. یکی از مهمترین آنها برکناری والری زالوژنی از سمت فرماندهی کل نیروهای مسلح اوکراین بود.

خودداری پنتاگون از بحث در مورد خروج تانک‌های آبرامز از میدان نبرد اوکراین

ژنرال چارلز براون، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا روز جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که پنتاگون در مورد اطلاعات منتشره درباره خروج تانکهای آبرامز آمریکایی از میدان نبرد در اوکراین به دلیل آسیب پذیری آنها در  مقابل حملات هواپیماهای بدون سرنشین اظهار نظری نکرده و این سوال را به مقامات کی‌یف ارجاع داد.

این مقام نظامی گفت: «من به اوکراینی‌ها این فرصت را می‌دهم که خودشان درباره نحوه استفاده از تانک‌های آبرامز صحبت کنند.»

وی همچنین به این سوال که آیا اوکراین می تواند روسیه را شکست دهد پاسخی نداد. ژنرال براون با تاکید بر اینکه هدف اصلی کاخ سفید فراهم کردن فرصت دفاع برای کی‌یف است، افزود: "نکته کلیدی این است که مطمئن شویم اوکراین قادر به دفاع از خود باشد."

اوایل روز جمعه، آسوشیتدپرس گزارش داد که کی‌یف از تانک‌های آبرامز آمریکایی در میدان نبرد استفاده نمی‌کند زیرا مورد حمله پهپادهای روسی قرار می‌گیرند. 

قصد بلژیک برای انتقال جنگنده‌های اف 16 به اوکراین تا پایان سال 

بلژیک قصد دارد تا پایان سال 2024 جت‌های جنگنده F-16 را در اختیار اوکراین قرار دهد. این مسئله را الکساندر دی کرو، نخست وزیر بلژیک روز جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی در بروکسل بیان کرد.

نخست وزیر بلژیک گفت: ما تصمیم گرفته ایم F-16 های خود را در کوتاهترین زمان ممکن به اوکراین تحویل دهیم، این انتقال قبل از پایان سال جاری آغاز خواهد شد.

وی همچنین گفت که بلژیک یک بسته کمک نظامی اضافی به ارزش 205 میلیون یورو به اوکراین ارائه خواهد کرد.

به نوبه خود، لودیوین دوندر، وزیر دفاع بلژیک در همان کنفرانس مطبوعاتی یادآور شد که تحویل این هواپیماها با در نظر گرفتن دریافت جنگنده‌های جدید F-35 از واشنگتن انجام خواهد شد تا توان دفاعی این کشور به خطر نیفتد.

رئیس پنتاگون: F-16 ها و خلبانان آموزش دیده در سال 2024 وارد اوکراین می‌شوند

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده روز جمعه اعلام کرد که هواپیماهای F-16 و همچنین خلبانانی که توسط متحدان اروپایی آموزش دیده اند، در همین سال جاری وارد اوکراین خواهند شد.

وی در نشست آنلاین گروه تماس رامشتاین گفت: اسکادران‌های F-16 به همراه خلبانان و پرسنل پشتیبانی که توسط اعضای این گروه آموزش دیده اند، امسال وارد اوکراین خواهند شد.

وزیر دفاع آمریکا همچنین تاکید کرد که اوکراین به خودروهای زرهی و توپخانه بیشتری نیاز دارد و قول داد هر کاری که می تواند در این زمینه انجام دهد.

مشکل آمریکا در پیدا کردن سیستم پاتریوت آزاد برای اوکراین 

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ریاست جمهوری آمریکا روز جمعه اعلام کرد که ایالات متحده در حال حاضر سامانه‌های ضدهوایی پاتریوت آزادی برای انتقال به اوکراین ندارد، اما در صورت آزادسازی این سیستم‌ها، آنها به کی‌یف منتقل می‌شود.

او گفت: «سیستم‌های پاتریوت آمریکایی در حال حاضر در سراسر جهان، از جمله در خاورمیانه، برای محافظت از نیروهای آمریکایی مستقر هستند. اگر بتوانیم سامانه های اضافی را آزاد کنیم، آنها را به اوکراین خواهیم فرستاد.»

سالیوان تاکید کرد که واشنگتن قصد دارد کشورهای اروپایی و شرکای خود در سایر مناطق جهان را متقاعد کند که سامانه‌های دفاع هوایی خود را به اوکراین منتقل کنند.

پیشتر روز جمعه، روزنامه "ال پایس" گزارش داد که اسپانیا تحت فشار ناتو و اتحادیه اروپا با ارسال موشک‌های پاتریوت به کی‌یف موافقت کرده است. در همان زمان، وزارت دفاع اسپانیا از تایید یا تکذیب انتقال یک سامانه پاتریوت از سه سیستم موجود در این کشور به اوکراین خودداری کرد.

بلند شدن جنگنده‌های لهستانی به دلیل "فعالیت هواپیمای دوربرد روسیه" 

سرویس مطبوعاتی فرماندهی عملیاتی نیروهای مسلح لهستان شب گذشته گزارش داد که این کشور مجبور شده به دلیل پرواز هواپیمای دوربرد روسیه در نزدیکی حریم هوایی لهستان، هواپیماهای نظامی خود را به پرواز درآورد. 

در این بیانیه آمده است: «هشدار می دهیم که هواپیماهای در حالت آماده باش رزمی مجبور به پرواز  شدند تا از حریم هوایی لهستان در بخش جنوب شرقی کشور محافظت کنند. این اقدام به این دلیل بود که عصر امروز  (جمعه) فعالیت‌ هواپیماهای دوربرد از سوی روسیه در نزدیکی مرزهای ملی ما افزایش یافت.»

سفیر روسیه:  نیمی از مزدوران فرانسوی در اوکراین کشته شده‌اند

آلکسی میشکوف، سفیر روسیه در پاریس در مصاحبه‌ای اعلام کرد که نیروهای منظم فرانسوی در حال حاضر فعالانه در درگیری نظامی در اوکراین شرکت دارند و تلفات زیادی هم داشته‌اند.

 وی گفت: «به عنوان مثال، طبق اطلاعات بدست آمده، از 370 مزدور فرانسوی که در اوکراین می جنگند، نیمی از آنها جان خود را از دست داده‌اند. علاوه بر این، این مزدوران به خاطر دریافت پول در این جنگ شرکت می‌کنند. »

مشکل تراشی فرانسه برای دیپلمات‌های روسیه

سفیر روسیه در پاریس از این مسئله هم شکایت کرد که در حال حاضر  چرخش دیپلمات‌های روسی در فرانسه دشوار شده، زیرا پاریس برای کارمندان تازه وارد وزارت خارجه روسیه ویزا صادر نمی‌کند.

به گفته آلکسی میشکوف، هموطنان روسی که در فرانسه زندگی می‌کنند نیز به دلایل تمایلات ضدروسی با مشکلات زیادی روبرو هستند.

نخست وزیر لیتوانی: باید به این فکر باشیم که بسته کمکی آمریکا برای کی‌یف آخرین خواهد بود

اینگریدا شیمونیته، نخست وزیر لیتوانی در مصاحبه‌ای پیش بینی کرد که بسته کمکی که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای اوکراین امضا کرده، ممکن است آخرین بسته باشد.

او گفت: بسیار خوب است که کنگره آمریکا بالاخره تصمیم گرفت به اوکراین کمک کند، اما اکنون باید به این فکر کنیم که اگر این آخرین بسته از این قبیل باشد، چه اتفاقی خواهد افتاد.

به گفته شیمونیته، مشکلات اروپا در حال جدی‌تر شدن است، بنابراین ما باید «منتظر نباشیم، بلکه خود را برای وضعیت بدتر آماده کنیم».

هشدار نخست وزیر اوکراین درباره وضعیت وخیم سیستم انرژی کشور 

نخست وزیر اوکراین دنیس شمیگال روز جمعه اعتراف کرد که با وجود تعمیرات شبانه روزی، مقامات مسئول قادر به ترمیم آسیب‌های وارد شده به سیستم انرژی این کشور نیستند.

او گفت: «وضعیت در بخش انرژی همچنان دشوار است. با وجود تعمیرات 24 ساعته، شبکه برق رسانی کشور با مشکل مواجه است. خسارات گسترده‌ای به سیستم انرژی اوکراین وارد شده که نمی توان آنها را «ظرف چند هفته یا حتی چند ماه» بازسازی کرد.

شمیگال همچنین از شهروندان کشور خواست تا در مصرف برق صرفه جویی کنند.

استولتنبرگ از اعضای ناتو خواست در کمک به اوکراین از آلمان پیروی کنند

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو روز جمعه در کنفرانس مطبوعاتی با اولاف شولتز، صدراعظم آلمان تاکید کرد که کشورهای متحد در ائتلاف باید سریعاً با الگوبرداری از  آلمان برای تامین تسلیحات به اوکراین اقدام کنند.

او گفت: «بسیاری از متحدان در مورد وعده‌های جدید برای حمایت از اوکراین صحبت کردند. لازم است که این وعده لفظی به سرعت به تحویل واقعی تبدیل شود.»

استولتنبرگ همچنین از متحدان ناتو خواست تا از برلین الگوبرداری کنند که وعده داده یک سامانه موشکی ضد هوایی پاتریوت خود را به کی‌یف منتقل کند.

سطح اعتماد روس‌ها به پوتین تقریبا 80 درصد است

بر اساس داده‌های نظرسنجی انجام شده توسط مرکز سنجش افکار عمومی سراسری روسیه، میزان اعتماد شهروندان روس نسبت به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور کشورشان 0.5 درصد افزایش یافته و به 79.5 درصد رسیده است.

طبق این اطلاعات، 77.8 درصد از پاسخ دهندگان هم گفتند که از عملکرد پوتین در پست ریاست جمهوری رضایت دارند.  

79.5 درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی به سؤال مربوط به اعتماد به پوتین پاسخ مثبت دادند، میزان تأیید عملکرد رئیس جمهور در طول چند هفته اخیر  0.2 افزایش یافت و به  77.8 درصد رسید است.

همچنین 54.5 درصد از مردم روسیه معتقدند که دولت روسیه به خوبی کار می‌کند.

وزیر دفاع روسیه: آمریکا باعث طولانی شدن درگیری در اوکراین شده است

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه بعد از ظهر روز جمعه در نشست وزرای دفاع کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در آستانه، تاکید کرد که ایالات متحده ابتدا درگیری در اوکراین را ایجاد کرد و اکنون  هم عمداً در حال طولانی کردن آن است.

شویگو گفت: «واشنگتن برای دستیابی به اهداف خود فشار بی‌سابقه‌ای از جمله بر شرکای خود وارد می‌کند و آنها را به نقش مجریان مطیع خود تنزل می‌دهد.»

وزیر دفاع با تاکید بر اینکه تلاش غرب برای تحمیل شکست استراتژیک بر روسیه محکوم به شکست است، افزود: بر اساس تجربیات به دست آمده، عملیات رزمی نیروهای روسی در حال بهینه سازی است، مجتمع صنایع دفاع کشور در حال توسعه است و سیستم آموزشی پرسنل نظامی در حال بهبود است.

هشدار درباره عواقب حملات ارتش اوکراین به نیروگاه اتمی زاپروژیا 

 وزیر دفاع روسیه همچنین در نشست وزرای دفاع کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای تاکید کرد که ادامه حملات نیروهای مسلح اوکراین به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا می‌تواند به عواقب فاجعه‌باری منجر شود.

سرگئی شویگو هشدار داد: حملات مداوم طرف اوکراینی به این نیروگاه اتمی نگران کننده شده و ادامه این اقدام ممکن است به عواقب فاجعه بار منجر شود.

او همچنین خطاب به همتایان خود یادآور شد که ردپای حمله تروریستی به سالن کنسرت شهر کروکوس در نزدیکی مسکو به اوکراین منتهی می‌شود و همه کسانی که در این فاجعه نقش دارند، قطعاً مجازات خواهند شد. 

اوکراینی‌هایی که درباره اقوام خود در روسیه سکوت کنند، اخراج خواهند شد

رسانه‌های اوکراینی روز جمعه فاش کردند که پارلمان اعلای اوکراین قانونی را تصویب کرده که به مقامات این کشور اجازه می‌دهد تا شهروندان اوکراینی را به دلیل سکوت در مورد ارتباط با افرادی در روسیه، حتی اگر آنها از اعضای خانواده‌شان باشد، را  از مشاغل خود اخراج شوند. 

طبق این اطلاعات، پارلمان اوکراین سند مربوطه را در قرائت دوم در روز 25 آوریل تصویب کرد. این قانون کارگران و کارمندان را موظف می‌کند تا اطلاعات دقیقی را در مورد ارتباطات خود با افرادی که به طور دائم در روسیه اقامت دارند ارائه دهند و عدم رعایت این الزام، طبق مصوبه جدید، دلیلی برای اخراج آنها خواهد بود.

کمیسیون حقوقی پارلمان از این سند انتقاد کرده و آن را ناقض قانون اساسی اوکراین دانست، ولی نتوانست از تصویب آن جلوگیری کند. حالا این سند باید به امضای رئیس پارلمان و رئیس جمهور  اوکراین برسد تا لازم الاجرا شود. 

تحولات اوکراین|کی‌یف قصد دارد زنان را نیز به جبهه بفرستدتحولات اوکراین| کودکان در مدارس برای جنگیدن آماده می‌شوندتحولات اوکراین| چرا زلنسکی انتخابات ریاست‌جمهوری را لغو کرد

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حمله گسترده روسیه به زیرساخت های انرژی اوکراین در سه منطقه
  • کرملین: انگلیس مانع توافق آتش‌بس اوکراین شد
  • مسکو: انگلیس مذاکرات صلح اوکراین را خراب کرد
  • بلژیک از سود دارایی مسدود شده روسیه اف-۱۶ به اوکراین ارسال می‌کند
  • اوکراین| کی‌یف به صلاح خود از موشک‌های دوربرد استفاده می‌کند
  • نتیجه حمایت آمریکا از تروریست‌ها، عملیات آنان در ایران و روسیه است
  • وزیر دفاع روسیه: مسکو هرگز ناتو را تهدید نکرده است
  • آماده گسترش همکاری‌های نظامی با ایران هستیم
  • تحولات اوکراین|واکنش مسکو به ارسال موشک‌های دوربرد به کی‌یف
  • قرارداد ۶میلیارد دلاری تسلیحات و تجهیزات آمریکا برای اوکراین