Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی در آستانه چهل و دومین سالروز تشکیل نهاد انقلابی جهاددانشگاهی به فرمان امام خمینی (ره)، به تشریح برنامه‌ها و پروژه‌های فناورانه و نوآورانه این نهاد در حوزه سلامت سالمندی پرداخت.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر حمید حمزه‌زاده با بیان اینکه ابراز اعتقاد راسخ مقام معظم رهبری به جهاددانشگاهی در مقاطع مختلف همواره موجب تقویت روحیه خودباوری و عزم بیش از پیش جهادگران جهاددانشگاهی برای حضور مؤثر در برنامه‌ریزی و اجرای فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه در عرصه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و خدماتی در کشور شده است، از رویکرد نوآورانه جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی به موضوع سلامت سالمندی در بستر زیست بوم نوآوری نخبگانی کشور خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اهمیت و ضرورت توجه جدی به سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و به‌ویژه پدیده سالمندی جمعیت در ایران، گفت: طبق گزارش‌های سازمان‌های بین‌المللی، سالخوردگی جمعیت پدیده‌ای بی‌سابقه، فراگیر، عظیم و ماندنی است؛ که در حال شکل‌گیری به‌صورت پدیده‌ای جهانی است. در ایران نیز، گزارش­های آماری و جمعیت‌شناسی حاکی از آن است که ترکیب سنی جمعیت ایران به‌سرعت در حال تغییر است و جمعیت سالمندان کشور در آینده­ای نه چندان دور افزایش قابل ملاحظه­ای خواهد داشت.

وی افزود: متعاقب تدوین و ابلاغ سیاست‌های کلان جمعیت از سوی رهبر معظم انقلاب و توجه هوشمندانه و دوراندیشانه ایشان به موضوع تکریم سالمندان و ایجاد شرایط لازم برای تأمین سلامت و نگهداری آنان در خانواده و پیش‌بینی سازوکار لازم برای بهره‌مندی از تجارب و توانمندی‌های سالمندان در عرصه‌های مناسب در این سیاست‌های ابلاغی، بسیاری از دستگاه‌های علمی و اجرایی کشور اقدامات مؤثری را در این مسیر آغاز کرده‌اند، ولی با توجه به اهمیت موضوع و فرصت اندک پیش‌رو، کشور نیازمند به حرکتی جهادی در این حوزه است.

حمزه‌زاده با اشاره به برنامه‌ریزی‌ها و فعالیت‌های صورت پذیرفته از سوی دستگاه‌های اجرایی مرتبط با موضوع سالمندی در کشور، گفت: در حال حاضر، در بسیاری از برنامه‌ریزی‌های صورت پذیرفته برای موضوع سالمندی جمعیت، گروه مخاطب افراد 60 سال به بالا (یعنی جمعیت سالمند) در نظر گرفته شده‌اند. ضمن تأکید بر ضرورت و اهمیت این برنامه‌ها برای این گروه جمعیتی، نباید فراموش کرد که بر اساس نرخ رشد جمعیتی در ایران، وقوع بحران سالمندی جمعیت در کشور که از آن بعضاً به سونامی سالمندی جمعیت یاد می‌شود، در سال 1420 شمسی متصور است، بنابراین با هدف برنامه‌ریزی مؤثرتر، جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی رویکرد نوآورانه‌ای را به این موضوع اتخاذ کرده و گروه مخاطب برنامه‌های خود، گروه سنی بالاتر از 35 سال در نظر گرفته است.

رییس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی که طی سنوات گذشته مفتخر به مشارکت مؤثر در طراحی و اجرای پروژه‌های علمی و اجرایی در حوزه‌های مختلف مرتبط با سلامت سالمندی در کشور بوده و گنجینه‌ای از تجربیات علمی و عملی در این حوزه را به‌همراه دارد، با رویکردی نوآورانه به موضوع سالمندی با هدف «سالمندی سالم، فعال و خودمراقب» و بهره‌مندی از اساتید، متخصصان و صاحب‌نظران دانشگاهی اقدام به طراحی و برنامه‌ریزی به‌منظور راه‌اندازی «شبکه ملی پیشگیری، پایش و ارتقاء سلامت سالمندی» در کشور کرده است.

وی با اشاره به پتانسیل‌های علمی و اجرایی موجود در زیست بومِ نوآوری جهاددانشگاهی، گفت: بهره‌مندی جهاددانشگاهی از نیروهای نخبه، متخصص و توانمند؛ شبکه‌ای نظام‌یافته از سازمان‌ها، واحدها، پژوهشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها و مراکز علمی در سطح کشور؛ فناوری‌های نوین تشخیصی و درمانی؛ زیرساخت‌های علمی و فناورانه به‌روز؛ ارتباطات علمی در عرصه ملی و بین‌المللی و از همه مهم‌تر عظمی راسخ و اراده‌ای جهادی، همواره عوامل اصلی ضامن موفقیت و دستیابی به قله‌های رفیع علمی در این نهاد انقلابی بوده است.

حمزه‌زاده با بیان این که اجرای پروژه نوآورانه «شبکه ملی پیشگیری، پایش و ارتقاء سلامت سالمندی» در راستای مأموریت‌های کلان جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی قرار دارد، افزود: اجرای این پروژه با محوریت جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی در کشور، علاوه بر ایفای نقش مؤثر و کارآمد جهاددانشگاهی در مواجهه با سونامی سالمندی جمعیت در ایران، زمینه ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در تمام استان‌های کشور را فراهم می کند که از این حیث نیز بسیار ارزشمند و قابل توجه است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: چهل و دومین سالگرد جهاد دانشگاهی جهاد دانشگاهی جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی سالمندی جمعیت سلامت سالمندی برنامه ریزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۲۰۷۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آماده‌باش برای مواجهه با سیلاب در استان های شمالی کشور

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین ظفری، در تشریح وضعیت مناطقی که شب گذشته دچار سیلاب شدند، افزود: بارش‌های زیادی را در مناطق غربی و جنوبی کشور داشتیم. شهر دزفول در استان خوزستان بارش‌های زیادی در حدود ۱۲۷ میلی‌متر داشته است و همچنین بخش‌هایی از بندر امام دچار آب‌گرفتگی شد.

وی ادامه داد: راه‌های اصلی باز است ولی در مناطقی از استان‌های ایلام، خوزستان، چهارمحال و بختیاری به راه‌های عشایری خسارت جدی وارد شده است. در برخی از مناطق تلفات دامی گزارش شده، اما خوشبختانه گزارشی از خسارت جانی به ما نرسیده است. البته ما همچنان در حال ارزیابی هستیم.

ظفری از وصل شدن برق شهر معمولان خبر داد و گفت: در حاشیه شهر اسلام برخی از خانه‌ها دچار آب‌گرفتگی‌شده بودند که اهالی به جای امن منتقل شده‌اند.

وی ادامه داد: علاوه بر استان ایلام، در مناطقی از خراسان جنوبی و چهار محال و بختیاری هم افرادی که در محاصره سیلاب بودند، با کمک نیروهای امدادی به نقاط امن منتقل شدن و مشکل خاصی وجود ندارد.

معاون مدیریت بحران کشور در ادامه گفت: صبح امروز با توجه بارش‌های شب گذشته از برخی مناطق حاشیه تهران بازدید داشتیم. همه نیروهای امدادی از جمله هلال احمر، راهداری و پلیس در آمادگی کامل هستند. در استان‌های شمالی کشور، شمال غربی و شمال شرقی کشور هم برای امروز آماده‌باش کامل اعلام کردیم.

وی در پایان با اشاره به اینکه سرکشی‌ها انجام شده و ستادهای بحران تشکیل شده است، گفت: دیشب در چهارمحال بختیاری ستاد بحران با حضور استاندار تشکیل شده و تصمیمات خوبی گرفته شده است که بتوانیم این دو روز را با ایمنی کامل فضا رو مدیریت کنیم.

کد خبر 6096201

دیگر خبرها

  • جلوی سقوط آزاد کاهش جمعیت گرفته شد
  • ایران در سایه تهدید بحران سالخوردگی
  • شیب سقوط آزاد کاهش موالید کم شده | 76 هزار ماما داریم و فقط 7 هزار پروانه فعال مامایی
  • عطیه الهی در دستان پرتوان ماماهاست
  • بهورزان دیده بانان و پیشگامان عرصه سلامت هستند
  • جذب بیش از ۱۵۰ بهورز در مشهد؛ امسال
  • بهورزان دیده بانان عرصه سلامت هستند
  • جذب بیش از 150 بهورز در مشهد ؛ امسال
  • آماده‌باش برای مواجهه با سیلاب در استان های شمالی کشور
  • جدیدترین نتایج اعتباربخشی دانشکده‌های پزشکی کشور اعلام شد