Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، با وجود آن که ماه‌ها از زمان برگزاری انتخابات پارلمانی عراق گذشته اما مجلس نمایندگان این کشور هنوز نتوانسته درباره روندهای جدید و تغییرات سیاسی داخلی به اجماع برسد. عدم اجماع درباره مسئولان اجرایی جدید عراق و اختلاف دیدگاه گسترده بین جناح‌ها و احزاب سیاسی باعث نارضایتی مردم این کشور شده و بار دیگر فضای داخلی بغداد را در موج اعتراضات فرو برده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از اختلاف‌نظرهای فراوان درباره نخست‌وزیر، بعدازظهر دوشنبه سوم مرداد ماه اعضای کمیته سیاسی احزاب شیعه در عراق موسوم به «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی) نشستی را در منزل «هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح برگزار کردند؛ آنها «محمد شیاع السودانی» را نامزد خود، برای نخست‌وزیری معرفی کردند تا در زمان خود رسماً در پارلمان معرفی شود. در پی این امر و معرفی نامزد نهایی نخست‌وزیری از جانب چارچوب هماهنگی، گروه‌ها و چهره‌های سیاسی مختلفی در عراق با انتشار بیانیه یا پست‌هایی در شبکه‌های اجتماعی حمایت خود را از او اعلام کردند؛ البته در این بین مخالفت‌هایی نیز دیده می‌شد.

 

محمد شیاع السودانی - نامزد چارچوب هماهنگی برای نخست‌وزیری عراق

 

گزینه پیشنهادی چارچوب هماهنگی در دوران نخست وزیری حیدر العبادی، وزیر کار و امور اجتماعی بوده و در سال ۲۰۱۶ هم به وزارت صنعت منصوب می شود. وی از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴، عهده‌دار وزارت حقوق بشر عراق هم بود تا اینکه از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰، استاندار «میسان» شد.

السودانی با این سوابق کاری مورد اعتراض برخی از طیف‌های عراقی قرار گرفت؛ به طوری که منابع خبری در بغداد، عصر دو روز گذشته (چهارشنبه) خبر دادند که ده‌ها تظاهرات‌‌کننده در اعتراض به پیشنهاد وی برای تصدی منصب نخست‌وزیری این کشور به میدان «التحریر» بغداد آمده‌اند. شبکه «السومریه» نیز در این باره گزارش داد که افراد معترض پس از تجمع در میدان التحریر به سمت منطقه سبز بغداد حرکت کرده‌اند.

 

هجوم معترضان عراقی به منطقه سبز بغداد

 

پس از این تظاهرات‌کنندگان به منطقه سبز رسیدند و در نزدیکی یکی از دروازه‌های این منطقه در مجاورت وزارت برنامه‌ریزی عراق تجمع کردند. معترضان از سد نیروهای امنیتی گذشتند و موانع بتنی موجود را تخریب کردند تا وارد منطقه سبز  شوند. در پی این رخداد، خبرگزاری رسمی عراق گزارش داد که «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر فعلی این کشور از تظاهرات‌کنندگان درخواست کرده که روند مسالمت‌آمیز تظاهرات خود را حفظ کنند و فورا از این منطقه خارج شوند چرا که «نیروهای امنیتی پایبند به محافظت از نهادهای کشور و هیأت‌های دیپلماتیک خواهند بود».

برخی منابع خبری دیگر در عراق ضمن اعلام خبر مجروح شدن چند معترض در درگیری با نیروهای امنیتی این کشور، گزارش دادند که گروهی از تظاهرات‌کنندگان عراقی وارد ساختمان مجلس نمایندگان شدند.

 

ورود تظاهرات‌کنندگان عراقی به پارلمان این کشور

 

ورود معترضان عراقی به پارلمان این کشور باعث شد تا کمیته هماهنگی چارچوب شیعیان عراق بیانیه‌ای صادر و در آن، دولت فعلی را مسئول حفظ نظم و امنیت معرفی کند. چارچوب هماهنگی در بیانیه خود به صراحت اعلام کرد: «رویدادهای که امروز به سرعت رخ داد و به تظاهرات‌کنندگان اجازه ورود به منطقه دولتی ویژه و پارلمان‌ و نهادهای قانونی داده شد و از طرف دیگر، عمل نکردن نیروهای ذی‌ربط به وظایفشان شبهه‌های بسیاری را برانگیخت؛ از‌ این‌رو ما دولت پیشبرد امور را مسئول کامل امنیت ادارات دولتی، کارکنان آن‌ها، هیأت‌های دیپلماتیک و اموال عمومی و خصوصی می‌دانیم و از این دولت می‌خواهیم که  برای حفظ امنیت و نظم و جلوگیری از هرج و مرج و تحرکات غیرقانونی اقدماتی قاطع اتخاذ کند.»

 

ورودی پارلمان عراق و حضور مردم معترض

 

نخست وزیر عراق هم در راستای تلاش برای رفع اتهام و مبرا جلوه دادن دولت، بعد از ظهر روز گذشته (پنج‌شنبه) درباره رخدادهای اخیر در این کشور و اختلافات سیاسی موجود بیانیه صادر کرد. وی با بیان اینکه دولت طی دو سال گذشته، در تعامل با بحران‌های سیاسی مختلف، آرامش و ملی‌گرایی را در دستور کار خود قرار داده است، گفت: «دولت، منافع عمومی را بر منافع شخصی ترجیح داد و تلاش کرد که امنیت و منافع مردم را حفظ کرده و از ورود به جدل‌های سیاسی، دوری کند». الکاظمی در بیانیه خود اذعان کرده بود که دولت، موضع سکوت را در پیش گرفته و وارد درگیری‌های سیاسی نخواهد شد.

بعد از ورود جمعیت معترض به پارلمان عراق، رهبران سیاسی و مقامات عراق بیانیه‌هایی صادر و موضع خود را در قبال تحولات داخلی این کشور اعلام کردند؛ می‌توان گفت که نقطه‌مشترک تمام مواضع و واکنش‌ها «دعوت به گفت‌وگو» بود. «برهم صالح» رئیس جمهور عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که «عراق شرایط حساسی را پشت سر می‌گذارد و با چالش‌ها و حقایق بزرگی روبه‌رو است که مستلزم اتحاد صفوف و حفظ مسیر دموکراتیک مسالمت‌آمیز در کشوری است که مردم ما طی ده‌ها سال استبداد، آزار و اذیت و خشونت برای آن قربانی شده‌اند». 

«نوری المالکی» رئیس ائتلاف «دوله القانون» در عراق نیز بیانیه‌ای صادر و ضمن تاکید بر حق قانونی شهروندان عراقی در اعتراضات مشروع، از تظاهرات‌کنندگان عراقی خواست که هر چه سریع‌تر منطقه سبز بغداد را ترک کنند و تظاهرات‌ خود را به صورت مسالمت‌آمیز و به دور از درگیری با نیروهای امنیتی برگزار نمایند.

به نظر می‌رسد حالا و با این شرایط امنیتی، دغدغه واحد سران و رهبران بغداد آن باشد که گفت‌وگو را در محوریت اقدامات خود قرار دهند و برای تشکیل دولت جدید به فکر گزینه‌ها و پیشنهاداتی باشند که بیش از هر چیز، موجب وحدت نظر شود. چنانچه چنین اتفاقی نیفتد، سپهر سیاسی کشور عراق باری دیگر وارد موج‌های سنگین بی‌ثباتی خواهد شد؛ همان وضعیتی در اکتبر سال ۲۰۱۹ به وجود آمد.

اگر در شرایط کنونی عراق دوباره در داخل به نا آرامی کشیده شود، از تحولات مثبت و منفی منطقه‌ای جا خواهد ماند؛ بغداد هم قدرت و وحدت لازم برای مقابله با تجاوزات ترکیه را از دست خواهد داد و هم امکان مشارکت خود در روندهای همگرایی منطقه بین ایران و کشورهای عربی را. درک فضای منطقه‌ای و روند تحولات جهانی به سیاسیون بغداد کمک خواهد کرد تا از سطح اختلافات داخلی بکاهند و برای استقلال و ثبات عراق از این مرحله عبور کنند.

انتهای پیام/خ

منبع: فارس

کلیدواژه: عراق مصطفی الکاظمی چارچوب هماهنگی پارلمان عراق نوری المالکی برهم صالح تظاهرات کنندگان نیروهای امنیتی چارچوب هماهنگی نخست وزیری نخست وزیر منطقه سبز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۱۴۸۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زلزله سیاسی در معتبرترین دانشگاه‌های جهان

امیرحسین ابراهیمی،  ایالات متحده آمریکا یکی از ملتهب‌ترین روز‌های خود را طی دهه گذشته سپری می‌کند. اعتراضات دانشجویی روز‌های اخیر دانشگاه‌های مطرح امریکا تعجب بسیاری از تحلیلگران و سیاستمدران را در سراسر جهان در پی داشته است و اکثر تحلیل‌گران حوزه سیاست، پاسخ مشخصی برای این نوع از اعتراضات در این ابعاد بزرگ ندارند.

پس از تصویب کمک ۲۶ میلیارد دلاری مجلس نمایندگان آمریکا و افزایش شمار کشته شدگان جنگ غزه، اعتراضات شکل جدیدتری به خود گرفت. دانشجویان به طور مشخص خواستار پایان جنگ غزه و تعطیلی و واگذاری شرکت‌های حامی اسرائیل هستند. در بسیاری از دانشگاه‌ها، دانشجویانی که برای این تغییرات تلاش می‌کنند می‌گویند که به ارتباطات دانشگاه‌های خود با اسرائیل انتقاد دارند و این امر به ویژه در دانشگاه‌هایی که دارای موقوفات بزرگ هستند، پررنگ‌تر است، زیرا مدیران این دانشگاه‌ها بودجه سالیانه خود را در مجموعه گسترده‌ای از سرمایه‌گذاری‌ها توزیع می‌کنند، برای نمونه در سطح خرد، دانشجویان می‌گویند از همکاری با پیمانکاران رژیم صهیونیستی در دانشگاه‌ها خودداری کنید و در سطح کلان‌تر اعتراضاشان این است که از اختصاص بودجه‌های تحقیقاتی برای پروژه‌های مربوط به تسلیحات نظامی برای رژیم صهیونیستی دست بردارید!

به گفته بسیاری از تاریخ نگاران و تحلیلگران مسائل سیاسی وضعیت کنونی حاکم بر دانشگاه‌های ایالات متحده آمریکا یادآور مخالفت‌ها با جنگ آمریکا علیه ویتنام است. اما امروز دلیل اهمیت این نوع اعتراضات چیست و چرا دولتمردان آمریکایی به شدت سعی در سرکوب این نوع اعتراضات دانشجویی داشتند؟!

مشخصا با اوج گیری اعتراضات در دانشگاه‌های ایالات متحده آمریکا، دستگاه پروپاگاندا رژیم صهیونیستی و ایالات متحده آمریکا و همچنین سایر رسانه‌های غربی همه آنان یک صدا سعی در سانسور خبری این رویداد بزرگ داشتند و حتی هشتگ‌های مربوط به این اعتراضات در فضای مجازی به ویژه در اینستاگرام و فیسبوک دچار بایکوت خبری شد.

برای اکثریت واضح است که نیروی پلیس ایالات متحده آمریکا معروف به خشونت و سرکوب می‌باشد، اما علی رغم آنکه افراد معترض، دانشجویان جوان هستند بازهم پلیس امریکا به شدت به سرکوب آنان پرداخته است. با توجه به آنکه این دانشجویان عمدتا در بهترین دانشگاه‌های جهان در حال تحصیل بوده اند و از نخبگان آینده ساز ایالات متحده آمریکا هستند این خشونت سازمان یافته بر علیه آنان هیچ توجیهی ندارد و این نشان می‌دهد که تا چه اندازه ساختار سیاسی حاکم بر ایالات متحده آمریکا وابسته به رژیم صهیونیستی است و حتی حمایت از صهیونیست‌ها می‌تواند سبب شود که دولتمردان آمریکایی بر بسیاری از ارزش‌ها که سال‌ها مدعی آن بودند چشم پوشی کنند.

رهبران ایالات متحده آمریکا هرگز تصور نمی‌کردند در مقابل نسلی قرار بگیرند که با وجود آنکه دستگیر می‌شوند، تعلیق می‌شوند و اخراج می‌شوند و حتی در مقابل باتوم‌های نیرو‌های امنیتی قرار می‌گیرند، اما دغدغه مردمی را داشته باشند که هزاران هزار کیلومتر از آنان دورتر است. حتی ایجاد رعب و وحشت و ترس توسط نهاد‌های امنیتی حاکم بر ایالات متحده آمریکا نیز مانع از این نشد که دانشجویان و برخی از اساتید آنان نسبت به نسل کشی غزه بی تفاوت بمانند و با وجود تمام این تهدیدات و فشار‌ها در کنار فلسطینیان ایستادند.

دستگاه دروغ پراکنی و پروپاگاندا رژیم صهیونیستی طی سال‌ها سعی کرد تمام اتفاقاتی که در دنیا بر علیه سیاست‌های استثمارگرایانه او وجود داشت را با برچسب زدن و متهم کردن به بی سوادی و تحجر سرپوش بگذارد، اما امروز در مقابل نسلی از جوانان قرار گرفته است که همگی در ممتازترین دانشگاه های جهان در حال تحصیل هستند و بخش زیادی از آنان نیز یهودی می‌باشند و مسئله اینجاست که حتی از برچسب یهودی ستیز بودن نیز نمی‌تواند استفاده کند و سیاست همیشگی، قربانی بودن را در پیش بگیرد.

شاید حجم سرکوب اعتراضات این واقعیت را نشان دهد که تمام برنامه‌های رژیم صهیونیستی با همکاری و پشتیبانی ایالات متحده آمریکا صورت گرفته است و امریکا در تمام آنان نقش داشته است. آنچه که مشخص است این اعتراضات، سرآغازی بر پایان پشتیبانی بی چون و چرای آمریکا از اسرائیل خواهد بود، زیرا نسل جوان آمریکایی تصمیم گرفته است دیگر سیاست سکوت را در پیش نگیرد و نسبت به این نسل‌کشی در جریان است واکنش نشان دهد و بدنبال پاک کردن صورت مسئله همانند دولتمردان خود نباشد.

تحلیلگر بین الملل

دیگر خبرها

  • فرید مرجایی، تحلیل گر مسائل آمریکا و مقیم این کشور: جنبش دانشجویی سپهر غالب بر فضای سیاسی آمریکا را به چالش کشید/ شبکه های اجتماعی امپراطوری رسانه ای را زیر سوال بردند/ تظاهرات دانشجویی خط قرمز انتقاد از اسرائیل را شکسته است
  • طالبان خواستار بازگشت افغانستانی‌های مقیم خارج به وطنشان شد
  • انتقاد شدید ماکرون از اعتراضات دانشجویی علیه جنگ غزه
  • زلزله سیاسی در معتبرترین دانشگاه‌های جهان
  • منافع غرب در باقی ماندن اسرائیل است
  • نگرانی از سرایت اعتراضات دانشجویی ضدصهیونیستی به جهان عرب
  • تظاهرات دانشگاهی، مهم‌ترین عنصر تحلیل قدرت آمریکا
  • ایران ابرقدرت نظامی منطقه/ معادلات قدرت به نفع مسلمان رقم خورد
  • تعطیلی یک دانشگاه در فرانسه به دلیل اعتراضات دانشجویان حامی فلسطین
  • تعطیلی یک دانشگاه در فرانسه بدلیل اعتراضات دانشجویان حامی فلسطین