Web Analytics Made Easy - Statcounter

عبدالرحیم لطفی روز شنبه در گفتگو خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: براساس قانون حفاظت از جنگل‌ها برداشت هر گونه محصولات جنگلی مانند چلم ،خزه و خاک برگ از عرصه‌های منابع طبیعی شامل جنگل و مرتع غیرقانونی و مستوجب مجازات است.

وی افزود: به استناد ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی، هرگونه عملیاتی که منجر به تخریب محیط زیست و منابع طبیعی گردد جرم تلقی شده و مجرم به حکم قانون به یک ماه تا یکسال حبس محکوم می شود و بدیهی است برداشت خاک جنگل و حمل آن به خارج از عرصه های جنگلی نیز به دلیل تاثیر منفی بر چرخه حیات بوم سازگان جنگل مشمول این قانون می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لطفی گفت: اکوسیستم‌های جنگلی از بخش‌های مختلفی مانند درخت و درختچه، حیوانات، رودها و چشمه‌سارها و از همه مهمتر خاک تشکیل شده که پویایی این اکوسیستم نیازمند حفاظت همزمان و پایدار از همه این مولفه‌ها است.

 وی بیان کرد: طی سالیان اخیر مواردی انگشت شمار از برداشت خاک برگ از جنگل‌های گلستان توسط قرقبانان این اداره کل مشاهده شد که به فراخور محل کشف تصمیمات مناسبی اتخاذ گردید.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان ادامه داد: در صورت مشاهده ادوات نقلیه حامل خاک برگ جنگلی در عرصه‌های طبیعی محموله‌ها تخلیه می‌شود و اگر این افراد در محموله‌ها دورتر از جنگل کشف شوند؛ خودروی متخلفان توقیف شده و متهمان به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

وی افزود: واحدهای تولیدکننده گل و گیاه و گلخانه‌های گلستان که از جمله بخش‌های متقاضی استفاده از خاک‌برگ جنگلی هستند می‌توانند با استفاده از سرشاخه های درختان باغی و کاه و کلش و کمپوست، خاک برگ مورد نیاز واحدهای تولیدی خود را تامین کنند.

به گزارش ایرنا برخی از رسانه‌ها در روزهای گذشته خبری مبنی بر برداشت گسترده و غیرمجاز خاک از جنگل هیرکانی محدوده گلستان منتشر کرده بودند.

مدیرکل منابع طبیعی گلستان گفت : ۵۰۷ نیروی حفاظتی در نقاط حساس مشغول حراست از درختان و دیگر محصولات جنگلی استان هستند که برای افزایش توان مقابله با تخلفات به دنبال افزایش مشارکت بومیان هستیم.

زمین‌های زیرپوشش اداره کل منابع طبیعی گلستان افزون بر یک میلیون و ۳۹۷ هزار و ۲۴۴ هکتار است که ۴۵۲ هزار و ۱۸۵ هکتار آن جنگل است.

آتش سوزی، تخریب، تصرف و خشکسالی از جمله چالش های فراروی جنگلهای شمال ایران است که به تاکید کارشناسان باید برای رفع این معضلات این اکوسیستم ارزشمند تدابیری ویژه اتخاذ کرد.

برچسب‌ها استان گلستان جنگل گرگان قانون حفاظت از خاک

منبع: ایرنا

کلیدواژه: استان گلستان جنگل گرگان استان گلستان جنگل گرگان قانون حفاظت از خاک منابع طبیعی خاک برگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۱۸۰۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخورد قضایی با کشاورزانی که بقایای محصولات را می‌سوزانند

ایسنا/خوزستان دادستان عمومی و انقلاب حمیدیه گفت: به منظور صیانت از محیط زیست و منابع طبیعی، با کشاورزانی که اقدام به سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی خود کنند، طبق قانون برخورد می‌شود.

رضا علی‌نسب گفت: همه ساله پس از پایان فصل برداشت محصول از مزارع گندم، برخی افراد به‌رغم هشدارها و اطلاع‌رسانی اداره‌ حفاظت محیط زیست، پسماند به جامانده از دروی محصول را آتش می‌زنند و موجب آلودگی شدید هوا می‌شوند که این امر خطرات زیادی برای مردم به ویژه کودکان و بیماران قلبی و ریوی به همراه دارد و امکان سرایت آتش به جنگل و زمین‌های مجاور نیز وجود دارد.

به گزارش ایسنا به نقل از دادگستری کل خوزستان، وی افزود: ماموران اداره حفاظت محیط زیست شهرستان حمیدیه نیز حسب وظیفه در صورت مشاهده این موارد و پس از تشکیل پرونده، عامل آتش‌سوزی را به مراجع قضایی معرفی می‌کنند.

علی‌نسب تاکید کرد: آتش زدن کاه و کلش پس از برداشت گندم و جو طبق ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۵ و ماده ۲۰ قانون هوای پاک مصوب ۱۳۷۶ و ماده ۴۵ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع، ممنوع بوده و جرم تلقی می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • دستگیری متخلفین برداشت غیرمجاز شن و ماسه در منطقه حفاظت شده تالاب نوروزلو
  • برخورد قضایی با کشاورزانی که بقایای محصولات را می‌سوزانند
  • آزادسازی اراضی ملی بابل با حکم دادگاه
  • بازگشت ۳۷۰ هکتار از اراضی جنگلی مازندران به طبیعت
  • دستگیری قاچاقچیان چوب در لفور سوادکوه
  • (ویدئو) کاشت نهال به‌جای درختان قطع شده در جنگل‌های هیرکانی
  • ماجرای قطع ۴۰ درخت در نوشهر
  • ماجرای قطع ۴۰ اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی
  • ممنوعیت برداشت فرآورده‌های جنگلی و مرتعی بدون اخذ مجوز در دماوند