Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک استاد دانشگاه گفت: بخشهای مختلف سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از جمله در بخش مبانی انسان‌شناختی، جامعه‌شناختی، دین‌شناختی و نیز در بخش‌هایی از افق و همچنین در تدابیر الگو به نقش مذهب در توسعه بومی مستقل توجه کرده است.

به گزارش ایسنا، عزیز کلانتری در یادداشتی به بررسی نقش مذهب در «توسعه بومی مستقل» بر اساس آموزه‌های امام (ره) پرداخت و افزود: «این تفکر و این بحث  که آیا لازمه مدرنیسم و تجددطلبی و علم و پیشرفت و عقل‌گرایی این است که دین از ساحت‌های زندگی بشر کنار گذاشته شود از جمله مسائل مهم و مباحث سرنوشت‌ساز و چالش‌برانگیز بین اندیشمندان دینی و روشنفکران سکولار در دهه‌های گذشته بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بحث در این درباره  که صحت این فرضیه و اینکه قایلان آن چه دلایلی بر ادعای خود اقامه کرده‌اند و آیا از نظر علمی و تاریخی، چنین ادعایی قابل اثبات است یا خیر و اینکه چگونه می‌توان بطلان این ادعا را ثابت کرد، از جمله مسائل بسیار مهمی هستند که لازمه آن توسعه و پیشرفت و  پاسخ مناسب به این دست از سوالات می‌باشد.

اهمیت موضوع فوق به قدری است که در بخشهای مختلف سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از جمله در بخش مبانی انسان‌شناختی، جامعه‌شناختی، دین‌شناختی و نیز در بخش‌هایی از افق و همچنین در تدابیر الگو به آن توجه شده است.

در همین راستا، با عنایت به اهمیت موضوع، پژوهشی است با موضوع «مطالعه‌ی جامعه‌شناختی نقش مذهب در «توسعه بومی مستقل» در ایران بعد از انقلاب اسلامی؛ با تأکید بر آموزه‌های فقه سیاسی امام خمینی (ره)».  

در این پژوهش، هدف اصلی تبیین و واکاوی ریشه‌های دستاوردهای توسعه‌ای بعد از انقلاب بـه عنوان یک پدیده‌ی منحصر به فرد و خاص تحت عنوان «توسعه‌ی بومی مستقل» بر پایـه واقعیات خـاص جامعه ایران  درنظر گرفته شده است. بدین منظور از چارچوب تحلیلی و مفهومی جامعه‌شناسی وِبِر در تبیین دگردیسی‌های کیفی کـه در آن جامعه‌شناس می‌خواهد یک پدیده‌ی منحصربه‌فرد را تحلیل کند، استفاده شده است. طبق این چـارچوب در ایجاد تحول هم شرایط مهم است و هم عوامل؛ هر چند آمادگی عاملان از اهمیت بیشتری در نـزد وی برخـوردار است.

به نظر وبر، یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در آمادگی عاملان در انطباق با سلوک عقلانی [توسعه]، نیروهای جادویی- دینی و احساس تکلیف مبتنی بر آنها است.

یافته‌های حاصل از کاربست روش؛ «شباهت ساختاری» و «مقایسه تاریخی» با رعایت بسندگی معنایی و علی، جهت وارسی فرضیه تحقیق نشان می‌دهد که بین نظام هدف و وسیله‌ای که دولت و گروه‌های نوساز داخلی در بعد از انقلاب در تعقیب کنش‌های توسعه‌ای خود دنبال می‌کنند و نظام هدف و وسیله‌ای که امام خمینی (ره) در قالب آموزه‌های فقهی برای تقویت و کارآمدی دولت اسلامی در عصر غیبت،  در مواجهه با مقتضیات زمان، ارائه می‌دهد، شباهت ساختاری وجود دارد؛ یعنی اینکه آراء و اندیشه‌های امام خمینی (ره) در قالب نظریه ولایت مطلقه و فقه جامع توانسته است در قیاس با سنت‌گرایی مذهبی پیشین و همچنین فقه سیاسی اهل سنت در کشورهای خاورمیانه، «شرایط ذهنی کافی» برای گروه‌ها و دولت نوساز ایرانی در تعقیب فعالیت‌های عقلانی- توسعه‌ای و در نتیجه شکل‌گیری توسعه‌ی بومی غیروابسته در ایران بعد از انقلاب را فراهم سازد.»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بعد از انقلاب نقش مذهب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۲۰۳۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استغاندار هرمزگان: نگران توسعه صنعتی هرمزگان هستیم

استاندار هرمزگان نگرانی مهمی که در مسیر توسعه وجود دارد را لطمه دیدن فرهنگ و هویت تاریخی و بومی استان برشمرد و گفت: نگران هستیم که توسعه صنعتی خدشه‌ای به هویت، فرهنگ و معماری بومی و در کنار آن به محیط زیست استان وارد کند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، مهدی دوستی استاندار هرمزگان ظهر امروز در دیدار با معتمدان و فعالان سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بندر کنگ با شمردن زیبایی‌های بصری و تاریخی این شهر اظهار داشت: بندر کنگ نماد و تبلور زیبایی و هنر سنتی مردم هرمزگان است و تصویری که از این بندر و مردمان شریف آن به ذهن می رسد همدلی، انصاف، تعادل، زیبایی و تاریخ عمیق منطقه است. 

وی با اشاره به اینکه استان هرمزگان به سرعت در مسیر صنعتی شدن و توسعه قرار گرفته است، افزود: در استان طرح‌های صنعتی و پالایشگاهی متنوعی از جمله در حوزه فولاد آغاز شده که در سالیان آتی سبب توسعه صنعتی استان خواهد شد. 

استاندار هرمزگان نگرانی مهمی که در مسیر توسعه وجود دارد را لطمه دیدن فرهنگ و هویت تاریخی و بومی استان برشمرد و افزود: نگران هستیم که توسعه صنعتی خدشه‌ای به هویت، فرهنگ و معماری بومی و در کنار آن به محیط زیست استان وارد کند که سعی داریم با طرح‌های درختکاری، کنترل و ساماندهی فاضلاب و انتقال پساب شهر بندرعباس در مسیر صیانت از محیط زیست گام برداریم.

وی تربیت نیروی انسانی را وجه مهم توسعه پایدار دانست و گفت: احداث دانشکده پزشکی درشرق و غرب، راه‌اندازی28 هنرستان جوار صنایع و هنرستان انرژی اتمی در حوزه صیانت از نیروی انسانی اجرا شده تا نگرانی‌ها در این حوزه‌ها کاهش یابد. 

نماینده عالی دولت در استان هرمزگان، هویت و فرهنگ را شاخص غالب در خلق مزیت‌ها برشمرد و گفت: در هر مسئله‌ای مردم پای‌کار بوده‌اند اتفاقات مهمی رقم خورده و شما مردم فهیم بندر کنگ از فرهنگ و معماری خاص منطقه صیانت کرده‌ و عاشقانه هوای هویت و معماری بومی را داشته‌اید که بسیار قابل تقدیر است و لازم است که در فرهنگ و معماری بندرکنگ بعنوان «نماد» معرفی شود.

وی بر ایجاد کمیته تخصصی برای بندر کنگ تاکید کرد و اظهار داشت: موارد مطرح شده شما بررسی و در خرداد ماه جلسه‌ای به منظور تصمیم‌گیری در بندرکنگ برگزار می کنیم تا بتوانیم نقشه راه توسعه را شهر ترسیم و بر مزیت‌هایی همچون گردشگری، تجارت و شیلات شهر تمرکز کرده و زنجیره‌های ارزش بر روی این مزیت‌ها تعریف کنیم. 

 دوستی با تاکید بر اینکه نیاز است از ظرفیت بخش خصوصی در حوزه سرمایه گذاری در این شهر استفاده شود افزود: پیشنهاد می کنم همایش سرمایه گذاری ویژه بندرکنگ برگزار و در آن از سرمایه گذاران و علاقمندان به فعالیت در حوزه‌های مختلف اقتصادی دعوت شود تا با مزیت‌های نسبی و ظرفیت‌های منطقه بهتر آشنا شوند. 

استاندار هرمزگان در پایان با قدردانی از زحمات ایوب زارعی و همه دغدغه ‌مندان بندرکنگ، گفت: برای طرح بندرگاه چندمنظوره ارائه شده منابع مالی و تسهیلات در نظر گرفته می شود. 

گفتنی است در این جلسه جمعی از معتمدان و فعالان حوزه‌های مختلف سیاسی ،اقتصادی و اجتماعی بندرکنگ در کنار مسئولان شهرستان بندرلنگه در سخنانی مطالبات و درخواست‌های مردم از استاندار هرمزگان را مطرح کردند.

انتهای پیام/864/.

دیگر خبرها

  • آموزش‌های مهارتی کلید توسعه اشتغال پایدار در جامعه است
  • معلمان محور و مدار توسعه و تحول در کشور هستند
  • راه‌اندازی مرکز نوآوری ملی و تخصصی حوزه فناوری‌های شناختی در شمال کشور
  • ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور
  • وحدت در جامعه اسلامی مهم‌ترین رکن پیشرفت است
  • نیازمند تحول در نگرش عمومی جامعه در حوزه وقف هستیم
  • رشد ۳ درصدی کاهش نرخ بیکاری در گیلان
  • دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
  • بندر کنگ نماد حفظ و صیانت از فرهنگ و معماری بومی است
  • استغاندار هرمزگان: نگران توسعه صنعتی هرمزگان هستیم