Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی از مرز دوغارون تنها کشفیات مواد مخدر، سوخت و کالاهای قاچاق و همچنین تردد روزانه هزاران کامیون ترانزیت به گوش می‌رسد اما این مرز زمینی رسمی در شمال شرق کشور سال‌هاست در ایام پایانی صفر میزبان زائران افغانستانی برای اعزام به کربلاست.

این روزها که مصادف با ایام محرم است، مرز دوغارون نیز برای پذیرایی از زائران افغانستانی مهیا می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سال ۱۳۹۸ با استقرار موکب امام‌ رضا(ع) در نقطه صفر مرزی بیش از ۱۰۰ خادم ثابت و روزانه بالغ بر ۳۰۰ خادم چرخشی در این موکب به بیش از ۷۵ هزار زائر اتباع افغانستانی خدمات ارائه کردند. پس از آن به مدت ۲ سال به دلیل شیوع ویروس کرونا پذیرش زائران عتبات عالیات در این مرز لغو شد.

امسال و پس از گذشت ۲ سال دوباره مرز دوغارون برای استقبال از زائران افغانستانی در حال آماده شدن است تا پذیرای زائران باشد.

نماینده فرماندار و مسئول اجرایی استقرار موکب امام رضا(ع) در نقطه صفر مرزی گفت: با پیگیری‌های انجام شده امسال ۲ موکب محمد رسول الله(ص) و امام رضا(ع) در نقطه صفر مرزی و پس از گیت گذرنامه مستقر خواهد شد.

علی فخاری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: موکب محمد رسول‌الله(ص) پس از گیت گذرنامه مستقر خواهد شد و زائران افغانستانی پس از ورود به کشور و طی کردن مراحل قانونی در این موکب پذیرایی و پایش بهداشت و سلامت در راستای پیشگیری از شیوع کرونا می‌شوند.

وی افزود: امسال با تمهیدات انجام شده و پیگیری‌های فرماندار شهرستان سوله‌ای با ۱۷۰۰ متر زیربنا در دوغارون احداث و تجهیز شده تا زائران افغانستانی پس از پایش بهداشتی برای اسکان موقت تا زمان سوار شدن به اتوبوس‌های پیش‌بینی شده و در صورت نیاز جهت پذیرایی ناهار و شام در این محل حضور داشته باشند.

فخاری بیان کرد: موکب امام رضا(ع) گنجایش پذیرش روزانه بیش از ۵۰۰۰ زائر را دارد و پیش‌بینی می‌شود امسال در دهه پایانی صفر بالغ بر ۱۲۰ هزار زائر افغانستانی از این گذرگاه زمینی رسمی جهت اعزام به کربلا و شرکت در مراسم اربعین حسینی عبور کنند.

مرز دوغارون با قدمت ۱۰۰ ساله محل تردد روزانه هزاران دستگاه کامیون ترانزیت است که ۶۰ درصد کالاهای استان خراسان رضوی را به سمت افغانستان و بازارهای هدف این کشور صادر می‌کنند اما نکته مهم اینجاست که چنین گذرگاهی باید منبع تولید سرمایه برای مردم مرزنشین داشته باشد اما سهم مرزنشینان این شهرستان بیش از ۵۰۰۰ نفر بیکار و جوانانی است که سهمشان از مرز دوغارون تنها کارگری و سوخت‌کشی شده است.

تبدیل منطقه ویژه اقتصادی دوغارون به منطقه آزاد وعده‌ای است که سال‌ها در بروکراسی مجلس بلاتکلیف مانده اما در کنار همه این مشکلات مردم خونگرم تشیع و تسنن این خطه مرزی همه ساله با میل و رغبت و البته با وحدت خود را برای ایام پایانی صفر آماده می‌کنند تا میزبان زائران افغانستانی باشند و بی‌اعتنا به شعارهای رنگین برخی مسئولان برای پذیرایی از زائران کربلا تمام تلاش خود را می‌کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها اربعين حسيني محرم مرز دوغارون تایباد خبرهای شهرستان تایباد زائران افغانستانی مرز دوغارون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۱۹۰۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از مشهد تا کربلا با پای دل در طولانی‌ترین پیاده‌روی اربعین

مدیر مجتمع اسلامی حضرت بقیه‌الله الاعظم (عج) گفت: ثبت‌نام طولانی‌ترین پیاده‌روی اربعین حسینی در مشهد مقدس آغاز شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، محمد رجبی اظهارداشت:اعضای کاروان پیاده انصار‌الحسین (ع) وابسته به مجتمع اسلامی حضرت بقیه‌الله الاعظم مشهد، برای بیست و چهارمین سال پیاپی از مشهد مقدس تا کربلای معلی را با پای دل طی خواهند کرد.

وی افزود:ثبت نام در این کاروان مخصوص برادران است که از هم اکنون آغاز و تا پنجم خرداد ماه ادامه دارد.

رجبی تصریح کرد:کاروان پیاده انصار‌الحسین (ع) برای بیست و چهارمین سال پیاپی، در 25 خرداد امسال با برگزاری مراسم بدرقه در مشهد، بعد از زیارت بارگاه ملکوتی حضرت امام رضا (ع)، عازم کربلای معلی خواهند شد.

مدیر مجتمع اسلامی حضرت بقیه‌الله الاعظم (عج) گفت: علاقه مندان برای ثبت نام در این کاروان و حضور در طولانی‌ترین مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی می‌توانند با شماره تلفن‌های 09159061410، 09159101510 و 05133712305 تماس بگیرند.

وی خاطرنشان کرد:متقاضیان برای ثبت نام حضوری نیز می‌توانند صبح‌ها از ساعت 8 الی 12 و عصرها از ساعت 16 الی 20 به مجتمع اسلامی حضرت بقیه‌الله الاعظم (عج) واقع در مشهد مقدس، شهرک شهید رجایی، روبه‌روی حر 23 مراجعه کنند.

رجبی اظهارکرد:کاروان پیاده انصار الحسین، یک کاروان مردمی است که اعضای این کاروان حدود 2 هزار کیلومتر در خاک ایران پیاده روی می‌کنند و با عبور از 5 استان کشور از طریق مرز شلمچه و پس از طی تشریفات قانونی وارد خاک عراق خواهند شد و سپس با میلیون‌ها زائر حسینی همراه و ادامه مسیر را در خاک عراق به سمت کربلای معلی پیاده‌روی خواهند کرد و در آستانه اربعین حسینی در حرم سید و سالار شهیدان نائب‌الزیاره مردم شریف ایران و تمامی دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) خواهد بود.

انتهای پیام/282/.

دیگر خبرها

  • ثبت نام طولانی‌ترین پیاده‌روی اربعین آغاز شد
  • نخستین نشست ستاد اربعین حسینی استان مرکزی
  • اعزام ریلی زائران به عتبات عالیات از استان مرکزی
  • لزوم بهره گیری از تمام ظرفیت‌ها برای اعزام زائران اربعین از مرکزی
  • مواکب اربعینی استان سمنان تجمیع می‌شوند
  • فعالیت ۲۹ موکب همدان در ایام اربعین در نجف و کربلا
  • از مشهد تا کربلا با پای دل در طولانی‌ترین پیاده‌روی اربعین
  • کتاب «رازهای زیارت اربعین» روانه بازار نشر شد
  • وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین با واردات
  • میزبانی زائران اربعین مدال افتخار مردم ایلام است