Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-01@07:21:08 GMT

امر به معروف و نهی از منکر وظیفه همه مسلمانان است

تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۱۴۲۵۱

امر به معروف و نهی از منکر وظیفه همه مسلمانان است

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان گفت: خداوند متعال می‌دانست و یقین داشت که اگر امر به معروف بیاید، همه فرایض دینی و خوبی‌ها احیا می‌شود. امر به معروف و نهی از منکر در درجه اول وظیفه همه مسلمانان و سپس گروهی از مؤمنان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد عبداللهی نژاد ظهر امروز _جمعه هفتم مردادماه _ در سخرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه استان اصفهان، اظهار کرد: امام حسین (ع) فرمودند که من برای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۱۴۰۰ سال از حاکمیت اسلام می‌گذرد و انقلاب پیامبر عظیم شأن اسلام استوار است. از ویژگی بارز پیامبر خاتم و پایه اصلی حکومت وی امر به معروف و نهی از منکر بوده است. اگر امر به معروف و نهی از منکر امروز در جامعه مظلوم است، علت آن خود ما هستیم.

وی افزود: متأسفانه امر به معروف را محدود به زمان، مکان و افراد خاص شده است و این درحالی است که امر به معروف و نهی از منکر وظیفه آحاد مسلمانان است و در آیات شریفه قرآن امر به معروف و نهی از منکر در همه مسائل ذکر شده است. در مسائل اعتقادی قرآن معروف و منکر معرفی می‌کند. اعتقاد به مبدا و معاد، معروف اعتقادی و شرک به خدای متعال منکر است. عده‌ای خدا را قبول ندارند، بت می‌پرستند و به غیر خدا توسل می‌کنند که این منکر اعتقادی است. آنجایی که بنی‌ اسرائیل تصور می‌کنند که پسران خدا هستند و آنجایی که فرشتگان را دختران خدا می‌خوانند، منکران اعتقادی است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان ادامه داد: اینکه شما نباید کاری کنید که کفار بر مسلمانان مسلط شوند، یک معروف و منکر سیاسی را مشخص می‌کند.در مسائل اجتماعی نیز معروف معرفی و سفارش به ازدواج می‌شود. ازدواج یکی از معروف‌های اجتماعی است که بسیاری از منکرها را از بین می‌برد و در مقابل عمل منافی عفت، هرزگی دست، زبان و چشم به عنوان یک منکر محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: معروف و منکر اقتصادی نیز مشخص شده است و سفارش به انفاق، صدقه و پرداخت حق یتیم می‌شود. خداوند می‌فرماید ما حضرت صادق (ع) را فرستادیم تا عمران و آبادی ایجاد کند. شما خداوند را نگاه کنید، پاییز و زمستان وی را و سپس بهار را ببینید که زمین را آباد می‌کند و شما از خدا یاد بگیرید که آباد کنید. امر به معروف و نهی از منکر مربوط به یک موضوع خاص نیست؛ بلکه مربوط به همه موضوعات است. برخی منکرات، منکرساز هستند و در صورتی که با آنها برخورد نشود، خود تولید منکر می‌کند. اگر این منکرات رها شدند و منکرات دم دستی مد نظر قرار گرفتند، مورد استهزا قرار می‌گیریم و نتیجه‌ای نیز به دست نمی‌آوریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبداللهی نژاد اضافه کرد: امر به معروف و نهی از منکر وظیفه یک قشر خاص نیست. آمر به معروف اساسی و اصلی، خداوند است و در مقابل شیطان نهی از معروف و امر به منکر می‌کند. و مؤمنی که آمر به معروف و نهی از منکر باشد، متخلف به اخلاق الهی است. امر به معروف و نهی از منکر از اخلاق‌های خدایی است. پیامبر آمر به معروف و نهی از منکر است و ائمه برای امر به معروف و نهی از منکر آمدند. علما، حاکمیت و تک تک مؤمنان وظیفه دارند امر به معروف و نهی از منکر کنند و از همین رو بر یکدیگر ولایت دارند.

وی گفت: خداوند متعال می‌دانست و یقین داشت که اگر امر به معروف بیاید، همه فرایض دینی و خوبی‌ها احیا می‌شود. امر به معروف و نهی از منکر در درجه اول وظیفه همه مسلمانان و سپس گروهی از مؤمنان است. اگر جایی دیده شد که یک منکر با بیان و تذکر دادن یک نفر حل نشد، به صورت گروهی باید تذکر داده شود. حکومت اسلامی و عالمان دینی نسبت به مسئله امر به معروف و نهی از منکر وظیفه دارند. چرا هنگامی که گاهی مال مردم مخلوط به حرام شد و حرف‌های ناشایست وارد جامعه دینی شد، علما نهی از منکر نمی‌کنند؟ این دستور صریح خداوند متعال است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان اظهار کرد: مراحل مختلفی که در امر به معروف و نهی از منکر تدوین شده است، باید اجرا شود. مرحله اول امر به معروف و نهی از منکر، قلب است. در مرحله امر به معروف و نهی از منکر قلبی، وقتی دیدید منکری درحال اتفاق افتادن است، اظهار تنفر قلبی نسبت به آن اقدامی با اقداماتی نظیر تذکر و ترک مکان واجب است. مرحله دوم امر به معروف و نهی از منکر زبانی است. هیچ اسلحه‌ای بالاتر از زبان نیست و برنده‌ترین سلاح زبان است؛ البته ما هرکه باشیم و هرچه باشیم حضرت موسی نیستیم و طرف مقابل ما هرکه باشد فرعون نیست.

وی با بیان اینکه خداوند به حضرت موسی و برادرشان هارون فرمودند سراغ فرعون بروید و با زبان نرم با وی سخن بگویید؛ بنابراین زبان نرم، گفتن و رد شدن اثرگذار است، افزود: مرحله آخر امر به معروف و نهی از منکر قوه قهریه نظام است که به حاکمیت، دستگاه‌های نظارتی، قضائی و انتظامی و حکومت باز می‌گردد و انتظار می‌رود که این مرحله را با قدرت ادامه دهند. اگر این مرحله ادامه‌دار نباشد، امر به معروف و نهی از منکر افراد در کف میدان بر منکراتی که در سطح جامعه به خصوص منکرات مربوط به مسئولان، ادارات و منکراتی که از خود حاکمیت منشعب می‌شود، اثر آن‌چنانی نخواهد داشت.

حجت‌الاسلام عبداللهی نژاد با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر توسط قوه قهریه باید در چهارچوب دستورات اسلام باشد، ادامه داد: اسلام دستور داده است گاهی باید فردی اعدام شود، گاهی دست یک شخص باید قطع شود اما کرامت انسان جای خود دارد. گاهی فراموش می‌کنیم که با گناهکار دشمن نیستیم اما با گناه مشکل داریم. شما حق ندارید فردی را به خاطر گناه خود سرزنش کنید.

وی خاطرنشان کرد: حساسیت روی گناه باید حدود شریعت داشته باشد و خط قرمزی که ترسیم می‌شود، خط قرمز شریعت است نه احزاب. مسئولانی که به وسیله انتخاب یا انتصاب بر یک کرسی نشسته‌اند، مهم نیست از کدام حزب باشند، میزان ارزیابی، حساسیت آنها روی مسائل شرعی است. جایی که کار خوبی انجام می‌شود تشویق و جایی که کار اشتباه صورت می‌گیرد، باید مطالبه‌گری و نهی از منکر شود. اگر این نظام را دوست دارید و دلبسته آن هستید، نقد دلسوزانه و نهی از منکر حکیمانه داشته باشید. مسئولان باید به جایی برسند که در آنها نهادینه شود که اگر کسی تذکری داد، معاند نیست و اگر بر این منوال حرکت شود، امید داریم ما نیز در مسیری که سیدالشهدا برای آن قیام کردند، حرکت کنیم.

کد خبر 591867

منبع: ایمنا

کلیدواژه: سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه خطبه نماز جمعه خطبه های نماز جمعه اصفهان شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق امر به معروف و نهی از منکر وظیفه معروف و نهی از منکر استان اصفهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۱۴۲۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار شیخ الازهر و رئیس جمهور بوسنی و تاکید بر اتحاد مسلمانان

شیخ الازهر و رئیس جمهور بوسنی هرزگوین در بیانیه مشترکی تحولات جاری در غزه را لکه ننگی بر پیشانی بشریت دانستند.

به گزارش ایسنا، «احمد الطیب» شیخ الازهر روز دوشنبه میزبان «دنیس بچروویچ» رئیس جمهور بوسنی هرزگوین بود و در این دیدار دو طرف به بررسی مهمترین مسائل و چالش‌های پیش روی جهان اسلام پرداختند.

شیخ الازهر اظهار کرد: این دیدار برای ما بسیار ارزشمند است و تاثیر بسیار ویژه‌ای بر ما دارد چرا که همزمان با کشتار جمعی انجام شد که رژیم صهیونیستی در حق برادران ما در غزه انجام می‌شود و این به عنوان لکه ننگی بر پیشانی بشریت، یادآور جنایت کشتار جمعی است که در حق مسلمانان بوسنیایی در بوسنی هرزگوین انجام شد و به ما مسلمانان یادآور می‌شود که اتحادمان تنها راه بیرون آوردن امت‌مان از این بحران‌ها است.

الطیب در ادامه گفت: مشکل اصلی در تمام اتفاقاتی که برای ما رخ می‌دهد، واکنش ضعیف جهان اسلامی و عربی است و اساس این مشکل ضعف ناشی از تفرقه و پراکندگی است که ملت ما دچار آن است.

رئیس جمهور بوسنی هرزگوین نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور خود در الازهر و دیدار با شیخ الطیب، تاکید کرد: آنچه در غزه در حال وقوع است لکه ننگی بر پیشانی بشریت است و این در درجه اول بحرانی اخلاقی است.

او با اشاره به اهمیت بسیار «برادری انسانی که شیخ الطیب و پاپ فرانسیس آن را ایجاد کرده به عنوان مهم‌ترین اصل اخلاقی در عصر کنونی»، گفت: ما باید به این اصول پایبند باشیم و آنها را به ویژه در این شرایط که با بحران‌های انسانی، اقتصادی و اجتماعی در مناطق مختلف جهان روبرو هستیم، به کار گیریم.

رئیس جمهور بوسنی در پایان به صورت رسمی از شیخ الازهر برای سفر به این کشور دعوت کرد و الطیب نیز از این دعوت استقبال و تاکید کرد که در اولین فرصت به بوسنی سفر خواهد کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اولین قبرستان مسلمانان در ایران کجاست؟ + عکس
  • فشار دولت اوکراین به مسلمانان برای سکوت در نسل‌کشی غزه + سند
  • دلسوزی شاگرد منتظری برای شهید مطهری/ تشکیل 700 پرونده برای مشاوران املاک یک استان!
  • امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر باعث پیشرفت و تعالی جامعه می شود
  • سفرنامه| اولین قبرستان مسلمانان در ایران؛ اینجا جسد مردگان پوسیده نمی‌شود؟/ عکس
  • پرونده معاون امر به معروف و نهی از منکر استان خوزستان شفاف‌سازی شود
  • دیدار شیخ الازهر و رئیس جمهور بوسنی و تاکید بر اتحاد مسلمانان
  • تاکید بر برخورد قانونی با سایتهای ضد اخلاقی مازندران در فضای مجازی
  • «طرح نور» نیروی انتظامی مورد حمایت است
  • عفاف و حیا حافظ حریم انسانی و شخصیت وجودی زن و مرد است