Web Analytics Made Easy - Statcounter

روزی که تیم فوتبال اترک خراسان شمالی با خرید امتیاز باشگاه فوتبال مقاومت تهران به بجنورد منتقل شد، مردم استان روزهای رویایی را با سرمربیگری «فیروز کریمی» برای نماینده خود در لیگ دسته دوم ترسیم می کردند، اما خیلی زود با بروز مشکلات مالی، تعویض پی درپی مربیان و بی مهری صنایع استان مسیر رویاهای فوتبالی خراسان شمالی ناهموار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تیم بومی که در سال ۹۸ با مالکیت سازمان همیاری شهرداری های استان تاسیس و سرمربیگری آن به فیروز کریمی سپرده شد، با آغاز فصل جدید نه تنها شروعی رویایی برای هوادران فوتبال خراسان شمالی نداشت بلکه سرمربی نام آشنای فوتبال ایران با عملکرد ضعیفش این تیم را به قعر جدول کشاند و با تکیه بر بازیکنان غیر بومی و قراردادهای بی حساب و کتاب، آبستن مشکلات مالی ادامه دار اترک نیز شد.

مشکلات این تیم بومی از این زمان و با گرفتن نتایج ضعیف در لیگ دسته ۲ آغاز شد و تاکنون نیز ادامه دارد و این مشکلات تا جایی پیش رفت که سازمان همیاری شهرداری های خراسان شمالی نیز دست از این تیم کشید و در نهایت به بخش خصوصی واگذار شد.

هاتفی از سرمایه گذاران بجنوردی مقیم تهران این تیم را خرید و مدیریتی جدیدی در این تیم بومی خراسان شمالی آغاز شد، ولی با گذشت چندماه این مالک بومی نیز اخیرا در یک نشست خبری اعلام کرد، از پس منابع مالی این تیم برنمی آید و اگر شرایط به همین منوال پیش رود، این تیم به استان دیگری واگذار می شود.

مالک بجنوردی تیم اترک می گوید که در هر فصل به طور میانگین ۱۰ میلیارد تومان سرمایه نیاز است تا این تیم پابرجا بماند و در فصل نقل و انتقالات کنونی نیز نتوانسته است بازیکن جدید جذب کند.

مالک بجنوردی تیم اترک همچنین نوک حمله را به سمت صنایع بزرگ استان برد و گفت که این صنایع باید در این زمینه وارد عمل شوند و این تیم بومی را از فروش نجات دهند.

با این حال مالکان و مربیان اترک به جای اینکه در فصل نقل و انتقالات به فکر جذب بازیکن و رشد استعدادهای فوتبالی در تیم های پایه باشند، تمام هم و غم خود را معطوف به مسائل مالی و زنده ماندن در لیگ دسته دوم فوتبال ایران کرده اند.

آنچه که مسلم است بیشتر مشکلات اترک از سال ۱۳۹۸ آغاز شد و نتایج ضعیف و تعویض های پی درپی مربیان در این امر بی تاثیر نبوده است و بهتر است گذاری بر عملکرد چندساله اخیر این تیم داشته باشیم که این تیم بومی با چه روندی به سراشیبی سقوط پیش رفته است.

 تعویض پی درپی مربیان؛ آغاز مشکلات

تداوم عمکرد ضعیف اترک در سال ۹۸ آغاز شد جایی که "فیروز کریمی" سرمربی نام آشنای فوتبال کشورمان مربیگری این تیم بومی را پذیرفت و در نهایت بدون اعلام رسمی این تیم را با رویا و امیدهایش و در ضعیف ترین حالت ممکن تنها گذاشت و سکان هدایت به "حسن سروری" سپرده می شود تا این سرمربی خوشنام و بومی استان، اترک را از سقوط به لیگ دسته سوم نجات دهد.

با وجود شیوع کرونا و به تعویق افتادن سه ماهه بازی ها، اترکی ها، رقابت‌های فصل جدید ( ۱۳۹۹-۱۴۰۰) را با کادر فنی و بازیکنان بومی آغاز می کنند و با کسب ۱۵ امتیاز در پنج بازی نه تنها در لیگ دسته ۲ باقی می مانند، بلکه جایگاه خود را به میانه های جدول لیگ نیز ارتقاء می دهند و دوباره امید را به هواداران خود باز می گردانند.

علی رغم کسب نتایج ارزشمند اما به دلیل تداوم مشکلات مالی، عدم وصول مطالبات بازیکنان و بسته شدن پنجره نقل و انقلات، سروری نیز از هدایت این تیم استعفاء می دهد و "ایمان اشراقی" از دیگر مربیان بومی خراسان شمالی سکاندار تیم اترک می شود.

سرمربی جدید اترک نیز با شروع فصل جدید (۱۴۰۰-۱۴۰۱)، نمی تواند روزهای خوبی را برای اترک رقم زند به گونه ای که اترک با متحمل شدن باخت های پی درپی دوباره در مدار سقوط قرار می گیرد و اشراقی؛ بی مهری مسوولان، عدم پرداخت مطالبات بازیکنان و مشکلات مالی باقیمانده از دوران سرمربی های سابق این تیم را باعث عملکرد ضعیف تیم می داند و از هدایت این تیم کناره گیری می کند و این بار "جمشید هاتفی" که مربیگری بزرگسالان راه آهن تهران را در کارنامه ورزشی خود دارد، اترک را از سقوط به لیگ دسته سوم نجات می دهد.

اترک در سراشیبی واگذاری

هاتفی شروعی رویایی را برای این تیم بومی رقم می زند به گونه ای که در هفته های پایانی فصل از ۶ بازی، پنج برد و فقط یک باخت در کارنامه ورزشی اترکی ها ثبت می کند و تنها نماینده استان در لیگ دسته دوم را از قعر جدول به میانه های جدول فوتبال لیگ دسته ۲ کشور نزدیک می کند و بار دیگر موجب بازگشت امید به هواداران تیم اترک می شود.

با وجود کسب نتایج ارزشمند و جان دوباره اترک، مالک این باشگاه(سازمان همیاری شهرداری های خراسان شمالی) اعلام می کند که دیگر توان حمایت های مالی از این تیم بومی را ندارد و این مربی جوان با سرمایه شخصی، مالکیت تیم را نیز بر عهده می گیرد تا این تیم از مسیر رویاهایش دور نشود.

با این وجود، این روزها در فصل نقل و انتقلات خبرهای خوشی از تیم اترک به گوش نمی رسد به گونه ای که نه تنها خبری از ترمیم روحیه و روان بازیکنان تیم فوتبال و شاگردان هاتفی در فصل جدید نیست بلکه به دلیل نامشخص بودن تکلیف تیم و سقف قراردادها، این تیم کاسه چه کنم به دست گرفته است و هاتفی هنوز هیچ بازیکنی را نه تنها نتوانسته جذب کند بلکه برخی از بازیکنانش را نیز از دست داده است تا جایی که مالک و سرمربی این تیم تنها راه حل را در واگذاری این تیم می داند.

سرمربی و مالک تیم فوتبال اترک خراسان شمالی با انتقاد از بی مهری صنایع استان در حمایت مالی از این تیم بومی می گوید: تیم های فوتبال لیگ دسته دوم کشور در حال نقل و انتقال و جذب بازیکن هستند، این درحالی است که تیم بومی اترک به دلیل مسایل مالی ومشخص نبودن سقف قراردادها، نتوانسته حتی یک بازیکن را در فصل جدید جذب کند.

‌جمشید هاتفی می افزاید: گرچه با چند بازیکن غیر بومی مذاکراتی برای جذب انجام شده است، ولی به دلیل مشکلات مالی به نتیجه نرسیده ایم و برخی بازیکنان نیز در حال ترک تیم فوتبال اترک هستند.

وی ادامه می دهد: در صورت بی‌توجهی مسوولان در حمایت مالی از اترک و ادامه این روند، مجبور به فروش این تیم بومی به استان های دیگر هستیم.

هاتفی با بیان اینکه تیم فوتبال اترک خراسان شمالی در هر فصل به طور میانگین ۱۰ میلیارد تومان هزینه نیاز دارد، می گوید: با وجود اینکه مهمترین وظایف صنایع و بنگاه‌های اقتصادی در هر منطقه ای علاوه بر کارهای تخصصی خود ایفای نقش های اجتماعی است، ضرورت دارد تا صنایع مادر استان نیز با پرداخت مسوولیت اجتماعی به مشکلات مالی تیم فوتبال اترک کمک کنند.

سرمربی تیم فوتبال اترک خراسان شمالی بیان می کند: تاکنون هیچ یک از نهادهای صنعتی و اقتصادی استان ریالی به این تیم بومی کمک نکرده اند و مکاتبات ما همیشه بی نتیجه مانده است.

هاتفی می گوید: علی رغم مشکلات مالی فراوان با کادر فنی جدید این تیم بومی در نیم فصل دوم گذشته ۱۵ امتیاز ارزشمند کسب کرد و از سقوط به لیگ دسته سوم نجات یافت.

سرمربی اترک خراسان شمالی با بیان اینکه تمرکز تیم اترک بر رده های پایه است، بیان داشت: این تیم در سالجاری ۶ بازیکن در رده جوانان به لیگ کشور معرفی کرد که این امر اتفاق بسیار ارزشمندی برای فوتبال خراسان شمالی است.

نبود مجوز؛ مانعی برای جذب حامی مالی

تیم اترک از سال ۱۳۹۸ تا اسفندماه ۱۴۰۰ در مالکیت سازمان همیاری های شهرداری خراسان شمالی قرار داشت و با اعتبار این سازمان دولتی مدیریت می شد اما با واگذاری مالکیت این تیم به بخش خصوصی نیاز است تا مجوز بهره برداری از اداره کل ورزش خراسان شمالی را دریافت کند و این درخواست در حال طی فرآیند اداری است و بر اساس قانون جذب هر گونه حامی مالی نیاز به اخذ مجوز بهره برداری است.

مدیرکل ورزش و جوانان استان خراسان شمالی نیز با تایید مشکلات تیم اترک، می گوید: این تیم فوتبال، مجوز بهره برداری ندارد تا مشکلات خود را حل کند یا حامی مالی برای ادامه فعالیت های ورزشی خود داشته باشد، در واقع برای ثبت نقل و انتقالات و یا هر اقدام دیگر باید پروانه بهره برداری داشته باشد که این تیم فاقد آن است.

حمید امیری می افزاید: این تیم افزون بر ۲۰ میلیارد ریال مالیات پرداخت نشده و بسیاری مشکلات مالی از سال ۹۸ دارد که مالکیت فعلی هنگام خرید امتیاز به آن توجه نکرده است و در حال حاضر با مشکلات ناشی از آن دست و پنجه نرم می کند.

وی با بیان اینکه دریافت مجوز این تیم در حال پیگیری است، می گوید: با این وجود اقدامات اداری دریافت مجوز انجام شده است تا مشکلات این تیم بومی برطرف شود و امید به ورزش دوستان فوتبال استان برگردد.

وی در خصوص چگونگی جذب حامی مالی نیز می افزاید: برای جذب حامی مالی باید اعتمادسازی و بسترهای حمایتی چون مجوز بهره برداری فراهم شود تا دغدغه‌های مالی تیم برطرف شود.

بی رغبتی صنایع در حمایت از ورزش

صنایع خراسان شمالی می توانند با ایفای مسوولیت اجتماعی خود، حامی خوبی برای تنها تیم لیگ دسته دومی استان باشند زیرا که این خطه با داشتن صنایعی چون پتروشیمی بجنورد، آلومینای جاجرم، لوله گستر اسفراین در رتبه دهم استان های کشور در داشتن واحدهای بزرگ صنعتی است و گردش مالی ۵۰ هزار میلیارد ریالی در سال برای این صنایع ثبت شده است.

رییس هیات فوتبال استان نیز با انتقاد از بی مهری صنایع در حمایت از تیم های ورزشی، می گوید: این استان نه تنها در فوتبال بلکه در سایر رشته های ورزشی چون والیبال و کشتی نیز حرفی برای گفتن دارد ولی یک ریال از سوی صنایع مادر به رشته های ورزشی کمک نمی شود.

حسین جعفرزاده می افزاید: در واقع باید با بهره گیری از ظرفیت های رسانه ای، صنایع را نسبت به مسوولیت های اجتماعی در حوزه ورزش مجاب کرد تا دیگر تیم ها دغدغه ای مالی برای فعالیت های ورزشی نداشته باشند.

وی می گوید: افزون بر ۲۰۰ تیم فوتبال در رده های گوناگون زیر نظر هیات فوتبال استان فعالیت می کند که فدراسیون با توجه به کمبود منابع اعتباری توان حمایت از این تیم ها را ندارد، بنابراین چاره ای جزء ورود نهادهای صنعتی، اقتصادی و شهرداری های برای حمایت از ورزش استان وجود ندارد، این در حالی است که در برخی از استان ها، صنایع برای فوتبال منطقه خود، هزینه میلیاردی می کنند.  

‌جعفرزاده در ادامه می افزاید: هیات فوتبال خراسان شمالی تمامی تلاشش را برای ماندن این تیم بومی در استان و برطرف کردن مشکلات انجام می دهد و در این راستازمین چمن و خوابگاه را به صورت رایگان در اختیار بازیکنان این تیم قرار داده است ولی مشکلات مالی فراتر از این کمک های موردی است و باید مسوولان استان در این زمینه فعالیتی کاربردی انجام دهند.

اترک خراسان شمالی در فصل گذشته لیگ دسته ۲ فوتبال کشور ۲۶ بار به میدان رفت که ماحصل آن ۱۳ شکست، چهار تساوی و ۹ برد بود و با ۳۴ امتیاز در رده نهم لیگ دسته ۲ فوتبال کشور قرار گرفت.

این تیم با نام کامل باشگاه فرهنگی ورزشی اترک خراسان شمالی در سال ۱۳۹۸ با خرید امتیاز باشگاه فوتبال مقاومت تهران توسط اداره ورزش و جوانان استان خراسان شمالی و با مالکیت سازمان همیاری شهرداری های خراسان شمالی تاسیس شد.

هیات فوتبال خراسان شمالی بیش از ۶ هزار عضو دارد و در خراسان شمالی سه هزار بازیکن در رشته فوتسال و فوتبال سازمان یافته اند.

برچسب‌ها فوتبال بجنورد فدراسیون فوتبال ایران خراسان شمالی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فوتبال بجنورد فدراسیون فوتبال ایران فوتبال بجنورد فدراسیون فوتبال ایران خراسان شمالی تیم فوتبال اترک خراسان شمالی سازمان همیاری شهرداری فوتبال خراسان شمالی مجوز بهره برداری خراسان شمالی لیگ دسته دوم تیم بومی مشکلات مالی هیات فوتبال لیگ دسته لیگ دسته ۲ حامی مالی فصل جدید تیم اترک پی درپی بی مهری آغاز شد نه تنها تیم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۱۷۹۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حال فوتبال خوب است اما باور نکنید!

عضو کمیته استیناف فدراسیون فوتبال گفت: متاسفانه بیانیه‌نویسی و هیجانات کاذب و البته مدیریت‌شده، یقه فوتبال را گرفته است و با این شرایط باید بگوییم که «حال فوتبال خوب است اما شما باور نکنید!»

به گزارش مشرق، مهدی دادرس از شرایط این روزهای فوتبال کشور انتقاد کرد و گفت: حاشیه‌های فوتبال یقه اهالی این رشته را گرفته و در رفتار، کردار و گفتمانی که شاهد هستیم خروجی خوبی را نمی‌بینیم. متاسفانه بیانیه‌نویسی هم رفتار پیش‌پاافتاده جدیدی است که دیگر مختص به استقلال و پرسپولیس هم نیست و سایر تیم‌ها برای آنکه از این جریان عقب نمانند، وارد آن شده‌اند و در کل شرایط خوبی نیست.

وی ادامه داد: اینکه بیانیه‌نویسی آن هم با این شیوه مورد توجه قرار بگیرد یک حرکت بی‌معنی است چراکه بی‌جهت، هوادار را هیجانی می‌کنیم که نتیجه آن را هم می‌بینیم و صداقت و راستی در فوتبال کمتر دیده می‌شود.

مدیرعامل اسبق باشگاه پیکان اضافه کرد: همین هیجانات و حاشیه‌ها در لیگ برتر بر همه چیز حاکم شده است و این خوب نیست. فوتبال و ورزش جزیره ثبات نیستند. فوتبال فضای خوبی برای تخلیه هیجانات است اما مسیری که برخی‌ پیش گرفته‌اند هیچ کمکی نمی‌کند و باید این روند اصلاح شود.

دادرس در واکنش به این سئوال که چه کسانی این ریل‌گذاری نادرست را در فوتبال انجام داده یا آن را مدیریت می‌کنند، گفت: لیدرهای خاصی پشت این ماجرا هستند که با تصمیم‌های خود شان ایران و ایرانی را به بازی گرفته‌اند. باید این روند تغییر کند و اجازه داد تا هیجانات به معنای واقعی خود در فوتبال تخلیه شود و دیگر خبری از بیانیه‌نویسی و این بازی‌های بی‌معنی نباشد.

عضو کمیته استیناف فدراسیون فوتبال در خصوص اینکه واگذاری استقلال و پرسپولیس را چگونه ارزیابی می‌کند نیز اضافه کرد: این واگذاری یک مُسکن خیلی خوب است و باید از فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا هم تشکر کرد چراکه ما را مجاب کردند. سال‌ها بود بحث واگذاری را می‌شنیدیم اما هیچ مسوولی تمایلی به تحقق آن نداشت! اما این اتفاق در دولت کنونی افتاد و در نهایت شاهد این تغییر و تحول بودیم که جای تشکر دارد اما باید دید در ادامه چه خواهد شد و روند فعالیت این دو باشگاه بزرگ چه مسیری را پیش خواهد گرفت.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • حال فوتبال خوب است اما باور نکنید!
  • شوک سنگین رضا اسدی به سپاهان در آستانه بازی با پرسپولیس
  • خصوصیات الزامی برای اعضای هیات مدیره سرخابی ها پس از واگذاری
  • قیمت سکه در سراشیبی سقوط
  • واگذاری ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانک‌ها
  • واگذاری ۱۵۰ همت از اموال مازاد به بانک‌ها
  • جیب پرپول سرخابی‌ها و صنعتی‌ها در نقل و انتقالات / جزئیات شرایط تخفیف قرارداد واگذاری سرخابی‌ها
  • آدرس غلط به کل کل پرسپولیسی ها و استقلالی ها | دخل و خرج سرخابی ها بعد از واگذاری چه می شود؟
  • کفاشیان: زور فوتبال به صدا و سیما نمی‌رسد!
  • قاسمپور: با این واگذاری فصل آینده قرارداد بازیکنان ۴۰-۵۰ میلیارد است/مگر فولاد خوزستان کم هزینه کرده که اینجای جدول است؟