Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت:روسیه می تواند در توسعه میادین، فرآوری با گاز یا شکاف هیدرولیکی در مخازن نفتی به ایران کمک کند، همکاری‌ها در این بخش می‌تواند تولید نفت و گاز کشور را افزایش دهد.

حسین حسین زاده در گفت وگو با ایران اکونومیست در مورد تفاهم‌نامه نفتی و گازی ایران ـ روسیه گفت: قراردادهای خوبی از نظر سرمایه گذاری در حوزه انرژی اعم از فشار افزایی، صدور خدمات فنی، انتقال تکنولوژی و توسعه میادین نفتی بین دو کشور به امضا رسیده است اما باید توجه شود که توانمندی روسیه در چه حوزه‌ای از انرژی بیشتر است تا بتوانیم از این ظرفیت بهتر استفاده کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو کمیسیون انرژی مجلس بیان داشت: از ۴۰میلیارد دلار تفاهم‌نامه امضا شده با گازپروم روسیه، حدود ۱۵ میلیارد دلاربرای فشار افزایش پارس جنوبی استفاده می‌شود حال آنکه روسیه توربو کمپرسورها مورد نیاز خود را از شرکت زیمنس آلمان تامین می‌کند و الان برای تعمیر به زیمنس تحویل داده و این شرکت با نگهداشتن کمپرسورها خواستار صادرات مجدد گاز روسیه به آلمان شده تا کمپرسورهای این کشور را تعمیر کند این  موضوعات باید مد نظر قرار گیرد.

نماینده لارستان بیان داشت: تبادل و انتقال تکنولوژی بین دو کشور باید در فضایی شکل گیرد که دو طرف بتوانند از آن استفاده کنند. روسیه می تواند در توسعه میادین، فراز آوری با گاز یا شکاف هیدرولیکی در مخازن نفتی به ایران کمک کند همکاری های در این بخش می تواند تولید نفت و گاز کشور را افزایش دهد.

 حسین زاده تصریح کرد: برای استفاده از ظرفیت کارشناسان حوزه انرژی روس ها در بخش های دیگر  باید راستی آزمایی شود که آیا واقعاً این توانمندی را دارد یا خیر؟ اینها نکاتی است که باید مدنظر قرار گیرد ضمن اینکه امیدواریم این قراردادها به مرحله اجرا درآید و فعلاً در مراحل تفاهم‌نامه است و ما تفاهم نامه‌های زیادی در این زمینه داشتیم.

 عضو کمیسیون انرژی مجلس در مورد بهره برداری از  فاز۱۱ پارس جنوبی هم بیان داشت: طبق توضیحات مسوولان تا پایان سال آینده این فاز به بهره برداری خواهد رسید.

نماینده مردم لارستان همکاری های گازی بین ایران و روسیه را مثبت ارزیابی کرد و گفت: روسیه  هم شریک استراتژیک و هم رقیب ایران در حوزه‌های انرژی است باید در این زمینه خیلی هوشمندانه عمل کنیم .روسیه به عنوان صادر کننده اول گاز در دنیا،در حال حاضر رقیب ایران است باید با هوشیاری بیشتری از این ظرفیت استفاده کنیم.

حسین زاده با اشاره به تحولات اوکراین تصریح کرد: وقوع جنگ بین روسیه و اوکراین دو اتفاق را رقم زد اینکه کشورهایی هدف گذاری کرده بودند که سوخت‌های فسیلی را در سال ۲۰۳۰ یا ۲۰۴۰ یا همانند آمریکا در ۲۰۵۰ کنار بگذارند این جنگ باعث شد که این کشورها این موضوع را ۱۵ سال زودتر اجرا کنند و برای تولید سوخت های هیدروژنی و الکتریکی اقدام کنند. توجه به این موضوع می‌طلبد که ایران هر چه سریعتر توسعه میادین را  در دستور کار قرار دهد.

وی با بیان اینکه دو روش برای فروش گاز وجود دارد بیان داشت:  انتقال و فروش گاز از طریق خط لوله و دیگری با فشرده سازی یا  LNG، صورت می گیرد این جنگ باعث شد که خط لوله آسیب های وارد شود اما در حوزه   LNG، ما باید تلاش کنیم این شیوه انتقال انرژی ها را توسعه دهیم. چون بزرگترین قراردادهای LNG از طریق  کشورهای  اروپایی با قطر بسته شده تا آنها مشکل کمبود  گاز خود را در فصل زمستان حل کنند.

.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: اوکراین ، قطر ، روسیه

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: اوکراین قطر روسیه توسعه میادین تفاهم نامه همکاری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۱۸۱۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منطقه مکران می‌تواند به هاب انرژی، حمل و نقل و گردشگری ایران تبدیل شود/ استفاده از ظرفیت این منطقه کشور را از نفت بی‌نیاز می‌کند

محمدرضا جوفار گفت: در منطقه مکران ظرفیت‌هایی از جمله گردشگری، ترانزیت و منابع طبیعی وجود دارد. استفاده از تمام این ظرفیت‌ها می‌تواند وابستگی به درآمدهای فروش نفت و گاز را از بین ببرد.

 

محمدرضا جوفار کارشناس جغرافیای سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو در رابطه با ظرفیت‌های مغفول مانده منطقه مکران، گفت: ظرفیت‌های منطقه مکران بسیار زیاد است که متاسفانه در چند دهه اخیر مغفول مانده است. مقام معظم رهبری بارها در سخنرانی و بیانات خود به توسعه دریامحور اشاره داشتند اما بنظر می‌رسد عزم جدی برای توسعه دریامحور در کشور وجود ندارد.

 

جوفار درباره ظرفیت‌های موجود در این منطقه اظهار کرد: منابع طبیعی از جمله نفت و گاز و موقعیت جغرافیایی، از مهم‌ترین ظرفیت‌های مکران به‌شمار می‌رود. این منطقه با دسترسی به کشورهایی مانند افغانستان، پاکستان و هند و همچنین با دسترسی به دریاهای آزاد موقعیت جغرافیایی خاص و می‌توان گفت بی‌نظیری دارد.

 

وی افزود: مهم‌ترین ظرفیتی که مقداری روی آن تمرکز شده اما هنوز ضعف دارد، بحث گردشگری است. صرفا بحث گردشگری تجاری یا خرید نیست؛ گردشگری‌های متفاوتی از جمله گردشگری انرژی، ورزشی، طبیعی و فرهنگی که به جفرافیای سیاسی ربط دارد می‌تواند صورت بگیرد.

 

این کارشناس جغرافیای سیاسی در رابطه با اینکه چه مسیرهایی برای توسعه این منطقه وجود دارد گفت: زیرساخت‌هایی از جمله حمل‌ونقل ریلی، جاده‌ای و هوایی می‌تواند ایجاد شود. این ظرفیت‌ها می‌تواند مکران را به یک هاب بزرگ و چند منظوره تبدیل کند. همچنین می‌تواند آسیای مرکزی را به دریای آزاد متصل کند و برای ما ارزآوری و رونق را به دنبال داشته باشد.

 

جوفار با اشاره به اینکه این منطقه می‌تواند اثرات ملی و بین‌المللی از جمله ارزآوری داشته باشد و با برقراری ارتباط بین قومیت‌های مختلف باعث ایجاد اتحاد می‌شود، گفت: بهره‌وری از منابع طبیعی، یکی از فرصت‌هایی است که به آن توجه نشده است. توسعه صنایع فرآوری، ارتقای کیفیت زندگی مردم این منطقه و توجه به صنعت گردشگری از جمله اقداماتی است که می‌تواند در این منطقه صورت بگیرد.

 

این کارشناس در پایان درباره ارزآوری این منطقه اظهار کرد: ارزآوری این منطقه به چند مولفه بستگی دارد. بهره‌وری اصلی می‌تواند از صنایع و برداشت از معادن صورت بگیرد. همچنین مبحث گردشگری و ترانزیت، از ظرفیت‌های دیگر این منطقه محسوب می‌شود.  با اطمینان می‌گویم که اگر از ظرفیت‌های این منطقه به صورت کامل استفاده شود، وابستگی کشور به نفت و گاز از بین می‌رود.

دیگر خبرها

  • تخفیف نجومی ایران برای فروش نفت!
  • رشد اقتصادی پایدار در صنعت نفت با بهینه‌سازی مصرف انرژی
  • بازخوانی پرونده توسعه برق هسته‌ای در ایران؛ از برجام تا مشارکت مردم
  • تخفیف نجومی ایران برای فروش نفت؛ واقعی یا کیک؟
  • تخفیف نجومی ایران برای فروش نفت واقعی است؟
  • «مکران» می‌تواند به هاب انرژی، حمل و نقل و گردشگری ایران تبدیل شود/ بی‌نیازی کشور از نفت با استفاده از ظرفیت منطقه
  • منطقه مکران می‌تواند به هاب انرژی، حمل و نقل و گردشگری ایران تبدیل شود/ استفاده از ظرفیت این منطقه کشور را از نفت بی‌نیاز می‌کند
  • افزایش تولید گاز / خوراک پتروشیمی ها تامین شد؟
  • معمای بنزین در ایران
  • گزیده‌های نفتی هفته